Dacia Jogger 1.0 TCe LPG
"Ρουμάνικες αξίες που ταιριάζουν ταμάμ στη βαλκανική μας χώρα: χώροι, οικονομία στη μετακίνηση, χαμηλή τιμή αγοράς και τα χαμόγελα ανθίζουν. Το φθηνότερο επταθέσιο της αγοράς καίει υγραέριο και καρδιές."
- ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ CarTalk.gr
Υπάρχουν διάφοροι τύποι αγοραστών. Αυτοί που ψωνίζουν με τη λογική. Αυτοί που το πάνε παραδοσιακά, πάντα Nissan είχαμε στην οικογένεια. Αυτοί που έλκονται πρωτίστως από την εξωτερική σχεδίαση. Αυτοί που θέλουν το πιο διασκεδαστικό αμάξι που μπορούν να αγοράσουν με τα χρήματά τους. Κι αυτοί που θέλουν απλώς να κάνουν τη δουλειά τους, με το μικρότερο δυνατό κόστος. Σε μια Ελλάδα που όλο και λιγότεροι ψωνίζουν σαμπουάν ανοίγοντας το καπάκι για να μυρίσουν το άρωμα κι όλο και περισσότεροι με βάση την τιμή, η Dacia ανθίζει. Ειδικά εκεί που έχουν φτάσει οι τιμές, των αυτοκινήτων, όχι των σαμπουάν. Απευθύνεται σε αυτούς που όχι μόνο επιλέγουν σαμπουάν με βάση τις προσφορές, αλλά όταν τελειώσει, το αναποδογυρίζουν για να το στραγγίξουν. Όταν εξαντληθεί κι αυτό το τρικ, βάζουν μέσα λίγο νερό και το κουνάνε πέρα-δώθε, για να φτιάξουν λίγο ακόμα αφρό. Για όλους αυτούς, το Jogger είναι θεία ευλογία.
Δεν υπάρχει μοντέλο σε ολόκληρη την αγορά με ανώτερο value for money. Η Dacia έχει στα χέρια της ένα νικητή: με τιμή που αντιστοιχεί σε 6-7-28 κατηγορίες μικρότερο αμάξωμα (18.880 € για το πενταθέσιο), αποκτάτε σπηλαιώδες πορτ-μπαγκάζ (πενταθέσιο) ή καθίσματα για επτά, έναν κινητήρα που έχει τροποποιηθεί εργοστασιακά για να καταναλώνει υγραέριο οπότε έχει κόστος κίνησης συγκρίσιμο με τα full hybrid, τη στιγμή που απαλλάσσεται από τα τέλη κυκλοφορίας, ένα μοντέλο που προσφέρει πάρα πολλά για τα χρήματα που σας ζητά.
Ναι, αλλά με χιλιάρι τρικύλινδρο, θα ρωτήσουν κάποιοι. Η αλήθεια είναι ότι οι προδιαγραφές του δε γεμίζουν το μάτι. Εμείς το δοκιμάσαμε για πρώτη φορά στο Captur LPG κι ομολογούμε ότι ήταν σαφώς καλύτερο από αυτό που περιμέναμε. Ελαστικό από χαμηλά, με σωστή διάταξη σχέσεων, έλυνε τα χέρια στην καθημερινότητα. Ξέρετε, αυτήν που θα κληθεί να αντιμετωπίσει και το Jogger: κίνηση στα στενά της πόλης, ανηφοροκατηφόρες, ατελείωτα αγώγια σε αγγλικά, ρυθμικές, ποδόσφαιρα και Σκλαβενίτες. Η σοφή κλιμάκωση του κιβωτίου κάνει κι εδώ το θαύμα της και χαρίζει αξιομνημόνευτο τσαγανό και στο ρουμάνικο μοντέλο: σκεφτείτε ένα κοντό πεντάρι κιβώτιο, στο οποίο έχουν προσθέσει μια πολύ μακριά 6η. Η 1η είναι πολύ κοντή και τινάζει το μεγάλο αμάξωμα μπροστά με ορμή, ενώ βοηθά κι όταν αποφασίσεις να εκμεταλλευτείς τη χορταστική απόσταση από το έδαφος κι εκτός δρόμου. Ένα κόλπο που η Dacia έχει κάνει πολύ πετυχημένα και στο Duster. Προσοχή όμως γιατί μπορεί τα 200 χιλιοστά να είναι πολλά, αλλά στην πράξη φαίνονται λιγότερα εξαιτίας του μεταξονίου των τριών μέτρων.
