BYD Seal Excellence AWD
"Το BYD Seal εξαϋλώνει κάθε θερμικό ανταγωνισμό αντίστοιχης τιμής και τολμά να αυθαδιάσει στον απόλυτο κυρίαρχο της κατηγορίας, το Tesla Model 3."
- ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ CarTalk.gr
To BYD Seal συστήθηκε στην αγορά με έναν πολύ σαφή αυτοπροσδιορισμό: θα κάνω ό,τι και το Tesla Model 3, μόνο καλύτερα. Σε όλους τους τομείς! 4.7 μέτρα το 3άρι; 4.8 εγώ! Ασιατική ανέραστη αισθητική το 3άρι; Εμφανισάρα εγώ! Καμπίνα που δεν έχει καθόλου διακόπτες εκείνο και που παραείναι λιτή; Η δική μου θα είναι πιο κοντά στο παρόν, στο αποδεκτό, θα καλοπιάσει τους παραδοσιακούς αγοραστές. Και θα δείχνω σαφώς πιο πολυτελές και χλιδάτο! Από 48.990 € ξεκινά το Long Range; Τόσο ακριβώς θα κοστίζω κι εγώ. Μόνο που θα είμαι ακόμα ταχύτερο.
Το μικρόφωνο σε μένα, παρακαλώ. Σε κερδίζει από την πρώτη ματιά. Το κοιτάς κι είναι αρχοντικό, εκεί που στα μοντέλα του Elon Musk, το αμάξωμα υπάρχει μόνο και μόνο γιατί κάπως πρέπει να ντύσουν τα μηχανικά μέρη. Να βάλουν κάτι από πάνω, βρε αδερφέ. Το κοιτούν πολύ και πολλοί, σταματούν μες στη μέση του δρόμου για να σε ρωτήσουν αν είναι καλό. Τραβάει τόσα βλέμματα από τους περαστικούς και σκεφτείτε ότι δεν έχουν καν δει την πολυτελή του καμπίνα. Οι ανοιχτόχρωμες επενδύσεις το αναβαθμίζουν πολύ και δε χρεώνονται επιπλέον. Ούτε και τα περισσότερα χρώματα κοστίζουν έξτρα. Ό,τι πιάνεις (εντάξει, με εξαίρεση κάποια πλαστικά στα χαμηλά και στις μεσαίες κολόνες) είναι ποιοτικότατο. Τα δέρματα στα καθίσματα, η αλκαντάρα στο ταμπλό, γενικώς νιώθεις ότι αν είσαι στο εσωτερικό του Seal, δε σου λείπει τίποτα και δεν έχεις να ζηλέψεις κανέναν. Η αίσθηση αντιστοιχεί σε ακριβή Mercedes, από Ε-Class και πάνω. Από αυτές που έχουν και κάνα 20άρικο σε έξτρα. Εδώ βέβαια, είναι όλα μες στην τιμή. Ο εξοπλισμός είναι πλουσιοπάροχος, πάλι καλά που ήρθε η Tesla κι οι Κινέζοι και χορτάσαμε κομφόρ, γιατί τόσο καιρό πληρώναμε σαν κερατάδες τους παγαπόντηδες δυτικούς. Ναι, σε χρήματα που αντιστοιχούν στην εισαγωγική A-Class με 2-3 εξτραδάκια, εδώ έχεις θερμαινόμενα κι αεριζόμενα μπροστινά καθίσματα, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενα προφανώς. Ηλιοροφή που φτάνει στο σβέρκο των πίσω επιβατών. Μια οθονάρα που περιστρέφεται, όλα τα διαθέσιμα ADAS, ηχεία μέχρι και στον χώρο αποσκευών. Που ανοίγει ηλεκτρικά, πώς αλλιώς…
Αν ψωνίζαμε αυτοκίνητο κοιτώντας μόνο τα νούμερα, λες και παίζουμε χαρτάκια ΥπερΑτού, το Tesla θα είχε βρει τον μπελά του. Με 3,8″ για το 0-100, το Seal μπορεί να καυχιέται ότι σε θέμα επιδόσεων, τοποθετείται ανάμεσα στο Model 3 Performance και στο Long Range, κοστίζοντας όσο το φθηνότερο εκ των δύο. Ο μπροστινός ηλεκτροκινητήρας αποδίδει 217 ίππους και 310 Nm ροπής, ενώ ο πίσω 313 και 360 αντίστοιχα. Συνολικά, με 530 ίππους και 670 Nm για 2.185 κιλά, υπόσχεται εκρηκτικές επιδόσεις. Και κάπου εδώ, μπαίνουν οι πρώτοι ψύλλοι στα αυτιά. Το βάρος είναι μπόλικο, περίπου 335 κιλά πάνω από το Performance. Η δε τελική ταχύτητα, περιορίζεται στα 180 χλμ/ώρα, τη στιγμή που ακόμα και το φθηνότερο Model 3 ξεπερνά τα 200 και το Performance τα 260. Στην πράξη πάντως, είδαμε το κοντέρ να σταματά στα 191 και δεν είναι ότι κλέβει. Όταν το cruise control ήταν ρυθμισμένο στα 120, οι πινακίδες του δρόμου ενημέρωναν ότι κινούμαι με 119. Άρα, αν πηγαίνει με 190 πραγματικά, η αντιστοιχία είναι με τουλάχιστον 200 κοντεράτα, με το κλέψιμο που κάνουν άλλα μοντέλα. Ειδικά τα παλιότερα. Σαφώς πιο ευκολοχώνευτο νούμερο από τα 180.
