AITO M5 EV, το ηλεκτρικό της Huawei από κοντά

Φίλος του CarTalk.gr βρέθηκε στην Κίνα για διακοπές κι επισκέφθηκε την αντιπροσωπεία της Huawei (ναι, της γνωστής…) που πουλάει ηλεκτρονικές συσκευές, αλλά πλέον κι αυτοκίνητα. Το περιεργάστηκε, το οδήγησε και σας παρουσιάζει την εμπειρία του και τις πληροφορίες που πήρε από τον πωλητή που τον ξενάγησε. Ο λόγος στον Ηλία Οικονόμου λοιπόν:

Τα αυτοκίνητα

Η Huawei είναι μια πολύ μεγάλη εταιρία που βγάζει «τα πάντα», μέχρι κι αυτοκίνητα. Τα λανσάρει και τα πουλάει υπό τη μάρκα ΑΙΤΟ, που σημαίνει Adding Intelligence to Auto, κι η γκάμα της αποτελείται από τα μοντέλα Μ5 και Μ7. Εδώ ασχολούμαι με το Μ5, το οποίο κυκλοφορεί σε δύο εκδόσεις, αμιγώς ηλεκτρικό (που έκανα test drive) κι ηλεκτρικό με Range Extender. Πρόκειται για κάτι σαν τη BMW i3 REX ή το νέο Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV, όπου ο θερμικός κινητήρας λειτουργεί μόνο ως γεννήτρια που φορτίζει την μπαταρία. Σε αντίθεση με το ιαπωνικό μοντέλο που υπόσχεται μόλις 85 χιλιόμετρα ηλεκτρικής αυτονομίας, το M5 έχει ονομαστική ηλεκτρική αυτονομία 260 χιλιόμετρα (στην πράξη πάνω από 150). Αυτό ακριβώς το μοντέλο ήταν το έκθεμα στην αντιπροσωπεία κι οι περισσότερες φωτογραφίες αφορούν αυτό. Ωστόσο, δεν έχει διαφορές από το αμιγώς ηλεκτρικό Μ5, πέραν της έλλειψης μπροστινού πορτπαγκάζ.

Τα βασικά κι η τιμή

Το AITO M5 EV είναι η αμιγώς ηλεκτρική εκδοχή με ονομαστική αυτονομία 620 χιλιόμετρα χρησιμοποιώντας μπαταρία CATL LFP (Qilin CTP 3.0 για τους γνώστες) χωρητικότητας 80 kWh, πράγμα άκρως εντυπωσιακό για αυτοκίνητο με μπαταρίες τύπου LFP. Θυμίζουμε ότι η Tesla προσφέρει LFP μπαταρίες μόνο στις εκδόσεις SR+ με τη μικρή μπαταρία, αφού είναι πιο ογκώδεις και δε χωρούν στις υπάρχουσες πλατφόρμες στις μεγάλες χωρητικότητες που έχουν οι εκδόσεις Long Range. Η Huawei κατασκευάζει τα μοτέρ και τα ηλεκτρονικά ισχύος ενώ το αυτοκίνητο είναι εφοδιασμένο με αντλία θερμότητας για τις ανάγκες ψύξης/θέρμανσης της καμπίνας και των υποσυστημάτων.

Στο δρόμο είχε κατανάλωση 21 kWh/100 χιλιόμετρα σε συνθήκες χαλαρής πόλης χωρίς κίνηση, δηλαδή ιδανικές συνθήκες για ηλεκτρικό, κι άρα από 80kWh μπαταρία θα βγάζει περί τα 380 πραγματικά χιλιόμετρα. Είχε βέβαια ζέστη: με 35-40 C θερμοκρασία, ο κλιματισμός κι όλα τα ηλεκτρονικά συστήματα ήταν σε λειτουργία. Σε μεγαλύτερες ταχύτητες αυτοκινητοδρόμου, η αυτονομία θα είναι κατατί λιγότερη, ίσως να ξεπερνά για λίγο τα 300 χιλιόμετρα. Όταν ρώτησα πόσο γρήγορα φορτίζει, μου είπαν ότι ετοιμάζουν δίκτυο φορτιστών με ταχύτητα 600 kW όπου θα φορτίζει σε 10 λεπτά, αυτό μένει να δούμε αν στέκει. Online πληροφορίες αναφέρουν ότι σε υπάρχοντες ταχυφορτιστές (πχ. 350 kW) φορτίζει από το 30 στο 80% σε 30 λεπτά, που είναι λογικό νούμερο.