Για να ξαναγυρίσουμε στο κιβώτιο, η 2α είναι επίσης το ίδιο κοντή, η 3η μακραίνει λίγο κι αυτό μπορεί να μπερδέψει στον επαρχιακό. Σε κάποια σημεία η 2α παραείναι κοντή, ενώ η 3η κρεμάει. Σε παθιασμένο κατέβασμά μου επιτιθέμενος σε στροφιλίκι, σε μια στροφή που όλα τα δημοσιογραφικά στρίβουν με 2α, έκανα το ίδιο και με το Jogger κι οι σαλ. εκτοξεύθηκαν πάνω από τον κόφτη των 6.200 σαλ. Καταλήγεις να ασχολείσαι μπόλικο με το ευκολόχρηστο κιβώτιο, αλλά τελικά διατηρείς καλό ρυθμό. Έτσι κι αλλιώς, δεν πολυσκάς για την κατανάλωση γιατί όταν φουλάρεις με 85 και 90 λεπτά, νιώθεις ότι βρίσκεσαι σε ΠΑΣΟΚική χρονομηχανή. Εντάξει, προφανώς όταν το αμάξι φορτωθεί με επτά άτομα κι ανάψεις κλιματισμό, δε θα πρέπει να έχεις απαιτήσεις για γρήγορο προσπέρασμα. Μπορεί να ζυγίζει μόνο 1.291 κιλά, αλλά μπορεί να φορτωθεί άλλα 637 κι όλα αυτά πρέπει να κινηθούν από 100 ίππους (91 όταν καις βενζίνη) και 170 Nm ροπής (160 με βενζίνη). Σε αυτές τις στιγμές θα κάνεις υπομονή, δείτε το βιντεάκι του συμπαθή Mat Watson από το CarWow που το φόρτωσε με τη μισή Αγγλία.
Όταν βγεις σε ανοιχτό δρόμο, με την 6η να δίνει 45 χλμ/ώρα ανά 1.000 σαλ., ταξιδεύεις με το μοτέρ σε χαμηλές στροφές κι οικονομικά. Όταν λέμε οικονομικά, να περιμένετε μια κατανάλωση λίγο κάτω από τα 8 λίτρα με υγραέριο, που σημαίνει ότι ανάλογα με την τιμή του καυσίμου, μπορείς να κινείσαι από 5 ως 8 ευρώ στα 100 χιλιόμετρα. Στο ταξίδι, ακούς ελάχιστα τον κινητήρα, αλλά βέβαια ακούς αρκετούς αεροδυναμικούς θορύβους. Γενικώς η προσλαμβάνουσα αίσθηση ποιότητας υστερεί σε σχέση με όλα τα υπόλοιπα μοντέλα, από τα σκληρά πλαστικά μέχρι το πώς κλείνουν οι πόρτες. Από το έντονο τράνταγμα όταν το start and stop εκκινεί τον τρικύλινδρο, μέχρι το πώς ακούγεται ο τελευταίος στην καθημερινότητα. Είναι μάλλον το μοναδικό μοντέλο που έχει περάσει από τις Δοκιμές του CarTalk.gr που τα πιτσιλιστήρια του νερού είχαν θορυβώδη λειτουργία, σε βαθμό που να γίνεται ενοχλητική. Όλα αυτά όμως δε θα πρέπει να ξενίσουν τον αγοραστή, αφού θα είναι μια συνειδητή επιλογή. Και στο κάτω-κάτω, από κάπου πρέπει να περιοριστεί το κόστος, έτσι δεν είναι;
