Renault Clio diesel
"Ένα από τα εναπομείναντα μοντέλα με κινητήρα πετρελαίου, το Clio συνδυάζει οικονομικά ταξίδια με ξεσηκωτική οδική συμπεριφορά. Μας τα χαλάει στους χώρους και στην τιμή."
- ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ CarTalk.gr
Μέχρι πριν μια πενταετία, η φράση Clio πετρέλαιο πρέπει να ήταν για την ελληνική αγορά από τους συνδυασμούς υπερατού, μαζί με την Yaris υβριδικό. Η δεύτερη ενίσχυσε τη δημοφιλία της, η πρώτη κάπως σα να ατόνησε ένεκα της ευρωπαϊκής δαιμονοποίησης του πετρελαίου, αλλά παραμένει ισχυρή στις εταιρικές πωλήσεις όπου δεν υπάρχει ο βραχνάς της μεταπώλησης, ούτε η σκοτούρα της μακρόχρονης διατήρησης. Βλέπετε, καθώς όλο και λιγότερα προσιτά μοντέλα προσφέρονται με πετρελαιοκινητήρες, όσα έχουν απομείνει λυμαίνονται τις πωλήσεις leasing. Ναι, τα μεγαλοστελέχη θα αγνοήσουν πλήρως οτιδήποτε δεν έχει πρίζα (plug-in hybrid ή αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα), όχι γιατί είναι αναγκαστικά οικολόγοι αλλά γιατί γλυκαίνονται από τα φορολογικά προνόμια και το χορταστικό γκάζι. Όμως, για την πλέμπα της εταιρίας που θα συνεχίσει να γυρνοβολάει όλη την Ελλάδα και να γεμίζει το σακούλι των εισπράξεων, δεν προβλέπονται αβρότητες με την μπαλαντέζα. Το πετρέλαιο παραμένει η πρώτη επιλογή αφού ο κάτοχος πρέπει να κινείται απροβλημάτιστα κι έκτακτα, ίσως και μέχρι την άλλη άκρη της χώρας.
Corsa, 208, Clio, C3, ανάθεμα κι αν έχω ξεχάσει κανένα ακόμα μικρό diesel, δεν έχουν απομείνει και πολλά. Το 208 θα το σταματήσει μετά το facelift, Ιάπωνας δεν υπάρχει πια, ούτε Κορεάτης, Polo και Fabia το γύρισαν αμιγώς στη βενζίνη. Προφανώς κι όταν μιλάμε για εταιρικές πωλήσεις, μεγαλύτερη σημασία έχει το μίσθωμα και πόσο θα καταφέρει να ρίξει την τιμή η κάθε ελληνική εισαγωγική παρά το πόσο καλό είναι το κάθε μοντέλο. Αν όμως είστε ιδιώτης και θέλετε πετρέλαιο, το Renault αποτελεί μια πολύ αξιόλογη επιλογή.
Καταρχάς να ενημερώσουμε ότι το δημοσιογραφικό όχημα που βλέπετε στις φωτογραφίες δεν ενσωματώνει τις αλλαγές που θα φέρει το facelift που περιμένουμε και το οποίο θα παραλάβει όποιος παραγγείλει τώρα, αλλά μας δίνει μια πρώτης τάξεως ευκαιρία να διαπιστώσουμε πόσο ικανό είναι στον δρόμο. Αφού δε θα περιλαμβάνει αλλαγές στα μηχανικά μέρη, μπορούμε να το κρίνουμε με απόλυτη συμβατότητα. Ελπίζουμε μόνο να μην του στερήσουν το μηχανικό χειρόφρενο, γιατί ταιριάζει γάντι με το ταμπεραμέντο του. Ναι, το Clio είναι από τα μοντέλα της κατηγορίας που χαίρεσαι να οδηγείς σε δρόμους με στροφές. Έχει ανάλαφρο πάτημα, το νιώθεις πούπουλο στα χέρια σου, το τιμόνι είναι πάρα πολύ άμεσο κι αρκούν ελάχιστες μοίρες για να αλλάξει κατεύθυνση. Θα το θέλαμε λίγο πιο βαρύ στις χαμηλές ταχύτητες και με περισσότερη αίσθηση πάντως. Το στήσιμο είναι άκρως υπερστροφικό και μπορείς να το γυρνάς όπου κι όποτε θες. Τιμονιά, άφημα γκαζιού, τσίμπημα του φρένου, το Clio είναι ίσως το πιο παιχνιδιάρικο μοντέλο της κλάσης. Δε θέλω να ξέρω πώς θα συμπεριφερθεί σε μια πραγματικά οριακή κατάσταση, δε μου έτυχε ούτε το επιδίωξα. Ευτυχώς το ESP καραδοκεί πάντα, αλλά σε μια κατηγορία που όλα γίνονται καθώς πρέπει, δεν είναι κακό να επιλέξεις κάτι που θα σε κάνει να χαμογελάς.