Το Μ5 EV στη βασική πισωκίνητη έκδοση κοστίζει από 31.300 € με καλό εξοπλισμό και 272 ίππους, επιταχύνει 0-100 χλμ/ώρα σε 7.1 δευτερόλεπτα. Η πιο γρήγορη τετρακίνητη έκδοση κοστίζει 38.700 € και πιάνει τα 100 σε 4.5 δευτερόλεπτα. Όλες οι εκδόσεις έχουν βασικό autopilot αλλά θα υπάρξει κι επιπλέον πακέτο αυτόνομης οδήγησης (με LIDAR κλπ) που θα κοστίζει περι τα 4.000 €. Σημειώνουμε ότι αν ποτέ πωληθεί στην Ευρώπη, η τιμή θα είναι τουλάχιστον 20% αυξημένη λόγω φορολογίας.

Τεχνολογία

Η Huawei «πουλάει» κυρίως τεχνολογία κι αυτό φαίνεται παντού. Το υποψιάζεσαι από τις μεγάλες και πολύ γρήγορες οθόνες μέσα στο αμάξι κι όταν κοιτάξεις λίγο καλύτερα, βλέπεις μια σειρά από πολύ ενδιαφέροντα χαρακτηριστικά. Ναι μεν μεμονωμένα αυτά είναι λεπτομέρειες, αλλά πραγματικά είναι τόσο πολλά που σα σύνολο κάνουν τη διαφορά. Θα μου πάρει λίγη ώρα να γράψω όλα όσα πρόλαβα να σημειώσω:

  • Υπάρχει ‘Store’ για Apps, μου είπαν ότι σχεδόν όλες οι εφαρμογές που μπαίνουν σε κινητά Huawei, μπορούν να μπουν και στο αυτοκίνητο. Είδα ήδη να έχει εγκατεστημένες εφαρμογές για μουσική, video calling, messaging (WeChat) και φυσικά τα κλασικά για πλοήγηση και τέτοια. Για video χρησιμοποιεί την εσωτερική κάμερα (η οποία έχει πορτάκι κάλυψης αν θέλεις).
  • Εκκίνηση με Face Recognition, αν δεν αναγνωρίσει το πρόσωπο του οδηγού, το αυτοκίνητο δεν ξεκινάει (και μόλις το αναγνωρίζει φορτώνει και τις προσωπικές ρυθμίσεις, θέση οδήγησης, καθρέπτες κλπ.)
  • Εξαιρετικό και διαδραστικό voice assistant, καλύτερο από Siri. Του λες να κάνει κάτι, σε ρωτάει να διευκρινίσεις, του απαντάς, σε ξαναρωτάει κάτι άλλο κλπ. Είδα μέχρι και τέσσερις ερωτοαπαντήσεις στο ίδιο chat session. Επίσης αναγνωρίζει πότε μιλάει ο οδηγός κι αποκόβει τη φωνή των επιβατών ώστε να μην το μπερδεύουν.

