1.500 χλμ. σε μία μέρα με ηλεκτρικό; Αναγνώστης μας το τόλμησε!
Από ότι ξέρουμε όλοι, τα ηλεκτρικά δεν κάνουν για ταξίδια κι είναι καλά μόνο για την πόλη. Στην autobahn πας σαν την χελώνα και σε προσπερνάνε μέχρι και τα φορτηγά! Είναι έτσι ή μήπως όχι; Εδώ θα διαβάσετε για ένα ταξίδι από την Ολλανδία μέχρι την Ιταλία και πίσω.
Αποφασίσαμε οικογενειακώς – 11 άτομα συνολικά – να κάνουμε το ταξίδι οδικώς (μετά από δική μου παρότρυνση) και να διασχίσουμε συνολικά 2.810 χιλιόμετρα με τρία ηλεκτρικά. Ένα Tesla Model 3 Long range και δύο Tesla model Y RWD (ναι, αυτά με τη μικρή μπαταρία). Διαδρομή Ολλανδία, Γερμανία, Αυστρία, Ιταλία και πίσω.
Συνθήκες ταξιδιού: στο κάθε αμάξι 3-4 άτομα, πολλές αποσκευές, κλιματισμός στους 20.5 βαθμούς. Από ταχύτητα πάντοτε πηγαίναμε με το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο, ενώ στην autobahn (που ήταν μεγάλο μέρος του ταξιδιού), στην πήγαινε διαδρομή το πήραμε αρκετά συντηρητικά 125-130, ενώ στον γυρισμό 150. Οι εξωτερικές συνθήκες ήταν για κάθε γούστο: και ηλιοφάνεια με σχετική ζέστη και καταιγίδες κι επίπεδη διαδρομή (Ολλανδία) και βουνά με καταπληκτική θέα (Άλπεις).
Ήταν μια φανταστική εμπειρία, ευκαιρία να δεις τρομερά τοπία, διάφορες χώρες κι ανθρώπους κι όλα αυτά με την οικογένειά σου. Σε αυτό βοήθησε και το αυτοκίνητο που έδινε σιγουριά σε όλες τις συνθήκες και πιο ξεκούραστη αίσθηση λόγω λιγότερου θορύβου, one pedal drive και σίγουρα λόγω autopilot. Πρώτη φορά στην ζωή μου έκανα 1.500 χιλιόμετρα σε μία μέρα!
Από θέμα φορτίσεων, όλα ήταν πανεύκολα. Δεν έκανα κανέναν απολύτως προγραμματισμό. Το αυτοκίνητο μου έλεγε πού και για ποσό θα φορτίσω, χρησιμοποιώντας μόνο το δίκτυο Tesla superchargers. Το θέμα είναι ότι το αυτοκίνητο φόρτιζε γρηγορότερα απ’ ό,τι ήμασταν έτοιμοι να ξεκινήσουμε ξανά. Έτσι, σχεδόν κάθε φορά ήμασταν πάνω από 80-90% γεμάτοι μετά από τη φόρτιση, που δεν ήταν απαραίτητο, όμως πιο ασφαλές.
Συνολικά κάναμε έξι στασεις για να πάμε κι έξι για να γυρίσουμε. Το να πάμε το σπάσαμε σε δύο μέρες με διανυκτέρευση στη Γερμανία, ενώ τον γυρισμό τον κάναμε σε μία μέρα – 1.470 χιλιόμετρα. Ξεκινήσαμε 09:00 το πρωί και φτάσαμε 03:00 την νύχτα, όμως χάσαμε δύο ωρες ακίνητοι στην Αυστρία λόγω κάποιου προβλήματος στον δρόμο.
Συνολικό κόστος ταξιδιού: 168.14 ευρώ για 2.806 χιλιόμετρα, δηλαδή 6 ευρώ τα 100 με τις συνθήκες που περιέγραψα παραπάνω. Αντίστοιχο κόστος με θερμικό υπολογίζω γύρω στα 350 ευρώ. Η κατανάλωση του ταξιδιού ανήλθε στο 14.6 kWh/100 χλμ. Εφόσον εδώ μιλάμε για πραγματικό ταξίδι και μάλιστα ένα σημαντικό μέρος της διαδρομής έγινε με ταχύτητες 130-150 χλμ/ώρα (όπου ήμασταν πιο γρήγοροι από το 80% των οδηγών στην autobahn), μπορούμε να πούμε ότι η αυτονομία είναι αντιπροσωπευτική: usable battery capacity 57.5 kWh, κατανάλωση 14.6 kWh /100, άρα αυτονομία κοντά στα 400 χιλιόμετρα. Εάν πηγαίναμε πιο αργά, προφανώς θα ήταν μεγαλύτερη.
Fun and interesting fact: την καλύτερη κατανάλωση την είχαμε διασχίζοντας τα βουνά (Άλπεις), κοντά στα 12 kWh/100. Που έρχεται προφανώς από χαμηλές ταχύτητες κι ύπαρξη ανάκτησης ενέργειας σε αντίθεση με τα θερμικά αυτοκίνητα.
Πάλι θα αναφερθώ στο αμάξι. Το Model Y είναι φανταστικό αμάξι για μεγάλα ταξίδια. Οι χώροι του, η άνεση και σιγουριά που σου δίνει κάνουν το ταξίδι απλά απολαυστικό και πιο ξεκούραστο. Το εκτίμησε πολύ κι η εξάχρονη κόρη μου, ειδικά σε φορτίσεις που μπορούσε να δει τα αγαπημένα της cartoons.
Ήταν μια πολύ ωραία εμπειρία που θα την ξανακάνω σύντομα σίγουρα. Αξίζει να αναφέρω και τις χρεώσεις Tesla superchargers ανά σταθμό ταχυφόρτισης:
Ολλανδία: 30 και 33 λεπτά
Γερμανία: 37, 39, 41, 45 λεπτά
Αυστρία: 38 και 40 λεπτά
Ιταλία: 44 και 48 λεπτά
Οικιακή χρέωση για την αρχή του ταξιδιού: 17 λεπτά
(Αν θέλετε κι εσείς να παρουσιάσετε το καμάρι σας, στείλτε μας στην παρακάτω διεύθυνση: dimitrios.sampaziotis@cartalk.gr.)