Ford: έξυπνα φανάρια πρασινίζουν σε περίπτωση ανάγκης (vid)
- Η Ford δοκιμάζει την τεχνολογία συνδεδεμένων φωτεινών σηματοδοτών που θα μπορούσε να διευκολύνει τη διέλευση ασθενοφόρων, πυροσβεστικών κι αστυνομικών οχημάτων
- Το σύστημα θα μπορούσε επίσης να στέλνει πληροφορίες συγχρονισμού κόκκινου – πράσινου σε άλλα οχήματα με σκοπό της βελτίωση της ροής της κυκλοφορίας για όλους
- Η δοκιμή αποτελεί μέρος ενός μεγάλου project που διερευνά τα πλεονεκτήματα επικοινωνίας των αυτοματοποιημένων και συνδεδεμένων οχημάτων με μία δικτυωμένη υποδομή
Σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης, οτιδήποτε αναγκάζει τους πρώτους διασώστες να επιβραδύνουν, επηρεάζει το πόσο γρήγορα μπορούν να φτάσουν στον τόπο ενός ατυχήματος – και τέτοιες καθυστερήσεις μπορεί να αποδειχθούν μοιραίες. Οι ειδικοί πιστεύουν ότι τα ποσοστά επιβίωσης για τα θύματα τροχαίων ατυχημάτων μπορούν να βελτιωθούν μέχρι και 40% εάν τα περιστατικά λάβουν τις πρώτες βοήθειες μόλις τέσσερα λεπτά πιο γρήγορα.
Η Ford δοκίμασε την τεχνολογία συνδεδεμένων φωτεινών σηματοδοτών, που θα μπορούσε να ενεργοποιεί αυτόματα το πράσινο διευκολύνοντας τη διέλευση ασθενοφόρων, πυροσβεστικών κι αστυνομικών οχημάτων. Αυτή η δυνατότητα επικοινωνίας οχήματος αναπτύσσεται μόνο για λόγους δοκιμών και προς το παρόν δεν διατίθεται για εμπορικούς σκοπούς.
Κάτι τέτοιο θα μπορούσε επίσης να συμβάλλει στη μείωση του κινδύνου ενός ατυχήματος που προκαλείται όταν οι πρώτοι διασώστες διέρχονται από κόκκινους φωτεινούς σηματοδότες. Το 2017, ασθενοφόρα στο Λονδίνου εμπλέκονταν σε έξι ατυχήματα την ημέρα και για όλη τη χρονιά ο αριθμός αυτός έφτασε τα 2.265. Το 2016, ο αντίστοιχος αριθμός ήταν 2.297. Η έρευνα αποκαλύπτει ότι στη Γερμανία, το 39% των τροχαίων ατυχημάτων με ασθενοφόρα σε διασταυρώσεις συνέβησαν όταν ένας φωτεινός σηματοδότης έδειχνε κόκκινο για το ασθενοφόρο.
«Είτε πρόκειται για ένα πυροσβεστικό όχημα που σπεύδει για την κατάσβεση μιας πυρκαγιάς είτε για ένα ασθενοφόρο που βρίσκεται καθ’ οδόν προς το σημείο ενός ατυχήματος, το τελευταίο πράγμα που θέλει κανείς είναι αυτοί οι οδηγοί να χρειαστεί να περιμένουν στη σειρά μαζί με άλλα αυτοκίνητα μέχρι το φανάρι να γίνει πράσινο» δήλωσε ο Martin Sommer, μηχανικός έρευνας, Automated Driving Europe, Ford Ευρώπης.
Κι η κυκλοφοριακή συμφόρηση θα μπορούσε επίσης να μειωθεί, με τις πληροφορίες συγχρονισμού κόκκινου-πράσινου να αποστέλλονται από τους φωτεινούς σηματοδότες στα οχήματα που πλησιάζουν.
Η δοκιμή αποτέλεσε μέρος ενός ευρύτερου project που εμπεριείχε τη δοκιμή αυτοματοποιημένων και συνδεδεμένων οχημάτων και δικτυωμένης υποδομής σε αυτοκινητόδρομους, αστικούς δρόμους και επαρχιακές διαδρομές. Αυτή η έρευνα καταδεικνύει τη δέσμευση της Ford στη χρήση της συνδεσιμότητας και της καινοτομίας εν γένει για τη βελτίωση της οδηγικής εμπειρίας.