Το ευχάριστο είναι ότι δεν έχουν γίνει εκπτώσεις στην ηχομόνωση των θόλων, οπότε ο θόρυβος κύλισης είναι φυσιολογικός, ενώ το ίδιο συμβαίνει και με τη ρύθμιση της ανάρτησης: το Jogger έχει γαλλικό πάτημα. Κρατάει πολύ καλύτερα από αυτό που περιμένεις, δε γέρνει υπερβολικά, οι 100 ίπποι δε φέρνουν σε δύσκολη θέση το καλοστημένο πλαίσιο και την ίδια στιγμή απολαμβάνεις μια άνετη ανάρτηση που σε απομονώνει από τις κακοτεχνίες των δρόμων. Εδώ η Dacia βάζει τα γυαλιά σε πολύ ακριβότερες κατασκευές και φαίνεται το γενεαλογικό χάδι της Renault. Βοηθάει βέβαια και το χαμηλό βάρος. Το Jogger έχει μια ελαφρότητα στο πάτημά του που συναντάς όλο και δυσκολότερα στις μέρες μας.
Η εμμονή της Dacia στο χαμηλό κόστος έχει ως αποτέλεσμα να στερείται της σουίτας ενεργητικής ασφάλειας που έχουμε συνηθίσει στα σύγχρονα μοντέλα. Πολλοί θεωρούν ότι αυτή είναι η πιο πρόσφατη σημαντική εξέλιξη στα νέα αυτοκίνητα (εκτός ηλεκτροκίνησης), όπως ήταν παλιότερα η παθητική ασφάλεια, μετά η οικονομία καυσίμου μέσω του downsizing. Με το Jogger, δεν έχεις τίποτα από όλα αυτά, ούτε μπορείς να τα παραγγείλεις ως έξτρα. Lane assist; Adaptive cruise control; Stop&Go; Κεντράρισμα στη λωρίδα; Αισθητήρες για το παρκάρισμα; Θερμαινόμενα καθίσματα; Πάρτε μια θερμοφόρα, λέει η Dacia. Το Jogger δεν έχει τίποτα από αυτά και ξαφνικά νιώθεις ότι βρίσκεσαι μια δεκαετία πίσω. Ίσως και δύο. Τουλάχιστον όμως αυτό αντανακλάται στην τιμή και στις ταχύτερες παραδόσεις όταν κάνεις παραγγελία. Με λιγότερους ημιαγωγούς, η εφοδιαστική αλυσίδα τσουλάει πιο γρήγορα. Καλό θα ήταν όμως να μπορούν να παραγγελθούν ως έξτρα, για όποιον κοστολογεί ακριβά τη σωματική του ακεραιτότητα.
