CUPRA Formentor 1.5 eTSI 150hp DSG MHEV

"Το CUPRA Formentor αποτελεί από τις πιο οδηγοκεντρικές προτάσεις της κατηγορίας. Αλλά θα πρέπει να κάνεις αρκετές παραχωρήσεις για να την καρπωθείς."

70%
Awesome
  • ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ CarTalk.gr

Η ιστορία της CUPRA μάλλον θα διδάσκεται στις σχολές marketing. Μια φίρμα που υπάρχει δεκαετίες, που αγοράστηκε από έναν Όμιλο (ΤΟΝ Όμιλο) για να γίνει η ισπανική Alfa Romeo. Που δεν τα πήγε κι άσχημα, όχι όμως και λαμπρά. Ξαφνικά φτιάχνει μια δική της πιο εστιασμένη υπο-μάρκα, αρχικά δανείζοντάς της δικά της μοντέλα. Και αρχίζει να πουλάει, ποιος το περίμενε; Μιλάμε για τα ίδια μοντέλα με λίγα φτιασίδια. Και μέσα σε λίγα χρόνια, το γενόσημο γιγαντώνεται τόσο και αποκτά τέτοια δυναμική, που μας κάνει όλους να πιστεύουμε ότι η μαμά εταιρία περισσεύει. Και πράγματι, το μέλλον της Seat είναι τουλάχιστον αμφιλεγόμενο, ενώ της CUPRA ανθηρό κι ελπιδοφόρο.

Το Formentor έχει τη δική του σημειολογία στην όλη αφήγηση, αφού αποτελεί το πρώτο αυτόνομο μοντέλο της CUPRA. Ενδεικτικό της ανατροπής: εκεί που το ανταγωνιστικό του Seat (το Ateca) ήταν άνευρο και οι περισσότεροι βενζινοαίματοι δεν ξέρουν καν αν πωλείται ακόμα ή αν έπαυσε, το Formentor ζει και βασιλεύει. Ομορφαίνει τους δρόμους και πρόσφατα υποβλήθηκε σε ένα αναγκαίο φρεσκάρισμα.

η ιστορία της είναι για σεμινάριο marketing. Ίσως για αυτό ο CEO της παραιτήθηκε και πάει (κατά πώς λένε οι γλώσσες) για να σώσει τη Stellantis από τον πνιγμό. Όταν πρωτοείδαμε το σήμα της CUPRA, νομίζαμε ότι είναι ξεπατικωτούρα από κάποιον υπερήρωα. Κι απορούσαμε για το ποιος θα αγόραζε τα μοντέλα της Seat με άλλα σήματα. Και να που “η αλεπού 100 και τα αλεπουδάκια 101”

 

Προφανώς το γούστο είναι υποκειμενική υπόθεση, αλλά ειδικά στο χρώμα του δημοσιογραφικού μοντέλου, το Formentor δείχνει επιθετικό κι αποφασισμένο. Γυρίζει κεφάλια και δεν αφήνει κανέναν ασυγκίνητο. Είναι από τα αυτοκίνητα που πουλούν, γιατί κάνει (πολύ) σωστά όσα μπορεί να δει ο ενδιαφερόμενος αγοραστής στην επίσκεψη στην αντιπροσωπεία. Θα του πέσει το σαγόνι με την εξωτερική εμφάνιση, θα γουστάρει τη χωστή θέση οδήγησης. Με τις επιθετικές ρυθμίσεις, που σε φέρνουν κάθετα, με το τιμόνι πολεμικά μες στα χέρια σου. Εν τω μεταξύ, οι χώροι είναι άριστοι. Παρά τα σχεδόν δύο μέτρα μου, θα μπορούσα να το οδηγήσω στην πίστα φορώντας κράνος, χωρίς να με ενοχλεί. Καθόμουν πίσω μου, χωρίς να ακουμπούν τα γόνατα μπροστά ή το κεφάλι στην οροφή. Κι όλο αυτό δίχως να κουτσουρεύεται το πορτ-μπαγκάζ, τα 450 λίτρα είναι αξιοπρεπής τιμή για μοντέλο 4.45 μέτρων.

