Peugeot e-2008 Allure: 6η αναφορά: 12 μήνες, 12.000 χιλιόμετρα
Συμπληρώνοντας ένα χρόνο με το e-2008 και 12.000 χιλιόμετρα, είπα να κάνω έναν απολογισμό ώστε να μοιραστώ μαζί σας την εμπειρία.
Καταρχήν σαν αυτοκίνητο είναι όμορφο, με ωραίο εσωτερικό, καλή εκμετάλλευση χώρων και καλή ποιότητα κύλισης. Το μέγεθος ό,τι πρέπει για πόλη και μόνο λίγο η γαλλική εργονομία προβληματίζει στην αρχή αλλά συνηθίζεται. Το τιμόνι είναι έρωτας, όπως και όλα τα χειριστήρια. Τον κακό τους εαυτό οι Γάλλοι τον έχουν βγάλει στο infotainment, με κακογραμμένο λογισμικό, το όποιο κολλάει σε ανύποπτες στιγμές, χάνοντας είτε το carplay είτε μαυρίζοντας την οθόνη. Γενικά δε φιάχνει με firmware Update, όποτε το κακό λογισμικό είναι μάλλον feature του αυτοκινήτου.
Στη συμβίωση εως τώρα έχουν έρθει όλα ομάλα, μια ανάκληση για το aircondition, ένα τρακάρισμα από δύο δικυκλιστές που θέλανε να γνωρίστουμε καλύτερα, καλή υποστήριξη εως τώρα από συγκεκριμένα συνεργεία , κάποια άλλα φάγανε Χ γιατί μάλλον θέλανε να αποφύγουν την υποστήριξη του ηλεκτρικού.
Στην πολή αισθάνεσαι βασίλιας, κυκλοφορείς αθόρυβα με γαλλική άνεση κι όλο το στήσιμο είναι χαλαρωτικό. Υπάρχουν τρία mode: eco, normal, sport, τα όποια επιλέγεις ανάλογα τη διάθεση. Στο eco, πραγματικά η κατανάλωση μπορεί να δει πολύ χαμηλά νούμερα 11-12 Kwh αλλά παράλληλα το αυτοκίνητο είναι ξεψυχισμένο σαν το περίφημο σαξόφωνο στην εμφάνιση της Σοφίας Βόσσου στη Eurovision το 1991. Εντούτοις, σε συνθήκες αθηναϊκού μποτιλιαρίσματος είναι μάλλον το καταλληλότερο mode. Στο normal έχεις ένα αξιοπρέπες αυτοκίνητο ενώ το sport είναι πραγματικά πολύ ζωντανό και διασκεδαστικό. Περιαστικά στην ακτίνα δράσης των 250-300 χιλιομέτρων είναι χαλαρωτικό και ζωντανό, δεν ταλαιπωρεί οδηγό κι επιβάτες και γενικά κάνει την συμβίωση εύκολη.
Στα μεγάλα ταξίδια αλλάζει η εμπειρία. Εδώ αρχίζει ο σχεδιασμός, πόσο θα είσαι φορτισμένος, πού θα σχεδιάσεις τις φορτίσεις σου, ένα ενδεχόμενο backup plan έαν κάτι δεν πάει καλά στον σχεδιασμό. Υπάρχει η περίφημη εφαρμογή ABRP, που είναι αρκετά ρεαλιστική. Το αυτοκίνητο πηγαίνει άνετα και στις υψηλές ταχύτητες, παρ’ όλα αυτά η μικρή μπαταρία (45 KWh ωφέλιμη) κι η κατάσταση με τους φορτιστές στα ΣΕΑ (ένας πρακτικά φορτιστής 50 KWh ανα ΣΕΑ) σε οδηγεί να επιλέξεις τα 110-115 χλμ/ώρα, για να έχεις τέτοια κατανάλωση ώστε να χρειαστείς λιγότερες φορτίσεις.
Η ενεργή αυτόνομια σε αυτές τις συνθήκες είναι στα 240-260 χιλιόμετρα αναλογα με τη θερμοκρασία , το φόρτωμα του αυτοκινήτου, τον άνεμο και το πόδι του οδηγού. Σε γενικές γραμμές, για τα λίγα ηλεκτρικά που κυκλοφορούν οι υποδομές είναι οριακές στις Εθνικές, πράγμα που είναι περισσότερο προβληματικό στις αργίες, όπου είναι μεγαλύτερη η πιθανότητα να πρέπει να περιμένεις να φορτίσεις. Σε γενικές γραμμές, εξαιρώντας τις περιπτώσεις όπου θα είναι ήδη άλλος να φορτίζει, η ταλαιπωρία είναι μικρή και διαχειρίσιμη. Όμως εαν είναι να αυξηθεί το ποσοστό των ηλεκτροκίνητων, οι υποδομές είναι απειροελάχιστες στους δρόμους. Θα πρέπει να μπουν μεγαλύτεροι και περισσότεροι φορτιστές. Οι φορτιστές στις εθνικές είναι το μεγαλύτερο στοιχείο διαφοροποίησης της Tesla καθώς τα μοντέλα της έχουν δυνατότητα να φορτίσουν στους 250 Kwh φορτιστές που υπάρχουν σε στρατηγικά σημεία στο οδικό δίκτυο. Γενικά εδώ θέλει πολλή δουλειά. Όμως εαν δούμε την συνολική εικόνα, είναι στο συμφέρον των διαχειριστών των ιδιωτικών πλέον Εθνικών Οδών να έχουν υποδομές στα ΣΕΑ, καθώς ο χρόνος αναμονής θα είναι πηγή κέρδους για τα ΣΕΑ εάν υπάρχουν οι καταλληλες υπηρεσίες εστιάσης.
