Volvo XC40 T2
"Το XC40 σβήνει κάθε μοντέλο κάτω από τα 40 χιλιάρικα αναφορικά με την ποιότητα και την προσοχή στη λεπτομέρεια, αλλά ο κινητήρας του δείχνει πλέον εκτός εποχής. Προτιμήστε κάποιο από τα μεγαλύτερα αδέρφια του."
- ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ CarTalk.gr
Το Volvo XC40 είναι ένα μοντέλο που έχουμε ζήσει αρκετά εδώ στο CarTalk.gr, καθώς έχουμε δοκιμάσει σχεδόν κάθε διαθέσιμη έκδοσή του. Ξεκινήσαμε από το plug-in hybrid XC40 T5, ένα μοντέλο που έχει δικαίως σαρώσει στις εταιρικές πωλήσεις στην ελληνική αγορά (πρώτο το 2021 και δεύτερο το 2022). Συνεχίσαμε με το πυραυλοκίνητο C40 Recharge, ουσιαστικά την coupe έκδοση του XC40, που με τετρακίνηση και 400+ ηλεκτρικούς ίππους, είναι μια πολυτελής βολίδα που συνδυάζει ποιότητα κι οδηγικές συγκινήσεις. Ναι, ένα Volvo τη σήμερον μπορεί ακόμα να συγκινεί με το οδηγικό του ταμπεραμέντο. Ακολούθησε το XC40 Recharge P6, που είναι δικίνητο και με μικρότερη μπαταρία. Ένα μοντέλο που ενώ υστερεί στα χαρτιά, σε κακομαθαίνει με την ποιότητα και την ευχρηστία του στην καθημερινότητα. Πώς στέκεται η έκδοση Τ2 ανάμεσα στην πολυπληθή γκάμα του σουηδικού μοντέλου;
Η αλήθεια είναι πως αν ήταν ένα οικογενειακό τραπέζι μεταξύ συγγενών, το Τ2 θα καθόταν στην άκρη, σχεδόν ντροπιασμένο και με αίσθημα κατωτερότητας απέναντι στους υπόλοιπους. Αιτία για το κόμπλεξ του θα ήταν ο κινητήρας των 1.5 λίτρων. Πώς να δικαιολογήσεις ότι εν έτει 2023, με τόσο πλήρη γκάμα με υβριδικά κι αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα, κάποιος θα πληρώσει ένα σεβαστό ποσό για να αποκτήσει το ίδιο μοντέλο σε σκέτη βενζίνη; Αποδίδοντας 129 ίππους στις 5.000 σαλ. και 245 Nm ροπής στις 1.620 σαλ. (απολαμβάνετε κι εσείς την ακρίβεια στα νούμερα;), το Τ2 δεν μπορεί να εκτοξευτεί προς τα μπρος με τη λύσσα των μεγαλύτερων αδερφών. Το 0-100 απαιτεί 10.9″ και θα αργήσει λίγο παραπάνω να φτάσει την τελική ταχύτητα των 180 χλμ/ώρα (ηλεκτρονικά περιορισμένη σε όλη την γκάμα της Volvo για λόγους ασφάλειας). Χωρίς τη συνδρομή κάποιας μπαταρίας ή τη μειωμένη δίψα του πετρελαίου, τα επίσημα νούμερα κατανάλωσης είναι μπόλικα για την εποχή: 7.3 λίτρα για την τυποποιημένη μέτρηση σημαίνει ότι στην πραγματική ζωή θα καίει κάμποσο παραπάνω.
Πώς τα προσλαμβάνεις όλα αυτά στην καθημερινότητα; Καταρχάς, οι επιδόσεις είναι σαφώς καλύτερες από αυτό που υπαινίσσεται το 10.9″ σε πρώτη ανάγνωση. Η ροπή είναι ελάχιστα μικρότερη (245 αντί για 265 Nm) από το Β3 των 163 ίππων, νιώθεις το μοτέρ γεμάτο από χαμηλά και μόνο όταν θες να τρυπήσεις τον ορίζοντα θα νιώσεις ότι ζητάς περισσότερη δύναμη. Για τους φυσιολογικούς οδηγούς εκεί έξω, να ξέρετε ότι θα σας καλύψει πλήρως στην πραγματική ζωή. Είναι και που το οκτατάχυτο κιβώτιο Geartronic αναλαμβάνει να συμπληρώσει τα κενά. Έχει σοφή διάταξη σχέσεων ώστε να έχεις δύναμη παντού: ας πούμε η 2α σκάει στα 80, η 3η σχεδόν στα 120. Η 8η δίνει ένα κλικ λιγότερο από τα 60 χλμ/ώρα ανά 1.000 σαλ. κι είναι ιδανικός σύμμαχος στις ευθείες στον αυτοκινητόδρομο. Κατεβάζει τις σαλ. του τρικύλινδρου και κατά συνέπεια τον θόρυβο από τον κινητήρα και την κατανάλωση. Δεδομένου μάλιστα του ήπιου χαρακτήρα του μοντέλου, δε θα ενοχληθείς από τον μη πλήρη έλεγχο όταν γυρνάς τον επιλογέα στη χειροκίνητη ρύθμιση: όταν φτάσεις στον κόφτη θα ανεβάσει, ενώ όταν πατήσεις τέρμα το γκάζι, θα κάνει kick-down. Και βέβαια, καθώς δε μιλάμε για κανένα C-SUV με σπορτίφ μπρίο (βλέπε Alfa Romeo Tonale), δε δυσανασχετείς που δεν έχεις paddles πίσω από το τιμόνι. Η συντριπιτική πλειοψηφία των οδηγών του μικρού 40 δε θα βγάλουν ποτέ το κιβώτιο από την πλήρως αυτόματη λειτουργία.