Καθώς ανηφορίζω προς τη Λαμία, με το αρχοντικό πάτημα και τα συστήματα υποβοήθησης ενεργοποιημένα, σκέφτομαι ότι πρόκειται για λιμουζινάρα σε τιμή που οι premium Γερμανοί μόλις που καταδέχονται να σε εντάξουν στην τεκτονική τους κάστα. Το τιμόνι έχει γραμμικό βήμα και μεστό βάρος, σε γεμίζει σιγουριά. Όχι όπως η πολύ γρήγορη και νευρική κρεμαγιέρα των Tesla, που σε αγχώνει στις υψηλές ταχύτητες. Εύκολα ξεχνιέσαι και βλέπεις το κοντέρ στα 150-160 με ελάχιστη προσπάθεια, με μισό γκάζι, χωρίς να το παίρνεις χαμπάρι, πραγματική λίμο. Στα σημεία που έχει καλό οδόστρωμα, δεν ακούς τίποτα. Οι αεροδυναμικοί θόρυβοι είναι μηδενικοί, ας είναι καλά τα ηχομονωτικά τζάμια. Τα Continental ελαστικά σιωπούν και νομίζεις ότι θα αρχίσεις να ακούς την ανάσα σου. Αλλά οι αυτοκινητόδρομοί μας δεν έχουν τόσο καλό οδόστρωμα παρά σε ελάχιστα σημεία. Κι η αλήθεια είναι πως ένα τόσο μελετημένο μοντέλο αεροδυναμικά, ήθελε καλύτερη ηχομόνωση στους θόλους. Το περισσότερο διάστημα, ακούς αρκετά τα λάστιχα και τις σκέψεις σου: θα φτάσω ή δεν θα φτάσω; Η αυτονομία διαμορφώνεται στα 520 χλμ κατά WLTP, τα οποία είναι λίγα για μπαταρία με 84 kWh, από τις οποίες είναι προσβάσιμες οι 82.5. Για να έχουμε ένα μέτρο σύγκρισης, το πισωκίνητο Model 3 με τις 60 kWh προσφέρει 554 χλμ, ενώ το ευθέως ανταγωνιστικό τετρακίνητο Long Range είναι στα 678. Βέβαια, το Seal φοράει μουράτες 19άρες ζάντες για περισσότερη μόστρα, αντί για τις 18άρες με τα τάσια των Tesla. Αν και σε αυτά επιλέξεις τις ομορφότερες 19άρες, τότε τα αντίστοιχα νούμερα αυτονομίας διαμορφώνονται σε 513 και 629 χλμ.
