Dacia Sandero Stepway 1.0 LPG
"Μηδενικά τέλη κυκλοφορίας, κίνηση με 5-6 ευρώ στα 100 χιλιόμετρα κι αξιοπρεπείς χώροι. Το Dacia Sandero γαζώνει σε πωλήσεις πανευρωπαϊκά κι υπάρχει λόγος που γίνεται αυτό"
- ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ CarTalk.gr
Το Dacia Sandero LPG θα μπορούσε να συμπεριληφθεί στο λεξικό του Μπαμπινιώτη, δίπλα στο λήμμα για το αυτοκίνητου του μέσου Έλληνα. Με τη φτωχοποίηση της ελληνικής κοινωνίας και τη συρρίκνωση της μεσαίας αστικής τάξης, μέσα σε 20 χρόνια έχουν αλλάξει πολλά. Εκεί που πριν δύο δεκαετίες, ο αντίστοιχος αγοραστής διάβαζε στα περιοδικά για το αν το τιμόνι του Focus είναι πιο κοφτερό από του Megane, τώρα ρωτάει στα φόρουμ για το αν το Sandero καίει απειροελάχιστη βενζίνη στην εκκίνηση ή ξεκινά κατευθείαν με υγραέριο.
Όλο και περισσότεροι ψωνίζουν σαμπουάν με βάση τις προσφορές και λιγότεροι επειδή ανοίγουν το καπάκι και μυρίζουν το άρωμά του. Αυτός είναι ο λόγος που η Dacia πετάει σε πωλήσεις και καταρρίπτει πανευρωπαϊκά το ένα ρεκόρ μετά το άλλο. Το μοντέλο της δοκιμής μάλιστα κονταροχτυπιέται για να αποδειχθεί το πιο καλοπουλημένο αυτοκίνητο σε όλη την Ευρώπη για το 2023. Θα είχε τη νίκη στο τσεπάκι αν δε βρισκόταν στο διάβα του ένα απίστευτα ικανό SUV, που έχει ξελογιάσει όλο τον πλανήτη με τα καμώματά του.
Στην ελληνική αγορά, άπαντες αδιαφορούν για την έκδοση των 90 ίππων που καταναλώνει βενζίνη. Και πολύ καλά κάνουν, γιατί με 600 ευρώ επιπλέον αποκτάς την έκδοση διπλού καυσίμου. Σε πριμοδοτεί καταναλώνοντας το φθηνότερο καύσιμο της αγοράς με ντεπόζιτο 40 λίτρων υγραερίου. Όταν τελειώσει, δεν αγχώνεσαι στιγμή αφού έχεις άλλα 50 λίτρα βενζίνης. Κερασάκι στην τούρτα η αυξημένη απόδοση, αφού όταν καίει LPG, αποδίδει 10 ίππους (200 σαλ. μάλιστα χαμηλότερα) και 10 Nm παραπάνω, 100 σαλ. πιο χαμηλά.
Κάποιος μπορεί να αντιτείνει ότι τα νούμερα δε γεμίζουν το μάτι. 100 ίπποι και 170 Nm δεν ξελογιάζουν στο τέλος του 2023. Διαφωνούμε. Έχουμε οδηγήσει το μοτεράκι στα βαρύτερα Captur και Jogger κι έχουμε μείνει απόλυτα ικανοποιημένοι. Ελαστικότητα από χαμηλά, ο χιλιάρης είναι ψυχωμένος πάνω από τις 2.000 σαλ. χωρίς να αγκομαχά χαμηλά και λύνει τα χέρια. Έγραφα για το επταθέσιο Jogger: “κίνηση στα στενά της πόλης, ανηφοροκατηφόρες, ατελείωτα αγώγια σε αγγλικά, ρυθμικές, ποδόσφαιρα και Σκλαβενίτες.” Εντάξει, δε θα κυνηγιέσαι με τα Μ5 στην Εθνική, αλλά για φυσιολογική χρήση είναι απόλυτα επαρκές.