Αλλά ακόμα και στη στατική προσέγγιση, δεν μπορείς να μην παρατηρήσεις τα σκληρά πλαστικά. Μερικά βγάζουν και κάμποσους τριγμούς, ειδικά σε όσα ακουμπούν τα γόνατα του οδηγού (του ψηλού τουλάχιστον). Το αριστερό στη χειρολαβή της πόρτας και το δεξί σε ένα εξόγκωμα που κάνει η κεντρική κονσόλα, που δεν εξυπηρετεί σε κάτι. Κάπου εκεί, η αρχική θετική εντύπωση αρχίζει να ξεθωριάζει. Η τιμή είναι τσουχτερή. Ενώ οι χορταστικές φωτογραφίες της καμπίνας (που βλέπεις στον υπολογιστή ή στο κινητό), με τις πινελιές σε χάλκινο χρώμα που σε κερδίζουν, από κοντά δεν είναι αντίστοιχα εντυπωσιακές. Αφού ξενερώνεις με τα υλικά. Και δεν είναι μόνο αυτά, γενικώς το Formentor δείχνει ότι έχει γίνει περιορισμός κόστους σε πολλά σημεία. Να αναφέρω μερικά: στη μέτρια ανάλυση της κάμερας. Στους μοχλοδιακόπτες των φλας με την ψεύτικη αίσθηση, τα paddles του κιβωτίου που είναι πλαστικά και με φθηνιάρικο κούμπωμα. Πού είναι τα θεόρατα αλουμινένια της Tonale με το λαχταριστό κλικ… Ύστερα, είναι το μουγκρητό του κινητήρα όταν πιέζεται, ο θόρυβος κύλισης που έρχεται ένα κλικ πιο έντονος στην καμπίνα απ’ όσο θα έπρεπε, ο γδούπος που κάνει η ανάρτηση.

Περίμενα ότι θα είναι σκληρή, γιατί το CUPRA αυτοπροσδιορίζεται ως οδηγοκεντρικό. Σε κάποια σενάρια πιο υψηλής ταχύτητας, δείχνει καλοστημένο και μπορεί να διαχειριστεί καλά τις ανωμαλίες. Σε γραμμές του τραμ δηλαδή, δεν το νιώθεις να χάνει τα αβγά και τα πασχάλια. Σε πιο μονοδιάστατα προβλήματα, όπως μια έντονη εγκάρσια ανωμαλία με πιο χαμηλή ταχύτητα, κοπανάει αρκετά. Η ενόχληση θα ήταν λιγότερη αν δε συνοδευόταν από το έντονο ηχητικό γκουπ.

Μπορείς να ζήσεις μαζί του; Ναι, έτσι κι αλλιώς, για να το επέλεξες, έψαχνες κάτι σφιχτό. Προφανώς δεν ανταγωνίζεται σε άνεση τα υπόλοιπα της κλάσης, αλλά δεν είναι τόσο δυσάρεστο στην πραγματική ζωή. Αυτή τη στιγμή, σχεδόν όλα τα C-SUV είναι προσανατολισμένα στην άνεση. Έτσι, χωρίς το ισπανικό μοντέλο να κάνει κάτι εξωπραγματικά καλά, το νιώθεις να ξεχωρίζει. Το τιμόνι για παράδειγμα, άλλες εποχές δε θα έλεγες ότι προσφέρει καμιά σπουδαία αίσθηση. Αλλά όταν η σπορτίφ Tonale έχει τόσο κακό τιμόνι, αυτό του CUPRA φαντάζει όαση.

Γενικώς, το ισπανικό crossover είναι από τα ελάχιστα μοντέλα της κλάσης με το οποίο νιώθεις πιο καλά όταν το πιέζεις, παρά όταν το οδηγείς ήρεμα. Οι κλίσεις είναι μετρημένες, βέβαια μια αναπήδηση εντός της στροφής θα το αποσυντονίσει, αναμενόμενο. Αλλά χαίρεσαι να το οδηγείς, κλείνει την τροχιά του με το φρένο, γενικώς βγάζει ψυχή. Όχι μόνο στρίβοντας, αλλά και γκαζώνοντας. Η υβριδική υποβοήθηση σιγοντάρει, γεμίζει τα κενά σε ένα ικανό έτσι κι αλλιώς θερμικό σύνολο. Το γνωστό 1.5 με τους 150 ίππους. Τινάζεται μπροστά, το κιβώτιο κατεβάζει αστραπιαία, γενικώς σου βγάζει την αίσθηση ότι είναι σαφώς πιο γρήγορο από το 9.0″ που ανακοινώνεται για το 0-100. Ίσως χάνει χρόνο στο σπινάρισμα, το δημοσιογραφικό με EcoContact6 και 11.500 χιλιόμετρα, έχανε εύκολα την πρόσφυση μπροστά.

