Jeep Compass 1.6 MTJ diesel
«Είναι ένα υπέροχο αυτοκίνητο, αλλά όχι με 19άρες ζάντες και μόνο μπροστινή κίνηση»
- ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ CarTalk.gr
-Μπαμπά, τι μάρκα είναι αυτό το τζιπ;
-Jeep.
-Ναι, αυτό το ξέρω, τη μάρκα σε ρώτησα.
-Ε Jeep.
-Εντάξει, τη μάρκα πες μου τώρα.
Κάπου εκεί συνειδητοποίησα τι έχει καταφέρει η αμερικάνικη εταιρία στο βάθος των δεκαετιών. Όλοι γύρω-γύρω προσπαθούν αλλά εκείνη έχει ονοματοδοτήσει μια ολόκληρη κατηγορία αυτοκινήτων, σε βαθμό που ακόμα και το εξάχρονο, τζιπ θα αποκαλέσει οτιδήποτε ψηλό και σκληροτράχηλο αντικρύσει.
Βέβαια, το σημερινό δοκίμιο είναι μια ιδιάζουσα περίπτωση. Επιβλητικό στην όψη, σπορτίφ στην κόψη, λειψό στην ουσία. Εξηγούμαι: σήμερα δοκιμάζω την έκδοση Limited, με μπροστινή κίνηση και 19άρες ζάντες με 45άρι προφίλ ελαστικού. Με πινελιές που κάνουν το όμορφο Compass να δείχνει ακόμα πιο ξεχωριστό και λαχταριστό. Λευκό αμάξωμα με μαύρες ζάντες, μαύρους καθρέπτες-μπροστινές κολόνες-οροφή, γενικώς δείχνει λίγο πιο αγρίμι από τα ταπεινότερα αδελφάκια του. Οι 19άρες ζάντες το κολακεύουν περαιτέρω και με το μπόλικο ελαστικό που φορούν, αφήνουν φερέλπιδες υποσχέσεις για τα στριφτερά κομμάτια. Το αυτό πράττει και το μπροστινό σπόιλερ που στέκεται ελάχιστα πάνω από την άσφαλτο, λες και πεδίο βολής του Compass είναι η πίστα. Με μπροστινή κίνηση, ουσιαστικά παλεύει να πείσει για κάτι που δεν είναι: ότι ξεχωρίζει στην άσφαλτο, ενώ αδιαφορεί για τα χώματα.
Κι όμως, όσο κινείσαι στην άσφαλτο, τα πράγματα δεν είναι τόσο κολακευτικά. Είναι μάλλον το πιο τραχύ μοντέλο της κατηγορίας του. Ο ήχος του πετρελαιοκινητήρα περνάει αβέρτα στην καμπίνα, το τιμόνι δε σε εμπνέει για γρήγορη οδήγηση (παρ’ ότι θα στρίψει γρήγορα χωρίς κλίσεις, με το 235 ελαστικό να βγάζει μπόλικη πρόσφυση), το κιβώτιο δεν ανήκει στα σασμάν που ανεβοκατεβάζεις ταχύτητες απλώς για την απόλαυση. Τα σκληρά πλαστικά στην κεντρική κονσόλα ξεσηκώνουν τριγμούς, τα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας φαίνεται ότι είναι κοινά με τα μοντέλα της Fiat, γιατί διαπιστώσαμε κοινές δυσλειτουργίες με το ηλεκτρικό 500αράκι με μπόλικους ενοχλητικούς ψεύτικους συναγερμούς για φρενάρισμα πανικού όταν κάποιος φρέναρε απαλά μπροστά μας μέσα στην κίνηση. Υπερευαίσθητους αισθητήρες παρκαρίσματος που ευτυχώς απενεργοποιούνται εύκολα, όπως το ίδιο πράτταμε και με το έντονο lane assist, που ναι μεν δεν έχει ενοχλητική ηχητική παρέμβαση, αλλά παλεύει συνέχεια με το τιμόνι και σου αλλοιώνει την οδήγηση. Το στέλνεις για ύπνο κι ησυχάζεις.
