Ford Ranger Raptor

"Το Ford Ranger Raptor είναι μια brutal κατασκευή που ξεχειλίζει από χαρακτήρα. Προδίδεται όμως από τον κινητήρα του."

90%
Awesome
  • ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ CarTalk.gr

Το νέο, δεύτερης γενιάς Ford Ranger Raptor προσγειώθηκε πρόσφατα στη χώρα μας κι αν η ελληνική αντιπροσωπεία (παρα)είχε χιούμορ, θα μπορούσε να το ρίξει από κάποιο μεταγωγικό αεροπλάνο ή έστω ένα ελικόπτερο. Δε θα πάθαινε τίποτα… Πρόκειται για ένα θηριώδες pick-up, μια αλλοπρόσαλλη κατασκευή από μια κατηγορία που υποτίθεται ότι υγραίνει τα όνειρα των αγροτών. Κάθε άλλο όμως, τούτο δω θα μπορούσε να είναι η επιλογή του τύπου που χόρτασε τα Impreza κι EVO κι S3 στα 30 του και τώρα πια στη μέση ηλικία, αντί να κοιτάει τη 330, θέλει κάτι που να μπαινοβγαίνει άνετα αλλά και που θα τον πωρώνει όποτε το κοιτά ή το γκαζώνει. Που θα κατεβαίνει και στην ψαγμένη παραλία που θέλουν τα μούλικα, που θα κουτρουβαλήσει ατσαλάκωτο μια πλαγιά για να θυμηθεί τα νιάτα του, τότε που τη ροβόλαγε με το ποδήλατο.

θα σου κάνει όλα τα γούστα και θα σε πωρώσει όταν το κοιτάς κι όταν το οδηγείς

 

Ξεχάστε ότι βλέπετε μπροστά σας ένα διπλοκάμπινο, σκεφτείτε το ως ένα χωμάτινο αγωνιστικό που απλώς έτυχε να φοράει το συγκεκριμένο αμάξωμα: μπόνους χώρων και τόνωση τεστοστερόνης και βαρβατίλας. Και πράγματι, το Raptor ξεχειλίζει από δαύτη. Ακόμα και στο ρελαντί, μια γκαζιά αρκεί για να ξυπνήσει το μισό οικοδομικό τετράγωνο, να σου σηκώσει όλες τις τρίχες και να διαλύσει κάθε αμφιβολία: ο ανταγωνισμός του δεν είναι τα υπόλοιπα διπλοκάμπινα, αλλά πραγματικά muscle car (όπως η Mustang) και χωμάτινα αγωνιστικά. Το ότι έχει τα συστήματα και τις ικανότητες για να πάει (σχεδόν) όπου κι ένα Wrangler ή πιο σωστά ένα Gladiator, είναι απλώς μία ακόμα διαπραγματευτική μόχλευση.

μονοκόμματος άξονας πίσω, ψαγμένη ανάρτηση και 265 χιλιοστά απόσταση από το έδαφος το καθιστούν απόλαυση εκτός δρόμου

 

Κι όμως, τελικά προδίδεται από αυτό που θα νόμιζε κανείς ότι είναι το μεγάλο του ατού: από τον κινητήρα του! Με βάρος που αγγίζει τους 2.5 τόνους, με τις πομπώδεις υποσχέσεις που αφήνουν οι βρυχηθμοί και τα σκασίματα της εξάτμισης, τα φουσκωμένα φτερά και τα θηριώδη ελαστικά, οι επιδόσεις σχεδόν απογοητεύουν. Κάθε γκαζιά τρέμει τους λόγγους και τα βουνά της αττικής γης αλλά τελικά το 0-100 χρειάζεται 7.9 ολόκληρα δευτερόλεπτα. Η όλη σκηνική παρουσία παραπέμπει σε κάτι στο εύρος των 5, άντε 5.5 δευτερολέπτων αλλά φευ. Στην πραγματική ζωή, με τη συνδρομή του 10τάχυτου αυτόματου κιβωτίου και με την παραδοχή ότι ζυγίζει όσο ένα τριάρι στο Καματερό, σπάνια χρειάζεσαι στα αλήθεια κάτι ταχύτερο. Αλλά τι επάνω στο Raptor σχεδιάστηκε σύμφωνα με πραγματικές ανάγκες κι όχι για να καλοπιάνει το θυμικό του κατόχου; Και πράγματι, αυτό το μοτέρ έρχεται απίστευτα φιμωμένο στην ευρωπαϊκή αγορά. Μιλάμε για 3.000 κ.εκ. και δύο τουρμπίνες αλλά η απόδοση έχει περιοριστεί στους μόλις 292 ίππους, τη στιγμή που σε άλλες αγορές (την αμερικάνικη για παράδειγμα), το ίδιο μοτέρ αποδίδει 400+ ίππους. Όταν μάλιστα η Hennessey βάλει το χεράκι της, η απόδοση σκαρφαλώνει στα 500 άλογα. Έτσι μάλιστα!

