Πόσο χαλάει η ταχυφόρτιση την μπαταρία; 10.500+ Tesla απαντούν

Μία από τις γενικές προτροπές που λέγονται στους αγοραστές ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι ότι πρέπει να αποφεύγουν τη συχνή ταχυφόρτιση. Προφανώς και θα τη χρησιμοποιήσουν στο ταξίδι, αλλά δεν είναι κάτι που πρέπει να αποτελεί πάγια επιλογή. Τα καθημερινά χιλιόμετρα θα πρέπει να γίνονται με φόρτιση στην οικιακή σούκο ή σε κάποιον AC φορτιστή, στο σπίτι ή δημόσιο. Τι γίνεται όμως αν κάποιος δεν έχει πρόσβαση σε τέτοιες δομές ή ταξιδεύει συνέχεια, οπότε αναγκαστικά κάνει πολλές ταχυφορτίσεις; Ένα ακόμα σενάριο είναι να πρόκειται για ταξιτζή, όπου αν το αυτοκίνητο μοιράζεται σε δύο βάρδιες, προφανώς δεν μπορεί να φορτίσει παρά μόνο σε DC ταχυφορτιστή.

Ποια λοιπόν ζημιά γίνεται μακροπρόθεσμα όταν κυριαρχεί η ταχυφόρτιση; Με άλλα λόγια, πόσο θα υποβαθμιστεί η μπαταρία (degradation) με την πάροδο του χρόνου σε σχέση με κάποιον που είναι προσεκτικός και τυπικός; Σύμφωνα με μια πρόσφατη μελέτη από το Recurring Auto που ανέλυσε δεδομένα φόρτισης από περισσότερα από 10.500 Tesla στις Ηνωμένες Πολιτείες, ο ρυθμός υποβάθμισης της αυτονομίας είναι στατιστικά παρόμοιος σε σύγκριση με τη φόρτιση AC.

Η σύγκριση αφορούσε αυτοκίνητα που ταχυφορτίζουν τουλάχιστον στο 90% των περιπτώσεων με αυτοκίνητα που φορτίζουν σε DC λιγότερο από το 10% των φορτίσεων και τα αποτελέσματα δείχνουν ελάχιστη έως καθόλου διαφορά μεταξύ των δύο μεθόδων. Δύο γραφήματα δείχνουν το ποσοστό του αρχικού εύρους που διατηρεί κάθε μοντέλο, στην μία περίπτωση βγάζοντας το ίχνος από 6.300 Model 3 και στην άλλη από 4.400 Model Y. Αναφορικά με το αμερικάνικο sedan, είναι εντυπωσιακό ότι τα μοντέλα που ταχυφορτίζουν, ενίοτε έχουν μικρότερο degradation από τα οικιακά και τελικά φτάνουν στο ίδιο περίπου ποσοστό, χοντρικά στο 89% μετά από 2.000 ημέρες, δηλαδή σχεδόν μετά από έξι χρόνια.

Το Model Y είναι νεότερο μοντέλο, οπότε η έρευνα φτάνει στις 1.000 μέρες, σχεδόν τρία χρόνια. Και πάλι σε κάποιο τμήμα τα μοντέλα που ταχυφορτίζουν έχουν πλεονέκτημα, αν κι όσο φτάνουμε στην τριετία, οι προσεκτικοί ιδιοκτήτες θα ανταμειφθούν με 1% παραπάνω αυτονομία. Άλλο ένα συμπέρασμα είναι ότι από την τριετία ως την εξαετία, το degradation είναι στο εύρος του 2%.

Η επιλογή μεταξύ DC έναντι AC δεν είναι το μόνο που μπορεί να επηρεάσει την μπαταρία μακροπρόθεσμα, καθώς παράγοντες όπως οι ακραίες θερμοκρασίες κι οι πολύ χαμηλές ή πολύ υψηλές καταστάσεις φόρτισης παίζουν επίσης μεγάλο ρόλο μακροπρόθεσμα. Δηλαδή να μην ξελιγώνουμε την μπαταρία σε πολύ χαμηλό ποσοστό ή να μην τη φορτίζουμε σε πολύ υψηλό ποσοστό. Επίσης, αρνητικά επιδρά το να μένει το αυτοκίνητο φορτισμένο στο φουλ για μέρες. Ιδανικά φορτίζουμε αποβραδίς στο 100% πριν ταξιδέψουμε, το πρωί μπαίνουμε στο αυτοκίνητο κι απολαμβάνουμε την εκδρομή μας. Δε φτάνουμε στο εξοχικό Παρασκευή βράδυ, φορτίζουμε το αυτοκίνητο στο 100% και το αφήνουμε παρκαρισμένο μέχρι το απόγευμα της Κυριακής που θα ξεκινήσουμε για πίσω.

Τα αποτελέσματα του Recurrent αποδεικνύουν ότι τα συστήματα διαχείρισης θερμότητας και τάσης των μπαταριών προστατεύουν τις μπαταρίες από φθορά από τη συχνή χρήση ταχυφορτιστή. Ιδανικά, θα έπρεπε να πραγματοποιηθεί μία ακόμα έρευνα σε μοντέλα άλλων κατασκευαστών για να διαπιστωθεί αν το παραπάνω είναι κοινός τόπος για όλα τα ηλεκτρικά ή μόνο για τα μοντέλα της Tesla.

Περισσότερα Άρθρα