Citroen C3 Aircross 1.2 ΕΑΤ6
"Το C3 Aircross απευθύνεται σε όσους θέλουν απλώς να κάνουν τη δουλειά τους με ένα ιδιαίτερο σχεδιαστικά αυτοκίνητο που να είναι ευκολοδήγητο στην καθημερινότητα. Η τιμή αγοράς αποτελεί αποτρεπτικό παράγοντα."
- ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ CarTalk.gr
Στο κάτω μέρος κάθε δοκιμής του CarTalk.gr υπάρχει ένας πίνακας τεχνικών χαρακτηριστικών. Εκεί αναγράφεται κι ο τύπος του αμαξώματος του αυτοκινήτου δοκιμής. Σπάω το κεφάλι μου για να κατηγοριοποιήσω το C3 Aircross και δε μου ταιριάζει σε καμία παραδοσιακή κατηγορία. Α, είναι πολυμορφικό, θα πουν κάποιοι. Είναι; Με την έννοια που ήταν το Citroen Xsara Picasso; Όχι ακριβώς. Αν το πίσω κάθισμα μπορούσε να τραβηχτεί μπρος-πίσω, θα δικαιολογούσε λίγο παραπάνω την επωνυμία. Είναι crossover! Το C4 Cross μάλιστα, είναι crossover, τούτο δω όχι. Είναι η επιβατική έκδοση ενός van! Ε όχι δα, σας μοιάζει με το σχωρεμένο Citroen Nemo; Τέλος πάντων, η Citroen το ονομάζει SUV κι η αλήθεια είναι ότι δεν έχει και τόσο σημασία. Αυτό που μετράει περισσότερο είναι ότι τα ευρύχωρα πρακτικά μοντέλα εκλείπουν στις μέρες μας. Καθώς είναι πλέον της μοδός τα ψηλωμένα, ένα μοντέλο που δεν είναι SUV και crossover, θα πρέπει να έχει πολύ θελκτική σχεδίαση για να επιβιώσει. Σε καμία περίπτωση δεν μπορείς να πεις ότι το Aircross έχει θελκτική σχεδίαση. Ιδιαίτερη ναι, θελκτική όχι. Αυτά βέβαια είναι υποκειμενικά ζητήματα αλλά στα δικά μου μάτια το facelift είναι σαφώς πιο άσχημο από το αρχικό μοντέλο. Οι στρογγυλοί προβολείς γλύκαιναν λίγο το μπροστινό μέρος αλλά τώρα έγιναν επίσης σχιστομάτικοι, σαν Ιάπωνας σαμουράι που κατάπιε μέλισσα. Τέλος πάντων, ο καθένας ας κρίνει τι του αρέσει. Η σύζυγος για παράδειγμα επανέλαβε 2-3 φορές ότι θα της άρεσε να το οδηγεί στην καθημερινότητα, αφού είναι χαριτωμένο κι όχι πολύ μεγάλο. Της ανέφερα πόσο κοστίζει και δεν τόλμησε να ξαναμιλήσει.
Σε αυτό που κανείς δε θα φέρει αντιρρήσεις είναι στην πρακτικότητα του αμαξώματος. Μπαίνεις και βγαίνεις όρθιος, κάθεσαι μέσα αρχοντικά αναφορικά με το εσωτερικό ύψος και δε νιώθεις να καταπιέζεσαι. Μοναδική εξαίρεση τα γόνατα των πίσω επιβατών, αλλά να μην ξεχνάμε ότι το μήκος του είναι μόλις 4.160 χιλιοστά. Κάθισα πίσω από τη θέση οδήγησής μου και τα γόνατα τρυπούσαν το παχύ αναπαυτικό μπροστινό κάθισμα. Όχι πως θα τολμούσα να αλλάξω τις πολυθρονάρες με άλλες πιο στενές, Citroën Advanced Comfort τις ονομάζει η γαλλική εταιρία. Πανέμορφες και με ιδιαίτερη σχεδίαση στο μάτι, αναπαυτικές στις ελληνικές κακοτεχνίες, με μηδενική στήριξη στο στροφιλίκι. Όχι πως πειράζει ιδιαίτερα, αφού το C3 δεν έχει την παραμικρή σχέση με τα παλιά Citroen. Παλιά έλεγες γαλλικό και φανταζόσουν εμπνευσμένο κράτημα. Πλέον υπάρχει μια καταφανής απέχθεια για οποιαδήποτε γρήγορη οδήγηση. Το τιμόνι είναι πολύ ελαφρύ κι αναίσθητο, οι κλίσεις στις στροφές έντονες, νιώθεις τάσεις πλεύσης όταν κινείσαι με πολλά, στο φρενάρισμα το αμάξωμα βυθίζεται έντονα, ενώ αν το γλιστρήσεις επίτηδες, το ESP παρεμβαίνει άγαρμπα και δεσποτικά. Αυτό είναι ένα Citroen που δε θέλει επ΄ουδενί να οδηγείται με μπρίο.
