Diablo: το πρώτο V12 υπεραυτοκίνητο που ξεπέρασε τα 200 μίλια
Η Lamborghini βάζει τον ατμοσφαιρικό μη υβριδικό V12 της στο χρονοντούλαπο και στο επίκεντρο των εορτασμών για τα μεγαλειώδη V12 μοντέλα της θα βρεθεί η θρυλική Diablo. H φήμη της Diablo γιγαντώθηκε το 1990 ως το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής που έφτασε τα 200 μίλια την ώρα (322 χλμ/ώρα στα καθ’ ημάς), κάτι που πέτυχε χάρη στους 492 ίππους του θρυλικού V12, σχεδιασμένου από τον Bizzarrini το 1963. Βέβαια, στο πέρασμα των ετών, η χωρητικότητά του είχε αυξηθεί από τα 3.5 λίτρα σε 5.7 μετά από τρεις δεκαετίες. Ωστόσο, κάποιοι υποστηρίζουν ότι πρώτη η Ferrari F40 κατόρθωσε να σπάσει το φράγμα των 200 μιλίων, αλλά εκείνη δε φοράει V12 κινητήρα.
Αλλά η υπερ-ατού τελική ταχύτητα είναι ένα μόνο κομμάτι της ιστορίας και της γοητείας της Diablo. Το 1993 ανακοινώθηκε η Diablo VT (Viscous Traction), το πρώτο υπεραυτοκίνητο της Lamborghini με κίνηση σε όλους τους τροχούς κι αυτό τη διαφοροποίησε από τους περισσότερους αντιπάλους της και καθιέρωσε ένα μοτίβο στο οποίο μένουν πιστές σχεδόν όλες οι Lamborghini μέχρι σήμερα.
Jeeporghini: μια Lamborghini Diablo βγαίνει στο αντάρτικο!
Η συγκεκριμένη μετάδοση μπορούσε να στείλει μόνο το 20% της ισχύος στους μπροστινούς τροχούς, αλλά έκανε τη Diablo πιο σταθερή κι ευκολοδήγητη σε μια εποχή που δεν είχαν ακόμα εξελιχθεί τα συστήματα ελέγχου πρόσφυσης κι ευστάθειας, οπότε κάθε βοήθεια ήταν καλοδεχούμενη. Όχι βέβαια ότι υστερούσε σε τεχνολογία: η έκδοση VT εισήγαγε ρυθμιζόμενα αμορτισέρ σε πέντε επίπεδα.
Η Diablo εξελίχθηκε και κυκλοφόρησε ενόσω η ιταλική φίρμα βρισκόταν υπό την ιδιοκτησία της Chrysler, κάτι που σημαίνει ότι η αμερικάνικη εταιρία είχε στο σταύλο της ταυτόχρονα δύο από τα πιο ανδρικά μοντέλα όλων των εποχών: τη Diablo και το Dodge Viper. Στα τέλη της δεκαετίας του 1990, η Chrysler είχε νύψει τας χείρας της από τη Lamborghini κι η Volkswagen κρατούσε πλέον τα κλειδιά για τα κεντρικά γραφεία της Sant’Agata.
Από πάνω Diablo, από κάτω NSX!
Η πρώτη αληθινή Lambo που εξελίχθηκε από τη Volkswagen ήταν η Murcielago του 2002, αν και πιο πριν, ο γερμανικός Όμιλος πρόλαβε μια τελευταία ανανέωση στο μοντέλο που συντηρούσε τη Lamborghini για μια ολόκληρη δεκαετία. Μέρος του facelift ήταν κι ο υπερκυβισμός του V12 στα 6.0 λίτρα.