IIHS: θέλει χαμηλότερα όρια επειδή τα ηλεκτρικά είναι πολύ βαριά
Σε μια δημοσίευση του Insurance Institute for Highway Safety (IIHS), ο Αντιπρόεδρος Raul Arbelaez δήλωσε ότι το μεγάλο βάρος ενός ηλεκτρικού οχήματος ενέχει αυξημένο κίνδυνο ασφάλειας για τους υπόλοιπους χρήστες του δρόμου και μια πιθανή λύση για την αποφυγή σοβαρών συνεπειών είναι η μείωση των ορίων ταχύτητας. Ο Αντιπρόεδρος σημειώνει ότι όταν το ινστιτούτο IIHS άρχισε να δοκιμάζει ηλεκτρικά οχήματα το 2011, το ερώτημα στο μυαλό όλων ήταν αν αυτά τα τεράστια πακέτα μπαταριών ενέχουν κίνδυνο πυρκαγιάς. Αλλά τώρα, το βάρος έχει γίνει πιο σημαντικό πρόβλημα από τη φωτιά, αφού όπως διαβάσατε στο CarTalk.gr, τα ηλεκτρικά λαμπαδιάζουν πολύ δυσκολότερα από τα θερμικά. Στα τέλη του περασμένου έτους, το IIHS αναγκάστηκε να αναπροσαρμόσει όλο τον εξοπλισμό δοκιμών του για να βεβαιωθεί ότι το θηριώδες Hummer EV των σχεδόν 4.5 τόνων κι άλλα ηλεκτρικά μεγαθήρια θα μπορούν να αξιολογηθούν.
Μετά από 55 δοκιμές πρόσκρουσης EV, το IIHS είχε μηδενικές πυρκαγιές, καταδεικνύνοντας ότι αυτός ο κίνδυνος είναι πολύ χαμηλότερος από ό,τι πιστεύουν πολλοί. Αλλά το αυξημένο βάρος είναι πάρα πολύ επικίνδυνο όταν σε ένα ατύχημα εμπλέκεται κι άλλο όχημα. «Όταν δύο οχήματα συγκρούονται, το βαρύτερο όχημα σπρώχνει το ελαφρύτερο προς τα πίσω, με αποτέλεσμα υψηλότερες δυνάμεις στα άτομα του ελαφρύτερου οχήματος και χαμηλότερες δυνάμεις στα άτομα στα βαρύτερα οχήματα», σημειώνει ο Arbelaez. Αυτά ισχύουν για όλα τα βαριά οχήματα, ακόμα και τα θερμικά SUV όπως ένα Audi Q8. Η διαφορά είναι ότι τώρα με τις μεγάλες μπαταρίες, βαριά είναι και τα μικρομεσαία οχήματα. Ένα ID.3 με την μπαταρία των 77 kWh ζυγίζει άνω των δύο τόνων, σημαντικά παραπάνω από ένα Golf αντίστοιχης ισχύος.
Ο Arbelaez προσθέτει ότι το IIHS πραγματοποίησε δύο δοκιμές το 2018 που απέδειξαν ότι το αυξημένο βάρος και το μεγαλύτερο μέγεθος μπορούν να επηρεάσουν σοβαρά την έκβαση μιας σύγκρουσης. Σε αυτές τις δοκιμές, οχήματα που είχαν καλή απόδοση σε μεμονωμένες δοκιμές, είχαν ολέθρια απόδοση όταν ενεπλάκησαν με μεγαλύτερα οχήματα. Ο Αντιπρόεδρος λέει ότι το αυξημένο βάρος των ηλεκτρικών οχημάτων σε σύγκριση με τα κανονικά οχήματα θα είχε μικρή διαφορά σε ατυχήματα με πεζούς ή ποδηλάτες, αλλά επισημαίνει ότι «τα μεγάλα οχήματα αντιπροσωπεύουν μεγαλύτερη απειλή για τους πεζούς και τους ποδηλάτες, αλλά αυτό οφείλεται κυρίως στο ύψος και το σχήμα τους , τα οποία επηρεάζουν τόσο την ορατότητα όσο και το αν ένα άτομο χτυπιέται προς το έδαφος, όταν εμπλακεί σε ατύχημα με αυτοκίνητο. Και πάλι, εάν το επιπλέον βάρος των EV οδηγεί σε μεγαλύτερες αποστάσεις ακινητοποίησης, οι θάνατοι πεζών και ποδηλατών θα αυξηθούν».
Ο Arbelaez επισημαίνει επίσης πόσο γρήγορα μπορούν να επιταχύνουν τα ηλεκτρικά οχήματα. Το GMC Hummer EV είναι ικανό να φτάσει τα 100 χλμ/ώρα από στάση σε μόλις τρία δευτερόλεπτα, αλλά η άμεση απόδοση της ροπής σημαίνει ότι και φθηνότερα μοντέλα προσφέρουν επιδόσεις που μπορούν να σας κολλήσουν στο κάθισμά σας. Ο Arbelaez δηλώνει υπέρμαχος της ηλεκτροκίνησης, αλλά παραδέχεται ότι δε χρειαζόμαστε τόση ιπποδύναμη κι αυτονομία. Ένα ευρύτερο δίκτυο φόρτισης θα μπορούσε να βοηθήσει τους καταναλωτές να επιλέξουν αυτοκίνητα με μικρότερη εμβέλεια κι επομένως μικρότερες, ελαφρύτερες μπαταρίες, οπότε και μικρότερο συνολικό βάρος. Επίσης, οι κατασκευαστές θα πρέπει να καθιστούν υψηλής απόδοσης συστήματα αποφυγής σύγκρουσης πεζών και ποδηλατών στον βασικό εξοπλισμό, μαζί με εξαιρετικά φώτα. Οι σχεδιαστές μπορούν να παρέχουν πρόσθετο χώρο με μεγαλύτερες ζώνες παραμόρφωσης στο μπροστινό μέρος, ώστε να απορροφούν μέρος της πρόσθετης ορμής σε μια σύγκρουση με άλλο όχημα, για να προστατεύσουν όσους βρίσκονται εκτός EV. Ελπίζει επίσης ότι η πρόοδος της τεχνολογίας θα μας δώσει ελαφρύτερες μπαταρίες.
Τέλος, προτείνει «τα κράτη κι οι κυβερνήσεις να εξετάσουν το ενδεχόμενο μείωσης των ορίων ταχύτητας, συνυπολογίζοντας τον αυξημένο κίνδυνο από τις διαφορές βάρους». Ελπίζουμε οι κατασκευαστές κι οι ρυθμιστικές αρχές να επικεντρωθούν στο να κάνουν τα μελλοντικά αυτοκίνητα πιο κατάλληλα για τους δρόμους μας και τον υπάρχοντα στόλο οχημάτων.