όμορφο στο μάτι, όμορφο κι όταν πιέζεται, λιγότερο κατάλληλο για τα άχαρα καθημερινά χιλιόμετρα

 

Το θέμα είναι τι ποσοστό της οδήγησής σου είναι όντως εμπνευσμένο στο σύνολο των χιλιομέτρων που διανύεις ετησίως; Γιατί στην καθημερινότητα, το Formentor υπολείπεται σαφώς από τον ανταγωνισμό. Δεν το λέω μόνο για τη σκληρή ανάρτηση. Σε όλους τους τομείς που κάνουν τη διαφορά στη διεκπεραιωτική οδήγηση, το CUPRA υπολείπεται του ανταγωνισμού. Ο ήχος του κινητήρα δεν έχει ευχάριστη χροιά. Κάτι που είναι ανεκτό όταν κυνηγάς την ουρά σου, αλλά δυσάρεστο τις υπόλοιπες στιγμές. Πάνω στην έξαψη, το κιβώτιο είναι βάλσαμο, αλλά σε μπερδεύει στην καθημερινότητα. Πατάς ελάχιστα το γκάζι για να ξεκινήσεις και τινάζεται μπροστά, σε δυσκολεύει στην κίνηση και στο παρκάρισμα. Φρενάρεις κι ενώ ασκείς την ίδια πίεση στο πεντάλ, το αυτοκίνητο αλλάζει συνεχώς τη δύναμη πέδησης. Νιώθεις να πιάνει και να αφήνει. Είναι ένα μπλέξιμο με το κιβώτιο που κατεβάζει σχέσεις ενώ κόβεις, τη στιγμή που φορτίζει και την μπαταρία. Σα να ήθελε κάμποσες ώρες εξέλιξης ακόμα. Σε κάνει να νιώθεις πρωτάρης οδηγός, που φρενάρει άτσαλα. Το ίδιο νιώθεις κι όποτε ξεκινάς. Φταίει κι η λειτουργία του Auto Hold: είσαι ακινητοποιημένος, πατάς το γκάζι για να ξεκινήσεις, αρχικά δεν κάνει τίποτα, πατάς λίγο ακόμα και ξαφνικά τινάζεται μπροστά, με ένα χειρόφρενο που αποσυμπλέκει άτσαλα, το νιώθεις και το ακούς.

Υπάρχει όμως η περίπτωση να αδικώ τα Formentor γενικά, γιατί το DSG κιβώτιο στο δημοσιογραφικό μοντέλο είχε κάποια δυσλειτουργία. Πέρα από τα καθημερινά τερτίπια, έκανε και κάτι που μου πρόσθεσε κάμποσες λευκές τρίχες στην κεφαλή. Κατά τη διάρκεια της φωτογράφισης, κινήθηκα σε απόλυτα ελεγχόμενες συνθήκες. Σε ένα χωράφι, χωρίς υψομετρικά και λακκούβες, απλώς για να βγουν μερικές όμορφες φωτογραφίες για το άρθρο. Όταν προσπάθησα να αποχωρήσω, το CUPRA έκανε ένα στιγμιαίο τίναγμα προς τα πίσω και έμπαινε σε νεκρά. Μετά από 5-6 προσπάθειες, κατάλαβα ότι δεν έκανα εγώ κάτι λάθος, αλλά αυτό. Βλέποντας τα στάχυα να γεμίζουν την πίσω κάμερα (ναι, μέτριας ανάλυσης για την τιμή αγοράς), υποπτεύθηκα ότι έφταιγε το αυτόματο φρενάρισμα όταν το αυτοκίνητο διαπίστωνε εμπόδιο. Το απενεργοποίησα, αλλά μάλλον η δυσλειτουργία είχε φέρει αναστάτωση στο σύστημα. Είτε υπερθέρμανση, είτε κάτι που το μπέρδεψε. Έτσι, ενώ αρχικά διένυσε λίγα μέτρα, μετά μπλόκαρε. Πέρασε ένα 5λεπτο όπου το αμάξι δεν πήγαινε ούτε μπρος, ούτε πίσω. Όταν έβαζα D, με πέταγε στο Ν με έναν έντονο κραδασμό που τράνταζε όλο το αμάξωμα. Μετά από αρκετές προσπάθειες, κάποια στιγμή μπήκε η 1η και μπόρεσα να αποχωρήσω από το σημείο. Αυτό έγινε τη δεύτερη μέρα της δοκιμής. Την τρίτη έκανε πάλι κόλπα, μετά από τρεις ώρες που ήταν παρκαρισμένο. Κλώτσαγε όταν έβαζα D και τελικά πήρε την ταχύτητα με την 4η φορά. Αφού πρώτα με άγχωσε. Οπότε έκρινα σωστό να επιστρέψει στην αντιπροσωπεία για έλεγχο. Από όπου με ενημέρωσαν ότι δε βρέθηκε τίποτα το μεμπτό. Ως εκ τούτου, ούτε κατανάλωση στο ταξίδι έχω, ούτε σχόλια για το πόσο ευθύβολα ταξιδεύει, ούτε πρόλαβα να εμβαθύνω στα της οδικής συμπεριφοράς. Στα περίπου 130 χιλιόμετρα που έμεινε στα χέρια μου, το ήπια υβριδικό CUPRA είχε μέση κατανάλωση 7.6 λίτρα. Τιμή που θυμίζει άλλες εποχές, πιο ΠΑΣΟΚ.