Αν θεωρήσουμε ότι το ρουμάνικο πολυμορφικό είναι μια συνειδητή επιλογή, οπότε ο αγοραστής υπομένει το ζήτημα της απτής ποιότητας, το θέμα της ασφάλειας είναι το μοναδικό του αγκάθι. Μπορεί τα οδικά του χαρακτηριστικά να είναι αξιοπρεπέστατα, αλλά τα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας απουσιάζουν πλήρως και το κυριότερο: η παθητική ασφάλεια υστερεί. Στα ελληνικά μέσα ακούγεται γενικώς ότι η βαθμολογία του ενός (ναι, μόνο ενός) αστεριού στις δοκιμές πρόσκρουσης του Euro NCAP οφείλεται στην απουσία των συστημάτων ADAS κι έλα μωρέ τώρα, αφού είναι γεροδεμένο, βασίζεται στο Sandero που από κάτω είναι Clio. Δυστυχώς δεν είναι μόνο τα συστήματα, το Jogger είναι βέβαια γεροδεμένο αλλά και πάλι λιγότερο από τα χειρότερα μοντέλα του ανταγωνισμού. Όποιος κάνει τον κόπο να ανατρέξει στην αναφορά του NCAP, θα διαπιστώσει τη διαφορά που το χωρίζει από τα καλύτερα σύγχρονα μοντέλα. Ας πάρουμε για παράδειγμα το Yaris Cross. Αν τα δεις δίπλα-δίπλα, ο επιπλέον όγκος του Jogger ξεγελάει και νομίζεις ότι είναι πιο στιβαρό. Και τα δύο μοντέλα δοκιμάστηκαν το 2021 με το νεότερο πρωτόκολλο και τα νούμερα λένε όλη την αλήθεια: 86% στην προστασία επιβατών για το Yaris, μόλις 70% για το μεγάλο Sandero. 84% για τα παιδιά, μόλις 69%. 78% για τους πεζούς, 41% (!!!) για το Jogger. Και βέβαια, στα συστήματα υποβοήθησης οδηγού το 81% γίνεται 39%. Ε καλά, δεν πειράζει, οδηγώ 40 χρόνια, δεν τα χρειάζομαι αυτά. Όποιος λέει τέτοια πράγματα, φοβάμαι ότι τα χρειάζεται περισσότερο από τους υπόλοιπους. Το θέμα είναι ότι όταν πλέον έχουμε πεντάστερα κινέζικα μοντέλα, οι Ρουμάνοι μένουν πίσω. Όχι πως συμβαδίζουν όλοι οι Ευρωπαίοι: αν συγκρίνετε το Jogger με το τετράστερο νέο Opel Mokka για παράδειγμα, θα διαπιστώσετε ότι η βαθμολόγησή τους δεν έχει και τόσο μεγάλες διαφορές. Αλλά αυτό δεν πρέπει να εφησυχάζει τη Dacia, μάλλον να ταρακουνήσει την Opel-Stellantis.
Άρα άκυρο το Jogger γιατί πώς θα βάλω εκεί μέσα ό,τι πολυτιμότερο έχω; Όχι ακριβώς. Αφενός κάποιοι θα δεχτούν να κάνουν τον συγκεκριμένο συμβιβασμό προκειμένου να αποκτήσουν ένα εξαιρετικά ολοκληρωμένο πακέτο σε τιμή σοκ. Δεύτερον, εξαρτάται από τις εναλλακτικές επιλογές σας. Το φιλότιμο και τίμιο Dacia δεν είναι άλλο ένα καινούριο μοντέλο που ανταγωνίζεται τα υπόλοιπα καινούρια μοντέλα, είναι κάτι πολύ παραπάνω: είναι ένας φονέας των μεταχειρισμένων. Με χαμηλή τιμή, μηδενικά τέλη κυκλοφορίας και χαμηλό κόστος κίνησης, ανταγωνίζεται ακόμα και μεταχειρισμένα 15+ ετών. Να δώσω πέντε χιλιάρικα για Zafira του 2007, με 200.000 χιλιόμετρα κι αμφίβολο παρελθόν ή να πάρω καινούριο Jogger υγραέριο; Θα δώσω τα 5.000 για προκαταβολή, θα βάλω μια δόση που μεγάλο μέρος της θα το εξοικονομώ από τη διαφορά στα καύσιμα, τα τέλη κυκλοφορίας και τη συντήρηση που έχει ένα γερασμένο όχημα και στο τέλος θα απολαμβάνω ένα καινούριο αυτοκίνητο, ξένοιαστα μέσα σην εγγύηση. Που θα πιάσει και πέντε δεκάρες όταν το δώσω σε κάποια χρόνια, σε αντίθεση με ένα όχημα που θα είναι 25 χρόνων τότε κι απλώς θα το πετάξω. Κατά αυτή την έννοια, το Jogger είναι πολύ ασφαλέστερο σε σύγκρουση από μοντέλα που σχεδιάστηκαν με προδιαγραφές δύο δεκαετιών πίσω, ενώ έχει το προνόμιο να λειτουργούν άψογα όλα τα υποσυστήματά του: έρχεται με ολοκαίνουρια ελαστικά, αμορτισέρ, φρένα, συνδυασμός που δύσκολα απαντάται σε ένα μεταχειρισμένο. Και σε αντίθεση με τα μοντέλα φυσικού αερίου, υγραέριο βρίσκεις σχεδόν παντού, ενώ όταν τελειώσουν τα 40 λίτρα υγραερίου, υπάρχουν και 50 λίτρα βενζίνης. Μην περιμένετε βέβαια ρεζέρβα.