Αυτό όμως δεν είναι μια κατασκευαστική αστοχία, αλλά έγινε απόλυτα εσκεμμένα. Άλλωστε μέσα σε έναν τεράστιο Όμιλο όπως η Stellantis, ο καθένας πρέπει να στοχεύει σε συγκεκριμένο κοινό χωρίς να ελλοχεύει κίνδυνος κανιβαλισμού. Το Aircross θα εκτιμηθεί σε βάθος χρόνου από όσους ζήσουν μαζί του. Δε θα σε κερδίσει στο εικοσάλεπτο test-drive στην αντιπροσωπεία, αλλά υπόσχεται να σου βελτιώσει την καθημερινότητα. Και πράγματι, υπάρχουν πολλά στοιχεία που κάνουν τη διαφορά μακροχρόνια. Κάθεσαι έχοντας άπλα γύρω σου, απολαμβάνεις μεγάλες γυάλινες επιφάνειες και βλέπεις έξω σωστά, έχεις ένα τιμόνι πούπουλο που σε διευκολύνει στους ελιγμούς. Μια ανάρτηση που κρατάει μακριά τις κακοτεχνίες του οδοστρώματος, καθίσματα που συμπληρώνουν το έργο της. Μπορεί να φαντασιώνεσαι ότι θα περνάς κάθε μέρα από τα Λιμανάκια και τον Αχλαδόκαμπο, αλλά η αλήθεια είναι ότι μάλλον θα πήζεις στον Καρέα, σου λέει η Citroen. “Μην ψωνίσεις λοιπόν με βάση το 2% του χρόνου σου, άσε το Puma που ονειρεύεσαι κι έλα σε μένα που ασχολούμαι με το 98%. Που θα χωρέσω με περισσότερη άνεση τους επιβαίνοντες, που κανένα πιτσιρίκι στο πίσω κάθισμα δε θα παραπονεθεί ότι δε βλέπει έξω. Που έχω ένα σεβαστό πορτ-μπαγκάζ για τα ταξιδάκια μας.”
Σε αυτά, κινούμενο με 120 χλμ/ώρα, το βενζινοκίνητο Aircross καταναλώνει 6.1 λίτρα στα 100 χλμ. Δεν είναι άσχημη επίδοση, ακόμα και τα full hybrid δεν καίνε τραγικά λιγότερο στο ταξίδι. Όμως στο αστικό περιβάλλον, ελλείψη οποιασδήποτε υβριδικής υποβοήθησης, η μέση τιμή της δοκιμής έφτασε τα 7.2 λίτρα. Στα καθημερινά αγώγια μάλιστα (σχολεία, φροντιστήρια, δραστηριότητες) ήταν στο 8.6. Αναφερόμαστε πάντα στον τρικύλινδρο βενζίνης των 1.2 λίτρων και 130 ίππων. Δεν είναι λίγα, γιατί εδώ γίνονται τα πολλά χιλιόμετρα για πολλούς αγοραστές κι εδώ τα full hybrid έχουν τη μισή κατανάλωση. Τα εργοστασιακά υγραέρια καίνε πολύ φθηνότερο καύσιμο. Τουλάχιστον είναι το ίδιο ευκολοδήγητο μες στην κίνηση με τα υβριδικά, θα αντιτείνει κάποιος, χάρη στο αυτόματο εξάρι κιβώτιο συμβατικής τεχνολογίας με μετατροπέα ροπής. Χμ, όχι ακριβώς. Ναι μεν δεν ασχολείσαι ποτέ με το κιβώτιο, αλλά δε γίνονται όλα αβίαστα. Πολλές φορές νιώθεις σκορτσαρίσματα στις αλλαγές ταχυτήτων, το αυτόματο δε λειτουργεί απολύτως βελούδινα, μην περιμένετε τη σχεδόν ηλεκτρική λειτουργία των eCVT. Και μη μου πείτε ότι εκείνα παράγουν βουητό στο τέρμα γκάζι, γιατί κι ο 1.2 δεν είναι ακριβώς αθόρυβος και πολιτισμένος. Να παρατηρήσουμε επίσης ότι το Aircross δε συνδυάζει αυτόματο κιβώτιο με τον κινητήρα πετρελαίου των 1.5 λίτρων, οπότε αν δε θέλετε να αλλάζετε μόνος σας τις ταχύτητες, η μοναδική επιλογή είναι σκέτη βενζίνη.
