Οι αυτοκινητοβιομηχανίες ρυπαίνουν σχεδόν όσο κι οι πετρελαϊκές
Οι παγκόσμιες εκπομπές της αυτοκινητοβιομηχανίας είναι κατά μέσο όρο 50% υψηλότερες από αυτές που αναφέρουν, σύμφωνα με μια νέα μελέτη από την περιβαλλοντική ΜΚΟ Transport & Environment. Σε αντίθεση με άλλες βιομηχανίες, όπου το μεγαλύτερο μέρος των εκπομπών ενός προϊόντος δημιουργείται κατά την παραγωγή του προϊόντος, τα προϊόντα των αυτοκινητοβιομηχανιών συνεχίζουν να ρυπαίνουν καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής τους. Πράγματι, η μεγάλη πλειοψηφία των εκπομπών ενός οχήματος δημιουργούνται επί του παρόντος κατά τη χρήση του (προφανώς εξαιρούνται τα ηλεκτρικά). Με τους νέους κανόνες οικονομικών γνωστοποιήσεων που θα έρθουν στην ΕΕ το 2023, οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει σύντομα να αποκαλύπτουν με μεγαλύτερη ακρίβεια τις εκπομπές ρύπων των προϊόντων τους κατά τη διάρκεια της χρήσης τους, κάτι που θα μπορούσε να προκαλέσει σοκ στους επενδυτές και στους αγοραστές.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες βασίζουν τις εκτιμήσεις για τις εκπομπές ρύπων κατά τη διάρκεια της ζωής τους σε διάφορους παράγοντες, όπως το μέσο μέγεθος του οχήματος, το πού οδηγούνται και τη διάρκεια ζωής. Ωστόσο, η Transport & Environment ισχυρίζεται ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες χρησιμοποιούν επιλεκτικά δεδομένα για να κάνουν τις εκπομπές να φαίνονται μικρότερες από ό,τι πραγματικά είναι. Η Toyota, για παράδειγμα, βασίζει τις μέσες εκπομπές των οχημάτων της σε διάρκεια ζωής μόλις 100.000 χιλιομέτρων!
Και να φανταστείτε ότι η Toyota είναι από τις σχετικά καθαρές. Σύμφωνα με την ανάλυση της ΜΚΟ, οι εκπομπές της κατά τη διάρκεια της ζωής των μοντέλων της είναι πιθανώς 69% υψηλότερες από τις τρέχουσες αναφορές, αλλά οι εκπομπές της BMW είναι πιθανώς 81% υψηλότερες, ενώ των Hyundai-Kia μπορεί να φτάσουν το 116% σε σχέση με ό,τι αναφέρει ο κορεάτικος Όμιλος. «Για να είναι αποτελεσματικές οι πράσινες επενδύσεις, χρειαζόμαστε ακριβή δεδομένα», δήλωσε ο Luca Bonaccorsi, Διευθυντής Βιώσιμων Οικονομικών στην T&E. «Οι αυτοκινητοβιομηχανίες εσκεμμένα προσπαθούν να θολώσουν τα νερά αναφέροντας μειωμένες εκπομπές ρύπων των αυτοκινήτων τους κατά τη διάρκεια της ζωής τους».
Σύμφωνα με τις διορθωμένες εκτιμήσεις της ΜΚΟ, οι αυτοκινητοβιομηχανίες ρυπαίνουν σχεδόν όσο και οι εταιρίες πετρελαίου! Σε τρέχουσες τιμές αγοράς, οι πετρελαϊκοί γίγαντες εκπέμπουν 5.000 τόνους ισοδύναμου CO2 ανά 1 εκατομμύριο ευρώ που δαπανώνται κατά μέσο όρο. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες, εν τω μεταξύ, εκπέμπουν 4.500 τόνους ισοδύναμου CO2 ανά 1 εκατομμύριο ευρώ. Αλλά αυτό είναι απλώς ένας μέσος όρος. Ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες εκπέμπουν στην πραγματικότητα σημαντικά περισσότερους τόνους CO2 από τους γίγαντες του πετρελαίου. Η συμμαχία Renault-Nissan-Mitsubishi, για παράδειγμα, εκπέμπει σχεδόν 10.000 tCO2e ανά εκατομμύριο ευρώ κι οι Honda, Ford, VW, Stellantis και Hyundai εκπέμπουν περισσότερο από τον μέσο όρο των BP, Shell και Exxon.
Αυτό είναι ένα πρόβλημα για τις αυτοκινητοβιομηχανίες που θέλουν να παραμείνουν βιώσιμες για όσους ενδιαφέρονται για ηθικές επενδύσεις. Σύμφωνα με την Morningstar, μια αμερικανική χρηματοπιστωτική εταιρεία, το 50% όλων των νέων χρηματοοικονομικών προϊόντων θα μπορούσε να εμπίπτει στο ESG rating (environmental, social and governance) μέχρι το τέλος αυτού του έτους.
«Σύμφωνα με επίσημες αποκαλύψεις, ένα ευρώ που επενδύεται σε μια εταιρεία αυτοκινήτων χρηματοδοτεί ουσιαστικά την ίδια ποσότητα άνθρακα με ένα ευρώ σε μια εταιρία πετρελαίου», δήλωσε ο Bonaccrosi. «Αυτό θα πρέπει να αποτελέσει μια κλήση αφύπνισης για τον χρηματοπιστωτικό κλάδο. Οι διαχειριστές περιουσιακών στοιχείων που θέλουν να αποφύγουν μια βόμβα άνθρακα θα πρέπει να αρχίσουν να εγκαταλείπουν τις αυτοκινητοβιομηχανίες που συνεχίζουν να πουλούν ρυπογόνα αυτοκίνητα».