Suzuki Swift 1.2 Hybrid CVT
"Φθηνό, οικονομικό, ευκολοδήγητο και στριφτερό, με χώρους και πλούσιο εξοπλισμό, αλλά δε γίνονται θαύματα: έχουν γίνει εκπτώσεις στην ποιότητα κατασκευής"
- ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ CarTalk.gr
Οι τιμές των αυτοκινήτων καλπάζουν, για τα δε καύσιμα τα ξέρετε καλύτερα από μένα. Πάλαι ποτέ ορισμοί του value for money (τετρακίνητο Dacia Duster πετρέλαιο για παράδειγμα) πετυχαίνουν πλέον μόνο το γούρλωμα των ματιών των υποψήφιων αγοραστών όταν ακούν την τιμή (για την πλούσια έκδοση, από τα 19 χιλιάρικα αυξήθηκε στα 25!). Ψάχνεις να βρεις ένα πραγματικά προσιτό αμαξάκι, να κάνεις τη δουλειά σου βρε αδερφέ και δεν υπάρχει τίποτα. Δε σε νοιάζουν τα φρου-φρου και τα αρώματα, θες μόνο να έχει χώρους, να είναι ευκολοδήγητο και να καίει λίγο. Κι όλα αυτά, σε μια τιμή που να είναι βιώσιμη. Δηλαδή να δώσεις το παλιό και πέντε οικονομίες για προκαταβολή, να βάλεις μια ανθρώπινη δόση που θα την εξοικονομείς από τη διαφορά των καυσίμων σε σχέση με το παλιό ενεργοβόρο και τις έκτακτες βλάβες. Τελικά να έχεις πληρώσει σχεδόν τα ίδια σε βάθος χρόνου και να έχεις βρεθεί με καινούριο αυτοκίνητο, που θα πιάνει και πέντε δεκάρες όταν το πουλήσεις σε λίγα χρόνια, ώστε να πας στο επόμενο όχημα και να ανανεώσεις τον στόλο.
Το Suzuki Swift είναι αυτό που ψάχνεις, αλλά πρέπει να ξέρεις τι θα συναντήσεις γιατί δεν είναι όλα ρόδινα. Πάμε πρώτα στα θετικά. Καταρχάς έχει χώρους. Μικρό αμάξι δε σημαίνει απαραίτητα στριμωξίδι. Αν η σχεδίαση είναι μανιτζέβελη, γίνονται θαύματα. Όμορφο και χαριτωμένο στο μάτι, παρκάρει με ευκολία και προσφέρει εσωτερικούς χώρους που διευκολύνουν την καθημερινότητα. Πώς το πετυχαίνει αυτό; Έχει τα χρονάκια του (εδώ και δύο χρόνια έγινε το facelift της μέσης ηλικίας) και μας έρχεται από μια εποχή περισσότερο ουσίας παρά φιγούρας. Όρθιες κολόνες σημαίνουν ευκολότερο μπες-βγες, χορταστικό εσωτερικό ύψος, ενώ το ότι οι κολόνες βρίσκονται μακριά σου, δίνει μια αίσθηση άπλας κι ευρυχωρίας. Το ταμπλό είναι μικρό και το ντουλαπάκι του συνοδηγού τραβηγμένο μπροστά. Οι πόρτες έχουν πάχος τσιγαρόχαρτου, ευεργετούν το εσωτερικό πλάτος αλλά ζημιώνουν την αίσθηση ασφάλειας και ποιότητας. Όλα αυτά ξενίζουν σε σχέση με τα μοντέρνα μοντέλα, αλλά η παλιακή σχεδίαση έχει και τα καλά της: ένα γομάρι σαν του λόγου μου (1.93, τριψήφιος αριθμός κιλών) κάθεται στη θέση οδήγησης χωρίς να ασφυκτιά (κάτι που συμβαίνει ακόμα και σε C-SUV, πόσω μάλλον σε B-mini), ενώ μπορώ να κάτσω πίσω μου χωρίς να ακουμπούν πουθενά ούτε τα γόνατα, ούτε το κεφάλι! Μόνο ο χώρος αποσκευών σε επαναφέρει στην πραγματικότητα: ε, τούτο δω είναι αυτοκίνητο πόλης.
