Βολτάροντας τη Mustang Mach-E | Αθήνα → Καλαμπάκα & EV Meeting
1300 χιλιόμετρα -παρά κάτι- σε τέσσερις ημέρες, από την Αθήνα ως τα Μετέωρα, από τη θάλασσα ως τα 1000 μ., από λίμνη, ποτάμια και γέφυρες. Μια αναλυτική παρουσίαση της Ford Mustang Mach-E ER RWD.
Με την Ομάδα των Ηλεκτρικών στο Facebook είχαμε την πρώτη πανελλήνια συνάντηση στην Καλαμπάκα, στις αρχές του Απρίλη. Με αφορμή αυτή λοιπόν, είχα προς δοκιμή ένα αυτοκίνητο με εμβληματικό όνομα. Είναι η Ford Mustang Mach-E και συγκεκριμένα η έκδοση Extended Range RWD, με τη μπαταρία 98 kWh (91 οι ωφέλιμες) και 290 άλογα στους πίσω τροχούς. Πάμε να δούμε τι αποκόμισα μετά από μια δοκιμή 1.272 χιλιομέτρων σε τέσσερις ημέρες.
Πριν μπούμε στο κυρίως θέμα, θέλω να αναφέρω ότι το όνομα Mustang μπορεί να ακούγεται κάπως για ένα ηλεκτρικό οικογενειακό SUV, όμως οδηγικά δε θυμίζει SUV, ενώ ο σχεδιασμός της θυμίζει coupe Mustang. Ειδικά στα ανοιχτά χρώματα, λευκό, κόκκινο και πορτοκαλί, καμουφλάρονται με μαύρες αποχρώσεις οι καμπύλες του SUV κι αναδεικνύονται οι coupe γραμμές της.
Το κυριότερο που είχα εξασφαλίσει είναι η δυνατότητα φόρτισης τη νύχτα όσο κοιμόμαστε, από οικιακή πρίζα (σούκο) του καταλύματος. Με αυτόν τον τρόπο θα είχαμε αρκετή αυτονομία για τις διαδρομές της επόμενης ημέρας (+135 χιλιόμετρα στις 10 ώρες).
Όσον αφορά το ταξίδι, με τη βοήθεια του abetterrouteplaner ήξερα ότι μπορεί να διανύσει τα σχεδόν 380 χιλιόμετρα από τα Μέγαρα ως την Καλαμπάκα με άνεση, χωρίς ενδιάμεση φόρτιση. Ωστόσο, για να μη ζοριστεί η πρίζα του καταλύματος, προτιμήσαμε να φορτίσουμε επικουρικά σε DC ταχυφορτιστή εντός των Τρικάλων, μέχρι να πιούμε/φάμε κάτι.
Κατά την παραλαβή, δε μπορώ να αγνοήσω ότι οι άνθρωποι της Ford Car Center μού παρουσίασαν αναλυτικά τη Mustang, είδαμε κάθε ρύθμιση στο μενού και μου έδωσαν πλήρη πρόσβαση μέσω εφαρμογής στο κινητό μου.
Εμφανισιακά, οι φωτογραφίες την αδικούν, μέσα κι έξω. Σχεδόν σε κάθε φανάρι υπήρχε κάποιος πεζός που μας φωτογράφιζε, ενώ όταν ήταν παρκαρισμένη, κάποιοι γυρνούσαν για μια δεύτερη ματιά. Οδηγικά, είναι αρκετά γρήγορη η εξοικείωση ακόμα και για κάποιον που οδηγεί πρώτη φορά ηλεκτρικό. Αυτό οφείλεται στο ότι με άφημα του γκαζιού επιβραδύνει ομαλά, σα θερμικό με ταχύτητα στο κιβώτιο. Με ενεργοποιημένο το one pedal drive, η επιβράδυνση από ανάκτηση γίνεται σημαντικά πιο έντονη κι οδηγείται κυριολεκτικά με το ένα πετάλι. Ενδιάμεσο επίπεδο ανάκτησης προσφέρει η λειτουργία “L” στον περιστροφικού επιλογέα “ταχυτήτων”.
Επίσης θετική πρώτη εντύπωση μου άφησε η κατανάλωση, η οποία μετά από 170 χιλιόμετρα μη-οικονομικής οδήγησης εντός και εκτός πόλης, ήταν στις 17 kWh/100 χλμ.
