Συστήματα υποστήριξης οδηγού: έχουν πολύ δρόμο μπροστά τους

Στην πιο πρόσφατη έρευνα της αμερικάνικης AAA για τη γνώμη των αυτοκινητιστών σχετικά με τα αυτόνομα οχήματα, οι οδηγοί δήλωσαν ότι προτιμούν να βελτιωθεί η απόδοση των υφιστάμενων λειτουργιών υποστήριξης οδηγού αντί να αναπτυχθούν οχήματα αυτόνομης οδήγησης. Μία πρόσφατη δοκιμή της AAA δικαιώνει τους οδηγούς για τη μέτρια εικόνα που έχουν για τα συστήματα ADAS, αφού αποκάλυψε ότι τα διαθέσιμα συστήματα υποβοήθησης οδήγησης συνεχίζουν να έχουν ασυνεπή απόδοση. Οι δυσλειτουργίες εμφανίστηκαν ανεξάρτητα από τη μάρκα και το μοντέλο του οχήματος.

«Δεν μπορείς να πουλάς στους καταναλωτές το μέλλον, αν δεν εμπιστεύονται το παρόν», δήλωσε ο Greg Brannon, διευθυντής της ΑΑΑ. «Οι οδηγοί μάς λένε ότι περιμένουν την τρέχουσα τεχνολογία υποβοήθησης οδήγησης να αποδίδει με ασφάλεια όλη την ώρα. Αλλά δυστυχώς, οι δοκιμές μας δείχνουν ότι η ελλιπής απόδοση είναι ο κανόνας κι όχι η εξαίρεση».

Οι καταναλωτές που συμμετείχαν στην έρευνα δήλωσαν ότι ενδιαφέρονται περισσότερο για βελτιωμένα συστήματα ασφάλειας οχημάτων (77%) έναντι των αυτόνομων αυτοκινήτων (18%). Αλλά οι νέες δοκιμές, οι τρίτες που πραγματοποιεί η AAA τα τελευταία χρόνια, διαπίστωσαν ότι οχήματα με ενεργά συστήματα υποβοήθησης οδήγησης (γνωστά κι ως ημιαυτόνομη οδήγηση επιπέδου 2) απέτυχαν να αποφύγουν με συνέπεια ατυχήματα με άλλο αυτοκίνητο ή ποδήλατο. Στις δοκιμές χρησιμοποιήθηκε ένα αυτοκίνητο από αφρό που έμοιαζε με μικρό hatchback, καθώς κι ένα ομοίωμα ποδηλάτη.

  • Με ένα αντίθετα διερχόμενο όχημα που μπαίνει στη λωρίδα μας, κανένα από τα 15 μοντέλα δεν απέφυγαν τη μετωπική σύγκρουση. Μόνο ένα όχημα κατάφερε να μειώσει σημαντικά την ταχύτητα πριν από τη σύγκρουση.
  • Ένα αργά προπορευόμενο όχημα βρίσκεται μπροστά μας και κινείται προς την ίδια κατεύθυνση στην ίδια λωρίδα. Και τα 15 μοντέλα απέδωσαν σωστά.
  • Ένας ποδηλάτης διασχίζει κάθετα τη λωρίδα κυκλοφορίας, σημειώθηκε σύγκρουση σε 5 από τις 15 δοκιμαστικές διαδρομές.
  • Για έναν ποδηλάτη που ταξιδεύει προς την ίδια κατεύθυνση στη λωρίδα μπροστά από το όχημα δοκιμής, δεν σημειώθηκε καμία σύγκρουση.

Ενώ η απόδοση των διαθέσιμων ενεργών συστημάτων υποβοήθησης οδήγησης βελτιώνεται, οι οδηγοί πρέπει να παραμένουν συνεχώς απασχολημένοι στην οδήγηση. Τα 15 οχήματα που δοκιμάστηκαν απέδωσαν όπως αναμενόταν κατά τη διάρκεια των δοκιμών σε καταστάσεις ρουτίνας, όπως η προσέγγιση ενός οχήματος ή ενός ποδηλάτη που κινείται αργά μπροστά μας. Ωστόσο, όλα τα οχήματα της δοκιμής συγκρούστηκαν είτε με το προσομοιωμένο επιβατικό είτε (τα 5 από τα 15 μοντέλα) με τον ποδηλάτη, δηλαδή απέτυχαν σε σενάρια που ξεφεύγουν από το ιδεατό.

«Αν και μπορεί να είναι ενθαρρυντικό ότι αυτά τα συστήματα οδήγησης εντόπισαν επιτυχώς αργά κινούμενα αυτοκίνητα και ποδηλάτες στην ίδια λωρίδα, η αποτυχία εντοπισμού ενός ποδηλάτη ή ενός οχήματος που μπαίνει στη λωρίδα μας είναι ανησυχητική», δήλωσε ο Brannon. «Μια μετωπική σύγκρουση είναι ό,τι πιο θανατηφόρο κι αυτά τα συστήματα πρέπει να βελτιστοποιηθούν για τις καταστάσεις αυτές».

Τα ενεργά συστήματα υποβοήθησης οδήγησης είναι ευρέως διαθέσιμα και συχνά αποκαλούνται ημιαυτόνομα επειδή συνδυάζουν την επιτάχυνση του οχήματος με το φρενάρισμα και το τιμόνι. Από το 2016, η AAA ρωτά τους καταναλωτές σχετικά με τα συστήματα υποβοήθησης οδήγησης και τα αυτόνομα αυτοκίνητα για να παρακολουθεί την κοινή γνώμη σχετικά με την αναδυόμενη τεχνολογία οχημάτων.

Τα βασικά ευρήματα της έρευνας δείχνουν ότι ενώ το ενδιαφέρον των καταναλωτών για την τεχνολογία οχημάτων υποβοήθησης οδήγησης παραμένει σταθερό, υπάρχει μεγαλύτερο ενδιαφέρον για υπάρχοντα χαρακτηριστικά εξοπλισμού, όπως το αυτόματο φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης.

Εν τω μεταξύ, η δυσπιστία των καταναλωτών για τα πλήρως αυτόνομα οχήματα παραμένει υψηλή. H AAA διαπίστωσε ότι το 85% φοβάται ή δεν είναι σίγουρο για την τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης, ένα επίπεδο που παρέμεινε σταθερό τα τελευταία χρόνια. Κατά τη μεταφορά των παιδιών ή των αγαπημένων τους προσώπων, το ίδιο ποσοστό είπε επίσης ότι δε θα ήταν άνετο με τη χρήση αυτοοδηγούμενου οχήματος.

Περισσότερα Άρθρα