Η Νορβηγία μάς συστήνει σήμερα τα βενζινάδικα του μέλλοντος

Η Νορβηγία βρίσκεται στην πρωτοπορία της ενσωμάτωσης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, οπότε μια ματιά στο τι συμβαίνει εκεί, αποτελεί ένα βλέμμα μέσα από τη χαραμάδα της χρονομηχανής για το τι θα ισχύει στην πατρίδα μας σε κάποια (άγνωστο πόσα) χρόνια από τώρα. Αξίζει να αναφερθεί ότι η σκανδιναβική χώρα έχει ήδη σταματήσει να προσφέρει κίνητρα κι επιδοτήσεις, αφού έχει περάσει στο επόμενο στάδιο της ολικής σχεδόν αποδοχής των EV. Παρ’ όλα αυτά, οι ηλεκτρικές πωλήσεις παραμένουν με διαφορά στην πρώτη θέση όλων των καυσίμων κι είναι πλέον σαφές ότι για τη νορβηγική αγορά αυτοκινήτου, δεν υπάρχει επιστροφή στο θερμικό παρελθόν. Κι αυτό είναι αξιοσημείωτο, παρ’ ότι αντιμετωπίζει πρακτικές δυσχέρειες σε σχέση με την Ελλάδα: έχει τριπλάσια έκταση και πολύ χαμηλές θερμοκρασίες, αμφότερα περιοριστικούς παράγοντες για τα EV. Από την άλλη, απολαμβάνει πολύ υψηλότερο βιοτικό επίπεδο και συνειδητοποιημένους πολίτες, που τους απασχολεί η μόλυνση του περιβάλλοντος.

Με τι προδιαγραφές κατασκευάζεται ένα νέο πρατήριο στη μακρινή χώρα; Το νέο βενζινάδικο (αν και μάλλον θα έπρεπε να ονομαστεί φορτιστάδικο) της Shell βρίσκεται πάνω σε αυτοκινητόδρομο και μάς αποκαλύπτει ότι οι αντλίες υγρών καυσίμων είναι μόλις δύο, τη στιγμή που οι φορτιστές είναι πολύ περισσότεροι. Υπάρχουν οκτώ AC φορτιστές, για όσους δε χρειάζονται πολλή φόρτιση και δε θέλουν να καταπονήσουν την μπαταρία τους με ταχυφόρτιση. Αλλά για όσους πηγαίνουν μακριά και θέλουν όντως να γεμίσουν, θα εξυπηρετηθούν από 16 συνολικά ταχυφορτιστές, ισχύος 400 kW για οχήματα με 800v συστήματα (όπως η Taycan, το Kia EV6 και τα Hyundai Ioniq) και 250 kW για μοντέλα με 400v (όπως τα Tesla και τα VW ID).

Σε τι διαφέρει ένα τέτοιο πρατήριο από όσα συναντούμε στα ελληνικά ΣΕΑ; Πρώτον, έχει πολλούς ταχυφορτιστές, τη στιγμή που στα ελληνικά υπάρχει μόλις ένα ταχυφορτιστής DC κι ένας AC. Δεύτερον, μπορούν να αναπτύξουν υψηλές ταχύτητες: 400 kW τη στιγμή που τα ελληνικά ΣΕΑ έχουν συνήθως 50 kW, κάποια λίγα 180 κι ελάχιστα 300. Τρίτον, η πληρωμή γίνεται με κάρτα (contactless) χωρίς εφαρμογές, τη στιγμή που στη χώρα μας πρέπει να παλεύεις με μια ντουζίνα εφαρμογές που καθιστούν δύσχρηστη την όλη διαδικασία. Υπάρχουν φωτοβολταϊκά στην οροφή, τη στιγμή που η Νορβηγία έχει ήδη ρεύμα σχεδόν αποκλειστικά από ΑΠΕ. Και παρ’ ότι η φόρτιση είναι εξαιρετικά γρήγορη, οπότε ολιγόλεπτη, το πλήρωμα μπορεί να απασχοληθεί σε παιδική χαρά, τα τετράποδα να ξεμουδιάσουν σε πάρκο σκύλων, υπάρχει εξοπλισμός γυμναστικής για να διατηρήσει ο οδηγός τη φόρμα του και βέβαια, mini market και φαγητό, όπως ακριβώς και στα ελληνικά ΣΕΑ. Και στα δικά μας! Με μια δεκαριά τέτοια πρατήρια σε κομβικά σημεία, καλύπτεται ολόκληρη η ηπειρωτική Ελλάδα.

Περισσότερα Άρθρα