Σούμα, το Formentor είναι από τα λίγα μοντέλα της κλάσης που τα επιλέγεις με το συναίσθημα και όχι με τη λογική. Είναι από τα ομορφότερα, συνεχίζει να απευθύνεται σε όσους αναζητούν το κάτι παραπάνω οδηγικά. Αν το λέει ακόμα η ψυχή σου, δεν έχεις πολλές επιλογές στην κατηγορία. Το θέμα είναι πόσους συμβιβασμούς θα κληθείς να κάνεις για να βγάζεις γούστα. Ένας είναι η δίψα του μοτέρ. Κάπου αναμενόμενο. Αλλά δεν περιμέναμε ότι θα ήταν τόσο κουραστικό στην καθημερινότητα. Και δεν το λέω για την ανάρτηση. Το κιβώτιο δεν είναι εύχρηστο και σίγουρα απέχει πολύ από την απαλή ομαλή εμπειρία των αυτόματων υβριδικών της κλάσης. Επιπλέον, το CUPRA ήθελε περισσότερη ηχομόνωση στους θόλους, τόσο για τον ήχο των ελαστικών, όσο και για να μην περνούν ηχητικά οι λακκούβες στην καμπίνα. Κι ο κινητήρας έπρεπε να είναι πιο ηχομονωμένος. Δεν πρόκειται για κάποιο εύηχο μοτέρ, ώστε να θες να το ακούς έντονα στην καθημερινότητα.

Δε θα έδινες τόση σημασία στα τελευταία, αν η τιμή ήταν σωστή. Αλλά από τη στιγμή που η πιο προσιτή έκδοση κοστίζει 34.990 €, είναι τσιμπημένο. Έχει μάλιστα πλάκα ότι στον διαμορφωτή της ελληνικής αντιπροσωπείας, κοστίζει το ίδιο είτε επιλέξεις το αμιγώς θερμικό με χειροκίνητο κιβώτιο, είτε το ήπια υβριδικό αυτόματο. Πρέπει να είσαι πολύ πωρωμένος “βενζινάκιας” για να προτιμήσεις το πρώτο. Ή να έχεις σκοπό να το κρατήσεις πραγματικά πολλά χρόνια, οπότε να θες να αποφύγεις τις πολυπλοκότητες και τα κόστη που ενδέχεται να επισύρουν μελλοντικά η υβριδική μπαταρία και το αυτόματο διπλού συμπλέκτη. Αλλιώς, η επιλογή είναι μονόδρομος. Ποιος θα προτιμήσει το χειροκίνητο, όταν στα ίδια χρήματα υπάρχει αυτόματο που καίει λιγότερο; Και που σίγουρα θα πουληθεί υψηλότερα εντός εγγύησης;

Οι ενστάσεις μου για την τιμή εντείνονται από τις ελλείψεις στον εξοπλισμό. Τα γούστα πληρώνονται, βροντοφωνάζουν οι Ισπανοί. Πολλά από τα στοιχεία που θεωρούμε εκ των ουκ άνευ στην κλάση, εδώ χρεώνονται επιπλέον. Αν τα 35 χιλιάρικα σου ακούγονται μπόλικα για 150 ίππους, μάθε ότι πράγματα αυτονόητα, εδώ πληρώνονται έξτρα. Θες Adaptive Cruise Control και μερικά ακόμα ADAS; Που σε Κινέζους και κάποια Toyota υπάρχουν από τα 20 χιλιάρικα; Εδώ τα πληρώνεις. Πακέτο INTELLIGENT DRIVE, 1.050 € παρακαλώ.

