Νέα υπερ-μπαταρία από την CATL υπόσχεται μόλις 2 κιλά ανά kWh
Ο κινεζικός γίγαντας μπαταριών CATL λάνσαρε έναν ριζοσπαστικό νέο τύπο κυψελών με ενεργειακή πυκνότητα 500 Wh ανά κιλό, που θα μπορούσε να επιτρέψει στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να χρησιμοποιούν πολύ ελαφρύτερες μπαταρίες και να προσφέρουν μεγαλύτερη αυτονομία. Αντιπροσωπεύει μια σημαντική πρόοδο στην τεχνολογία των μπαταριών: οι κυψέλες Panasonic 2170 που χρησιμοποιούνται στο Tesla Model 3 αναφέρεται ευρέως ότι έχουν πυκνότητα περίπου 260 Wh ανά κιλό, σχεδόν τη μισή από αυτή των νέων «συμπυκνωμένων» μονάδων. Η μπαταρία Qilin της CATL, η οποία μπήκε πρόσφατα σε μαζική παραγωγή, έχει μέγιστη πυκνότητα 255 Wh ανά κιλό.
Οι συμπυκνωμένες κυψέλες θα εισέλθουν σε μαζική αυτοκινητιστική παραγωγή μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους, σύμφωνα με τον κινέζο κατασκευαστή, ενώ αρχικά δίνεται περισσότερη βάση στην αεροπλοΐα. Η CATL υποστηρίζει ότι τα νέα πακέτα θα μπορούσαν να τροφοδοτήσουν το πρώτο ηλεκτρικό αεροσκάφος, αναφέρει δημοσίευση του Autocar.
Για να δούμε λίγο στην πράξη τι σημαίνει αυτό στα καθ’ ημάς: ένα πακέτο μπαταριών 100 kWh θα ζυγίζει μόλις 200 κιλά, μια σημαντική μείωση σε σύγκριση με τις τρέχουσες κυψέλες. Για σύγκριση, η μπαταρία ιόντων λιθίου 83.7 kWh που τοποθετείται στο Audi E-tron GT ζυγίζει 630 κιλά. Επομένως, αν το γερμανικό μοντέλο υιοθετούσε τη νέα τεχνολογία είτε θα έκανε δίαιτα 450 κιλά είτε με αντίστοιχο βάρος θα είχε μπαταρία 315 kWh, με σχεδόν τετραπλάσια αυτονομία.
Τα μικρότερα, ελαφρύτερα πακέτα μπαταριών ανοίγουν έναν κόσμο ευκαιριών για τους κατασκευαστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων, πέρα από το να ελαφρώσουν τα σημερινά μοντέλα ή να τα κάνουν να ταξιδεύουν μακρύτερα. Σκεφτείτε ας πούμε τη δυνατότητα για αυτοκίνητα πόλης στο μέγεθος του σημερινού 208 που όμως θα μπορούν να ταξιδέψουν, οπότε να αγοραστούν ως μοναδικό αυτοκίνητο. Αυτό δεν μπορεί να γίνει σήμερα, γιατί απλώς οι μεγάλες μπαταρίες δε χωρούν στα μικρότερα μοντέλα. Θα μπορούσαμε επίσης να καρπωθούμε ελαφριές σπορ εκδόσεις, ενώ θα έλυναν το γενικευμένο πρόβλημα του ψηλωμένου δαπέδου που αναγκάζει τους πίσω επιβάτες να κάθονται με τα γόνατα έντονα λυγισμένα.
Η CATL ήταν ο κορυφαίος προμηθευτής στον κόσμο για μπαταρίες ηλεκτρικών αυτοκινήτων το 2022, σύμφωνα με την νοτιοκορεατική εταιρία ερευνών SNE. Ο κινέζος κατασκευαστής πούλησε 165.7 GWh μπαταρίες μεταξύ Ιανουαρίου και Νοεμβρίου πέρσι, τρεις φορές την παραγωγή BYD. Έχει πολλές συνεργασίες με κατασκευαστές EV, συμπεριλαμβανομένης της Tesla με τη νέα LFP μπαταρία στα μικρά 3/Υ, τη BMW (στην οποία θα προμηθεύει κυλινδρικές κυψέλες από το 2025) και τη Ford. Μην περιμένετε βέβαια ότι η νέα τεχνολογία θα εξαπλωθεί άμεσα σε όλα τα ηλεκτρικά. Αρχικά θα περιοριστεί σε πιο πολυτελή μοντέλα, με τις τιμές να αναμένονται υψηλές αρχικά και σταδιακά να πέφτουν καθώς θα αποσβένεται το κόστος εξέλιξης και θα τροφοδοτούν όλο και πιο προσιτά μοντέλα.