Ποιος φρενάρει καλύτερα; Το ABS ή ένας οδηγός αγώνων; (vid)
Ο Scott Mansell, επαγγελματίας οδηγός αγώνων κι οικοδεσπότης του καναλιού Driven Media στο YouTube (σωστά θυμάστε, αυτά τα μουρλοκομεία που έχουν ασελγήσει πάνω σε ένα Caterham κι ένα MR2, φορώντας τους σλικ ελαστικά από μονοθέσιο ή οκτώ ζάντες ή τέσσερις ρεζέρβες ανάγκης), προσπάθησε να ανακαλύψει εάν ένας πραγματικά καλός οδηγός θα μπορούσε να ακινητοποιήσει πιο γρήγορα ένα Miata από το ABS του ιαπωνικού μοντέλου.
Ασφαλώς και δε μιλάμε για κάποιον τυχαίο, άλλωστε αγωνίστηκε με επιτυχία ενάντια σε εργοστασιακούς επαγγελματίες πιλότους όπως ο Paul di Resta), αλλά στο σημερινό επεισόδιο όπου ο άνθρωπος κοντράρει τη μηχανή, θα ανακαλύψουμε κάτι που επηρεάζει την οδήγηση όλων μας: πόσο χρήσιμο είναι πραγματικά το ABS και πόσο λάθος έχουν όσοι λένε ότι μόνοι τους φρενάρουν καλύτερα.
Στις δοκιμές, με το ABS σε λειτουργία, το Mazda MX-5 κατάφερε να σταματήσει κατά μέσο όρο σε 34.73 μέτρα, με απόκλιση ανάμεσα στις διάφορες μετρήσεις μικρότερη από ένα μέτρο. Για να γίνει πιο αντιπροσωπευτική η μέτρηση, μαζί με τον Mansell ήταν κι ένας καθημερινός οδηγός, ο οποίος πέτυχε καλύτερη επίδοση 39 μέτρα. Ωστόσο, το κατάφερε μόνο στην τρίτη από τις πέντε προσπάθειές του. Η πρώτη του επίδοση –κι ας μην ξεχνάμε ότι πολύ σπάνια έχουμε περισσότερες από μία ευκαιρίες να σταματήσουμε σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης– ήταν 45 μέτρα κι η μέση απόσταση ακινητοποίησής του ήταν 42.66 μέτρα, δηλαδή 7.93 μέτρα διαφορά σε σχέση με τον υπολογιστή. Αυτά είναι δύο ολόκληρα NC Miata, το ένα παρκαρισμένο πίσω από το άλλο.
Καταλαβαίνετε λοιπόν ότι το ABS είναι πραγματικά ένα υπερχρήσιμο χαρακτηριστικό ασφαλείας. Αν μάλιστα αντικαθιστούσαμε την εξαιρετικής πρόσφυσης στεγνή βρετανική άσφαλτο με το τυπικό ελληνικό βρεγμένο οδόστρωμα, η απόσταση θα ήταν μεγαλύτερη. Τι θα γινόταν όμως αν πίσω από το τιμόνι βρισκόταν ένας πολύ καλός οδηγός; Ο Mansell έκανε επίσης πέντε προσπάθειες χωρίς σύστημα αντιμπλοκαρίσματος των φρένων για να προσπαθήσει να αποδείξει την ανωτερότητα της ανθρωπότητας, αλλά όπως και με τον καθημερινό οδηγό, η πρώτη του προσπάθεια ήταν χειρότερη από ό,τι με το ABS στα 40 μέτρα.
Ωστόσο, έχοντας την ευκαιρία να προσπαθήσει ξανά, ο Mansell μπόρεσε να βελτιωθεί και κατάφερε μια καλύτερη απόδοση 37.5 μέτρων. Αυτή είναι ακόμα 2.7 μέτρα χειρότερα από τη μέση απόσταση ακινητοποίησης του συστήματος ABS κι ο Mansell είχε διάφορες διακυμάνσεις, φτάνοντας και τα 43 μέτρα.