Αν και με τέτοιους εσωτερικούς χώρους, μπορώ άνετα να το φανταστώ με μπαγκαζιέρα οροφής ως το κύριο αμάξι μιας οικογένειας, ακόμα και με παιδιά εφήβους. Μέχρι δύο βέβαια, το εσωτερικό πλάτος δεν επιτρέπει τρεις τροφαντούς επιβάτες στο πίσω κάθισμα.
Πάμε στο δεύτερο κριτήριο: είναι ευκολοδήγητο; Ναι (αφού είναι αυτόματο και με μαζεμένες διαστάσεις) κι όχι μόνο αυτό, αλλά κι οδηγοκεντρικό. Χαμηλό βάρος, σπιρτόζικες ρυθμίσεις στην ανάρτηση κι η ουρά σε ξεσηκώνει αφού ελαφρώνει σε πολλές περιπτώσεις. Το σπορτίβικο τριάκτινο τιμονάκι, η πολεμική θέση οδήγησης, η καλή περιμετρική ορατότητα, το πισωγλέντικο στήσιμο και ορίστε, το Swift είναι ένα όχημα που χαίρεσαι να οδηγείς. Εντάξει, αν είσαι νέος και το λέει η ψυχή σου, θα θυσιάσεις λίγη ευκολία και θα προτιμήσεις το χειροκίνητο κιβώτιο αντί για το CVT. Θα κουραστείς παραπάνω στο μποτιλιάρισμα αλλά θα γλιτώσεις τη βαβούρα του ιαπωνικού κιβωτίου και θα κάνεις εσύ κουμάντο. Αν και με τον επιλογέα στο Μ (manual) και τα αυτάκια πίσω από το τιμόνι, έχεις έναν κάποιο έλεγχο όταν ανεβαίνει το κέφι. Όχι ότι κρατάει την ταχύτητα στον κόφτη ή ότι κάνει βίαια κατεβάσματα. Όπως και να έχει, με 83 ατμοσφαιρικούς ίππους και τη λειτουργία του CVT (χρηστικό στα καθημερινά χιλιόμετρα, ξενέρωτο στα ορεξάτα), μην περιμένεις ιδιαίτερες συγκινήσεις. Ούτε όμως υψηλή κατανάλωση: το χαμηλό βάρος εγγυάται ότι αυτό είναι το χαμηλότερο που μπορείς να πετύχεις με mild hybrid. Για να δεις πιο λιτοδίαιτα νούμερα, θα πρέπει να πας σε full hybrid. Το Swift κινείται με 5 λίτρα στα 100 χιλιόμετρα σε φυσιολογική οδήγηση και 6-6.5 με εμπνευσμένη.
Ποια είναι τα μειονεκτήματα του Swift; Για να διατηρηθεί το κόστος χαμηλά, έχουν γίνει εκπτώσεις στην ποιότητα. Καταρχάς στην κατασκευή του εσωτερικού και στα υλικά, αυτό θα το καταλάβεις στο πρώτο λεπτό που θα το περιεργαστείς στην έκθεση. Αυτό που δεν μπορείς να φανταστείς είναι τι εννοούν τα περιοδικά και τα ηλεκτρονικά μέσα όταν αναφέρονται σε αυξημένο θόρυβο κύλισης. Συνήθως, η παραπάνω φράση σημαίνει ότι τα ελαστικά ακούγονται λίγο παραπάνω στο τραχύ οδόστρωμα. Στο Swift, ο θόρυβος κύλισης αποκτά νέα έννοια: είναι πανταχού παρών. Ό,τι και να κάνεις, με όσα και να κινείσαι, ό,τι οδόστρωμα και να πατάς, ακούς τους θόλους. Συνέχεια! Απλώς αλλάζει λίγο η ένταση, λες κι έχεις αρπάξει κάποιο ρουλεμάν. Κάποιες στιγμές, αποκτά μια ρομαντική διάσταση αφού σου θυμίζει αεροπλάνο που τροχοδρομεί κι αναπολείς εκείνο το ταξιδάκι με το κορίτσι στη Βενετία!