Έχοντας τη μπαταρία στο 99% και τα Τρίκαλα ως τελικό προορισμό, το σύστημα πλοήγησης προέβλεψε ότι θα φτάσουμε με 20% μπαταρία (350 χλμ. από Μέγαρα), χωρίς ενδιάμεση φόρτιση. Ξεκινήσαμε λοιπόν, με το Adaptive Cruise Control στα 113 χλμ/ώρα (τόσο αισθανόμουν άνετα σε ένα ξένο αυτοκίνητο που ακόμη μάθαινα) και μουσική στο ηχοσύστημα της B&O.
170 χιλιόμετρα και 1:35′ αργότερα, κάναμε στάση για… τουαλέτα στα ΣΕΑ Αταλάντης, έχοντας καταναλώσει το 36% της μπαταρίας. Μετά από ακόμη 1:40′ οδήγησης, στα 314 χλμ. από τα Μέγαρα κι έχοντας καταναλώσει το 69% της μπαταρίας, κάναμε στάση στα ΣΕΑ Σοφάδων για τον ίδιο λόγο. Τέλος, ύστερα από συνολικά 3:45′ οδήγησης και 356 χλμ., φτάσαμε στα Τρίκαλα με μέση κατανάλωση 20 kWh/100 χλμ. και 19% (~90 χλμ.) υπόλοιπο. Εκεί μέχρι να φάμε κάτι, φορτίσαμε ως το 60% κι έπειτα πήγαμε στο κατάλυμα για δοκιμή της σούκο.
Μέρος 1.6 | The Power of Schuko
Let’s talk safety. Να μην υποτιμάμε τη δύναμη της σούκο, αλλά να μην υποτιμάμε και τον κίνδυνο του ρεύματος. Πριν φορτίσω, βρήκα τι ασφάλεια είχε η πρίζα (κατεβάζοντάς τες μία-μία) κι έκανα το τεστ στο αντιηλεκτροπληξιακό ρελέ διαρροής (πατώντας το κουμπί). Με 16άρα ασφάλεια, λειτουργικό ρελέ και την πρίζα κοντά στον ηλεκτρολογικό πίνακα, θεωρητικά ήμουν οκ να συνδέσω το αυτοκίνητο. Στην πράξη, τσέκαρα αν είχε ζεσταθεί η πρίζα κάθε 20 – 30 λεπτά για δύο ώρες. Αυτά δεν είναι συμβουλές επαγγελματία, αλλά το ελάχιστο που θεωρώ ότι πρέπει να κάνουμε όταν βρισκόμαστε σε ξένη περιουσία.
Αφού έγιναν τα παραπάνω, φόρτισα από την πρίζα της βεράντας και τα δύο βράδια, προσθέτοντας ~160 χιλιόμετρα αυτονομίας κάθε φορά.
Πολύ χοντρικά, stealth ονομάζεται τεχνολογία που καθιστά ένα όχημα “απαρατήρητο”. Η Mustang, μπορεί να κινείται αθόρυβα και να είναι έτοιμη να εκτελέσει τις διαταγές του δεξί ποδιού, αλλά μόνο απαρατήρητη δεν περνάει. Ειδικά στο Rapid Red χρώμα που είχαμε, ο ενθουσιασμός των περαστικών ήταν τόσος που ακούσαμε μερικά επιφωνήματα θαυμασμού – κι ας έχει ηχομονωτικό παρμπρίζ.
Διαχειρίσιμο μέγεθος στα στενά της πόλης, παρά τα 4.7 μέτρα της, ειδικά με τη βοήθεια των περιμετρικών καμερών. Στις λακούβες δεν παρατήρησα κάτι άβολο, ενώ στη συνολική άνεση μάλλον συνεισφέρουν οι 18άρες ζάντες (225/60/18). Ως ηλεκτρικό, η αθόρυβη και ξεκούραστη οδήγηση μπορεί να αποτυπωθεί και στην κατανάλωση, πετυχαίνοντας πολύ καλά “σκορ” χωρίς ιδιαίτερη προσπάθεια. Σε μικτές διαδρομές ήμουν στις 15-17 kWh/100 χλμ., με το δικό μου στυλ οδήγησης.