  • Tο ηχοσύστημα Huawei Sound φαίνεται πολύ καλό. Μπορείς εύκολα να ρυθμίσεις να ακούει τη μουσική κυρίως ο οδηγός και να μην ξυπνάει πχ. το παιδί αν κοιμάται πίσω. Δε φάνηκε να είναι απλά μια επιλογή ηχείου, έχει noise cancelling και σίγουρα έχει immersive sound.
  • Ολοκληρωμένη σύνδεση και συγχρονισμός με το οικοσύστημα της Huawei, κινητό, σπίτι, αυτοκίνητο κλπ.
  • Ξεκλείδωμα με NFC, ακουμπάς το κινητό στον καθρέπτη και το αμάξι ξεκλειδώνει.
  • Head Up Display (HUD)
  • Ειδοποίηση αν φύγεις από το αμάξι και ξεχάσεις το κινητό μέσα
  • Το αμάξι μπορεί να βγάζει φωτογραφίες του εσωτερικού οι οποίες συγχρονίζωνται άμεσα με τις άλλες συσκευές σου
  • Υπόσχονται Software Updates με νέες λειτουργίες κάθε δύο μήνες

Να σημειωθεί βέβαια κι ένα μεγάλο αρνητικό, όλα αυτά δουλεύουν καλά μέσα στο οικοσύστημα της Huawei. Αν έχεις Apple ή κάποιο Android, τότε η υποστήριξη θα είναι μόνο στα βασικά πράγματα κι όχι πλήρης. Δεν υπάρχει Android Auto ούτε Apple Car Play.

Οδήγηση κι οδηγικά βοηθήματα

Μιας κι έκανα ένα μικρό test drive μέσα στην πόλη, δε βρήκα μεγάλες διαφορές από τα άλλα ηλεκτρικά. Παρέχει άμεση επιτάχυνση και μια «αίσθηση παρουσίας» στο δρόμο. Το Regenerative Braking είναι ικανοποιητικό. Η ηχώ της καμπίνας σε ταχύτητες 50 χλμ/ώρα είναι λίγο μεγαλύτερη απ’ ό,τι θα μπορούσε, αλλά μη φανταστείτε ότι είναι πρόβλημα. Υπάρχουν τρία προγράμματα οδήγησης: sport, comfort κι energy saving, καθώς κι ένα personal που επιλέγεις πώς το θες.

Το auto park έχει λειτουργία να παρκάρει οπουδήποτε. Αν δεν βρει μόνο του τη θέση, μπορείς μέσω της οθόνης να του πεις πού θέλεις να πάει να παρκάρει και θα το κάνει! Δε χρειάζεται να έχει κανονικό σχήμα η θέση, δε χρειάζεται διαγραμμίσεις ή να υπάρχουν άλλα παρκαρισμένα εκεί κοντά. Για το σπίτι/δουλειά μπορείς και να αποθηκεύσεις συγκεκριμένο σημείο που θέλεις να παρκάρει. Πάρτε μια πρώτη γεύση από το βίντεο που τράβηξα:

Από άποψη ασφαλείας, το αυτοκίνητο έχει πάρει όλα τα «αστέρια» στο κινέζικο crash test (σκορ ‘G’ το είπανε) κι αναγνωρίζει πεζούς κι άλλα οχήματα αν πεταχτούν, αν φρενάρουν. Αναγνωρίζει επίσης και μηχανάκια που υπάρχουν εκατομμύρια στην Κίνα! Με το πακέτο αυτόνομης οδήγησης θα κάνει προσπεράσεις μόνο του, θα ακολουθεί το GPS και θα παίρνει τις εξόδους του αυτοκινητόδρομου όταν χρειάζεται. Θα σταματάει και στα φανάρια.

Χώροι, άνεση και ποιότητα

Το αυτοκίνητο είναι πολύ μεγάλο κι από έξω, αλλά κι από μέσα αλλά δεν του φαίνεται ούτε εν κινήσει, ούτε στις φωτογραφίες. Μιλάμε για ένα SUV μεγαλύτερο από το Model Y. Έχει μήκος 4.785 χιλιοστά, πλάτος 1.930 κι ύψος 1.620. Εσωτερικά υπάρχει άπλετος χώρος για τους πίσω (για τους μπροστά δε το συζητάμε καν) κι ακόμα και τέσσερις ψηλοί θα βολευτούν άνετα. Δεν υπάρχει περίπτωση να βρει κεφάλι στην οροφή και τα γόνατα δε θα έχουν θέμα επίσης. Είναι σχεδόν κρίμα που υπάρχει ένα πολύ χαμηλό τούνελ «μετάδοσης», μόνο 1-2 εκατοστά αλλά έχει ως αποτέλεσμα οι εκατέρωθεν επιβάτες να μην μπορούν να απλώσουν τα πόδια τους λίγο παραπάνω. Έχει κι αεριζόμενα καθίσματα μπροστά/πίσω, με εξαίρεση το μεσαίο πίσω.