Σκεφτείτε τώρα ότι το Sandero ζυγίζει μόλις 1.134 κιλά. Δηλαδή πρέπει να του φορτώσεις δύο ενήλικες για να ισοφαρίσεις τη ζυγαριά του άδειου Jogger. Το θέμα είναι ότι τη συνταγή χαλά η μακριά κλιμάκωση του κιβωτίου. Η τρίτη σκάει στα κοντερίσια 130. Η έκτη γουργουρίζει στις μόλις 2.500 σαλ. όταν κινείσαι με 120 χλμ/ώρα, λες κι οδηγείς κάνα Mustang V8, οπότε αναγκάζεσαι πάντα να κατεβάσεις για να δεις χαΐρι. Πέρα από το κατέβασμα, λίγα έχεις να προσάψεις στο τρικύλινδρο σύνολο.
Ταξιδεύοντας με 120, ο φιλότιμος Ρουμάνος αρκείται στα 6.5 λίτρα/100 χλμ. Τη στιγμή που γράφεται το άρθρο, υπάρχουν πρατήρια που πουλούν το υγραέριο κάτω από τα 70 λεπτά. Ναι, αυτό σημαίνει ότι μπορείς να ταξιδεύεις με λιγότερα από 4.5 ευρώ ανά 100 χιλιόμετρα. Κάντε τις πράξεις και θα δείτε ότι στο ταξίδι, το Sandero έχει κόστος κίνησης χαμηλότερο κι από το φυσικό αέριο, που έχει πλέον σκαρφαλώσει στα 1.3 ευρώ το κιλό. Όταν είχαμε δοκιμάσει το Skoda Kamiq G-Tec, στα 120 ήθελε 5 κιλά, άρα 6.5 ευρώ. Εντυπωσιακό πόσο φιλικό στην τσέπη μπορεί να γίνει το LPG.
Εν τέλει, το Sandero έκαψε 7.6 σε όλη τη διάρκεια της δοκιμής, περίπου 0.2 λίτρα λιγότερο από το βαρύτερο και χειρότερο αεροδυναμικά Jogger με τα ίδια μηχανικά μέρη, με την εξήγηση να βρίσκεται στο ότι είναι πιο μανιτζέβελο στην οδήγηση και το πιέζεις ένα-δύο κλικ περισσότερο.
Έχει κάτι το γαλλικό στο πάτημά του. Βγάζει πρόσφυση και γυρίζει όταν το προκαλέσεις με το τιμόνι ή το άφημα του γκαζιού. Το τιμόνι σφίγγει σε αίσθηση κι ευτυχώς, γιατί στις χαμηλές ταχύτητες είναι αναίσθητο. Βέβαια, το κοινό στο οποίο απευθύνεται θα εκτιμήσει ότι είναι πολύ ελαφρύ και καθιστά έτσι πιο ευκολοδήγητο το ρουμάνικο μοντέλο. Στον αυτοκινητόδρομο είναι ακλόνητο, ελέγχει σωστά τις κινήσεις του αμαξώματος και τελικά μπορείς να ταξιδεύεις απόλυτα φυσιολογικά με το κοντέρ στα 140-150 (με ελάχιστη μάλιστα απόκλιση στο ταχύμετρο, αν πιστέψουμε την ταχύτητα που αναφέρουν οι Google Maps). Δεν είναι δεδομένο την εποχή των SUV.
Αυτό που δεν κληρονόμησε από το γαλλικό προξενιό είναι η αφράτη απόσβεση στις λακούβες. Στο ταξίδι δεν το καταλαβαίνεις, εκεί οι ανωμαλίες είναι μεγάλου μήκους κι αποσβένονται σωστά. Στην καθημερινότητα όμως, στα απότομα εγκάρσια και στις λακούβες, το θες πιο μαλακό, με τον ημιάκαμπτο να χτυπά λιγότερο. Όλα αυτά όμως είναι λεπτομέρειες. Το σημαντικό είναι ότι με λογικά χρήματα μπορείς να αποκτήσεις ένα καινούριο μοντέλο για να κάνεις τη δουλειά σου. Με επαρκείς χώρους για τους επιβάτες, σκεφτείτε ότι καθόμουν πίσω μου με αρκετό αέρα στα γόνατα και το κεφάλι να μην ακουμπάει στην οροφή. Τα πράγματα είναι λίγο χειρότερο στη θέση του οδηγού που δεν έχει αρκετό εσωτερικό ύψος. Το σκιάδιο κόβει κάμποσο από το οπτικό πεδίο του (πάνω από 1.90) οδηγού, αν αγόραζα Sandero θα το ξήλωνα την πρώτη μέρα. Ο χώρος αποσκευών είναι στα 328 λίτρα. Αν χαμηλώσεις τέρμα κάτω το δάπεδο, κερδίζεις σε ύψος αλλά δε γίνονται και θαύματα.
