Toyota Yaris Cross vs Honda Jazz Crosstar
Ό,τι πιο κοντινό στην ηλεκτροκίνηση χωρίς την ανάγκη της πρίζας. Ευκολοδήγητα, οικονομικά, με σωστή χωροταξία για τα ελληνικά δεδομένα και τη σιγουριά ότι έχουν πίσω τους ιαπωνικούς κολοσσούς με δεκαετίες στην υβριδικότητα. Λάμπουν στο αστικό περιβάλλον και μονομαχούν για μια θέση στο ελληνικό κοινό.
Αυτή τη στιγμή που μιλάμε, το Toyota Yaris Cross είναι το πιο καυτό μοντέλο της ελληνικής αγοράς. Αν πάτε σήμερα σε μια αντιπροσωπεία για να το παραγγείλετε, θα σας δώσουν ημερομηνία παραλαβής τον Μάρτιο του ’23, ήτοι μετά από 13 μήνες! Αν σήμερα σας ενημερώσει η καλή σας ότι έχει καθυστέρηση, θα παραλάβετε το νέο σας όχημα αφού το βρέφος θα έχει ήδη ξεπεράσει τους κολικούς πόνους! Πάλι καλά να λέμε που δε θα έχει βγάλει και την πάνα…
Ισχύει επίσης ότι υπήρχαν άνθρωποι που περίπου ένα χρόνο πριν (άνοιξη του ’21), το παρήγγειλαν ενώ το είχαν δει μόνο στο Διαδίκτυο, αφού το πρώτο Yaris Cross αποβιβάστηκε στη χώρα μας το περασμένο φθινόπωρο. Όχι μόνο δεν το είχαν οδηγήσει, αλλά δεν το είχαν δει καν μπροστά τους ως στατικό έκθεμα. Τόση εμπιστοσύνη έχει χτίσει με τα χρόνια η Toyota. Είναι αυτοί που σήμερα ζηλεύετε και τους δείχνετε με το δάχτυλο. «Κοίτα, ένας που έχει ήδη παραλάβει το Yaris Cross, μπας κι έχει μπατζανάκη μες στην Toyota;»
Γιατί στην παραδιπλανή αντιπροσωπεία, αυτή της Honda, τα Jazz Crosstar μένουν αζήτητα; Όπως διαβάσατε στη δοκιμή του, πρόκειται για ένα καθ’ όλα αξιόλογο μοντέλο που έχει σημαντικά όπλα στη φαρέτρα του, με κυριότερο τους εσωτερικούς χώρους, την έξυπνη διαμόρφωση της καμπίνας και την προσοχή στη λεπτομέρεια. Έχει χάσει όμως στους δύο από τους τρεις παράγοντες που συνηγορούν στην αγορά ενός αυτοκινήτου: ο πρώτος είναι το συναίσθημα, ο δεύτερος η λογική κι ο τρίτος είναι η ουσία. Δυστυχώς, το Crosstar σκοράρει ψηλά μόνο στον τρίτο.
Πάμε στο συναίσθημα. Σε ποια αμαξώματα στρέφεται παγκοσμίως η αυτοκινητοβιομηχανία; Στα crossover και τα SUV. Είναι τέτοιο το σημερινό Honda; Όχι, το απλό Jazz παραμένει περισσότερο πολυμορφικό αντί για supermini και το έχει κληροδοτήσει και στο ελεύθερου χρόνου Crosstar. Η μετάλλαξη από αυτοκίνητο πόλης σε crossover περιέλαβε ελαφρύ ψήλωμα (16 χιλιοστά μεγαλύτερη απόσταση από το έδαφος, δε μιλάμε δα και για κανένα αγρίμι) και το μαύρο πλαστικό που διατρέχει όλη την κάτω ακτογραμμή (συγχωρήστε με για τον αδόκιμο όρο) του αμαξώματος.
Διαβάστε τη δοκιμή του Honda Jazz Crosstar.
Αντιθέτως, τι έκανε η Toyota; Επανασχεδίασε το καλοπουλημένο της Yaris για να φαίνεται τζιπάκι, ό,τι δηλαδή λατρεύει η αγορά.