Είτε όμως είστε από τους ήπιους οδηγούς είτε από τους πιο ανήσυχους, όλοι θα συμφωνήσετε ότι το κιβώτιο Geartronic δείχνει πλέον τα χρόνια του. Πολλές φορές νιώθεις ότι θα ήθελες να ακούει πιο άμεσα στο κατέβασμα, να χαζεύει λιγότερο, να είναι πιο ομαλό σε κάποιες αλλαγές. Λόγω του τρόπου λειτουργίας του, όταν αφήνεις το γκάζι στο ρελαντί τινάζεται μπροστά κι αυτό μπορεί να σε δυσκολέψει σε στενά παρκαρίσματα, που θες περισσότερη μικρομετρική ακρίβεια στο γκάζι.
Κανένα παράπονο πάντως δεν μπορεί να γίνει για την πιο αφράτη απόσβεση και την πιο ξεκούραστη ανάρτηση από όλες τις παραλλαγές XC40/C40 έχουμε δοκιμάσει. Η Volvo σοφά ψυχανεμίστηκε ότι το κοινό του Τ2 είναι πιο μαλθακό και προίκισε το βενιαμίν μοντέλο της με την πιο μαλακή ανάρτηση που έχει στα ράφια της. Ταιριάζει λουκούμι με την προσεγμένη ηχομόνωση, το χαμηλότατο θόρυβο κύλισης και την όλη προσοχή στη λεπτομέρεια. Απολαμβάνεις ξεκούραστη μετακίνηση αλλά δεν πρέπει να απορείς που τα ισχυρότερα 40άρια δεν είναι τόσο μαλακά: γέρνει σαφώς περισσότερο από τα αδερφάκια του, ενώ και στις μεγάλες ταχύτητες το νιώθεις να έχεις τάσεις πλεύσης και να χαζεύει.
Ο εξοπλισμός περιλαμβάνει μπόλικα καλούδια που αποπνέουν αρχοντιά: ηλεκτρική πόρτα χώρου αποσκευών, που μάλιστα ανοίγει και με το πόδι. Σύγχρονο infotainment, ασύρματη φόρτιση κινητού, είσοδο keyless. Hill Descent Control για απότομες καταβάσεις εκτός δρόμου, αλλά μην επιδιώξετε τίποτα παραπάνω από ήπιο χωματόδρομο γιατί παρά την off road επιλογή στα προγράμματα οδήγησης, το Τ2 χάνει αμέσως πρόσφυση στον μπροστινό άξονα. Το κακό είναι ότι πρέπει να πληρώσετε επιπλέον για κάποια έξτρα που αναβαθμίζουν την ασφάλεια, όπως το Adaptive Cruise Control κι η ειδοποίηση τυφλού σημείου. Θεωρούμε ότι με τη στοχοπροσήλωση που έχει η Volvo σε θέματα ασφάλειας, τα παραπάνω θα έπρεπε να ανήκουν στον βασικό εξοπλισμό στη θέση της ηλεκτρικής πόρτας πίσω. Επίσης, κακοφαίνεται ότι η κάμερα οπισθοπορείας κι οι αισθητήρες παρκαρίσματος χρεώνονται έξτρα.
Ο τελικός λογαριασμός δείχνει ότι το Τ2 δεν είναι αρκετά entry level σε τιμή για να αντιμετωπίσει τον ενδοοικογενειακό ανταγωνισμό. Ο κινητήρας του υστερεί σε επιδόσεις, ενώ εκπέμπει μπόλικους ρύπους. Με 166 γρ/χλμ CO2, πληρώνει λίγο πάνω από τα 400 ευρώ ετησίως τέλη κυκλοφορίας. Στην καθημερινή ζωή, να περιμένετε κατανάλωση πάνω από 8 λίτρα με ήπιο πόδι, που θα σκαρφαλώσει σε διψήφια νούμερα όσο αυξάνεται το μποτιλιάρισμα. Μόνο στο ταξίδι είναι οικονομικό: με σταθερά 120 στο cruise control στον αυτοκινητόδρομο, με τέσσερις ενήλικες και κλιματισμό, αρκείται στα 6.2 λίτρα.
