Τα SUV δεν χτυπούν απλώς τους ποδηλάτες, αλλά και τους πατούν
Δεν πρέπει να προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι ένα όχημα με μεγαλύτερη μάζα μπορεί να κάνει μεγαλύτερη ζημιά σε σχέση με ένα που έχει μικρότερη, αλλά πρόσφατη έρευνα από το Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) σημειώνει ότι ο κίνδυνος που θέτουν τα μεγάλα SUV στους ποδηλάτες είναι ακόμα μεγαλύτερος. Μια μελέτη με επικεφαλής τον στατιστικολόγο της IIHS, Sam Monfort, εξέτασε όχι μόνο το ποσοστό και τη σοβαρότητα των τραυματισμών σε ποδηλάτες που προκαλούνται από χαμηλά μοντέλα και SUV, αλλά και τον τρόπο με τον οποίο προκλήθηκε η ζημιά στα θύματα.
Ο Monfort εξέτασε 71 ατυχήματα ποδηλάτων στο Michigan με ποδηλάτες άνω των 15 ετών κι ένα μόνο αυτοκίνητο ή SUV. Η ανάλυσή του βρήκε ένα ξεκάθαρο μοτίβο. «Τα SUV τείνουν να καταρρίπτουν τους αναβάτες και μετά να περνάνε από πάνω τους σε αντίθεση με τα χαμηλότερα οχήματα που τους εκτινάσσουν πάνω στο καπό», δήλωσε ο Monfort. «Αυτό πιθανώς οφείλεται στο ότι το ψηλότερο μπροστινό μέρος ενός SUV χτυπά τον ποδηλάτη πάνω από το κέντρο βάρους του». Ο Monfort διαπίστωσε ότι οι τραυματισμοί στο κεφάλι ήταν 63% υψηλότεροι σε ατυχήματα με SUV από εκείνα που αφορούσαν χαμηλότερα μοντέλα, ενώ δεν υπήρχαν σημαντικές στατιστικές διαφορές στους τραυματισμούς σε άλλες περιοχές του σώματος μεταξύ αυτοκινήτων και SUV.
Για να κατανοήσει γιατί οι τραυματισμοί στο κεφάλι ήταν τόσο υψηλότεροι, ο Monfort εξέτασε τα 44 περιστατικά που παρείχαν πληροφορίες για το πώς κινήθηκε ο ποδηλάτης μετά την αρχική πρόσκρουση. Σε αυτά τα ατυχήματα, μόνο τα SUV προκάλεσαν τραυματισμούς περνώντας πάνω από τους ποδηλάτες. Ενώ λοιπόν οι αυτοκινητοβιομηχανίες συντάσσονται με διεθνείς οργανισμούς (όπως το Euro NCAP) και προσπαθούν να κάνουν τα αυτοκίνητα ασφαλέστερα επανασχεδιάζοντας το μπροστινό μέρος, τελικά η ζημιά στα SUV γίνεται από τους τροχούς ή το κάτω μέρος, αφού πρώτα ρίξουν τους ποδηλάτες στο έδαφος. Στα οκτώ ατυχήματα με πληροφορίες σχετικά με το ποιο μέρος του οχήματος έβλαψε πραγματικά τον ποδηλάτη, οι τροχοί ή το κάτω μέρος των SUV ευθύνονταν για το 82% των τραυματισμών στο κεφάλι.
Όλα μαζί δίνουν μια φρικτή εικόνα του τι συμβαίνει όταν ένα SUV χτυπά έναν ποδηλάτη. Ειδικά σε χώρες με ιδιαίτερη αγάπη για μεγαλύτερα και ψηλότερα οχήματα, όπως είναι η Αμερική, η τάση για ολοένα ψηλότερα οχήματα συμπίπτει με τα αυξανόμενα ποσοστά θανάτων των ποδηλατών. Το 2020, 932 ποδηλάτες σκοτώθηκαν στους δρόμους των ΗΠΑ, αυξημένοι κατά 50% από το 2010, σημειώνει το Motor1.