Λονδίνο: “ακτιβιστές” βανδαλίζουν τις περιβαλλοντικές κάμερες
Ακτιβιστές ή ταραχοποιά στοιχεία, όπως και να τους αποκαλέσετε ανάλογα τον πολιτικό σας προσανατολισμό, καταστρέφουν κάμερες CCTV που σχετίζονται με τη Ζώνη Εξαιρετικά Χαμηλών Εκπομπών του Λονδίνου (ULEZ). Βιντεάκια κι εικόνες κυκλοφόρησαν στο Διαδίκτυο που δείχνουν διαδηλωτές να καταστρέφουν τον εξοπλισμό καθώς ένας από τους πιο αμφιλεγόμενους νόμους του Ηνωμένου Βασιλείου σχεδιάζει να επεκτείνει την εμβέλειά του σε επιπλέον πέντε εκατομμύρια κατοίκους σε μια από τις μεγαλύτερες προσπάθειες στον κόσμο για την καταπολέμηση των καυσαερίων των οχημάτων.
Για όσους δεν είναι εξοικειωμένοι με τις κάμερες του ULEZ, ας εξηγήσουμε λίγο τι συμβαίνει. Ουσιαστικά, το Λονδίνο θα αποκτήσει μια ζώνη 380 τετραγωνικών χιλιομέτρων όπου θα μπορούν να μπουν μόνο οχήματα με εξαιρετικά χαμηλές εκπομπές. Ο στόχος είναι να μειωθεί η ατμοσφαιρική ρύπανση επιβάλλοντας στους οδηγούς πρόστιμο —παρόμοιο με το τέλος κυκλοφοριακής συμφόρησης— εάν το όχημά τους κινείται εντός της επίμαχης περιοχής ενώ δε συμμορφώνεται με τους αυστηρούς κανονισμούς ρύπανσης.
Εδώ είναι που τα πράγματα γίνονται λίγο περίπλοκα: Δεν υπάρχουν σταθμοί διοδίων ή άτομα που να κάνουν περιπολίες και να κόβουν πρόστιμα στους οδηγούς που εισέρχονται ή εξέρχονται από τη ζώνη. Αντίθετα, η Transport for London (TFL) έχει εγκαταστήσει εκατοντάδες κάμερες CCTV με αυτόματη αναγνώριση πινακίδας. Αυτές οι κάμερες διαβάζουν τις πινακίδες κυκλοφορίας των οχημάτων και τις συγκρίνουν με τη βάση δεδομένων, προκειμένου να προσδιορίσουν εάν το εν λόγω όχημα συμμορφώνεται με τα όρια εκπομπών της ζώνης. Εάν δεν το κάνει, ο οδηγός χρεώνεται με 14.5 € (12.50 gbp) την ημέρα. Σε περίπτωση που δεν πληρώσει, θα του επιβληθεί πρόστιμο 209 € (180 gbp).
Επιπλέον, δε γίνεται εξαίρεση για όσους τυχαίνει να ζουν ή να εργάζονται σε αυτές τις καθορισμένες περιοχές. Οι οδηγοί που διαμένουν εντός ULEZ υποχρεούνται να πληρώσουν όπως οποιοσδήποτε άλλος, πράγμα που σημαίνει ότι ακόμη και μια σύντομη μετακίνηση στο σούπερ-μάρκετ θα έχει ως αποτέλεσμα τη χρέωση. Και για να γίνουν τα πράγματα χειρότερα, οι κανόνες της ULEZ ισχύουν 24 ώρες την ημέρα, επτά ημέρες την εβδομάδα (με εξαίρεση τα Χριστούγεννα).
Πρόσφατα, ακτιβιστές κατά της ULEZ συγκεντρώθηκαν για να σχηματίσουν μια κρυφή ομάδα που ονομάζεται Blade Runners , οι οποίοι έχουν ορκιστεί να «καταργήσουν κάθε κάμερα ULEZ, ό,τι κι αν γίνει». Και μη νομίζετε ότι μιλάμε μόνο για νεαρά άτομα. Ένας ακτιβιστής είναι πατέρας γύρω στα σαράντα, αναφέρει η Daily Mail. Ισχυρίζεται ότι έχει κλέψει ο ίδιος περισσότερες από 30 κάμερες ULEZ κι ότι ο πραγματικός αριθμός των καμερών που έχουν κλαπεί ή καταστραφεί από την ομάδα είναι πολύ υψηλότερος από ό,τι ανέφερε η Transport for London. Συνολικά, ο ακτιβιστής ισχυρίζεται ότι “τουλάχιστον μερικές εκατοντάδες” κάμερες – η καθεμία από τις οποίες κοστίζει περίπου 8.150 € (7.000 gbp) – έχουν απενεργοποιηθεί από την ομάδα.