ε, πού πάτε, γυρίστε πίσω; Με 2.5 τόνους βάρος, κάθε ίππος είναι πολύτιμος! Μου λείπουν καμιά κατοσταριά…

 

Όταν έχεις χώμα κάτω από τις ρόδες σου, δε νιώθεις να σου λείπει δύναμη. Αν έχεις την κίνηση μόνο πίσω, η πρόσφυση σπάει για πλάκα και μπορείς να κινείσαι ασταμάτητα με το πλάι. Το τιμόνι είναι φανταστικό: καταφέρνει να φιλτράρει τους κραδασμούς από τις κροκάλες και ταυτόχρονα να έχει απολύτως επιβατική αίσθηση στην άσφαλτο. Πάντα τα Ford είχαν εξαιρετικό σύστημα διεύθυνσης, ακόμα και το βασικότερο Ka είχε τιμόνι για σεμινάριο. Αλλά το τιμόνι είναι ίσως το πιο ενδιαφέρον στην οδική συμπεριφορά του Raptor. Με το βάρος του συγκεντρωμένο ψηλά και την υποστροφή να έρχεται νωρίς, τόσο στην άσφαλτο, όσο και στο χώμα, νιώθεις ότι δεν είναι φτιαγμένο για ανελέητα κυνηγητά σε στροφιλίκια. Είναι περισσότερο για τον φαντεζί τύπο, που θα σκάσει μια γκαζιά, θα το διπλώσει σε καμιά πλατεία, θα ξεκινήσει από το φανάρι γλιστρώντας την καρότσα. Ε, σε εκείνες τις στιγμές, το σχεδόν 8 για το 0-100 δε συνάδει με το όλο υπερθέαμα. Θα σε περάσει καμιά Corolla Cross και θα γίνεις ρεζίλι…

τελικά να μπω ή να μην μπω; Μια γράφεις ότι θέλει άλλα 100 άλογα, μια ότι τελικά δεν είναι για να πηγαίνει τσίτες, αποφάσισε

 

Το ιδανικό είναι να πηγαίνεις γρήγορα στο χώμα. Κρατάει υψηλή μέση αφού η ανάρτηση της Fox ισιώνει το ανάγλυφο, ενώ αν έχεις επιλέξει την πίσω κίνηση, μπορείς να το γλιστράς παντού. Τις στιγμές του παλιμπαιδισμού, θα αναζητήσεις χειροκίνητη επιλογή στο κιβώτιο: δίνεις την εντολή από τα paddles να κατεβάσει αλλά δεν την κρατάει για πολύ και ποτέ δεν έχεις τη σιγουριά ότι θα έχει τη σωστή σχέση όταν θες να επιτεθείς. Αρκετές στιγμές κατέβαζα πριν τη στροφή και μέχρι την κορυφή είχε ξαναπεράσει στο D και τα είχε καταστρέψει όλα.