Αν θες XC40, το Β3 είναι mild hybrid, κοστίζει ούτε τρία χιλιάρικα παραπάνω, είναι σαφώς πιο γρήγορο με 34 επιπλέον ίππους και θα πουληθεί πολύ ευκολότερα στο μέλλον. Μέρος της χρηματικής διαφοράς θα αποσβεστεί από τα χαμηλότερα τέλη και τη μειωμένη κατανάλωση. Αν πείτε ότι δε σας νοιάζει γιατί θα το πάρετε με leasing, έχετε κατά νου ότι οι φοροελαφρύνσεις των plug-in hybrid είναι τόσο ελκυστικές, που μάλλον θα σας βγει φθηνότερο μίσθωμα για το plug-in XC40 T5, που διαθέτει υπερδιπλάσια ισχύ κι αμιγώς ηλεκτρική κίνηση για 40-45 χιλιόμετρα. Το ίδιο ισχύει και για το αμιγώς ηλεκτρικό το XC40 Recharge P6, απέναντι στο οποίο το μοντέλο δοκιμής έχει να αντιτείνει μόνο την ξενοιασιά στις μεγάλες αποστάσεις. Κι έχετε κατά νου ότι τα δύο παραπάνω απαλλάσσονται από τις δυσλειτουργίες του Geartronic του Τ2 στην καθημερινή χρήση.
Αν πάλι αναφερόμαστε σε ιδιωτική αγορά, δε θα θέλαμε να ήμαστε στη θέση σας όταν θα προσπαθήσετε να πουλήσετε το Τ2 σε κάποια χρόνια από τώρα. Αν σήμερα η κατανάλωση και τα τέλη του φαντάζουν φουσκωμένα, χωρίς μάλιστα να προσφέρουν κάτι ιδιαίτερο σε επιδόσεις ή χαρακτήρα (ίσα-ίσα), τότε θα είναι ακόμα χειρότερα. Προτιμήστε είτε κάποια από τις ηλεκτρικές εκδόσεις είτε το πριζάτο Τ5. Θα δώσετε κάτι παραπάνω στην αρχή αλλά θα πάρετε πίσω τα χρήματά σας όταν έρθει η ώρα να το πουλήσετε, ενώ θα έχετε απολαύσει ένα πολύ πιο άρτιο αυτοκίνητο.
Μοντέλο | Volvo XC40 |
---|---|
Έκδοση | T2 Core |
Τιμή από | 39.957€ |
Τιμή μοντέλου δοκιμής | 43.231€ |
Τύπος αμαξώματος | SUV |
Καύσιμο | Βενζίνη |
Κινητήρας | τούρμπο |
Κύλινδροι | 3 |
Κυβικά | 1.477 κ.εκ. |
Επιτάχυνση 0 - 100 χλμ/ώρα | 10.9" |
Μέγιστη ταχύτητα | 180 χλμ/ω |
100 χλμ/ώρα – 0 | 36 μέτρα |
Κατανάλωση δοκιμής | 8.3 λίτρα/100 χλμ |
Αυτονομία | 638 χλμ |
Κατανάλωση καυσίμου - Μικτός κύκλος | 7.4 λίτρα/100 χλμ |
Κατανάλωση καυσίμου – Κύκλος εντός πόλης | 10 λίτρα/100 χλμ |
Κατανάλωση καυσίμου - Κύκλος εκτός πόλης | 6.2 λίτρα/100 χλμ |
Εκπομπές CO2 (WLTP) | 166 γρ/χλμ |
Συνολική ισχύς | 129 ίπποι στις 5.000 σ.α.λ. |
Συνολική ροπή | 245 Nm |
Μέγιστη ταχύτητα περιστροφής | 6.000 σ.α.λ. |
Θέση του κινητήρα | Εμπρός και Εγκάρσια |
Κίνηση | μπροστά |
Κιβώτιο | αυτόματο |
Σχέσεις | 8 |
Εμπρός ανάρτηση | Γόνατα McPherson |
Πίσω ανάρτηση | Πολλαπλών συνδέσμων |
Εμπρός φρένα | αεριζόμενα δισκόφρενα 296 χιλιοστά |
Πίσω φρένα | αεριζόμενα δισκόφρενα 280 χιλιοστά |
Ελαστικά | 235 / 55 / 18 |
Διάμετρος στροφής | 11.8 μέτρα |
Στροφές τιμονιού από άκρη σε άκρη | 2.7 |
Μήκος | 4.425 χιλιοστά |
Πλάτος | 1.863 χιλιοστά |
Ύψος | 1.652 χιλιοστά |
Μεταξόνιο | 2.702 χιλιοστά |
Εμπρός μετατρόχιο | 1.601 χιλιοστά |
Πίσω μετατρόχιο | 1.626 χιλιοστά |
Απόσταση από το έδαφος | 196 χιλιοστά |
Συντελεστής οπισθέλκουσας (Cd) | 0.34 |
Βάρος | 1.590 κιλά |
Χώρος αποσκευών | 452 λίτρα |
Ντεπόζιτο | 54 λίτρα |
Βαθμολογία EuroNCAP |