Μιλάμε για τα C-SUV, τη δεύτερη πιο ανταγωνιστική κατηγορία της αγοράς (η πρώτη είναι τα B-SUV), με πληθώρα εξαιρετικών μοντέλων. Με τέτοιο χαμό, το θέμα είναι να διαφοροποιηθείς από τη μάζα και να προσφέρεις το ξεχωριστό κι ιδιαίτερο. Το αμερικάνικο μοντέλο είναι το πιο σκληροτράχηλο κι αναδύεται από τον σωρό, αφού τα υπόλοιπα λιγοψυχούν στα δύσκολα περάσματα. Το Compass κάθε άλλο: σα γνήσιο Jeep, ζει κι αναπνέει για τις στιγμές που θα βρεθεί στα χώματα, στις φυτευτές πέτρες και τα κατσαβράχια. Στις πέντε μέρες που διήρκησε η δοκιμή και παρά την κακοκαιρία, επισκεφτήκαμε τρεις φορές χωμάτινες διαδρομές, φαινόταν να είναι στο στοιχείο του. Έχει γίνει εξαιρετική δουλειά στην ανάρτηση, οπότε παρά την εντελώς ακατάλληλη διάσταση τροχών κι ελαστικών, απορροφούσε τη φυτεμένη πέτρα με πραγματικά αξιέπαινο τρόπο. Οι ανωμαλίες δε μεταφέρονται στο τιμόνι κι ο οδηγός μένει να ορέγεται την ταπεινότερη έκδοση με τη 17άρα ζάντα, το 60άρι προφίλ και την τετρακίνηση (βάλτε έναν αστερίσκο εδώ).
Υπάρχει μια συγκεκριμένη ανηφόρα με 20% κλίση, αλλού φυτεμένη πέτρα κι αλλού σαθρά, που δυσκολεύει στο τελείωμά της με την κλίση να φτάνει το 30%. Κάθε εκτός δρόμου όχημα δοκιμάζεται σε δαύτη, αφού βρίσκεται κοντά στο σπίτι μου και βολεύει. Με όλο το βάρος πίσω και τους μπροστινούς τροχούς αποφορτισμένους, χωρίς κάποιο ηλεκτρονικό βοήθημα που να επιλέγεις την επιφάνεια που θα κινηθείς για περισσότερη πρόσφυση, με ελαστικά που φωνάζουν Λιμανάκια κι όχι Πίνδο, περίμενα ότι στην καλύτερη περίπτωση θα έφτανε μέχρι το σημείο που αλλάζει η κλίση. Εκεί θα άρχιζε να σπινάρει ακατάσχετα και θα αναγκαζόμουν να το αφήσω να τσουλήσει πίσω και να γυρίσω στη βάση μου με ένα σαφές συμπέρασμα (ότι το Limited είναι μόνο για μόστρα). Κι όμως, με διέψευσε κι ανέβηκε μέχρι τέλους αγόγγυστα κι αδιαμαρτύρητα. Γενικώς, όλη η χωμάτινη συμπεριφορά του Compass ήταν μια αποκάλυψη.
Οι χωμάτινες καταβολές καταμαρτυρούνται κι από τις λεπτομέρειες. Όπως το γεγονός ότι μπορείς να τραβήξεις τη ζώνη ασφαλείας σε σημεία με πολύ κοπάνημα, δε σκαλώνει όπως στα περισσότερα μοντέλα. Την έχουν ρυθμίσει εξαρχής με το κατσάβραχο κατά νου. Ή ότι όταν απενεργοποιήσεις το ESP στο χώμα για να γλιστρήσεις λίγο, αυτό παρεμβαίνει αλλά το κάνει πολύ γλυκά κι ομαλά, όχι απότομα και παρεμβατικά όπως άλλα μοντέλα που ξινίζουν στα παιχνίδια στο χώμα. Σου λέει παίξε αλλά μέχρις εκεί, είναι η μητέρα που έχει κάνει τις αταξίες στα νιάτα της και σου βάζει ένα λογικό όριο, όχι η μεγαλωμένη με γαλλικά και πιάνο που δε σε αφήνει να κάνεις τίποτα.