Τουλάχιστον είναι Ecoboost, μπορεί να σχολιάσει ο παρατηρητικός. Στοχεύει στην οικονομία, όχι στην απόλυτη απόδοση. Λάθος, σε καμία οικονομία δε στοχεύει, η κατανάλωση μπορεί για πλάκα να ξεπεράσει τα 20 λίτρα στο αστικό περιβάλλον, ειδικά αν αρέσκεστε να επιβραβεύετε τα λάγνα ζηλόφθονα βλέμματα των υπολοίπων με ηχητικά αντίδωρα. Στη φάση του παιχνιδιού, με ατελείωτο σκαρφάλωμα σε πλαγιές και γκαζώματα σε χώμα κι άσφαλτο, μετρήσαμε 29.9 λίτρα. Ναι, ούτε καν 30! Στο ταξίδι, με 120 σταθερά στο Adaptive Cruise Control, είδαμε κάτι λίγο πάνω από 10 λίτρα, 10.4 για την ακρίβεια, οπότε τουλάχιστον ταξιδεύει με σχετικά λογικό κόστος. Περίπου ένα κατοστάρικο για να πάει Αθήνα-Θεσσαλονίκη και καθώς καλύπτει μόνο τις προδιαγραφές ρύπων Euro 5, εκπέμπει 315 γραμμάρια CO2 ανά χιλιόμετρο. Άραγε πόσες Mustang Mach-E πρέπει να ταξινομηθούν για να απορροφήσουν τους επιπλέον ρύπους του τρίλιτρου Raptor και να μην πληρώνει πρόστιμο ρύπων η Ford;

η μέση δοκιμής ήταν στα 14.8 λίτρα, αλλά η συνολική μέση του οχήματος φλέρταρε με τα 20! Δύσκολοι καιροί για πρίγκηπες

 

Μήπως τελικά το δίλιτρο πετρέλαιο να είναι η πιο σωστή επιλογή; Έχει παραπλήσια ροπή, 80 ίππους λιγότερους και σίγουρα πολύ πιο χαμηλό κόστος κίνησης. Αλλά δεν είναι το ίδιο, δεν έχει τον ίδιο ανόθευτο χαρακτήρα, θα αντιτείνει κάποιος. Δεν είμαι τόσο σίγουρος ότι το diesel υστερεί στην πράξη: το ένα τρίτο της γοητείας του Raptor είναι η εμφάνιση (απαράλλαχτη και με τα δύο μοτέρ), το άλλο τρίτο ο αρχοντικός τρόπος που κινείται στο χώμα και στην άσφαλτο (επίσης ταυτόσημος) και το τελευταίο ο ήχος του. Ε, όσο και να κοστίζει, όσο και να ρυπαίνει, όσο και να μην πάει, κάθε γκαζιά είναι μελωδία. Όχι πως δεν μπορείς να το κάνεις να σιγήσει: επιλέγεις τη ρύθμιση Quiet και το Raptor ηρεμεί, ταξιδεύεις σαν άνθρωπος με φυσιολογικούς για την κατηγορία θορύβους, κυρίως από τους καθρέπτες και την κύλιση των πίσω ελαστικών. Αλλά η αλήθεια είναι ότι ο ήχος είναι περισσότερο δωράκι στους περίοικους, δεν τον καρπώνεται το πλήρωμα. Καθώς τα σκασίματα κι η βραχνάδα έρχονται κυρίως από την εξάτμιση κι όχι από τον V6 καθεαυτόν, εσύ ακούς πολύ λιγότερα από τον περίγυρο που σε μακαρίζει σκεπτόμενος τι ηχητική πανδαισία λούζει τα αυτιά σου στην καμπίνα. Οι εξατμίσεις βρίσκονται πολύ πίσω σου κι ο κινητήρας δεν είναι και τόσο ευήχος. Το καλύτερο είναι να επιλέγεις το πρόγραμμα Baja (εκεί δίνει ηχητικά ρέστα), νεκρά στο κιβώτιο ενώ είσαι σταματημένος και να σκας ξερογκαζιές με το παράθυρο κατεβασμένο. Στα υπόλοιπα σενάρια οδήγησης, οι μεγάλοι κερδισμένοι ακουστικά είναι οι απ’ έξω, οπότε δε θα χάσετε και πολλά επιλέγοντας το πετρέλαιο.