Πώς λειτουργεί
Για να δοκιμάσει την τεχνολογία, η Ford χρησιμοποίησε ένα δρόμο με οκτώ διαδοχικούς φωτεινούς σηματοδότες στο Άαχεν της Γερμανίας και δύο τμήματα με τρεις διαδοχικούς φωτεινούς σηματοδότες λίγο έξω από την πόλη, την εγκατάσταση των οποίων ανέλαβαν οι εταίροι του project.
Εξοπλισμένο με ενσωματωμένες μονάδες, για επικοινωνία με την υποδομή, καθώς και με το κατάλληλο hardware, για την απρόσκοπτη λειτουργία του πρωτότυπου λογισμικού μέσα στο όχημα, το όχημα δοκιμών ήταν ένα Ford Kuga Plug-In Hybrid, το οποίο ανέλαβε να εκτελέσει χρέη ασθενοφόρου και επιβατικού οχήματος για τα διαφορετικά σενάρια της δοκιμής.
Για τη δοκιμή μιας κατάστασης απόκρισης σε έκτακτη ανάγκη, το όχημα δοκιμών έδινε σήμα στα φανάρια για αλλαγή σε πράσινο. Αφού το όχημα περνούσε από τη διασταύρωση, οι φωτεινοί σηματοδότες επανέρχονταν στη στάνταρ λειτουργία τους. Στη δοκιμή σε καθημερινές συνθήκες οδήγησης, το όχημα δοκιμών λάμβανε πληροφορίες συγχρονισμού για το πότε οι φωτεινοί σηματοδότες άλλαζαν από κόκκινο σε πράσινο κι από πράσινο σε κόκκινο. Στη συνέχεια, η τεχνολογία Adaptive Cruise Control της Ford προσάρμοζε την ταχύτητα του οχήματος ώστε να συναντά, ως επί το πλείστον, διαδοχικά πράσινα φανάρια, εξασφαλίζοντας πιο ομαλή ροή της κυκλοφορίας.
Όταν ο φωτεινός σηματοδότης ήταν κόκκινος, η ταχύτητα του οχήματος μειωνόταν πολύ πριν από τη διασταύρωση – για παράδειγμα από 50 χλμ/ώρα στα 30 – πετυχαίνοντας με τον τρόπο αυτό τον κατάλληλο συγχρονισμό, ώστε φτάνοντας εκεί το όχημα το φανάρι να αλλάζει σε πράσινο.
Για τα οχήματα που συναντούν κόκκινο φωτεινό σηματοδότη, η τεχνολογία θα μπορούσε να βοηθήσει στην ελαχιστοποίηση του απότομου φρεναρίσματος και του χρόνου που μένουν σταματημένα. Το όχημα έλαβε πληροφορίες από το φωτεινό σηματοδότη πολύ πριν από τη διασταύρωση κι επιβράδυνε νωρίτερα, συμβάλλοντας στη μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης.
Η επικοινωνία μεταξύ οχημάτων και φωτεινών σηματοδοτών ενεργοποιείται από την τεχνολογία C-V2X (Cellular Vehicle-to-Everything), μία ενοποιημένη πλατφόρμα που συνδέει τα οχήματα με την οδική υποδομή, άλλα οχήματα και λοιπούς χρήστες του δρόμου.
«Η ανταλλαγή δεδομένων μεταξύ αυτοκινήτων, οχημάτων έκτακτης ανάγκης και φωτεινών σηματοδοτών σε πραγματικό χρόνο χρησιμοποιώντας την τελευταία τεχνολογία κινητών τηλεφώνων καθιστά την οδική κυκλοφορία ασφαλέστερη και πιο αποτελεσματική» δήλωσε ο Michael Reinartz, διευθυντής, Υπηρεσιών Καταναλωτών & Καινοτομίας, Vodafone Germany. «Ο έξυπνος έλεγχος των φωτεινών σηματοδοτών βοηθά να σώζονται ζωές όταν το κάθε δευτερόλεπτο μετράει και την ίδια στιγμή μειώνει τους περιττούς χρόνους αναμονής και τις εκπομπές CO2.»
Οι μηχανικοί της Ford δοκίμασαν αυτό το σύστημα στο πλαίσιο του εγχειρήματος Corridor for New Mobility Aachen-Düsseldorf (ACCorD), το οποίο χρηματοδοτείται από το Γερμανικό Ομοσπονδιακό Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής και Μεταφορών κι υποστηρίζεται από το Πανεπιστήμιο RWTH του Άαχεν, τη Vodafone, τη Straßen.NRW (υπηρεσία οδικών μεταφορών στη Βόρεια Ρηνανία Βεστφαλία) και την πόλη του Άαχεν. Το project διήρκησε από τον Ιανουάριο του 2020, έως τον Μάρτιο του τρέχοντος έτους.