To Jogger είναι κάτι παραπάνω: είναι και φονέας των μικρών οχημάτων, που κανονικά προορίζονται για αστικό περιβάλλον και περιστασιακά θα κορέσουν τη λαχτάρα ενός ζευγαριού για πιο περιπετειώδη δραστηριότητα. Με χρήματα που αντιστοιχούν σε ένα 208 βενζίνης ή ένα Corsa, μπορείς να αποκτήσεις ένα πενταθέσιο Dacia με σπηλαιώδες πορτ-μπαγκάζ και το Sleep pack, μια έξυπνη διαρρύθμιση εσωτερικού που επιτρέπει στο Jogger να γίνει μίνι τροχόσπιτο. Διαβάστε περισσότερα εδώ.
Ένα τελευταίο παράπονο: διαβάζετε για σούπερ χώρους, βλέπετε ένα ογκώδες αμάξωμα στα 4.5+ μέτρα και με μεταξόνιο στα 3, αλλά μην περιμένετε πρακτικότητα και χώρους αντίστοιχους των πραγματικών πολυμορφικών, των Zafira, Touran και Corolla Verso των προηγούμενων δεκαετιών. Το Jogger βασίζεται στο Sandero κι αυτό φαίνεται στην πράξη. Καταρχάς, η τρίτη σειρά καθισμάτων δεν εξαφανίζεται στο πορτ-μπαγκάζ όπως στα προαναφερθέντα. Όταν δε χρειάζεστε τα πίσω καθίσματα, πρέπει να τα ξεκουμπώνετε και να τα αποθηκεύετε στο υπόγειο ή τη βεράντα. Και προφανώς να τα καλύπτετε για να μη λερωθούν. Ξεχάστε επίσης τα καθίσματα της μεσαίας σειράς που αναδιπλώνονται ξεχωριστά ή σύρονται μπρος-πίσω. Το Jogger δεν έχει τέτοια κόλπα. Επίσης, οι χώροι (για τις πέντε πρώτες θέσεις τουλάχιστον) αντιστοιχούν σε ένα ευρύχωρο supermini, όπως είναι όντως το Sandero. Ο οδηγός κι ο συνοδηγός (τουλάχιστον όσοι είναι πάνω από 1.90), θα νιώσουν ότι η οροφή κατεβαίνει χαμηλά και τους κόβει από το οπτικό τους πεδίο ή την αίσθηση ευρυχωρίας καθ’ ύψος. Κανένα πρόβλημα από τη μεσαία σειρά και πίσω, αφού η οροφή ανεβαίνει κατά 70 χιλιοστά, ενώ και τα μεσαία καθίσματα είναι τοποθετημένα λίγο πιο ψηλά, οπότε έχεις καλή ορατότητα προς τα μπροστά. Εκεί θα ενοχλήσουν λίγο τα πλαστικά τραπεζάκια στις πλάτες των μπροστινών, που περιορίζουν λίγο τον χώρο για τα γόνατα. Είναι και σκληρό το πλαστικό και πονάει. Περιέργως, οι πιο ευρύχωρες θέσεις του Jogger (συγκριτικά πάντα) είναι οι τελευταίες. Ακόμα κι ένας ψηλός ενήλικας θα κάτσει ανεκτά, αν καταφέρει βέβαια να τρυπώσει εκεί μέσα γιατί η μεσαία σειρά δε σύρεται.