φιλαράκι, να σε σκάσω μια γκαζιά ή θα τρομάξεις και θα με κλωτσήσεις;

 

Εκεί που οι απ’ έξω έχουν ψαρώσει με την εξάτμιση, τους αποτελειώνει η εμφάνιση! Το νέο μοντέλο έχει αγριέψει τόσο πολύ στο παρουσιάστικό του, που ουσιαστικά χαντακώνει τους κατόχους της προηγούμενης γενιάς: έχεις το παλιό Raptor κι ορέγεσαι το καινούριο; Ναι, άντε να πουλήσεις το παλιό τώρα, η τιμή μεταπώλησης έχει πέσει στα τάρταρα, ποιος θα το αγοράσει που μοιάζει με άκακο ερίφιο μπροστά στο σημερινό; Αλλά μην περιμένετε ότι η εμφάνιση μποντιμπιλντερά ισοδυναμεί με άχαρους τρόπους, κάθε άλλο. Καταρχάς είναι πολύ στιβαρό και καλοφτιαγμένο. Περνάς από το κλασικό σπαστήρι του Υμηττού, με την ατελείωτη φυτεμένη πέτρα, και δεν ακούγεται κιχ. Η ανάρτηση της Fox αποσβένει τα πάντα και μόνο στην άσφαλτο θα σου κακοφανεί λίγο η συνεχής πλεύση που επιβάλλει ο μονοκόμματος άξονας πίσω. Το τιμόνι είναι για σεμινάριο, το 10άρι αυτόματο κιβώτιο είναι άριστο κι ανεβοκατεβάζει συνέχεια κι εσύ απομένεις να απορείς πώς τους βλέπεις όλους αφ’ υψηλού. Σε ξεγελάει η άκρως επιβατική αίσθηση, νομίζεις ότι είσαι σε ένα φυσιολογικό ΙΧ, αλλά μετά περνάς δίπλα από Χ3 και Qashqai και νιώθεις ότι είσαι σε πούλμαν. Στην αρχή, αυτό σού φαίνεται άβολο, αλλά σιγά-σιγά συνειδητοποιείς ότι αποτελεί το μεγαλύτερο επίτευγμα των ανθρώπων της Ford: πώς ένα επαγγελματικό όχημα στην καρδιά μπορεί να είναι τόσο εκλεπτυσμένο στην οδήγηση στην άσφαλτο, τουλάχιστον ισάξιο με τα περισσότερα οικογενειακά SUV. Και βέβαια, στο χώμα να κινείται σχεδόν σα να φορά την αερανάρτηση του Defender.

στην άσφαλτο σχεδόν επιβατικό, στο χώμα ισοπεδωτικό, ανάρτηση για σεμινάριο

 

“Επαγγελματικό” είπα; Χμ, με ωφέλιμο φορτίο 626 κιλά, δεν αντέχει τα φορτώματα των υπόλοιπων Ranger (σχεδόν 1.100 κιλά). Όχι, το Raptor δεν απευθύνεται στον απαιτητικό επαγγελματία αλλά στον χομπίστα, που κουβαλάει κυρίως σερφ και ποδήλατα βουνού. Που του αρέσει η εμφάνισή του, τον ανεβάζει ο ήχος του, τον καλοπιάνει το προσεγμένο εσωτερικό με τον πλούσιο εξοπλισμό και την οθόνη των 12 ιντσών που αναβαθμίζει όλη την εικόνα. Που θα εκτιμήσει τα επτά προγράμματα λειτουργίας (Normal, Sport, Grass/Gravel/Snow, Mud/Sand, Rock και Baja Mode) και τα 265 χιλιοστά απόστασης από το έδαφος. Με σωστή ευρυχωρία στην καμπίνα και πάνω από κυβικό μέτρο στην καρότσα (ηλεκτρικά συρώμενο το κάλυμμα, παρακαλώ), το Raptor παρέχει και το πολυπόθητο οικογενειακό άλλοθι.