Μέρος 3 | Ορεινές διαδρομές: Mustang – Born to be Wild
Ένα ταξίδι αναψυχής χωρίς οδήγηση σε επαρχιακούς δρόμους, είναι σκέτο “ταξίδι”. Έτσι λοιπόν, η επιστροφή περιλάμβανε βόλτα γύρω από τη λίμνη Πλαστήρα. Στους δρόμους αυτούς, η Mustang βρίσκεται στο στοιχείο της. 490 Nm ροπής στους πίσω τροχούς, διαθέσιμη σε χρόνο ντε-τε χάρη στον ηλεκτροκινητήρα, άμεσο τιμόνι και χαμηλό κέντρο βάρους, δίνουν την αίσθηση ότι οδηγείς ένα -στιβαρό και πολύ δυνατό- σπορ coupe. Η επιβράδυνση με άφημα του πεντάλ επιτάχυνσης απογειώνει την εμπειρία, ενώ όλα τα παραπάνω έρχονται ακούγοντας μόνο τα λάστιχα, τον αέρα και… τα ρυάκια.
Μέρος 4.0 | Επιστροφή
Το “πήγαινε” αποδείχτηκε ευκολάκι, ενώ ακόμα θέλαμε να παρατείνουμε την εκδρομή. Να δούμε καταρράκτες (Πύλη), να γευματίσουμε σε παραδοσιακό ταβερνάκι (Καλύβια), να μυρίσουμε και να ακούσουμε τη φύση κάνοντας τον γύρο της λίμνης Πλαστήρα, και τέλος, να φορτίσουμε σε ΣΕΑ για την ιστορία.
Η συνολική διαδρομή της επιστροφής ήταν 461 χλμ., ξεκινώντας από Μετέωρα, γύρος της λίμνης, ΣΕΑ Σοφάδων, στάση στο Ίλιον κι άφιξη στα Μέγαρα, και για αυτήν καταναλώσαμε 104% της μπαταρίας. Η μέρα ξεκίνησε με 98% και τελείωσε με 24%, κάνοντας δύο φορτίσεις από 17′ προσθέτοντας 15% (ή 65-70 χλμ.) κάθε φορά, σε αργό 50άρη ταχυφορτιστή. Η δεύτερη στάση, μετά από σχεδόν δυόμιση ώρες σερί οδήγησης, χρειαζόταν… σε εμένα κι όχι στη Mustang, όπως αποδείχθηκε.
Επειδή ήμασταν από το πρωί στο πόδι κι ήταν ήδη αργά, στην εθνική πηγαίναμε με 105 χλμ/ώρα κι έτσι από ΣΕΑ Σοφάδων ως Ίλιον κάναμε 3:10′ + 20′ η στάση. Δεδομένου του ποσοστού της μπαταρίας κατά την άφιξη, η διαδρομή Σοφάδες – Ίλιον (280 χλμ. με 82%) θα γινόταν άνετα και με 130 χλμ/ώρα εκτιμώ, χωρίς ενδιάμεση φόρτιση.
Μέρος 4.5 | Αυτοκινητόδρομος
Από ένα σύγχρονο αυτοκίνητο περιμένεις να εμπνέει ασφάλεια στον αυτοκινητόδρομο κι η Mach-Ε το κάνει καλά. Είχα συνεχώς ενεργοποιημένο το σύστημα διατήρησης λωρίδας -standard εξοπλισμός- και έκανε τη δουλειά του όπως πρέπει. Μάλιστα, μου έδωσε την εντύπωση ότι δέχεται διορθώσεις στην τροχιά, δηλαδή να διατηρεί πορεία στην άκρη της λωρίδας ή στο κέντρο, όπου την “τοποθετήσεις” με το τιμόνι. Η καμπίνα παρέμενε αρκετά ήσυχη ακόμα και στα 130+ χλμ/ώρα.
Αρκετά καλή ορατότητα περιμετρικά, συστήματα υποβοήθησης οδηγού με επιτήρηση νεκρής γωνίας, ησυχία και πολλή δύναμη για σίγουρες και ασφαλείς προσπεράσεις, συνεισφέρουν σε ένα άνετο ταξίδι στον αυτοκινητόδρομο. Στο “άνετο” προσθέτουμε και το “ξέγνοιαστο” αν συνυπολογίσουμε την αυτονομία της – κάπου στα 350 χλμ. με 130 χλμ/ώρα και πάνω από 430 χλμ. με 110 χλμ/ώρα για τις Extended Range εκδόσεις.
