Nορβηγική ναυτιλιακή απαγορεύει τα ηλεκτροκίνητα λόγω φωτιάς
Η νορβηγική Havila Krystruten είναι μία από τις δύο ναυτιλιακές εταιρίες που πλέει μεταξύ των παράκτιων πόλεων Bergen και Kierkenes και αποφάσισε ότι δε θα μεταφέρει πλέον ηλεκτροκίνητα μοντέλα στα πλοία της. Η εταιρία μεταφέρει κυρίως επιβάτες κι εμπορεύματα στη διαδρομή, αλλά αναφορικά με τα μόνο ιδιωτικά οχήματα, πλέον θα φορτώνει μόνο όσα έχουν κινητήρες εσωτερικής καύσης. Η Havila Krystruten ανέφερε την πυρασφάλεια ως τον κύριο λόγο για την απόφασή της.
Αν και δεν είναι σαφές τι οδήγησε την εταιρία να διεξαγάγει μια εξωτερική έρευνα, οι φόβοι για πυρκαγιές σε πλοία ενισχύθηκαν από ένα πρόσφατο περιστατικό στον Ατλαντικό. Το Felicity Ace έπιασε φωτιά στη θάλασσα πέρσι και παρ’ ότι τα αίτια της πυρκαγιάς δεν έχουν εξακριβωθεί, στο πλοίο υπήρχαν οχήματα με μπαταρίες, με αποτέλεσμα να υπάρχουν (ενδεχομένως κι αβάσιμες) εικασίες ότι μπορεί να ευθύνονται για τη φωτιά.
Ενώ έρευνες δείχνουν ότι τα οχήματα εσωτερικής καύσης πιάνουν φωτιά πολύ πιο συχνά από τα ηλεκτρικά, η Havila Krystruten πρόβαλε τις πυροσβεστικές (αν)ικανότητες των πλοίων και των πληρωμάτων της ως τον λόγο για την απόφασή της κι όχι τη συχνότητα των πυρκαγιών. «Tο συμπέρασμα του risk analysis δείχνει ότι μια πιθανή πυρκαγιά σε οχήματα που καταναλώνουν ορυκτά καύσιμα θα μπορεί να αντιμετωπιστεί από τα υφιστάμενα συστήματα και το πλήρωμα που έχουμε στο πλοίο», δήλωσε ο Bent Martini, Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρίας. «Μια πιθανή πυρκαγιά σε ηλεκτρικά, υβριδικά ή μοντέλα υδρογόνου θα απαιτήσει εξωτερικές προσπάθειες διάσωσης και θα μπορούσε να θέσει τους επιβαίνοντες και τα πλοία σε κίνδυνο», αναφέρει η NRK.
Το πρόβλημα είναι ιδιαίτερα αξιοσημείωτο στη Νορβηγία, η οποία είναι η μεγαλύτερη ποσοστιαία αγορά ηλεκτρικών οχημάτων παγκοσμίως. Περισσότερο από το 80% όλων των οχημάτων που πωλήθηκαν στη χώρα το 2022 ήταν πλήρως ηλεκτρικά, καθιστώντας αυτή την απόφαση μια εξαιρετικά έντονη ενόχληση για τους επιβάτες.
Η ναυτιλιακή εταιρία παραδέχτηκε ότι εξέτασε σοβαρά τα ενδεχόμενα, γνωρίζοντας ότι η απόφασή της θα φέρει μεγάλη αναστάτωση. Για αυτό και δηλώνει ότι θα εξετάσει τρόπους για να ελαχιστοποιήσει τον κίνδυνο μεταφοράς ηλεκτρικών κι υβριδικών οχημάτων στο μέλλον, αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο να άρει τον περιορισμό. Εν τω μεταξύ, η μόνη άλλη ναυτιλιακή εταιρία που εξυπηρετεί την ίδια διαδρομή, η Hurtigruten, λέει ότι θα συνεχίσει να μεταφέρει ιδιωτικά οχήματα στα πλοία της, ανεξάρτητα από το καύσιμο. Και μάλλον τρίβει και τα χέρια της με την όλη υπόθεση.