Το Raptor είναι ένα όχημα που σε πωρώνει σε όλα τα επίπεδα. Μετά από τη συμβίωση μαζί του, δικαιολογούμε απόλυτα τον πιλότο της F1, Daniel Ricciardo. Ο συμπαθής Αυστραλός έχει δηλώσει περίτρανα ότι από όλες τις αμαξάρες που διαθέτει στη συλλογή του, τελευταίο θα αποχωριζόταν το Raptor του. Πόσο δίκιο… Μην ξεχνάμε βέβαια ότι ο Daniel απολαμβάνει το μοτέρ με τα σωστά άλογα και βέβαια δε χολοσκάει διόλου για την κατανάλωση. Ίσως δεν είναι τυχαίο ότι όλες οι δοκιμές εξέλιξης έγιναν στην αχανή Αυστραλία, μάλλον για αυτό είναι άριστο σε ό,τι κι αν του ζητήσεις, σε οποιοδήποτε τεραίν. Αλλά δεν είναι μόνο τα άλογα κι η απάθεια για την κατανάλωση που τον διαφοροποιούν από τον τυπικό αγοραστή Raptor. Το αμερικάνικο μοντέλο κάνει μια πολύ ισχυρή δήλωση για τον ιδιοκτήτη του. Σχεδόν περιμένεις να βγει από την καμπίνα του το απόλυτο αρσενικό. Ξυρισμένο κεφάλι; Τατουάζ; Γραμμωμένα ποντίκια; Ή τύπος που όλη τη μέρα δαμάζει τα κύματα; Σχεδόν παρεξηγείσαι όταν εμφανίζεται η ξεχειλωμένη αφεντιά μου ή ο πάντα χαμογελαστός Αυστραλός.

εντάξει, το κεφάλι δεν απέχει πολύ από το ξυρισμένο. Τώρα σε μπράτσα, κοιλιακούς, τατουάζ και σερφ θέλω κάμποση δουλειά

 

Τι του λείπει λοιπόν; Μερικά άλογα ακόμα. Αν ήταν δικό μου, θα ψαχνόμουν με τον περιορισμένο κινητήρα, ώστε να αποδώσει την ισχύ που μπορεί. Ιδανικά με κάποιον επαναπρογραμματισμό από την επίσημη Ford, ώστε να μην πλήττεται η εγγύηση. Και βέβαια, ανυπομονώ να δοκιμάσω το πετρελαιοκίνητο Raptor, γιατί έχω μια πολύ ισχυρή υποψία ότι θα είναι η ιδανική έκδοση.

ΜοντέλοFord Ranger
ΈκδοσηRaptor 3.0 EcoBoost V6
Τιμή από72.336€
Τιμή μοντέλου δοκιμής73.656€
Τύπος αμαξώματοςPickup
ΚαύσιμοΒενζίνη
Κινητήραςδιπλό τούρμπο
Κύλινδροι6
Κυβικά2.956 κ.εκ.
Επιτάχυνση 0 - 100 χλμ/ώρα7.9"
Μέγιστη ταχύτητα180 χλμ/ω
Κατανάλωση δοκιμής14.8 λίτρα/100 χλμ
Αυτονομία540 χλμ
Κατανάλωση καυσίμου - Μικτός κύκλος13.8 λίτρα/100 χλμ
Εκπομπές CO2 (WLTP)315 γρ/χλμ
Προδιαγραφές ΡύπωνEuro5
Συνολική ισχύς292 ίπποι στις 5.500 σ.α.λ.
Συνολική ροπή491 Nm στις 2.300 σ.α.λ.
Θέση του κινητήραΕμπρός και Κατά μήκος
Κίνησητετρακίνηση
Κιβώτιοαυτόματο
Σχέσεις10
Εμπρός ανάρτησηΔιπλά ψαλίδια
Πίσω ανάρτησηΆκαμπτος άξονας
Εμπρός φρένααεριζόμενα δισκόφρενα 324 χιλιοστά
Πίσω φρένααεριζόμενα δισκόφρενα 332 χιλιοστά
Ελαστικά285 / 70 / 17
Διάμετρος στροφής13 μέτρα
Μήκος5.360 χιλιοστά
Πλάτος2.028 χιλιοστά
Ύψος1.926 χιλιοστά
Μεταξόνιο3.270 χιλιοστά
Εμπρός μετατρόχιο1.710 χιλιοστά
Πίσω μετατρόχιο1.710 χιλιοστά
Απόσταση από το έδαφος265 χιλιοστά
Βάρος2.454 κιλά
Χώρος αποσκευών1.200 λίτρα
Ντεπόζιτο80 λίτρα
Βαθμολογία EuroNCAP
Περισσότερα Άρθρα