Ό,τι καύσιμο κι αν επιλέξετε πάντως, το C3 θα σας πάει λίγο πιο μακριά εκτός δρόμου από αυτό που φαντάζεστε. Προφανώς δεν είναι Vitara, αλλά έχει κάποια όπλα στη φαρέτρα του. Όσα σε ξενερώνουν στην άσφαλτο, στο χώμα αποδίδουν υπέρ του. Η μαλακή του ανάρτηση αποσβένει καλά στη φυτεμένη πέτρα στον τυπικό ελληνικό χωματόδρομο. Το αναίσθητο τιμόνι γίνεται πλεονέκτημα, αφού δε μεταφέρει κραδασμό στα χέρια, ενώ η αδιάφορη οδική συμπεριφορά συνεπάγεται ότι χωρίς τύψεις θα επιλέξεις πιο off-road ελαστικά στην πρώτη αλλαγή ελαστικών. Δε σε νοιάζει που θα χάσει λίγη πρόσφυση γιατί έτσι κι αλλιώς δεν είναι το μοντέλο που θα κυνηγήσεις στον επαρχιακό. Και βέβαια, στον Διαμορφωτή βλέπω ότι εξοπλίζεται με σύστημα Grip Control με Hill Descent Assist. Το αυτοκίνητο δοκιμής δεν το είχε αλλά θα είναι ευπρόσδεκτο αν αποδίδει όπως το IntelliGrip που όντως έκανε δουλίτσα στο Opel Crossland. Ναι, το Aircross μπορεί να υποστηρίξει έναν λίγο πιο χωμάτινο προσανατολισμό από τα περισσότερα προσθιοκίνητα crossover.
Εκεί που νιώθεις να υστερεί είναι στην προσλαμβάνουσα ποιότητα. Τα πλαστικά είναι σκληρά, όλα, δεν υπάρχει μαλακό ούτε για δείγμα. Αλλά αυτό δεν ενοχλεί γιατί η κατηγορία έχει μπόλικα σκληρά πλαστικά. Στο κάτω-κάτω, η εμπνευσμένη σχεδίαση του εσωτερικού ομορφαίνει το μάτι και γλυκαίνει την παραμονή σου στο όχημα. Δεν μπορούμε όμως να μην παρατηρήσουμε τον έντονο θόρυβο κύλισης και τους αεροδυναμικούς θορύβους. Μπορεί η 6η να αντιστοιχεί σε 50 χλμ/ώρα, οπότε στο ταξίδι να μην ακούς ποτέ το μοτέρ, αλλά ακούς και παρακούς τα ελαστικά και τον αέρα. Αν μάλιστα τύχει να φυσάει και πλευρικός άνεμος, πρέπει να έχεις το νου σου, πληρώνεις το να απολαμβάνεις άπλετο εσωτερικό ύψος. Μέσα στην πόλη, ο κινητήρας ακούγεται κι όχι ευχάριστα. Το υποβραχιόνιο υπάρχει μόνο στον οδηγό και δεν αφήνει στιβαρή αίσθηση. Η ανάρτηση αντιδρά με ξερό γδούπο στις έντονες λακούβες. Προσθέστε στα παραπάνω τον λόξυγγα που κάνει κάποιες φορές το αυτόματο κιβώτιο και καταλαβαίνετε ότι οδηγώντας το Aircross, κάποιες λεπτομέρειες χαλούν την ευχάριστη γενική εικόνα.