Η ποιότητα κατασκευής είναι αξιοπρεπής. Τίποτα δεν τρίζει, βέβαια κανένα πλαστικό δεν είναι μαλακό. Αλλά δεδομένου ότι πρόκειται για low budget μοντέλο, το παραπάνω δεν ενοχλεί. Πιο πολύ θα στραβομουτσουνιάσεις με τις εκπτώσεις σε θέματα ηχομόνωσης. Στο Sandero όλα ακούγονται πολύ, είτε αφορά τον θόρυβο που έρχεται στην καμπίνα από τα ελαστικά, είτε τον αεροδυναμικό. Στο ταξίδι, είναι από τα λίγα μοντέλα που πρέπει να δυναμώσεις τη φωνή σου ακόμα και σε γήινες ταχύτητες, όπως τα 120.
Αλλά κι ο τρικύλινδρος βγάζει αρκετή βαβούρα, όποτε το πατάς λίγο παραπάνω. Κι εκκινεί με έντονο κραδασμό από το start-stop, είπαμε, η ηχομόνωση είναι μια σχεδόν άγνωστη έννοια. Οι συμβιβασμοί δεν τελειώνουν εκεί. Έχουν γίνει κάμποσες ακόμα εκπτώσεις, που όσο ζεις μαζί του, ή θα τις συνηθίσεις και δε θα τους ξαναδώσεις σημασία ποτέ ή (αν μπαίνεις και σε άλλα φρέσκα μοντέλα), θα σε ξενερώνουν. Κακοφαίνεται όταν εν έτει 2023 συναντάς χειροκίνητη εναλλαγή του αέρα (αν θα έρχεται από έξω ή από μέσα), όταν το κλειδί δε μαζεύει και το νιώθεις συνεχώς στην τσέπη. Ή όταν πας να ρυθμίσεις τη ζώνη κατά ύψος και δε γίνεται. Ή όταν σκύβεις στη χειρολαβή και βλέπεις τη βίδα να σου χαμογελάει, αυτή που συγκρατεί το πλαστικό στη θέση του. Ή όταν διαπιστώνεις ότι οι εσωτερικές χειρολαβές δεν έχουν ελατήριο για να μαζεύουν μαλακά.
Εντάξει, θα πείτε, όλα αυτά τα αποδέχεσαι οικειοθελώς για να αποκτήσεις ένα μοντέλο που μπορεί να σηκώσει το βάρος μιας οικογένειας (έστω με μια μπαγκαζιέρα για 2-3 φορές τον χρόνο). Που δεν πληρώνει τέλη κυκλοφορίας. Που κινείται με λιγότερα από 6 ευρώ στα 100 χιλιόμετρα. Που δεν κοστίζει παράλογα.
Όχι δεν κοστίζει παράλογα, αλλά δεν το λες κι ακριβώς ευκαιρία. Με τιμή στα 19.950 €, το Sandero Stepway δεν είναι ότι παίζει χωρίς αντίπαλο, όπως θα γινόταν στα 16 και 17 χιλιάρικα. Πλέον βρίσκεται σε χρήματα Nissan Juke που είναι σαφώς ανώτερο ποιοτικά, ενώ υπάρχει κι η απειλή εξ ανατολών (λέγε με MG). Δεν έχω βάλει χέρι ακόμα σε κάποιο από αυτά, αλλά θεωρώ ότι τέτοιες λύσεις θα απειλήσουν περισσότερο τη Dacia παρά τους ακριβότερους ανταγωνιστές.