Μέσα στην πόλη η διαδικασία φόρτισης είναι πολύ ευκολότερη. Ο πρωτοπόρος Δήμος Αθηναίων έχει αρκετά σημεία φόρτισης, τα όποια εξακολουθούν κι είναι δωρεαν, ενώ σοβαρές επενδύσεις έχουν γίνει κι από την ΔΕΗ σε αρκετές στρατηγικές πόλεις. Σε γενικές γραμμές, η αστική φόρτιση είναι σε καλή κατάσταση και δε θα προβληματίσει κανέναν, ακόμη κι αν έχει δυσκολίες να φορτίσει σπίτι του. Υπάρχουν βέβαια συνοικίες στην Αθήνα που η φόρτιση θα είναι προβληματική καθώς ενδεχομένως είτε να μην υπάρχουν φορτιστές κοντά, είτε αυτοί που υπάρχουν να μην επαρκούν.
Στο ηλεκτρικό αυτοκίνητο, το πρώτο που μαθαίνεις είναι ότι πρέπεις να έχεις αρκετά application για την εύρεση φορτιστή, για τον σχεδιασμό ταξιδιού και για την ίδια την φόρτιση. Ένας γρήγορος κατάλογος είναι ο παρακάτω:
Plugshare: Ανεξάρτητη εφαρμογή που υποστηρίζεται από την κοινότητα και σε βοηθάει να βρίσκεις φορτιστές.
ABRP: Εφαρμογή σχεδιασμού διαδρομής και σημείων φόρτισης
ΔΕΙ blue: H εφαρμογή της ΔΕΗ για φόρτιση στους φορτιστές της
Elpefuture: H εφαρμογή της ΕCO για φόρτιση στους φορτιστές της (must για ΣΕΑ)
Ιncharge : H εφαρμογή της AVIN για φόρτιση στους φορτιστές της (must για ΣΕΑ)
ChargeAPp: H εφαρμογή της Protergia για φόρτιση στους φορτιστές της (must για ΣΕΑ)
Fortizo : H εφαρμογή της fortizo για φόρτιση στους φορτιστές της (αυτούς θα τους μαλώσουμε)
Chargespot: H εφαρμογή της Watt and Volt για φόρτιση στους φορτιστές της
To κόστος κίνησης μέσα στην πολή και περιαστικά είναι σε πολύ χαμηλά επίπεδα, παρά την αύξηση του κόστος του ηλεκτρικού ρεύματος. Στην Εθνική κι εάν κινηθείς πέρα από την αυτονομία του αυτοκινητού και χρειαστείς τους ταχυφορτιστές, το κόστος είναι στα επίπεδα οικονομικού diesel, χωρίς όμως να ρυπαίνεις αντίστοιχα.
Συμπερασματικά, ακόμη και σήμερα που οι υποδομές φόρτισης είναι μικρές κι ελλειπείς, θα πρότεινα ανεπιφύλακτα ηλεκτρικό σε όποιον οι μεταφορικές του ανάγκες έχουν να κάνουν με κίνηση στην πόλη και περιαστικά εντός μια ακτίνας 150 χιλιομέτρων από τη μόνιμη κατοικία. Όσο βγαίνεις από την ακτίνα δράσης ξεκινούν οι συμβιβασμοί, οι οποίοι για την ώρα δεν είναι πολλοί, αλλά εάν γίνει πιο μαζική η ηλεκτροκίνηση, θα δημιουργηθούν περισσότερα θέματα με την αναμονή. Στα παραπάνω εξαιρούμε την Tesla καθώς το συνολικό προϊόν είναι πιο ολοκληρωμένο για την ώρα από τους άλλους κατασκευαστές και τουλάχιστον έαν έχεις βάση την Αθήνα, έχεις σε στρατηγικά σημεία περισσότερες επιλογές.
Μερικά στατιστικά
12.200 χιλιόμετρα
2.200 χιλιόμετρα σε εθνικές σε ταξίδια ανω των 200Km (18 Kwh/100 κατανάλωση -cc 115Km)
10.000 χιλιόμετρα εντός πόλης (13 kWh/100 χλμ. κατανάλωση)
Tα κόστη εξαρτώνται με τι τρόπο φορτίζεις.
Με την παραδοχή οτι στην πόλη φορτίζεις σε level2 0.45 €/kWh, το κόστος είναι 6 €/100 χλμ.
Ενώ στις εθνικές με DC χρεώση 0.65 €/kWh, το κόστος είναι 11.70 €/100 χλμ.
Στην πραγματική ζωή τα κόστη είναι χαμηλότερα, στην πόλη είναι εύκολο να έχεις οικιακή ή φόρτιση από τους δωρεάν ακόμη φορτιστές, ενώ και στις Εθνικές πάντα ξεκινάς με μεγαλή αρχική φόρτιση χαμηλότερου κόστους, από τα 11.70 €/100 των DC.
Ενδεικτικά, τα 12.200 χιλιόμετρα δε μου έχου κοστίσει παραπάνω από 200-220 €, βάζοντας και τις δοκιμές φόρτισεις στην πρίζα του σπιτιού.
Ακόμη όμως κι εαν τα δεδομένα της οικονομίας δεν ήταν ευνοϊκά, η έλλειψη θορύβου κι οι μηδενικές εκπομπές ρύπων σε μια πολύ επιβαρυμένη περιοχή όπως είναι το Λεκανοπέδιο, είναι από μόνα τους ικανοί λόγοι για να αλλαξεις. Εάν δεν αλλάξουμε κι ίσως δεν ξεβολευτούμε, καμιά αλλαγή δεν είναι εφικτή.
(Αν θέλετε κι εσείς να παρουσιάσετε το καμάρι σας, στείλτε μας στην παρακάτω διεύθυνση: dimitrios.sampaziotis@cartalk.gr)