Στην πράξη, με τα 120 καρφωμένα στο Adaptive Cruise Control, με δύο ενήλικες με συνολικά βάρος περί τα 200 κιλά, τη θέρμανση ενεργοποιημένη κι εξωτερική θερμοκρασία περί τους 12 βαθμούς, το Seal καταναλώνει 23,6 kWh για κάθε 100 χλμ. Έχοντας φουλάρει στον Σείριο (τι απόλαυση να σου προσφέρουν δωρεάν καύσιμο…), έφτασα στη Λαμία έχοντας φάει τη μισή ακριβώς μπαταρία. Στις υπόλοιπες καθημερινές μου μετακινήσεις, χρειαζόμουν 22,4 kWh στα 100, με αρκετά γκαζώματα είναι η αλήθεια. Εμ, τι νόημα είναι να έχεις 530 ίππους αν δεν τους αξιοποιείς; Τις ελάχιστες στιγμές αυτοσυγκράτησης, σε φουλ ευνοϊκές συνθήκες αστικής μετακίνησης χωρίς θέρμανση και μόνο την αφεντιά μου στην καμπίνα, με οδήγηση στο ECO, είδα μέχρι και 13άρια. Η κατανάλωση προφανώς δε σε αγχώνει στο αστικό περιβάλλον, απλώς ανεβάζει λίγο το κόστος κίνησης. Στερεί όμως από το Seal τον τίτλο του πραγματικά ταξιδιάρικου. Όταν ξεμυτίσεις από το κλεινόν άστυ, θα στραβομουτσουνιάσεις που (όπως κι όλα τα υπόλοιπα ηλεκτρικά) δεν έχεις πρόσβαση στο ιδιόκτητο δίκτυο της Tesla και περιορίζεσαι στους λοιπούς παρόχους. Που πρέπει να ψάχνεσαι με πλείστες εφαρμογές και τα τερτίπια τους. Θα πάρει μπρος ή δε θα πάρει ο φορτιστής της NRG και της ΔΕΗ; Και βέβαια, που παρά την 800βολτη ηλεκτρική αρχιτεκτονική, φορτίζει μόνο μέχρι τα 150 kW, που ισοδυναμούν με 37 λεπτά για το 10-80%. Τη στιγμή που η BYD ξεκίνησε την ύπαρξή της ως εταιρία μπαταριών και πολυδιαφημίζει την Blade Battery, περιμένεις ανώτερα χαρακτηριστικά. Ένα EV6 φορτίζει στον μισό χρόνο από το Seal.
Το καλό με την μπαταρία είναι πως έχει LFP χημεία αντί για την NMC των άμεσων ανταγωνιστών. Κάτι που σημαίνει ότι ζυγίζει περί τα 120 κιλά παραπάνω για αντίστοιχη χωρητικότητα, προφανώς μειονέκτημα. Αλλά υπόσχεται τριπλάσιους κύκλους φόρτισης, ακόμα μεγαλύτερη προστασία στην ανάφλεξη και στην πρόσκρουση. Αλλά το βάρος είναι πάντα εκεί. Δε σε ενοχλεί πολύ στην καθημερινότητα, γιατί είναι τέρμα χαμηλά, αλλά το καταλαβαίνεις όταν αρχίσεις να πιέζεις. Οι κλίσεις είναι ένα κλικ πιο αυξημένες από αυτό που θα περίμενες, η πλευρική στήριξη ανύπαρκτη, οπότε στο στροφιλίκι παλεύεις να πιαστείς από κάπου. Ευτυχώς έχω μεγάλα κάνια κι έβαζα κόντρα σε πόρτα και κεντρική κονσόλα. Η πρόσφυση τελειώνει λίγο πιο γρήγορα, η αίσθηση κι η μεγάλη διαδρομή του πεντάλ του φρένου μάλλον σε αγχώνουν παρά σε γεμίζουν σιγουριά. Και κάπου εκεί, το Seal σού σιγοψυθιρίζει στο αυτί ότι οι Φώκιες δεν απολαμβάνουν τέτοια κακομεταχείριση. Το χαίρεσαι περισσότερο αν ρίξεις λίγο το τέμπο σου, σκαρφαλώνεις νωρίς στο γκάζι μόλις περάσεις το άπεξ και καμαρώνεις πώς γλιστράει λίγο πίσω, πριν εκτοξευθεί με λύσσα μπροστά για να καταπιεί την επόμενη ευθεία. Αν δεν το παρακάνεις με την ταχύτητα εισόδου, ουσιαστικά δε θα υποστρέψεις ποτέ. Μόνο θα λικνίζεις λίγο τα οπίσθια, αναπολώντας τα οδηγικά σου ν(m)ιάτα. Αυτό που χρειάζεται οπωσδήποτε διόρθωση (ενδεχομένως σε μελλοντική αναβάθμιση) είναι ότι οι ηλεκτροκινητήρες έχουν υστέρηση στο άσε. Σηκώνεις το πόδι από το τέρμα γκάζι και το αυτοκίνητο συνεχίζει να επιταχύνει για περίπου μισό δευτερόλεπτο. Σε συνδυασμό με τη νεκρή αρχική διαδρομή του φρένου, το πρώτο γκάζωμα αποδεικνύεται εξαιρετικά αγχωτικό. Μετά το περιμένεις.