Το αυτό συμβαίνει και με την ανάρτηση. Έχει ξερές αντιδράσεις κι οι πίσω επιβάτες ενίοτε υποφέρουν. Η ενόχληση γίνεται ακόμα πιο έντονη γιατί δε φιλτράρεται ηχητικά. Άλλο να περνάει ένας κραδασμός στη σπονδυλική σου στήλη κι άλλο να γαρνίρεται και με ηχητική υπόκρουση.
Ο εξοπλισμός είναι υπερπλήρης στα χαρτιά, δεν υπάρχει κανένα άλλο μοντέλο που σε αυτά τα χρήματα να προσφέρει υβριδική λειτουργία, LED φώτα και Adaptive Cruise Control από τη βασική έκδοση (GL). Στην πράξη όμως, τα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας αποδίδουν στο περίπου. Η ειδοποίηση πρόσθιας σύγκρουσης δίνει συνεχώς ψεύτικους συναγερμούς κι ενοχλεί. Η ειδοποίηση αλλαγής λωρίδας δε σε προφυλάσσει στην πράξη, αφού πολύ σπάνια διαβάζει σωστά τη διαγράμμιση. Το Adaptive Cruise Control λειτουργεί από κάποια ταχύτητα και πάνω, οπότε όταν σε φρενάρει, απενεργοποιείται αυτόματα όταν πέσει κάτω από τα 30-40 και πρέπει να έχεις το νου σου. Στον ανοιχτό δρόμο, αποδίδει σωστά όταν έχει λοκάρει κάποιον μπροστινό αλλά ελλιπώς όταν δεν υπάρχει προπορευόμενος: πλησίαζα με σταθερή ταχύτητα σε φανάρι και το δοκίμασα να δω πότε θα αναγνωρίσει το σταματημένο αυτοκίνητο. Είχα ελέγξει ότι μία λωρίδα ήταν άδεια και βέβαια είχα το νου μου. Δεν έκοψε ποτέ! Αν ήμουν αφηρημένος σε συνθήκες καθημερινής τρέλας, απλώς θα είχα σκάσει πάνω του αφρενάριστος.
Εν κατακλείδι, το Swift απαιτεί σαφείς συμβιβασμούς (ποιότητα κατασκευής κι υλικών, θόρυβος κύλισης και γενικότερα ηχομόνωση, άνεση ανάρτησης, λειτουργία συστημάτων ασφαλείας) αλλά αποτελεί ένα από τα λίγα πραγματικά προσιτά μοντέλα. Σε μια εποχή παράκρουσης των τιμών, μπορείς να κάνεις τη δουλειά σου με λίγα χρήματα και υπό συνθήκες, χάρη στην ευρυχωρία της καμπίνας, μπορεί να αποτελέσει ακόμα και το μοναδικό όχημα μιας οικογένειας. Το ότι είναι μια γενιά πίσω από τον ανταγωνισμό ξενίζει βέβαια όταν έχεις πάρει σβάρνα τις αντιπροσωπείες και το συγκρίνεις με τα ανταγωνιστικά μοντέλα, αλλά έχει και τα καλά του (χαμηλότερο κόστος αφού έχει αποσβεστεί το κόστος εξέλιξης, εσωτερικούς χώρους, δοκιμασμένη αξιοπιστία). Αν ψάχνεις λοιπόν ένα εργαλείο, η συμβουλή μου