Τα άνετα καθίσματα είναι επενδυμένα με napa leather ενώ τα υπόλοιπα σημεία που δείχνουν δερμάτινα είναι ουσιαστικά δερματίνη. Όλα τα υλικά κι η συναρμογή δείχνουν πολύ προσεγμένα, δε βρήκα τίποτα να τρίζει ή να έχει τζόγο. Οι πόρτες κλείνουν με ένα απολαυστικότατο γδούπο που παραπέμπει σε πολύ ακριβό γερμανικό. Γενικά οι πρώτες εντυπώσεις για την ποιότητα, ειδικά αν λάβουμε υπόψιν και την τιμή, είναι εξαιρετικές. Το πίσω πορτμπαγκάζ δεν είναι πολύ μεγάλο και δεν έχει επιπλέον χώρο από κάτω, αλλά υπάρχει ένα σχετικά μεγάλο μπροστινό πορτμπαγκάζ που βοηθάει αρκετά στα δύσκολα.

Τα αυτοκίνητα κατασκευάζονται από την κινέζικη Seres που παράγει κι άλλα ελαφριά οχήματα. Η εταιρία έχει γραμμές παραγωγής την Κίνα αλλά και στην Αμερική, και κάνει R&D μέχρι και στην Ευρώπη.

Τι μας άρεσε

Η κεντρική οθόνη και το πώς λειτουργεί

Οι εκατομμύρια «μικρές» λειτουργίες που σου κάνουν τη ζωή εύκολη

Η τεχνολογία της μπαταρίας CATL Qilin CTP 3.0

Οι χώροι και τα υλικά του εσωτερικού

Τι δε μας άρεσε

Η μη υποστήριξη Android Auto και Car Play

Η απουσία πίσω οθόνης

Μπορείς εύκολα να «χαθείς» στα τόσα features στην οθόνη, κουμπάκια στο τιμόνι κλπ.

Η ύπαρξη «τούνελ μετάδοσης»

Επίλογος

Μπορεί να μην αρέσει σε όλους, αλλά το αυτοκίνητο αλλάζει. Δεν είναι απλά μέσο μετακίνησης ή διασκέδασης, είναι πλέον ένας χώρος στον οποίο «ζεις» κι απολαμβάνεις τα τεχνολογικά καλούδια του οικοσυστήματος στο οποίο βρίσκεσαι. Οι τεχνολογίες του σπιτιού (τηλεόραση, υπολογιστής), αυτά που έχουμε πάνω μας (κινητό, ρολόι) κι αυτά που θα έχουμε στο μέλλον (AR γυαλιά, wearables κλπ.) ενοποιούνται όλο και πιο πολύ, φτιάχνοντας μία μεγάλη τεχνολογική γυάλα στην οποία ζούμε, εργαζόμαστε, διασκεδάζουμε κι επικοινωνούμε. Αυτό θέλει η επόμενη γενιά οδηγών που μεγάλωσε με το κινητό στο χέρι κι οι μεγάλες εταιρίες τεχνολογίας το γνωρίζουν και το προωθούν. Θα δούμε κι άλλες να μπαίνουν στον χώρο.

 

(Αν θέλετε κι εσείς να παρουσιάσετε το καμάρι σας, στείλτε μας στην παρακάτω διεύθυνση: dimitrios.sampaziotis@cartalk.gr.)

Περισσότερα Άρθρα