Μην περιμένετε οριακά περάσματα κι αλλαγές στον κόφτη, δε μιλάμε για το παλιό δίλιτρο RS. Στο 1.5 dCi ταιριάζει άλλη προσέγγιση: είσαι με μία πάνω, μέσα στις ροπές του πετρελαίου, τα 260 Nm σε εκτοξεύουν χορταστικά στην έξοδο κάθε στροφής και φτάνεις στην επόμενη με μπόλικη φόρα χωρίς να χρειάζεται να ξεζουμίζεις το μοτέρ. Ακουμπάς στο πλαίσιο, μπαίνεις με πολλά και δε φοβάσαι ποτέ την υποστροφή ή αν η στροφή κλείνει λίγο παραπάνω στο τελείωμα. Είναι τόσο υπερστροφικό που σε γεμίζει αυτοπεποίθηση πως όσο κι αν γλιστρήσει μπροστά, πάντα με μια τιμονιά θα το γυρίσεις και θα βγεις από τη δύσκολη θέση. Το κερασάκι στην τούρτα; Μπορείς να κινείσαι έτσι σβέλτα στον επαρχιακό κι η κατανάλωση να βρίσκεται στα 4.5 λίτρα!
Σε καλό οδόστρωμα, τα 205άρια ελαστικά βγάζουν πολλή πρόσφυση και θα νιώσεις το γαλλικό μοντέλο να γέρνει πολύ, αλλά δε σου αφήνει πλαδαρή αίσθηση σε κανένα από τα υπόλοιπα σενάρια οδήγησης. Ίσως μάλιστα να το βρεις κι ένα κλικ πιο σκληρό από το ιδανικό στην καθημερινή μάχη με τις λακούβες. Επ’ ουδενί δε λες ότι έχει γαλλική άνεση, είναι λίγο πιο ξερό από το ιδανικό. Για να μην το αδικούμε, θα είχε ενδιαφέρον να δοκιμάσουμε κάποια έκδοση με πιο ψηλό προφίλ ελαστικών, δηλαδή το 55άρι προφίλ που έχουν οι 16άρες, αντί για το 45άρι που έρχεται με τις 17άρες.
Το μοτέρ κινεί σβέλτα το μικρό γαλλικό, αλλά ως κλασικό diesel με την απότομη παροχή της ροπής, θέλει δουλειά με το θετικό σασμάν για να έχεις πάντα την κατάλληλη σχέση. Αισθάνεται άνετα στον επαρχιακό χάρη στην πλούσια ροπή, ασφυκτικά στην πόλη όπου ακούς κάμποσο το μοτέρ κι ονειρικά στον αυτοκινητόδρομο. Κρατάει για πλάκα παράνομες ταχύτητες, συνεργάζεται άψογα με το πλαίσιο, το τιμόνι σφίγγει και δεν το νιώθεις να χαζεύει όπως στα λίγα και μπορείς να κινείσαι με 150-170 χωρίς την παραμικρή δυσκολία και με ελάχιστη κατανάλωση: 5.5-5.6 λίτρα στα 100! Η μέση τιμής της δοκιμής ήταν 5.3 λίτρα στα 100 χλμ/ώρα, με αρκετή περιαστική χρήση. Στο ταξίδι, με 120 σταθερά, υπολογίστε 4.7, οπότε σχεδόν σε ωθεί να παρανομήσεις. Τόσο καλοτάξιδο και με τόσο μικρή διαφορά στη μάνικα, ποιος θα επιδείξει εγκράτεια; Από την άλλη, όσο περισσότερο μποτιλιάρισμα προσθέτετε στη μετακίνηση, τόσο περισσότερο νόημα έχει το E-Tech και τα υπόλοιπα full hybrid μοντέλα της κλάσης, με κυριότερο το Yaris.
Εδώ πρέπει να επαινέσουμε τη γαλλική εταιρία, γιατί προσφέρει σχεδόν έναν κινητήρα για κάθε ανάγκη. Θες υβριδική τεχνολογία και ξεκούραστη (σχεδόν ηλεκτρική) οδήγηση μες στην πόλη; Πας καρφί για την έκδοση E-Tech. Θες το πιο οικονομικό σε τιμή αγοράς και κόστος κίνησης, αλλά να μην πονοκεφαλιάζεις για το αστικό περιβάλλον που πληγώνει τους κινητήρες πετρελαίου με βουλωμένα φίλτρα; Θα σε καλύψει η έκδοση διπλού καυσίμου 1.0 LPG που καταναλώνει πάμφθηνο υγραέριο. Θες να πετάγεσαι στη Θεσσαλονίκη χωρίς να πονοκεφαλιάζεις για την αυτονομία; Ένα καύσιμο που όσο και να το πατήσεις στον αυτοκινητόδρομο, καίει σχεδόν το ίδιο; Τότε το 1.5 diesel είναι για σένα. Το μόνο που λείπει είναι ένα αμιγώς ηλεκτρικό σύστημα κίνησης – αυτή την αποστολή θα αναλάβει το επερχόμενο Renault 5 EV, το οποίο θα πωλείται ταυτόχρονα με το Clio.