είναι να το εξετάσεις πολύ σοβαρά. Καλύτερα όμως να αγνοήσεις τις ακριβότερες εκδόσεις και να μείνεις στη βασική. Το Swift έχει πολύ περισσότερο νόημα στα 16 παρά αντί για τα 19 παρά, εκεί θα κοιτάξεις άλλα μοντέλα, νεότερα και ποιοτικότερα. Έτσι κι αλλιώς, από τη βασική έκδοση έχει τον απαραίτητο εξοπλισμό (LED φώτα, Adaptive Cruise Control, συστήματα υποβοήθησης οδηγού) και πιο ψηλοπρόφιλα ελαστικά (65 αντί για 55 και 15άρες αντί για 16άρες), που θα γλυκάνουν λίγο την ξερή ανάρτηση. Μαζί με το Mazda 2 αποτελούν δύο πραγματικά προσιτά μοντέλα, αμφότερα φέρουν το τιμημένο ταμπελάκι made in Japan, με το Swift να καίει ένα κλικ λιγότερο, να έχει πλουσιότερο εξοπλισμό κι ανώτερους χώρους, αλλά και πιο οδηγοκεντρικό προφίλ. Το Mazda από την άλλη, σκοράρει πάρα πολύ ψηλά στην ποιότητα κατασκευής κι έχει ένα πιο ευχάριστο αυτόματο κιβώτιο.
Μοντέλο | Swift |
---|---|
Έκδοση | 1.2 Dualjet + Hybrid CVT GLX |
Τιμή από | 15.780€ |
Τιμή μοντέλου δοκιμής | 17.780€ |
Τύπος αμαξώματος | Hatchback |
Καύσιμο | Ήπια υβριδικό βενζίνης |
Κινητήρας | ατμοσφαιρικός |
Κύλινδροι | 4 |
Κυβικά | 1.197 κ.εκ. |
Επιτάχυνση 0 - 100 χλμ/ώρα | 12.2" |
Μέγιστη ταχύτητα | 175 χλμ/ω |
Κατανάλωση δοκιμής | 5.7 λίτρα/100 χλμ |
Αυτονομία | 649 χλμ |
Εκπομπές CO2 (WLTP) | 117 γρ/χλμ |
Προδιαγραφές Ρύπων | Euro6d-TEMP |
Συνολική ισχύς | 83 ίπποι στις 6.000 σ.α.λ. |
Συνολική ροπή | 107 Nm στις 2.800 σ.α.λ. |
Μέγιστη ταχύτητα περιστροφής | 6.000 σ.α.λ. |
Θέση του κινητήρα | Εμπρός και Εγκάρσια |
Κίνηση | μπροστά |
Κιβώτιο | αυτόματο |
Τύπος αυτόματου κιβωτίου | CVT |
Εμπρός ανάρτηση | Γόνατα McPherson |
Πίσω ανάρτηση | Ημιάκαμπτος άξονας |
Εμπρός φρένα | αεριζόμενα δισκόφρενα |
Πίσω φρένα | δισκόφρενα |
Ελαστικά | 185 / 55 / 16 |
Διάμετρος στροφής | 9.6 μέτρα |
Στροφές τιμονιού από άκρη σε άκρη | 3.1 |
Μήκος | 3.845 χιλιοστά |
Πλάτος | 1.735 χιλιοστά |
Ύψος | 1.495 χιλιοστά |
Μεταξόνιο | 2.450 χιλιοστά |
Εμπρός μετατρόχιο | 1.520 χιλιοστά |
Πίσω μετατρόχιο | 1.525 χιλιοστά |
Απόσταση από το έδαφος | 120 χιλιοστά |
Βάρος | 946 κιλά |
Χώρος αποσκευών | 265 λίτρα |
Ντεπόζιτο | 37 λίτρα |
Βαθμολογία EuroNCAP |