«Είναι εκεί 24 ώρες την ημέρα. Ή το παλεύουμε ή το αποδεχόμαστε. Κάνουμε ό,τι μπορούμε», δήλωσε ο ακτιβιστής στην Daily Mail. «Αυτό που θα πετύχουμε με τις ενέργειές μας είναι η απομάκρυνση των υποδομών κι η αφύπνιση των κοιμισμένων μαζών για αυτό που πραγματικά συμβαίνει».
Η Μητροπολιτική Αστυνομία του Λονδίνου έλαβε 96 κλήσεις για ζημιές στις κάμερες της ULEZ από την TFL (η οποία αναφέρει στην Αστυνομία κάθε περιστατικό που αφορά κλεμμένες ή κατεστραμμένες κάμερες ULEZ) τον Μάιο του τρέχοντος έτους. Δεν έχει δηλωθεί πιο πρόσφατο αριθμητικό δεδομένο, αλλά οι ισχυρισμοί της ομάδας φαίνεται να ισχύουν, αφού πρόσφατη αναφορά της Μητροπολιτικής Αστυνομίας του Λονδίνου σημειώνει ότι διαδηλωτές κλέβουν και βανδαλίζουν πάνω από δώδεκα κάμερες ULEZ την εβδομάδα. Η Αστυνομία έχει ξεκινήσει μια ειδική αποστολή με την ονομασία «Επιχείρηση Eremon» για να σταματήσει τους Blade Runners κι οποιονδήποτε άλλο βλάπτει τις κάμερες. Δεν είναι σαφές προς το παρόν ποιες ειδικές τεχνικές επιβολής ή παρακολούθησης γίνονται στο πλαίσιο της επιχείρησης.
Ο δήμαρχος του Λονδίνου Sadiq Khan υπενθύμισε στους διαδηλωτές ότι ο βανδαλισμός είναι έγκλημα και προέτρεψε όσους διαμαρτύρονται να παραμείνουν νόμιμοι. Ο Khan είπε επίσης ότι ο σκοπός του προγράμματος ULEZ δεν είναι η συγκέντρωση εσόδων, αλλά η προστασία της υγείας του πληθυσμού μειώνοντας τη ρύπανση στην περιοχή. Εν τω μεταξύ, ορισμένοι πολιτικοί του αντίπαλοι έχουν αποκαλέσει ήρωες τους ακτιβιστές επειδή έσωσαν τους ντόπιους από τη χρέωση από το TFL. Η επιβολή του ULEZ δεν είναι μια νέα ιδέα για τους Λονδρέζους. Ο Boris Johnson, πρώην πρωθυπουργός του Ηνωμένου Βασιλείου και πρώην Δήμαρχος του Λονδίνου το εξανήγγειλε το 2015. Ξεκίνησε επίσημα στο κεντρικό Λονδίνο τον Απρίλιο του 2019, για να επεκταθεί δύο χρόνια αργότερα. Μετά την πρώτη επέκταση, κατά μέσο όρο 45.800 οδηγοί πλήρωναν τη χρέωση ULEZ την ημέρα, η οποία απέφερε έσοδα 18.6 εκατομμύρια ευρώ (16 εκατομμύρια gbp) κατά τον πρώτο μήνα της επέκτασης το 2021.
Η ζώνη θα επεκταθεί ξανά στις 29 Αυγούστου για να καλύψει τετραπλάσια έκταση από τη σημερινή. Οι τοπικές Αρχές προσπάθησαν να αμφισβητήσουν την επέκταση προστρέχοντας στη δικαιοσύνη τον περασμένο μήνα, Ωστόσο, το νομοσχέδιο κρίθηκε νόμιμο κι η επέκταση εκτιμάται ότι θα αναγκάσει έως και 40.000 μη συμμορφούμενα οχήματα να βγουν από το δρόμο λόγω του αυξημένου λειτουργικού κόστους.
Και με την επέκταση της ULEZ να πλησιάζει, οι εργολάβοι έχουν να εγκαταστήσουν σχεδόν 1.000 νέες κάμερες μέχρι το τέλος του μήνα—όλα αυτά επισκευάζοντας ή αντικαθιστώντας υπάρχουσες κάμερες που γίνονται στόχος βανδάλων.