Η Jeep φαίνεται σα να προσπαθεί να το πείσει για αλλαγή φύλου. Η ρεζέρβα απουσιάζει, ενώ υπάρχει χώρος. Ευτυχώς μπορείτε να την παραγγείλετε έξτρα. Του έχει φορέσει ένα χαμηλότατο μπροστινό σπόιλερ που ευτυχώς είναι εύκαμπτο, γιατί ούτε ξέρω πόσες φορές ακούμπησε κάτω στη διάρκεια της δοκιμής. Η ουσία είναι μία: το Compass αξίζει για τις στιγμές που μπορείς να χαλαρώσεις λίγο τη γραβάτα και να πάρεις τα βουνά, αντάρτης έστω και για μισή ώρα. Τον υπόλοιπο (ασφάλτινο) καιρό, δεν είναι τόσο έξω από τα νερά του όσο ας πούμε το Wrangler, η άσφαλτος δεν είναι ταλαιπωρία, αλλά υστερεί σαφώς σε σχέση με ένα 3008, ένα Tuscon ή ένα Sportage. Όσο διαστημόπλοια είναι αυτά μπροστά του στην άσφαλτο, τόσο θα το κοιτούν σα χάνοι όταν αρχίσουν τα δύσκολα. Διαλέγετε και παίρνετε.
Όμως, από τη στιγμή που δεν έχει κοντές σχέσεις, θεωρώ ότι θα έπρεπε να επιλεχθεί πιο σοφή κλιμάκωση, αντίστοιχη με του Duster. Πολύ κοντή 1η για τα εκτός δρόμου κι οι υπόλοιπες 5 να διαταχθούν σε αρμονία, ώστε να μπορείς να ξεκινάς με 2α και να έχεις μια μακριά 6η για τον αυτοκινητόδρομο. Έχοντας μάλιστα σύμμαχο τα 320 Nm ροπής, δε θα υπήρχε κενό ανάμεσα στις σχέσεις. Υπάρχουν στιγμές στην εκτός δρόμου οδήγηση που είτε χρειάζεσαι δύναμη από μια πολύ κοντή 1η για να περάσεις ένα εμπόδιο, είτε πρέπει να κινηθείς πολύ αργά σε ένα δύσκολο πέρασμα. Το Compass θα σβήσει σε τέτοιες περιπτώσεις (εγώ το έπαθα κάποιες φορές) ή θα απαιτεί μεγάλη μαεστρία και συνεχή ενασχόληση με τον συμπλέκτη, καταπονώντας κι αυτόν και τον οδηγό.
Ο 1.6 πετρελαίου ταιριάζει στα χαρακτηριστικά του Compass: ξυπνάει νωρίς, δεν κρεμάει ψηλά, δε βάζει φωτιά στο οδόστρωμα, έχει αρκετή ροπή για τα προσπεράσματα, είναι ολιγαρκής. Όσο ήταν στα χέρια μας, κατανάλωσε 7.4 λίτρα στα 100 χιλιόμετρα, αλλά αυτό αφορούσε αρκετό off-road, ήτοι χαμηλές ταχύτητες με μπόλικα υψομετρικά. Αφήστε που με τόσο χαμηλές θερμοκρασίες, το start&stop ενεργοποιήθηκε ελάχιστες φορές. Σε μικτή χρήση, θεωρώ ότι θα βρίσκεται κάμποσο κάτω από τα 7 λίτρα.
Εν κατακλείδι, το Limited απευθύνεται σε αυτούς που θέλουν περισσότερο φαίνεσθαι και λιγότερη ουσία. Θα τους θέλξει η εμφάνιση, οι εκτός δρόμου δυνατότητες θα τους υπερεπαρκούν (δε μιλάμε απλώς για μοντέλο που ανέχεται το κοπάνημα, αλλά για μοντέλο που το επιζητά), θα γοητευτούν από τον πλουσιότατο εξοπλισμό, το εξαιρετικό ηχοσύστημα, τα πολύ δυνατά φώτα (ναι, δε μας ικανοποιούν το ίδιο όλα τα Led), την πόρτα του πορτ-μπαγκάζ που ανοιγοκλείνει ηλεκτρικά.