Συμπερασματικά, το Aircross είναι ένα συμπαθητικό μοντέλο, από αυτά που χρειάζεται ο Έλληνας αγοραστής. Με μήκος κάτω από 4.2 μέτρα, συνδυάζει χώρους με εύκολο παρκάρισμα, καθημερινή χρηστικότητα με ιδιαίτερη αισθητική, προάγει χαρακτηριστικά που σου λύνουν τα χέρια στην καθημερινή χρήση όπως η ευκολία στην οδήγηση κι η άνετη ανάρτηση. Απευθύνεται σε όσους το συμπαθούν οπτικά κι ενδιαφέρονται να κάνουν απλώς τη δουλειά τους. Είναι ένα πιο χρηστικό κοινό, που δε θα το πειράξουν τα μειονεκτήματά του: η απουσία κάθε σπορ επίφασης, η προσλαμβάνουσα ποιότητα, η μέτρια λειτουργία του αυτόματου κιβωτίου, η τσιμπημένη κατανάλωση, αρκεί βέβαια όλα τα παραπάνω να κοστολογούνται σωστά. Με την τιμή που είχε πριν αρχίσει η παράνοια του rally τιμών, προτιμήθηκε από αρκετούς συμπατριώτες μας και σίγουρα δε θα το μετάνιωσαν. Όπως όμως όλα τα μοντέλα της Stellantis, πλέον κοστολογούνται πολύ ακριβά. Το μοντέλο της δοκιμής αγγίζει τα 31.500 €, έχοντας μάλιστα χτυπητές ελλείψεις στον εξοπλισμό. Φως στα σκιάδια. Ομαλή επαναφορά των χειρολαβών οροφής. Πίσω ηλεκτρικά παράθυρα που κατεβαίνουν αυτόματα αλλά θέλουν συνεχές πάτημα για να ανέβουν. Κεντρικό καθρέπτη που να σκουραίνει αυτόματα. Adaptive cruise control. Το πολύ βασικό infotainment. Ευχόμαστε η ομαλοποίηση στην εφοδιαστική αλυσίδα κι η μείωση των χρόνων αναμονής να προσγειώσουν τις τιμές σε λογικά επίπεδα, γιατί ο κόσμος χρειάζεται περισσότερα πρακτικά κι ευκολοδήγητα μοντέλα όπως το C3.
Μοντέλο | Citroen C3 Aircross |
---|---|
Έκδοση | 1.2 PureTech 130 EAT6 Shine |
Τιμή από | 27.600€ |
Τιμή μοντέλου δοκιμής | 31.457€ |
Τύπος αμαξώματος | SUV |
Καύσιμο | Βενζίνη |
Κινητήρας | τούρμπο |
Κύλινδροι | 3 |
Κυβικά | 1.199 κ.εκ. |
Επιτάχυνση 0 - 100 χλμ/ώρα | 9.1" |
Μέγιστη ταχύτητα | 195 χλμ/ω |
Κατανάλωση δοκιμής | 7.2 λίτρα/100 χλμ |
Αυτονομία | 625 χλμ |
Κατανάλωση καυσίμου - Μικτός κύκλος | 6.3 λίτρα/100 χλμ |
Εκπομπές CO2 (WLTP) | 143 γρ/χλμ |
Συνολική ισχύς | 130 ίπποι στις 5.500 σ.α.λ. |
Συνολική ροπή | 230 Nm στις 1.750 σ.α.λ. |
Μέγιστη ταχύτητα περιστροφής | 5.950 σ.α.λ. |
Θέση του κινητήρα | Εμπρός και Εγκάρσια |
Κίνηση | μπροστά |
Κιβώτιο | αυτόματο |
Τύπος αυτόματου κιβωτίου | μετατροπέας ροπής |
Σχέσεις | 6 |
Εμπρός ανάρτηση | Γόνατα McPherson |
Πίσω ανάρτηση | Ημιάκαμπτος άξονας |
Εμπρός φρένα | αεριζόμενα δισκόφρενα |
Πίσω φρένα | δισκόφρενα |
Ελαστικά | 205 / 60 / 16 |
Διάμετρος στροφής | 10.8 μέτρα |
Στροφές τιμονιού από άκρη σε άκρη | 3.0 |
Μήκος | 4.160 χιλιοστά |
Πλάτος | 1.756 χιλιοστά |
Ύψος | 1.637 χιλιοστά |
Μεταξόνιο | 2.604 χιλιοστά |
Εμπρός μετατρόχιο | 1.513 χιλιοστά |
Πίσω μετατρόχιο | 1.491 χιλιοστά |
Απόσταση από το έδαφος | 175 χιλιοστά |
Συντελεστής οπισθέλκουσας (Cd) | 0.307 |
Βάρος | 1.205 κιλά |
Χώρος αποσκευών | 410 λίτρα |
Ντεπόζιτο | 45 λίτρα |
Βαθμολογία EuroNCAP |