ΥΓ. Επί του πιεστηρίου: αιφνιδίως, ο διαμορφωτής της ελληνικής αντιπροσωπείας εμφανίζει σημαντικά αυξημένες τιμές από αυτές που ίσχυαν κατά τη διάρκεια της δοκιμής. Τα 18.880 € του φθηνότερου πενταθέσιου έχουν γίνει 23.930 €, ενώ η πιο πλούσια έκδοση (Extreme) σε επταθέσια διαρρύθμιση τιμάται πλέον 28.180 €! Όπως καταλαβαίνετε, σε αυτό το επίπεδο τιμής, το Jogger έχει απωλέσει σε πολύ μεγάλο βαθμό τον value for money χαρακτήρα του, οι υποχωρήσεις σε θέματα ποιότητας γίνονται πολύ πιο δυσκολοχώνευτες κι οι ελλείψεις σε εξοπλισμό ενεργητικής ασφάλειας είναι περισσότερο χτυπητές από πριιν. Τελικά μας βλέπω για εκείνο το Zafira του 2007…
Μοντέλο | Dacia Jogger |
---|---|
Έκδοση | 1.0 TCe ECO-G 100 LPG 7 Seat |
Τιμή από | 18.880€ |
Τιμή μοντέλου δοκιμής | 22.280€ |
Τύπος αμαξώματος | Πολυμορφικό |
Καύσιμο | Υγραέριο |
Κινητήρας | τούρμπο |
Κύλινδροι | 3 |
Κυβικά | 997 κ.εκ. |
Επιτάχυνση 0 - 100 χλμ/ώρα | 13" |
Μέγιστη ταχύτητα | 175 χλμ/ω |
Κατανάλωση δοκιμής | 7.9 λίτρα/100 χλμ |
Αυτονομία | 470 χλμ |
Κατανάλωση καυσίμου - Μικτός κύκλος | 6.8 λίτρα/100 χλμ |
Εκπομπές CO2 (WLTP) | 121 γρ/χλμ |
Προδιαγραφές Ρύπων | Euro6d-TEMP |
Συνολική ισχύς | 100 ίπποι στις 4.600 σ.α.λ. |
Συνολική ροπή | 170 Nm στις 2.000 σ.α.λ. |
Ισχύς θερμικού κινητήρα | 91 ίπποι |
Ροπή θερμικού κινητήρα | 160 Nm |
Μέγιστη ταχύτητα περιστροφής | 6.200 σ.α.λ. |
Θέση του κινητήρα | Εμπρός και Εγκάρσια |
Κίνηση | μπροστά |
Κιβώτιο | χειροκίνητο |
Σχέσεις | 6 |
Εμπρός ανάρτηση | Γόνατα McPherson |
Πίσω ανάρτηση | Ημιάκαμπτος άξονας |
Εμπρός φρένα | αεριζόμενα δισκόφρενα |
Πίσω φρένα | ταμπούρα |
Ελαστικά | 205 / 60 / 16 |
Διάμετρος στροφής | 11.7 μέτρα |
Στροφές τιμονιού από άκρη σε άκρη | 3.26 |
Μήκος | 4.547 χιλιοστά |
Πλάτος | 1.784 χιλιοστά |
Ύψος | 1.691 χιλιοστά |
Μεταξόνιο | 2.897 χιλιοστά |
Εμπρός μετατρόχιο | 1.520 χιλιοστά |
Πίσω μετατρόχιο | 1.509 χιλιοστά |
Απόσταση από το έδαφος | 200 χιλιοστά |
Βάρος | 1.291 κιλά |
Χώρος αποσκευών | 160 λίτρα |
Ντεπόζιτο | 90 λίτρα |
Βαθμολογία EuroNCAP |