Η λίγο μαλακότερη ρύθμιση της ανάρτησης αποδεικνύεται ευεργετική στο αστικό περιβάλλον. Παρά το 45άρι προφίλ των ελαστικών, οι μικροανωμαλίες φιλτράρονται αποτελεσματικά και τελικά καταλήγεις στο συμπέρασμα ότι μπορείς άνετα να ζήσεις με το Seal στην καθημερινότητά σου. Στις μεγαλύτερες εγκάρσιες, νιώθεις τον πίσω άξονα να αναπηδά και να έχει μια μικρή πλεύση, που δεν την περιμένεις δεδομένων των πολλαπλών συνδέσμων πίσω. Εμ, τα κιλά δεν κρύβονται. Σαν αίσθηση στην οδήγηση, το BYD δεν μπορεί να ανταγωνιστεί ένα Model 3. Στην πίεση, χάνει το μπούσουλα ταχύτερα. Στις λακκούβες, είναι αντίστοιχο του προηγούμενου 3αριού. Εκείνο ήταν λίγο πιο σκληρό, αλλά χωρίς την πλεύση. Το Highland δεν παίζεται. Έχει ανεβάσει επίπεδο όλη την κατηγορία σε θέμα απόσβεσης. Και βέβαια ηχομόνωσης.
Πέρα από την απόλυτα αποδεκτή ανάρτηση, η όλη εμπειρία πίσω από το τιμόνι του Seal υστερεί σε θέματα καθημερινότητας. Δεν υπάρχει πραγματικό one pedal: ούτε πολύ έντονη ανάκτηση, ούτε πλήρης ακινητοποίηση χωρίς να πατήσεις φρένο. Την αποζητάς στην καθημερινότητα και στο μποτιλιάρισμα, αλλά και στο στροφιλίκι. Όταν κινείσαι μέχρι τα 7/10, το onel pedal είναι πολύ ευχάριστο γιατί μπορείς να διατηρείς ρέοντα ρυθμό χωρίς να αγγίζεις καθόλου τα φρένα. Ύστερα, είναι η εργονομία. Βλέπεις την πληθώρα φυσικών διακοπτών στην κονσόλα και στο τιμόνι και αναφωνείς επιτέλους. Κι όντως, κάποιες λειτουργίες θα γίνουν ταχύτερα από το Tesla. Καμαρώνεις τον πίνακα οργάνων και το HUD που ανήκει στον βασικό εξοπλισμό και μάλιστα ρυθμίζεται κατά ύψος. Αλλά σε πολλά σενάρια, μπλέκεις με μενού κι υπομενού για να βγάλεις άκρη και τελικά πονοκεφαλιάζεις περισσότερο. Πες ότι είσαι στους Χάρτες κι επιθυμείς να ανάψεις το θερμαινόμενο τιμόνι, κίνηση που γίνεται μονομιάς στο interface του Elon Musk. Εδώ θες 3-4 μεταβάσεις από μενού σε υπομενού και τραβάς το βλέμμα σου από τον δρόμο για πολλή ώρα.
Και μη νομίζεις ότι αναλαμβάνουν τα ADAS, γιατί η απόδοσή τους είναι μέτρια. Το Adaptive δουλεύει μεν σωστά, αλλά τα υπόλοιπα όχι. Ειδικά το κεντράρισμα στη λωρίδα μπορεί να γίνει έως κι επικίνδυνο, έτσι όπως σε τραβάει δεξιά-αριστερά. Το απενεργοποιείς κι ησυχάζεις. Όλα αυτά αποδίδουν σωστά στα Tesla και μάλιστα συνδυάζονται με στοιχεία που δεν υπάρχουν εδώ, όπως το έξυπνο Adaptive που κόβει στις φουρκέτες στον επαρχιακό και ξαναεπιταχύνει ομαλά. Ή την πλοήγηση που προβλέπει με τι ποσοστό θα φτάσεις στον προορισμό σου. Ή με τα υπολειπόμενα χιλιόμετρα αυτονομίας. Το BYD παρουσιάζει ένα νούμερο στην αρχή και πορεύεται με αυτό, εφαρμόζοντας την απλή μέθοδο των τριών. Ξεκινάς και το 100% αντιστοιχεί σε 520 χιλιόμετρα. Ε, με βάση αυτό κάνει όλους τους υπολογισμούς, του είναι παντελώς αδιάφορο με τι ρυθμό οδηγείς. Που σημαίνει ότι αν το εμπιστευτείς, απλώς θα μείνεις!