Το βλέπεις δίπλα στο απλό Yaris κι είναι ξεκάθαρο πως πρόκειται για κάτι αυθύπαρκτο κι αυτόφωτο, με δική του προσωπικότητα. Τα φώτα δίνουν μια elegant νότα, έχουν κάτι από Lexus. Προσοχή μόνο να το αγοράσετε στο κατάλληλο χρώμα και τη σωστή έκδοση εξοπλισμού, σε κάποιους συνδυασμούς αδικείται πολύ.
Πάμε στη λογική: το Yaris Cross προσφέρεται σε μια πλειάδα εκδόσεων (κινητήρων, κιβωτίων, εξοπλισμών, μετάδοσης σε μπροστινούς ή τέσσερις τροχούς), με τη φθηνότερη να τιμολογείται κάτω από 18 χιλιάρικα και την υβριδική να ξεκινά ελάχιστα πάνω από τα 20, τη στιγμή που το Crosstar έρχεται σε μία και μόνο πλούσια έκδοση που φλερτάρει με τα 29 (28.900 για την ακρίβεια)! Λίγο οι επιπλέον φόροι γιατί το Jazz κατασκευάζεται στην Ασία ενώ το Yaris Cross στη Γαλλία, λίγο η επιθετικότερη τιμολογιακή πολιτική του εισαγωγέα, λίγο η έλλειψη φθηνότερων εκδόσεων για το Honda, η χρηματική ψαλίδα ανοίγει πολύ.
Αυτό περιορίζει απελπιστικά το κοινό του, αφού αμφότερα είναι μοντέλα που αγοράζονται μετά από ενδελεχή έρευνα κι ώριμη σκέψη, όχι με βάση το θυμικό. Αν κάποιος θέλει να φτάσει τόσο ψηλά χρηματικά, τότε μάλλον θα επιλέξει το Yaris Cross με τετρακίνηση και με πολύ φορτωμένο εξοπλισμό. Το αυτό βέβαια ισχύει και για τον εξοπλισμό του Crosstar, αλλά στα 30παρά δεν καθιστούν είδηση τα μπόλικα καλούδια.
Ύστερα, είναι κι η κατανάλωση. Σε αντίστοιχες συνθήκες, η υλοποίηση της Toyota αποδεικνύεται περί το 15% πιο λιτοδίαιτη. Μες στην πόλη, το 5 του ενός ισοδυναμεί με 4 και κάτι του άλλου. Στην πράξη, αυτό που μας μένει είναι πως και τα δύο είναι ευκολοδήγητα, προσφέρουν πολύτιμη πρόγευση της πλήρους ηλεκτροκίνησης (αφού ενίοτε σβήνουν και κινούνται πλήρως ηλεκτρικά), η αστική κίνηση είναι το μεγάλο τους ατού. Όταν εμπλέκεται ο βενζινοκινητήρας, σε αμφότερα νιώθεις σχεδόν ενοχές για το περιβάλλον. Και τα αυτιά σου, καθώς παράγουν κάμποση βαβούρα. Γενικώς σου επιβάλλουν έναν ήρεμο τρόπο οδήγησης κι εντέλει σου φτιάχνουν την (αστική) καθημερινότητα.
Κάποιος θα αντιτείνει ότι το Crosstar είναι πιο γρήγορο, αλλά αμφότερα δεν οδηγούνται τακτικά με αυτόν τον τρόπο. Στην καθημερινή οδήγηση, δε θα νιώσετε διαφορές παρά μόνο αν οδηγείτε το ένα μετά το άλλο. Στο ταξίδι βέβαια και σε μια προσπέραση, το Honda είναι πιο επαρκές. Γενικώς, η γρήγορη οδήγηση με δαύτα δεν είναι κάτι που θα το επιχειρείτε συστηματικά. Είναι μια μάλλον δυσάρεστη εμπειρία, με κάμποση φασαρία στην καμπίνα και τελείως εκτός αρχικής στοχοθεσίας στα παραπάνω οχήματα.