Μέρος 5.0 | Εσωτερικό – Από τη θεση του οδηγού
Πλησιάζοντας το αυτοκίνητο, με το “κλειδί” ή το κινητό στην τσέπη, η πόρτα ανοίγει πιέζοντας ένα κουμπί κι όχι με παραδοσιακό χερούλι. Το οποίο μοιάζει παράξενο στην αρχή, αλλά μετά ούτε που το σκέφτεσαι.
Για να ξεκινήσεις χρειάζονται δύο βήματα (κουμπί Power κι επιλογή Drive), ενώ για να κατέβεις αρκεί ένα (κουμπί Power). Αν δεν πατηθεί το Power κατά την έξοδο, παραμένει ενεργοποιημένο σα Dog/Camp mode ή απενεργοποιείται αυτόματα μετά από 30′.
Η μακρόστενη οθόνη 10.2 ιντσών ως καντράν προβάλλει βασικές πληροφορίες και ενδείξεις, για minimum απόσπαση προσοχής. Από εκεί μου έλειψε μια ένδειξη/μπάρα για να βλέπω πόση ισχύ καταναλώνω ή ανακτώ στιγμιαία, που προστέθηκε λίγο αργότερα με software update, αν δεν κάνω λάθος.
Στο παρκάρισμα είναι εξαιρετικά χρήσιμες οι περιμετρικές κάμερες (360°), ειδικά όσο ακόμα μάθαινα τα πατήματά της. Για τη λειτουργία αυτόματου παρκαρίσματος, κρατάς πατημένο ένα κουμπί κι αναλαμβάνει το skynet. Στο παράλληλο ήταν αρκετά καλό, ενώ δεν το δοκίμασα ενδελεχώς σε κάθετο.
Μέρος 5.4 | Εσωτερικό – Από τη θέση των επιβατών
Λιτό και ταυτόχρονα πλήρες ταμπλό. Ελάχιστα φυσικά κουμπιά, μια οθόνη 15.5 ιντσών κι ηχεία σε όλο το μήκος του. Στην οθόνη κάλλιστα θα έβλεπα ταινία αν υπήρχε η δυνατότητα, ειδικά με το ηχοσύστημα της B&O (10 ηχεία 560 W – Technology Pack).
Τα εμπρός καθίσματα έχουν τόση πλευρική στήριξη ώστε να κρατάνε στο κάθισμα ανεξάρτητα από τον σωματότυπο, ενώ τα πίσω τα λες αρχοντικά. Σχεδιασμένη από την αρχή ως αμιγώς ηλεκτρική και SUV, δε μπορεί παρά να έχει χώρους. Άφθονος χώρος για τους επιβάτες, που πρέπει να δεις από κοντά. Το πορτμπαγκάζ της 402 λίτρα ως την εταζέρα, δεν το λες τεράστιο, αλλά σίγουρα δεν είναι μικρό. Έχει μάλιστα μεταβλητό ύψος πατώματος, ώστε με πεσμένα καθίσματα να γίνεται επίπεδο.
Η μακριά της μούρη, εκτός από στυλ, προσφέρει επιπλέον 80 – 100 λίτρα αποθηκευτικό χώρο. Μην τον παραβλέψετε, χωράει πολλά. Ειδικά με την τρύπα αποστράγγισης, είναι ιδανικό για εξοπλισμό πεζοπορίας, θαλάσσης ή ό,τι λερώνει.
Μέρος 5.8 | Εσωτερικό – Infotainment
Αρκετά ξεκάθαρο μενού, απλό στη λογική και στη χρήση. Ο χρήστης επιλέγει ένα μεγάλο παράθυρο και τρία μικρότερα που θα είναι πάντα ορατά, ενώ με swipe βλέπει και τα υπόλοιπα μικρά που είναι κρυμμένα. Το κάτω κάτω μέρος δεσμεύεται για τον κλιματισμό και τον πολύ βολικό περιστροφικό επιλογέα για την ένταση του ήχου.