Το Clio βρίσκεται στον μέσο όρο της κατηγορίας σε θέματα ποιότητας υλικών, δύο κλικ παραπάνω στην ηχομόνωση από τους αεροδυναμικούς θορύβους (μέχρι τα 140 δεν ακούγεται τίποτα), ένα κλικ παρακάτω στις τριγμούς. Το δοκίμιο είχε 20.000 χιλιόμετρα κι η κεντρική κονσόλα κουνιόταν κι έτριζε, αλλά πιθανώς οι Γάλλοι να έχουν εντοπίσει και διορθώσει το πρόβλημα στο facelift. Αυτό που δυστυχώς δεν πρόκειται να αλλάξει είναι οι χώροι. Ο οδηγός (ειδικά κάποιος στις διαστάσεις μου) επιζητά απεγνωσμένα λίγο περισσότερο εσωτερικό πλάτος κι ύψος. Νιώθει να περιορίζεται από την ογκώδη χειρολαβή στην πόρτα κι από τη (σκληρών πλαστικών) κεντρική κονσόλα (ναι, αυτή που πιέζει το δεξί γόνατο και ξεσηκώνονται τριγμοί), η οποία θα σου μελανιάσει το πόδι στο ταξίδι. Οι χώροι για τους πίσω είναι στριμωγμένοι, τα γόνατά μου έσπρωχναν έντονα το κάθισμα και το κεφάλι έβρισκε στην οροφή όταν προσπάθησα να κάτσω πίσω μου. Απορείς πού διατέθηκαν τα πάνω από τέσσερα μέτρα αμαξώματος κι η απάντηση είναι στον χώρο αποσκευών. Αγγίζει τα 400 λίτρα και μάλιστα περιλαμβάνει και ρεζέρβα, τα καλά του πετρελαίου βλέπετε. Ούτε δεξαμένη υγραερίου, ούτε μπαταρίες υβριδικών. Θα πρέπει να συμβιβαστείτε όμως με ένα πολύ ψηλό κατώφλι φόρτωσης.
Εκεί που το γαλλικό μοντέλο χωλαίνει είναι στον θόρυβο κύλισης. Ενώ πέρα από τα τριξίματα της κονσόλας δεν ακούγεται τίποτα άλλο στην καμπίνα, ενώ ταξιδεύει χωρίς να ακούς κινητήρα κι αέρα, τα ελαστικά θορυβούν πολύ έντονα όποτε το οδόστρωμα δεν είναι φρεσκοστρωμένο. Το πρόβλημα είναι τόσο εμφανές που σε κάνει να απορείς πώς είναι δυνατόν να βγήκε στην παραγωγή μοντέλο ευρωπαϊκής φίρμας με τόσο χτυπητό μειονέκτημα. Θα ήθελα να οδηγήσω κάποιο και με άλλα ελαστικά, γιατί ενδέχεται τα συγκεκριμένα να μεγενθύνουν αυτά το πρόβλημα. Κι όντως, ψάχνοντας στο Σκρουτζ, βλέπω ότι τα 205/45/17 ανακοινώνουν στάθμη θορύβου από 67 ως 72 dB. Δε μου προκάλεσε καμία έκπληξη το γεγονός ότι τα Continental EcoContact 6 που φορούσε το δημοσιογραφικό ήταν στο μέγιστο, δηλαδή στα 72.
Εν κατακλείδι, το Clio παραμένει μία από τις ελάχιστες προτάσεις της κατηγορίας που συνδυάζονται με κινητήρα diesel. Αξιοσημείωτο ότι το Captur (το SUV που βασίζεται στο Clio) δε προσφέρεται πλέον με κινητήρα diesel. Για όποιον θεωρεί ότι το συγκεκριμένο καύσιμο καλύπτει τις ανάγκες του, θα εκτιμήσει την πολύ ευχάριστη οδική συμπεριφορά, θα βελτιώσει την άνεση αν επιλέξει τις 16άρες ζάντες (ίσως μάλιστα γλυκάνει λίγο και τον θόρυβο κύλισης) και θα απολαύσει ένα τεράστιο για την κατηγορία πορτ-μπαγκάζ. Θα μπορεί να διασχίζει όλη τη χώρα ταχύτατα, ξεκούραστα κι οικονομικά, αλλά θα πρέπει να σιγουρευτεί ότι βολεύεται σε μία καμπίνα που δε διακρίνεται για την ευρυχωρία της. Καμία αλλαγή δε χρειάζεται να γίνει στις ενισχύσεις του πλαισίου, το γαλλικό μοντέλο προσφέρει κορυφαία παθητική ασφάλεια. Είχε βαθμολογηθεί με 96% στην ασφάλεια των επιβατών, αν και με παλαιότερο (βλέπε λιγότερο αυστηρό) πρότυπο αξιολόγησης. Ας ελπίσουμε για λίγη επιπλέον ηχομόνωση στους θόλους και πιο γερό στερέωμα της κεντρικής κονσόλας στο facelift.