Τι απέμεινε; Η ουσία: στην προσλαμβάνουσα ποιότητα, το Jazz έχει ξεκάθαρο προβάδισμα. Η πόρτα του θα κλείσει με σαφώς πειστικότερο ήχο, η καμπίνα είναι προσεγμένη και με ανώτερα υλικά (όχι όμως αντάξια στο καρτελάκι της τιμής). Στα 30παρά, έχεις πλέον μπει σε premium χωράφια. Ενώ στα 20-και-κάτι, τα φθηνιάρικα πλαστικά του Yaris Cross είναι πιο ευκολοχώνευτα.
Στο Jazz θα κάτσεις παραπάνω από αρχοντικά, παρ’ ότι 90 χιλιοστά πιο κοντό. Όμως, πόσες οικογένειες χρειάζονται όντως την αδιανόητη ευρυχωρία του Crosstar; Δηλαδή ένας 1.93 να κάθεται πίσω από έναν άλλο 1.93 και να μένει μια παλάμη μπροστά από τα γόνατά του αντί για δύο δάχτυλα; Μήπως πρόκειται για χωροταξική σπατάλη, από τη στιγμή που μιλάμε για μαζεμένα αμαξώματα κι αποβαίνει εις βάρος του πορτ-μπαγκάζ;
Νομίζω ότι για τη συντριπτική πλειοψηφία των αγοραστών, η συνθήκη άπλετοι εσωτερικοί χώροι-περιορισμένο πορτ-μπαγκάζ (Honda) θέλγουν λιγότερο από τους ικανοποιητικούς εσωτερικούς χώρους-σαφώς μεγαλύτερο πορτ-μπαγκάζ (Toyota). Τα 300παρά λίτρα του Jazz δύσκολα θα ικανοποιήσουν μια οικογένεια, ενώ τα 100 παραπάνω του Yaris κάνουν διαφορά. Μια λύση θα μπορούσε να είναι η μπαγκαζιέρα στο Jazz, έτσι θα απολαμβάνεις ευρυχωρία όλο τον χρόνο και ξενοιασιά στο κουβάλημα των διακοπών.
έξυπνη λύση για το Jazz, παρακαταθήκη από παλιότερες γενιές, οφείλεται στη μετακόμιση του ρεζερβουάρ κάτω από τα μπροστινά καθίσματα. Στην πράξη, σημαίνει ότι υπάρχει αποθηκευτικός χώρος κάτω από τα πίσω καθίσματα, για να τον γεμίσετε στο ταξίδι. Το Yaris δεν προσφέρει κάτι αντίστοιχο, αλλά δεν το χρειάζεται κιόλας, αφού έχει μεγαλύτερο χώρο αποσκευών
Στο δρόμο, το Yaris Cross προσφέρει πιο μελετημένα οδικά χαρακτηριστικά. Θα στρίψει πειστικότερα, θα κινηθεί στον αστικό ιστό με πιο βελούδινο τρόπο απορροφώντας τις κακοτεχνίες, εκεί που το Crosstar ούτε διακρίνεται στο στρίψιμο, ούτε στην καταπολέμηση της λακκούβας.
Το Jazz λοιπόν υπερέχει στην προσλαμβάνουσα ποιότητα, στους εσωτερικούς χώρους, στην έξυπνη διαρρύθμιση της καμπίνας. Το Yaris είναι πιο περιπετειώδες στην εμφάνιση, κοστίζει λιγότερο και καταναλώνει με περισσότερη φειδώ. Αντίστοιχα, στην οδήγηση θα σε ικανοποιήσει περισσότερο, χωρίς να υστερεί στο πόσο ευκολοδήγητο είναι καθημερινά.
Όλα τα παραπάνω συνηγορούν σε αυτή την αδήριτη έλξη που ασκούν οι αντιπροσωπείες Toyota ανά την επικράτεια: ο πελάτης έχει πάντα δίκιο. Το Yaris Cross είναι ο δίκαιος νικητής της συγκριτικής δοκιμής.