Vive la France: ζήτω η Citroen BX 4TC και το Peugeot 205 Turbo 16
Κάθε σοβαρή συλλογή με χωμάτινα αγωνιστικά θα πρέπει να περιλαμβάνει τα δύο κλασικά γαλλικά μοντέλα που παρουσιάζουμε σήμερα. Το ένα είναι το Peugeot 205 Turbo 16, ένα κεντρομήχανο hatchback, το 177ο από τα 200 που κατασκευάστηκαν. Το άλλο είναι η Citroen BX 4TC, ίσως μόνο ένα από τα 30 που έχουν απομείνει αφού η ίδια η Citroen φέρεται να προσπάθησε να μαζέψει και να καταστρέψει όλα τα παραδείγματα. Και τα δύο ανήκουν στην κατηγορία των homolgation specials, δηλαδή ήταν αυτοκίνητα παραγωγής με παραπλήσιες προδιαγραφές με το αγωνιστικό, που ο κάθε κατασκευαστής όφειλε να παράξει για να μπορεί να συμμετάσχει στους αγώνες με το αντίστοιχο αγωνιστικό μοντέλο. Τα δύο γαλλικά μοντέλα είχαν ως στόχο τη συμμετοχή στο αδικοχαμένο Group B.
Κάποτε είχε κι η αφεντιά μου ένα homolgation special!!!
Το Peugeot 205 Turbo 16 έχει ελάχιστα κοινά με ένα 205 της σειράς. Αυτό το μοντέλο του 1985 φοράει έναν τετρακύλινδρο υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα 1.8 λίτρων που αποδίδει 200 ίππους, οι οποίοι μπορεί να μην ακούγονται πολλοί σήμερα, αλλά μην ξεχνάτε ότι το βάρος τότε ήταν πολύ πιο περιορισμένο. Το μέγεθος του ήταν σκόπιμα στα 1.775 κ.εκ., ώστε να επωφεληθεί από το χαμηλότερο όριο βάρους σε σύγκριση με τη βαρύτερη κατηγορία που ανήκε το Audi Sport Quattro. Αρκετά ασυνήθιστα, ο κινητήρας και το κιβώτιο ταχυτήτων ήταν τοποθετημένα εγκάρσια, έτσι ώστε να επιτρέπουν μια εξαιρετική κατανομή βάρους 45:55 εμπρός-πίσω.
Το σύστημα τετρακίνησης χρησιμοποίησε το κατοχυρωμένο με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας επικυκλικό κεντρικό διαφορικό της FF (Ferguson Formula) για να μοιράσει τη ροπή 33:67 εμπρός προς τα πίσω υπό κανονικές συνθήκες, ενώ και στους δύο άξονες υπήρχαν μπλοκέ διαφορικά της ZF. Για να αντισταθμιστεί το βάρος του κινητήρα που ήταν πολύ μετατοπισμένος προς τα δεξιά, η μπαταρία τοποθετήθηκε στην αντίθετη πλευρά στο χώρο του κινητήρα. Το ίδιο και το intercooler. Το ρεζερβουάρ καυσίμου εξοβελίστηκε αναγκαστικά στο πιλοτήριο, ακριβώς κάτω από τα καθίσματα. Αυτό τα ανάγκασε να ανυψωθούν, κάτι που ωφέλησε την ορατότητα προς τα μπροστά. Το συγκεκριμένο αυτοκίνητο έχει διανύσει μόλις 8.760 χιλιόμετρα και καθώς είναι το μοναδικό μαύρο από τα 200 που κατασκευάστηκαν, αυτό απλώς προσθέτει στη σπανιότητά του.
Το άλλο αυτοκίνητο εδώ είναι η Citroen BX 4TC, με υπερτροφοδοτούμενο τετρακύλινδρο μοτέρ 2.1 λίτρων, που φιλοξενείται μέσα στο μακρύ ρύγχος, και κίνηση σε όλους τους τροχούς. Η αγωνιστική έκδοση πρόλαβε να συμμετάσχει μόλις σε τρεις αγώνες πριν καταργηθεί το Group B, οπότε η Citroen δεν ολοκλήρωσε την προβλεπόμενη παραγωγή των 200 μονάδων. Ο μύθος λέει ότι η Citroen πούλησε μόνο 62 BX 4TC και στη συνέχεια προσπάθησε να τις αγοράσει όλα πίσω. Η συγκεκριμένη είναι μία από τις λίγες και μάλλον η τελευταία που βγήκε από τη γραμμή παραγωγής κι επέζησε από τη σφαγή. Με 200 ίππους στις 5.250 σαλ., ήταν βαριά για την κατηγορία κι οι επιδόσεις δεν ήταν κάτι ιδιαίτερο. Η Citroen ανακοίνωνε 7.5″ για το 0-100 και 220 χλμ/ώρα τελική, αλλά το γερμανικό Sport Auto υπέβαλε μια 4TC σε μετρήσεις και κατέγραψε 9.1″ και 211 αντίστοιχα.
Και τα δύο αυτοκίνητα προσφέρονται στη δημοπρασία του RM Sotheby’s Monterey μεταξύ 17 και 19 Αυγούστου ως μέρος της συλλογής World Rally Classics. Η Citroen έχει προτεινόμενη τιμή 100.000-150.000 δολάρια, ενώ το Peugeot αναμένεται να πωληθεί από 350.000 έως 450.000 δολάρια. Αν το λέει η ψυχή σας (αλλά κυρίως η τσέπη σας), ιδού!