Σε θέματα εξοπλισμού και τιμών, εμείς δοκιμάσαμε την έκδοση Dynamique, αλλά ο διαμορφωτής της ελληνικής αντιπροσωπείας εμφανίζει πλέον δύο επιλογές για την ανανεωμένη έκδοση: την Evolution (23.120 €) και την Techno (24.260 €). Ακόμα και στην ακριβότερη, ο βασικός εξοπλισμός δεν περιλαμβάνει στοιχεία ενεργητικής ασφάλειας κι άνεσης όπως το Adaptive Cruise Control (δεν μπορεί να παραγγελθεί ούτε ως έξτρα) και την ειδοποίηση τυφλού σημείου και rear cross traffic (πληρώνονται επιπλέον στο Safety Pack II). Τα παραπάνω θα απασχολήσουν περισσότερο τους ιδιώτες και λιγότερο όσους παραγγέλνουν για τους πωλητές της εταιρίας τους, αν και δε θα έπρεπε. Άνθρωποι που βρίσκονται τόσες ώρες στον δρόμο πρέπει να καρπώνονται ό,τι ανώτερο και πιο πρόσφατο υπάρχει σε θέματα ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας. Αξίζει να σημειωθεί ότι στην ακριβότερη Techno, η έκδοση υγραερίου τιμάται περίπου ένα χιλιάρικο φθηνότερα, ενώ η υβριδική E-Tech ξεπερνάει τα 30. Αν πάντως είστε στο πόστο που αποφασίζετε για τις παραγγελίες, κάντε στους συναδέλφους σας (και στο λογιστήριο) ένα δώρο: οι 17άρες και το ηλεκτρικό χειρόφρενο προσφέρονται μόνο στην ακριβή έκδοση. Ξέρετε εσείς…
Μοντέλο | Renault Clio |
---|---|
Έκδοση | 1.5 dCi |
Τιμή από | 23.120€ |
Τιμή μοντέλου δοκιμής | 24.260€ |
Τύπος αμαξώματος | Hatchback |
Καύσιμο | Πετρέλαιο |
Κινητήρας | τούρμπο |
Κύλινδροι | 4 |
Κυβικά | 1.461 κ.εκ. |
Επιτάχυνση 0 - 100 χλμ/ώρα | 11.4" |
Μέγιστη ταχύτητα | 188 χλμ/ω |
Κατανάλωση δοκιμής | 5.3 λίτρα/100 χλμ |
Αυτονομία | 735 χλμ |
Κατανάλωση καυσίμου - Μικτός κύκλος | 3.6 λίτρα/100 χλμ |
Εκπομπές CO2 (WLTP) | 121 γρ/χλμ |
Συνολική ισχύς | 100 ίπποι στις 3.750 σ.α.λ. |
Συνολική ροπή | 260 Nm στις 1.750 σ.α.λ. |
Θέση του κινητήρα | Εμπρός και Εγκάρσια |
Κίνηση | μπροστά |
Κιβώτιο | χειροκίνητο |
Σχέσεις | 6 |
Εμπρός ανάρτηση | Γόνατα McPherson |
Πίσω ανάρτηση | Ημιάκαμπτος άξονας |
Εμπρός φρένα | αεριζόμενα δισκόφρενα |
Πίσω φρένα | ταμπούρα |
Ελαστικά | 205 / 45 / 17 |
Διάμετρος στροφής | 10.42 μέτρα |
Στροφές τιμονιού από άκρη σε άκρη | 2.7 |
Μήκος | 4.050 χιλιοστά |
Πλάτος | 1.798 χιλιοστά |
Ύψος | 1.440 χιλιοστά |
Μεταξόνιο | 2.583 χιλιοστά |
Απόσταση από το έδαφος | 120 χιλιοστά |
Βάρος | 1.173 κιλά |
Χώρος αποσκευών | 391 λίτρα |
Ντεπόζιτο | 39 λίτρα |
Βαθμολογία EuroNCAP |