Πάντως, δεν μπορείς να το κατηγορήσεις για έλλειψη εξοπλισμού. Περιλαμβάνει έξι αερόσακους, σύστημα υποβοήθησης εκκίνησης σε δρόμο με κλίση (Hill Assist), σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών, cruise control, δερμάτινη επένδυση τιμονιού και λεβιέ ταχυτήτων, τέσσερα ηλεκτρικά παράθυρα (μόνο του οδηγού είναι αυτόματο), AC (ο αυτόματος κλιματισμός πληρώνεται έξτρα), εμπρός προβολείς Full LED (όχι στη μεγάλη σκάλα), αυτόματη λειτουργία φώτων κι εμπρός υαλοκαθαριστήρων. Αρκετά τίμιος εκεί που έχουν φτάσει οι τιμές.
Απουσιάζουν τα περισσότερα συστήματα ADAS και κάποια από αυτά δεν μπορείς να τα προσθέσεις ούτε ως έξτρα. Ας πούμε το Adaptive Cruise Control ή τη διατήρηση λωρίδας. Αν και προσωπικά, μεγαλύτερη έλλειψη θεωρώ ότι το υγραέριο δε συνδυάζεται με το αυτόματο κιβώτιο. Υπάρχει στο αμιγώς βενζινοκίνητο των 90 ίππων, αλλά όχι με αυτό εδώ. Θα έκανε πολύ πιο ολοκληρωμένο το ρουμάνικο μοντέλο.
Όλα ρόδινα λοιπόν αν εξαιρέσουμε κάποια θέματα περιορισμού του κόστους και την τιμή αγοράς; Όχι ακριβώς. Όποιος βρεθεί στο κατώφλι μιας έκθεσης Dacia, θα πρέπει να συνυπολογίσει τη μειωμένη παθητική ασφάλεια. Δεν είναι τόσο χάρτινο όσο φαντάζεσαι διαβάζοντας ότι αποσπά μόλις δύο αστέρια στις δοκιμές πρόσκρουσης του Euro NCAP. Ούτε όμως αυτό οφείλεται μόνο στην έλλειψη συστημάτων υποβοήθησης οδηγού, όπως προσπαθεί να μας πείσει η Dacia. Η ασφάλεια για τους επιβάτες αποτιμάται με 70% κι αν κατεβάσετε την πλήρη αναφορά του Euro NCAP, θα δείτε ότι κάμποσα σημεία του σώματος καταπονούνται με αρκετές δυνάμεις (πορτοκαλί χρώμα). Τουλάχιστον απουσιάζουν πλήρως τα καφέ και κόκκινα σημεία, που δείχνουν οριακό κίνδυνο.
Σε μία εποχή που το να βαθμολογηθεί ένα μοντέλο με τέσσερα αντί για πέντε αστέρια αποτελεί είδηση (να, όπως τούτο δω), το Sandero υστερεί έναντι του καινούριου ανταγωνισμού. Την ίδια στιγμή, δε θα αποσοβήσει το τρακάρισμα, αφού λείπουν κάποια συστήματα ADAS που βρίσκεις στα υπόλοιπα μοντέρνα μοντέλα. Πρέπει όμως να ξεκαθαρίσουμε ότι ακόμα κι έτσι, δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι είναι χίλιες φορές προτιμότερο από το μεταχειρισμένο των 15-20-25 ετών που θα κληθεί να αντικαταστήσει. Τα κριτήρια δοκιμών έχουν γίνει πολύ αυστηρότερα τα τελευταία χρόνια. Το σημερινό 70% είναι ανώτερο από πολλά πεντάστερα μοντέλα περασμένων δεκαετιών.
Εν κατακλείδι, το Sandero παίρνει θετικό πρόσημο. Υπάρχει λόγος που πουλάει τόσο πανευρωπαϊκά. Ναι, θα κληθείς να συμβιώσεις με κάμποσους περιορισμούς που ο καθένας θα κρίνει πόσο αποτελούν κόκκινες γραμμές, για αυτό και τους αναφέρουμε αναλυτικά. Όμως, αποτελεί μία αξιοπρεπή λύση σε περιβάλλον γενικότερης ακρίβειας. Σου επιστρέφει πολλά για τα χρήματα που δαπάνησες: σε απαλλάσσει από τα τέλη κυκλοφορίας, σου επιτρέπει να κινείσαι με κόστος λίγο πάνω από παπί και τελικά μπορείς να αγοράσεις καινούριο αυτοκίνητο εκεί που νόμιζες ότι θα μείνεις για πάντα με το σαράβαλο.