Το PROGRESSIVE DESIGN που αναβαθμίζει όλη την εικόνα της καμπίνας; 1.400 €. Θες ημιμπάκετ καθίσματα; Ηλεκτρικά ρυθμιζόμενο για τον οδηγό; Θερμαινόμενα τα δύο μπροστά; 800 €. Αρνητική εντύπωση προκαλεί κι η έξτρα χρέωση των 300 € για το πακέτο ασφάλειας. Που περιλαμβάνει τους πίσω πλαϊνούς αερόσακους, τον αερόσακο γονάτου για τον οδηγό και τον αερόσακο ανάμεσα σε οδηγό και συνοδηγό. Δεν είναι πολλά χρήματα για αυτά που προσφέρει, αλλά αυτά τα στοιχεία παθητικής ασφάλειας θα έπρεπε να θεωρούνται αυτονόητα εν έτει 2025. Όχι να χρεώνονται έξτρα.

Εν τω μεταξύ, για να κοιτάς ένα τέτοιο μοντέλο κι όχι ένα Qasqhai ή μία Corolla Cross, θα πρέπει να θεωρείς δεδομένο το DCC (Dynamic Chassis Control). Το οποίο προσαρμόζει τη σκληρότητα των αμορτισέρ ανάλογα με την ποιότητα του οδοστρώματος, την ταχύτητα, τον τρόπο οδήγησης και το φορτίο του οχήματος. Δε θα τσιγκουνευτείς τα 950 €, ειδικά από τη στιγμή που το DCC έρχεται πακέτο με Matrix Led προβολείς. Ίσως αυτό μάλιστα να διόρθωνε τη σκληρότητα της ανάρτησης. Άραγε το πιάσαμε το 40άρι ή ακόμα;

ΜοντέλοCUPRA Formentor
Έκδοση1.5 eTSI 150hp DSG MHEV
Τιμή από34.990€
Τιμή μοντέλου δοκιμής36.665€
Τύπος αμαξώματοςCrossover
ΚαύσιμοΉπια υβριδικό βενζίνης
Κινητήραςτούρμπο
Κύλινδροι4
Κυβικά1.498 κ.εκ.
Επιτάχυνση 0 - 100 χλμ/ώρα9"
Μέγιστη ταχύτητα205 χλμ/ω
Κατανάλωση δοκιμής7.6 λίτρα/100 χλμ
Αυτονομία659 χλμ
Κατανάλωση καυσίμου - Μικτός κύκλος5.9 λίτρα/100 χλμ
Εκπομπές CO2 (WLTP)139 γρ/χλμ
Συνολική ισχύς150 ίπποι στις 5.000 σ.α.λ.
Συνολική ροπή250 Nm στις 1.500 σ.α.λ.
Θέση του κινητήραΕμπρός και Εγκάρσια
Κίνησημπροστά
Κιβώτιοαυτόματο
Τύπος αυτόματου κιβωτίουδιπλού συμπλέκτη
Σχέσεις7
Εμπρός ανάρτησηΓόνατα McPherson
Πίσω ανάρτησηΠολλαπλών συνδέσμων
Εμπρός φρένααεριζόμενα δισκόφρενα
Πίσω φρένααεριζόμενα δισκόφρενα
Ελαστικά225 / 45 / 18
Διάμετρος στροφής11.4 μέτρα
Στροφές τιμονιού από άκρη σε άκρη2.1
Μήκος4.451 χιλιοστά
Πλάτος1.839 χιλιοστά
Ύψος1.520 χιλιοστά
Μεταξόνιο2.679 χιλιοστά
Απόσταση από το έδαφος161 χιλιοστά
Συντελεστής οπισθέλκουσας (Cd)0.30
Βάρος1.407 κιλά
Χώρος αποσκευών450 λίτρα
Ντεπόζιτο50 λίτρα
Βαθμολογία EuroNCAP
Περισσότερα Άρθρα