Το σύστημα πλοήγησης είναι εξαιρετικό. Εύκολη προσθαφαίρεση waypoints ενώ κινείσαι κι -επιτυχημένη- πρόβλεψη ποσοστού άφιξης, είναι μερικά που εκτίμησα. Android Auto άνοιξα μόνο δύο φορές, μία για να δω πώς προβάλλεται και μία για να βρω τοποθεσία με το όνομα (πχ. καταρράκτες τάδε).
Μου έλειψαν δύο πράγματα. Επιλογές εξατομίκευσης, δηλαδή 2-3 συντομεύσεις στην οθόνη που να ορίζω εγώ τι θα κάνουν – πχ. ανακύκλωση αέρα και προβολή καμερών.
Να βλέπω ισχύ φόρτισης (kW και χιλιόμετρα ανά ώρα) και να μπορώ να περιορίσω την ισχύ φόρτισης σε AC. Επειδή και τα δύο τα ζητάει πολύς κόσμος, κατά πάσα πιθανότητα θα προστεθούν με απομακρυσμένο software update κάποια στιγμή. Με παλαιότερες ενημερώσεις λογισμικού μάλιστα, έχει ελευθερώσει περισσότερη μπαταρία (91 από 88 kWh), έχει αυξήσει την ισχύ φόρτισης μετά το 80%, όπως κι έχει προσθέσει μερικά αιτηθέντα χαρακτηριστικά στο μενού.
Μέρος 6 | Πόσο κόστισε η φόρτιση;
Στην περιοχή δεν υπήρχαν δωρεάν σταθμοί που να με βόλευαν, επομένως πλήρωσα παντού εκτός από τον σταθμό των Μεγάρων και την ενέργεια που είχε ήδη η μπαταρία. Αναλυτικά, 35.50 € σε ταχυφορτιστές (15.50 € ΣΕΑ και 20 € Τρίκαλα) και 25 € στο κατάλυμα.
Για το σύνολο των 1.272 χιλιομέτρων που διένυσα, βγαίνει τελικό κόστος 4.76 €/100 χλμ. Αν οι δωρεάν φορτίσεις είχαν γίνει με οικιακή φόρτιση, το ταξίδι θα κόστιζε 6-8 €/100 χλμ. Ενώ αν ήταν εξ’ ολοκλήρου σε επί πληρωμή δημόσιους σταθμούς, θα στοίχιζε 8-9 €/100 χλμ. Κι εδώ να θυμίσω ότι μιλάμε για ένα SUV 4.7 μέτρων και 290 ίππων.
Για καθημερινή χρήση με φόρτιση στο σπίτι και μέση κατανάλωση 18 kWh/100 χλμ, το κόστος “καυσίμων” της Mustang γίνεται περίπου 2-5 €/100 χλμ.
Μέρος 7 | Επίλογος
17 οικογένειες με ηλεκτρικά αυτοκίνητα απ’ όλη την Ελλάδα, ταξιδέψαμε και συναντηθήκαμε σε μια περιοχή με περιορισμένες υποδομές φόρτισης. Το πείραμα ήταν επιτυχημένο, τόσο στο ταξίδι, όσο και στις εκεί διαδρομές, χωρίς προβλήματα, παρά τις μπόρες και τις αμφιβολίες. Περάσαμε υπέροχα, πράγμα που οφείλεται στην οργάνωση και στην καλή διάθεση όλων.
Η Mustang Mach-E δεν είναι “αυτοκίνητο”. Είναι fun to drive, έχει σεξαπίλ, έχει χαρακτήρα και μπορεί να ταξιδέψει άνετα, ξεκούραστα και με ασφάλεια μια πενταμελή οικογένεια. Μπορούμε να συγκρίνουμε αριθμούς κι επιδόσεις, όμως το συναίσθημα που προκαλεί ένα αυτοκίνητο, δεν μπορεί να αποτυπωθεί με αριθμούς, ούτε να μπει στην εξίσωση της λογικής – και δε χρειάζεται.
«If you are doing what everyone else is doing, you are doing it wrong»
Ευχαριστώ θερμά τη FORD Ελλάς και τη FORD Car Center για την εμπιστοσύνη και την παραχώρηση της Mustang, όσους συντέλεσαν στο εγχείρημα και εσάς για τον χρόνο σας.
Ε. Μανώλης (θυμίζουμε ότι ο κύριος Μανώλης είχε γράψει και το οδοιπορικό για το Enyaq στα Ζαγοροχώρια)