Παθητική ασφάλεια: διαφορές ίδιων μοντέλων σε φτωχές αγορές
Όπου φτωχός κι η μοίρα του. Κι αν αυτό έχει εφαρμογή στον μέσο Έλληνα, που αναγκάζεται να παραμείνει με το παλιό μοντέλο ένεκα της οικονομικής δυσχέρειας, εφαρμόζεται και σε καινούρια μοντέλα θεωρητικά ίδιων προδιαγραφών. Αν πρόκειται να πουληθούν σε κάποια εύρωστη οικονομικά αγορά, με σοβαρές προδιαγραφές ασφάλειας, τότε είναι πιο μελετημένα κι ενισχυμένα. Αν απευθύνονται σε φτωχές αγορές, τότε γίνονται εκπτώσεις. Η ζωή είναι ανεκτίμητης αξίας, ανεξάρτητα από το αν ζείτε στις Ηνωμένες Πολιτείες, την Εσθονία, την Ινδία ή τη Μαδαγασκάρη. Δυστυχώς, τα πρότυπα ασφαλείας σε διάφορες περιοχές κι αγορές σε όλο τον κόσμο είναι πολύ διαφορετικά και το Global NCAP αποφάσισε να το αποδείξει με μια νέα δοκιμή πρόσκρουσης. Περιλαμβάνει δύο εισαγωγικά sedan της Hyundai για διαφορετικές αγορές και τα αποτελέσματα είναι τουλάχιστον συντριπτικά.
Στη δεξιά πλευρά βρίσκεται ένα Hyundai Accent – αυτή τη στιγμή το φθηνότερο sedan από τον Νοτιοκορεάτη κατασκευαστή στις Ηνωμένες Πολιτείες. Αριστερά είναι ένα Hyundai Grand i10, το οποίο είναι το αντίστοιχο πιο προσιτό sedan της Hyundai στο Μεξικό. Το Accent συναρμολογείται στο Μεξικό, ενώ το Grand i10 εισάγεται από το εργοστάσιο της Hyundai στην Ινδία. Επίσης, το Accent είναι μία κατηγορία πάνω από το i10, αφού ο μέσος Αμερικάνος μπορεί να δώσει άνετα τα επιπλέον χρήματα κι η Hyundai USA δεν εισάγει κάτι τόσο μικρό κι ανασφαλές στην αγορά των ΗΠΑ.
Τα δύο οχήματα συγκρούστηκαν κι οι ειδικοί ασφαλείας από το Global NCAP ανέλυσαν πώς συμπεριφέρθηκε κάθε sedan κατά τη διάρκεια της πρόσκρουσης. Το αμάξωμα του Grand i10 παραμορφώθηκε πολύ: η περιοχή της πόρτας κατέρρευσε, η μπροστινή κολόνα τσάκισε και το τιμόνι μετακινήθηκε προς τα πίσω. Με δύο μόνο αερόσακους, το επίπεδο προστασίας στα μπροστινά καθίσματα είναι κοντά στο μηδέν, με έναν ειδικό του Global NCAP να λέει ότι ο κίνδυνος θανατηφόρων ή σοβαρών τραυματισμών είναι πολύ υψηλός.
Από την άλλη πλευρά, το Accent απέδωσε σημαντικά καλύτερα. Σίγουρα δεν είναι το πιο προηγμένο όχημα στην αγορά, αλλά προστάτευσε τους επιβάτες επαρκώς. Σε περίπτωση πραγματικής σύγκρουσης μεταξύ αυτών των δύο οχημάτων, οι επιβάτες στο Accent απλώς θα έφευγαν με ελαφρά τραύματα, ενώ εκείνοι στο Grand i10 θα τραυματίζονταν βαριά ή και θανάσιμα.
Οι κατασκευαστές δεν είναι φιλανθρωπικά ιδρύματα και τους νοιάζει να μεγιστοποιήσουν το κέρδος, οπότε θα προσφέρουν όσο φθηνότερα οχήματα γίνεται. Από την άλλη, οι αγοραστές στις φτωχές αγορές ενδιαφέρονται κυρίως για την τιμή αγοράς και θέτουν όλα τα υπόλοιπα κριτήρια σε δεύτερη μοίρα. Οργανισμοί όπως ο Global NCAP πρέπει να πιέσουν ώστε να καθιερωθούν αυστηρότερες δοκιμές πρόσκρουσης παγκοσμίως.