Τα κλασικά μοντέλα είναι επισήμως η δεύτερη καλύτερη επένδυση
Αν θέλετε να επενδύσετε στο επόμενο big thing, ξεχάστε τα ρολόγια, το κρασί και τα έργα τέχνης – φαίνεται ότι τα κλασικά αυτοκίνητα είναι το νέο αγαθό που πρέπει να ασχοληθείτε. Οι παραδοσιακές επενδυτικές εταιρίες κεφαλαιοποιούν την τάση, με την ιταλική εταιρία διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων Azimut να λανσάρει ένα παράρτημα που θα επενδύει σε κλασικά αυτοκίνητα, αναφέρει το Reuters. Δε θα ασχολείται με ταπεινά κλασικά, αλλά οχήματα που έχουν ιδιαίτερο παρελθόν κι αξία άνω του ενός εκατομμυρίου ευρώ.
«Παρακολουθούμε την αγορά εδώ και πολύ καιρό», εξήγησε ο Giorgio Medda, Διευθύνων Σύμβουλος της Azimut. «Το ιστορικό των τελευταίων 30 ετών μάς δείχνει ότι τα κλασικά αυτοκίνητα έχουν γίνει μια κατηγορία χρηματοοικονομικών περιουσιακών στοιχείων που θέλουμε να έχουν οι πελάτες μας στα χαρτοφυλάκιά τους». Ο Alberto Schon, επικεφαλής της Rossocorsa (αντιπροσώπου Ferrari και Maserati), θα συνεργάζεται με την Azimut για το τι να επιλέξει.
Δεν είναι καινούρια ιδέα όμως. Το 2021, η Hetica Capital με έδρα την Ελβετία εισήγαγε ένα «κλειστό ταμείο» 50 εκατομμυρίων ευρώ, το οποίο φέρεται να ήταν το πρώτο του είδους του. Η Hetica έχει αγοράσει αρκετά αυτοκίνητα μέχρι στιγμής κι ελπίζει να επεκτείνει τη συλλογή της στα 30-35 αυτοκίνητα μέχρι τον πέμπτο χρόνο της, αναφέρει το CarBuzz. Εάν ενδιαφέρεστε να βάλετε κάποια χρήματα σε αυτά τα ταμεία, καλύτερα να έχετε βαθιές τσέπες. Και τα δύο έχουν ελάχιστη απαίτηση επένδυσης τα 125.000 €.
«Λαμβάνουμε πολλές κλήσεις από ανθρώπους που θέλουν να επενδύσουν 1.000-2.000 ευρώ και πρέπει να τις απορρίψουμε», εξήγησε ο Walter Panzeri της Hetica. Σύμφωνα με την έκθεση πλούτου του Knight Frank για το 2023, η αξία των vintage αυτοκινήτων έχει αυξηθεί κατά 185% την τελευταία δεκαετία, ξεπερνώντας τα έργα τέχνης, το κρασί κι άλλα είδη πολυτελείας. Τα κλασικά αυτοκίνητα υστερούν μόνο σε σχέση με τα σπάνια ουίσκι.
Το μειονέκτημα των κλασικών αυτοκινήτων είναι το λειτουργικό κόστος. Σε αντίθεση με τις πιο συμβατικές επενδύσεις, τα κλασικά οχήματα απαιτούν συνεχή συντήρηση και φροντίδα κι η αντικατάσταση εξαρτημάτων μπορεί να είναι απίστευτα δαπανηρή. Ένας νέος προφυλακτήρας μπορεί να φτάσει τα 15.000 $. Σύμφωνα με τον συλλέκτη Florian Zimmermann, το κόστος συντήρησης μπορεί να αγγίξει το 5-6% της αξίας του χαρτοφυλακίου ετησίως.
«Γίνεται όλο και πιο δύσκολο να βρεις τους κατάλληλους μηχανικούς για να κρατήσεις ζωντανά αυτά τα αυτοκίνητα. Και πρέπει να ξοδέψεις αρκετά χρήματα για να τα διατηρήσεις σε κατάσταση λειτουργίας», πρόσθεσε ο Zimmermann. Αλλά αυτό δεν έχει καταπνίξει τη ζήτηση: «Κάποτε, μόνο οι γνώστες ασχολούνταν να αγοράσουν αυτά τα μοντέλα. Με τον καιρό, η κατοχή τους γίνεται ελκυστική σε όλο και περισσότερους, αφού είναι τόσο επικερδής».
Χρειάζεται μόνο να δείτε μερικές πρόσφατες τιμές δημοπρασίας για να καταλάβετε τα χρήματα που μπορεί να προσελκύσει ένα σπάνιο κλασικό αυτοκίνητο. Πριν από πέντε χρόνια, μια Ferrari 250 GTO του 1962 πωλήθηκε για το ποσό ρεκόρ των 48.405.000 δολαρίων. Μόλις πριν από λίγους μήνες, κάποιος πλήρωσε 142 εκατομμύρια δολάρια για μια Mercedes-Benz 300 SLR «Uhlenhaut Coupe», μία από τις δύο που κατασκευάστηκαν ποτέ.
Φυσικά, αυτά τα επενδυτικά κεφάλαια πρέπει να διασφαλίσουν ότι αγοράζουν γνησιότατα κλασικά και όχι απλώς αντίγραφα. Η πιστοποίηση της γνησιότητας αυτών των οχημάτων μπορεί να κοστίσει περισσότερα από 20.000 $, αλλά είναι απαραίτητη για να αποδειχθεί η προέλευση του οχήματος. Είναι ενδιαφέρον ότι αυτή η τάση θα κινηθεί μόνο αυξητικά, με τις αξίες των κλασικών αυτοκινήτων να αναμένεται να εκτοξευθούν τα επόμενα χρόνια. Και τι το προκαλεί όλο αυτό; Μα τα ηλεκτρικά οχήματα. «Η ηλεκτροκίνηση θα ευνοήσει τα κλασικά αυτοκίνητα», δήλωσε ο Cristiano Bolzoni της Maserati Classiche. «Με τον καιρό θα γίνουν cult αντικείμενα». Έτσι, αν σκέφτεστε να αγοράσετε το κλασικό μοντέλο των ονείρων σας, ίσως είναι καιρός να πατήσετε τη σκανδάλη πριν να είναι πολύ αργά.