Όταν έρχεται η ώρα να κρίνεις το Seal, οφείλεις να βγάλεις δύο συμπεράσματα. Το ένα εστιάζει στο τι αμαξάρα αποκτάς με 40 χιλιάρικα, μακάριοι όσοι πρόλαβαν την επιδότηση. Αλλά και στα 49 χωρίς την κρατική ενίσχυση, το συμπέρασμα δεν αλλάζει ιδιαίτερα. Είναι μια λιμουζίνα με τα όλα της, με εμφάνιση που σαγηνεύει και που κερδίζει τις εντυπώσεις όταν φωλιάσεις στην ποιοτική και πολυτελέστατη καμπίνα της. Ο υπερπλήρης εξοπλισμός προσφέρει χαρακτηριστικά που την καθιστούν ένα αρχοντικό μοντέλο. Αν φορούσε τα σήματα μιας δυτικής βιομηχανίας, θα μπορούσε να πωλείται 60 χιλιάδες κάνοντας 9″ στο 0-100 και να την αγόραζες για το λούσο της και τους χώρους της. Αν προσθέσεις στην εξίσωση την τετρακίνηση και τις επιδόσεις supercar, κόψεις και 10 ή 20 χιλιάρικα από την τιμή, τότε καταλαβαίνεις ότι επάξια λαμβάνει τόσο υψηλή βαθμολογία. Κανένα μοντέλο παραδοσιακού κατασκευαστή δεν έχει αξιολογηθεί με πέντε στα πέντε αστέρια στις δοκιμές του CarTalk.gr, κάτι που αξίζει το Seal.
Ύστερα, είναι το συμπέρασμα του πώς συγκρίνεται με το Model 3. Σε θέματα ουσίας, το BYD βρίσκεται πίσω. Οπότε στην πράξη είναι θέμα προτεραιοτήτων. Θες το καλύτερο αυτοκίνητο; Το πιο ταξιδιάρικο; Το πιο καλοστημένο; Αυτό που θα είναι πιο σωστό στην καθημερινότητα; Πας καρφί στο Tesla. Προτιμάς να θυσιάσεις ένα ποσοστό από τα παραπάνω για κάτι που θα σε ελκύει πολύ παραπάνω στο μάτι, όποτε το κοιτάς; Και που θα σε φτιάχνει με το εσωτερικό του; Με το οποίο θα κερδίζεις τις εντυπώσεις όπου σταθείς; Το Seal είναι για σένα, παμ΄!
Μοντέλο | BYD Seal |
---|---|
Έκδοση | Excellence AWD |
Τιμή από | 48.990€ |
Τιμή μοντέλου δοκιμής | 48.990€ |
Τύπος αμαξώματος | Sedan |
Καύσιμο | Ηλεκτρισμός |
Κινητήρας | δύο ηλεκτροκινητήρες |
Επιτάχυνση 0 - 100 χλμ/ώρα | 3.8" |
Μέγιστη ταχύτητα | 180 χλμ/ω |
Κατανάλωση δοκιμής | 22.4 kWh/100 χλμ |
Αυτονομία | 368 χλμ |
Αυτονομία (WLTP) | 520 χλμ |
Κατανάλωση καυσίμου - Μικτός κύκλος | 14.9 kWh/100 χλμ |
Συνολική ισχύς | 530 ίπποι |
Συνολική ροπή | 670 Nm |
Ωφέλιμη χωρητικότητα μπαταρίας | 82.5 kWh |
Συνολική χωρητικότητα μπαταρίας | 84 kWh |
Κίνηση | τετρακίνηση |
Κιβώτιο | αυτόματο |
Σχέσεις | 1 |
Εμπρός ανάρτηση | Διπλά ψαλίδια |
Πίσω ανάρτηση | Πολλαπλών συνδέσμων |
Εμπρός φρένα | αεριζόμενα δισκόφρενα |
Πίσω φρένα | αεριζόμενα δισκόφρενα |
Ελαστικά | 235 / 45 / 19 |
Διάμετρος στροφής | 11.4 μέτρα |
Στροφές τιμονιού από άκρη σε άκρη | 2.5 |
Μήκος | 4.800 χιλιοστά |
Πλάτος | 1.875 χιλιοστά |
Ύψος | 1.460 χιλιοστά |
Μεταξόνιο | 2.920 χιλιοστά |
Εμπρός μετατρόχιο | 1.620 χιλιοστά |
Πίσω μετατρόχιο | 1.625 χιλιοστά |
Απόσταση από το έδαφος | 145 χιλιοστά |
Συντελεστής οπισθέλκουσας (Cd) | 0.219 |
Βάρος | 2.185 κιλά |
Χώρος αποσκευών | 400 λίτρα |
Βαθμολογία EuroNCAP |