Βάζεις κάτω χαρτί και μολύβι και βλέπεις ότι σε συμφέρει να πουλήσεις το 1.800άρι 15ετίας, να δώσεις ό,τι έπιασες για προκαταβολή και με τη διαφορά σε τέλη κυκλοφορίας και καύσιμα, να ξεχρεώνεις τη δόση. Θα βρεθείς με καινούριο αυτοκίνητο εκεί που θεωρούσες ότι θα γερνούσες αγκαλιά με το παλιό.
Αυτή τη στιγμή πάντως, ο μεγαλύτερος αντίπαλος του Sandero Stepway είναι το… Sandero Steetway. Για την ίδια έκδοση (Expression) κοστίζει 18.520 € αντί για 19.995 €. Εντάξει, δεν είναι το ίδιο μπάνικο στο μάτι αφού του λείπουν οι εκτός δρόμου αγριάδες και το ψήλωμα, αλλά αυτό ελάχιστα θα ενοχλήσει. Τέτοια μοντέλα αγοράζονται κατά 99% με το μυαλό κι 1% με την καρδιά και το ενάμιση χιλιάρικο σημαίνει μια πιο εύπεπτη δόση. Ή ότι τα πρώτα 30.000 χιλιόμετρα είναι κερασμένα.
Μοντέλο | Dacia Sandero |
---|---|
Έκδοση | STEPWAY 1.0 TCe 100hp Expression LPG |
Τιμή από | 19.270€ |
Τιμή μοντέλου δοκιμής | 19.950€ |
Τύπος αμαξώματος | Hatchback |
Καύσιμο | Υγραέριο |
Κινητήρας | τούρμπο |
Κύλινδροι | 3 |
Κυβικά | 999 κ.εκ. |
Επιτάχυνση 0 - 100 χλμ/ώρα | 11.9" |
Μέγιστη ταχύτητα | 177 χλμ/ω |
Κατανάλωση δοκιμής | 7.6 λίτρα/100 χλμ |
Αυτονομία | 526 χλμ |
Κατανάλωση καυσίμου - Μικτός κύκλος | 5.8 λίτρα/100 χλμ |
Εκπομπές CO2 (WLTP) | 115 γρ/χλμ |
Συνολική ισχύς | 100 ίπποι στις 4.600 σ.α.λ. |
Συνολική ροπή | 170 Nm στις 2.000 σ.α.λ. |
Μέγιστη ταχύτητα περιστροφής | 6.200 σ.α.λ. |
Θέση του κινητήρα | Εμπρός και Εγκάρσια |
Κίνηση | μπροστά |
Κιβώτιο | χειροκίνητο |
Σχέσεις | 6 |
Εμπρός ανάρτηση | Γόνατα McPherson |
Πίσω ανάρτηση | Ημιάκαμπτος άξονας |
Εμπρός φρένα | αεριζόμενα δισκόφρενα |
Πίσω φρένα | ταμπούρα |
Ελαστικά | 205 / 60 / 16 |
Διάμετρος στροφής | 10.39 μέτρα |
Στροφές τιμονιού από άκρη σε άκρη | 3.2 |
Μήκος | 4.099 χιλιοστά |
Πλάτος | 1.848 χιλιοστά |
Ύψος | 1.587 χιλιοστά |
Μεταξόνιο | 2.604 χιλιοστά |
Εμπρός μετατρόχιο | 1.50 χιλιοστά |
Πίσω μετατρόχιο | 1.509 χιλιοστά |
Απόσταση από το έδαφος | 201 χιλιοστά |
Βάρος | 1.134 κιλά |
Χώρος αποσκευών | 328 λίτρα |
Ντεπόζιτο | 40 λίτρα |
Βαθμολογία EuroNCAP |