Αλλά η ουσία είναι πως το Compass βρίσκεται πίσω από την υπόλοιπη κλάση στην ασφάλτινη συμπεριφορά και μπροστά στη χωμάτινη. Αυτό δεν είναι πρόβλημα για τη Stellantis, διαφοροποιεί σοφά τις επιλογές που προσφέρει κι ο καθένας βρίσκει αυτό που του ταιριάζει. Ο κατασταλαγμένος αγοραστής Compass θα πάει καρφί για την έκδοση με τις 17άρες, θα γλιτώσει θόρυβο κύλισης, θα βελτιώσει την άνεση στην πόλη, θα κινηθεί πιο άνετα στη φυτεμένη πέτρα. Το οξύμωρο είναι ότι θα πρέπει να αρκεστεί στην μπροστινή κίνηση, αφού οι εκδόσεις βενζίνης και πετρελαίου δε συνδυάζονται πλέον με τετρακίνηση, η οποία προσφέρεται αποκλειστικά στις plug-in hybrid εκδοχές, που κοστίζουν από 44.000 ευρώ και πάνω.
Μοντέλο | Compass |
---|---|
Έκδοση | 1.6 MTJ Limited |
Τιμή από | 28.800€ |
Τιμή μοντέλου δοκιμής | 32.200€ |
Τύπος αμαξώματος | SUV |
Καύσιμο | Πετρέλαιο |
Κινητήρας | τούρμπο |
Κύλινδροι | 4 |
Κυβικά | 1.598 κ.εκ. |
Επιτάχυνση 0 - 100 χλμ/ώρα | 10.6" |
Μέγιστη ταχύτητα | 194 χλμ/ω |
100 χλμ/ώρα – 0 | 39 μέτρα |
Κατανάλωση δοκιμής | 7.4 λίτρα/100 χλμ |
Αυτονομία | 743 χλμ |
Κατανάλωση καυσίμου - Μικτός κύκλος | 5.3 λίτρα/100 χλμ |
Κατανάλωση καυσίμου – Κύκλος εντός πόλης | 5.9 λίτρα/100 χλμ |
Κατανάλωση καυσίμου - Κύκλος εκτός πόλης | 4.0 λίτρα/100 χλμ |
Εκπομπές CO2 (WLTP) | 135 γρ/χλμ |
Συνολική ισχύς | 130 ίπποι στις 3.750 σ.α.λ. |
Συνολική ροπή | 320 Nm στις 1.500 σ.α.λ. |
Μέγιστη ταχύτητα περιστροφής | 5.000 σ.α.λ. |
Θέση του κινητήρα | Εμπρός και Εγκάρσια |
Κίνηση | μπροστά |
Κιβώτιο | χειροκίνητο |
Σχέσεις | 6 |
Εμπρός ανάρτηση | Γόνατα McPherson |
Πίσω ανάρτηση | Πολλαπλών συνδέσμων |
Εμπρός φρένα | αεριζόμενα δισκόφρενα |
Πίσω φρένα | αεριζόμενα δισκόφρενα |
Ελαστικά | 235 / 45 / 19 |
Στροφές τιμονιού από άκρη σε άκρη | 2.6 |
Μήκος | 4.404 χιλιοστά |
Πλάτος | 1.874 χιλιοστά |
Ύψος | 1.629 χιλιοστά |
Μεταξόνιο | 2.636 χιλιοστά |
Εμπρός μετατρόχιο | 1.540 χιλιοστά |
Πίσω μετατρόχιο | 1.540 χιλιοστά |
Απόσταση από το έδαφος | 198 χιλιοστά |
Συντελεστής οπισθέλκουσας (Cd) | 0.35 |
Βάρος | 1.540 κιλά |
Χώρος αποσκευών | 438 λίτρα |
Ντεπόζιτο | 55 λίτρα |
Βαθμολογία EuroNCAP |