Jeep Renegade e-Hybrid

"Αν κι έχει πλέον τα χρονάκια του, ο εξηλεκτρισμός τού πάει πολύ: ευχάριστο στην οδήγηση και με νούμερα κατανάλωσης που δε θα πιστεύουν οι φανατικοί της μάρκας. Το υβριδικό σύστημα θέλει όμως λίγη ακόμα εξέλιξη για να γίνει τέλειο."

80%
Awesome
  • Design

Αλλάζουν οι εποχές: κάποτε έλεγες Renegade και γέμιζε το στόμα σου με κροκάλες και χώματα. Τώρα, αντιστοιχεί σε ένα σκληροτράχηλης εμφάνισης αλλά πολιτισμένων τρόπων B-SUV με στόχευση κυρίως σε όσους θέλουν να δείχνουν περισσότερες περιπετειώδεις από όσο είναι στην πραγματικότητα. Στην εποχή του διογκωμένου εγώ με το υπέρμετρο ναρκισσιστικό τάισμα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, η Jeep φαίνεται ότι έχει πιάσει το νόημα. Ταυτόχρονα, συνεχίζει να προσφέρει και σκληροτράχηλες εκδόσεις για όσους το λέει πραγματικά η ψυχή τους.

προτιμά τις ρομαντζάδες παρά την κακοπέραση

 

Όχι στο δοκίμιο, τούτο δω φαίνεται απόλυτα εναρμονισμένο με το πνεύμα της εποχής: μπροστινή κίνηση, υβριδικό σύστημα μετάδοσης, αυτόματο κιβώτιο, χαμηλή κατανάλωση. Πιο συγκεκριμένα, σκοπός της Jeep με το e-Hybrid είναι να προσφέρει ένα υβριδικό σύστημα που θα αντλεί τα καλύτερα στοιχεία από τα ήπια και τα full hybrid συστήματα, έτσι ώστε να είναι συμπαγές κι ελαφρύ (ζυγίζει μόλις 35 κιλά), το οποίο όμως θα προσφέρει μια πραγματική υβριδική εμπειρία, που θα περιλαμβάνει κι αμιγώς ηλεκτρική κίνηση. Από τη μία πλευρά είναι τα ήπια υβριδικά (MHEV) που είναι σχετικά απλά στην κατασκευή και προσφέρουν χαμηλότερη κατανάλωση κι εκπομπές ρύπων σε σχέση με τα συμβατικά οχήματα, όμως δεν έχουν την ισχύ να κινήσουν αμιγώς ηλεκτρικά το όχημα. Στην απέναντι όχθη, τα full hybrid (HEV) έχουν αυτή τη δυνατότητα -έστω και για περιορισμένη απόσταση- αλλά έχουν και μια αρκετά βαρύτερη κι ακριβότερη κατασκευή. Το Renegade ναι μεν έχει 48βολτο σύστημα, αλλά με ηλεκτροκινητήρα 20 ίππων και λίγο μεγαλύτερη μπαταρία από τις mild εφαρμογές, θα απολαύσετε στιγμές πλήρους ηλεκτρικής κίνησης και σιωπηλό ξεπαρκάρισμα το πρωί από το γκαράζ. Ο υπερτροφοδοτούμενος των 1.5 λίτρων λειτουργεί στον κύκλο Miller κι αποδίδει 130 ίππους και 240 Nm ροπής, που στέλνονται στους μπροστινούς τροχούς μέσω ενός 7τάχυτου αυτόματου κιβωτίου διπλού συμπλέκτη. Όποιος θέλει να επεκταθεί περισσότερο σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας, ας ανατρέξει στο αντίστοιχο τεχνικό άρθρο.

όσο εσείς διαβάζετε το τεχνικό άρθρο, εμείς απολαμβάνουμε το ηλιοβασίλεμα

 

Μιας και πρόκειται για μοντέλο που βρίσκεται αρκετά χρόνια στην πιάτσα κι αποτελεί γνωστή ποσότητα, δεν έχει νόημα να επεκταθούμε ιδιαίτερα στα του Renegade, αλλά ας επικεντρωθούμε στο υβριδικό σύστημα. Πραγματοποιεί λοιπόν όσα υπόσχεται; Η απάντηση έχει δύο καταφάσεις και μία άρνηση. Τα θετικά πρώτα. Καταρχάς καίει όντως λίγο. Εκεί που το προηγούμενο Renegade βενζίνης (ειδικά η έκδοση των 170 ίππων από τον 1.4) ήταν αχόρταγο, το σημερινό του αδερφάκι αποδεικνύεται ιδιαίτερα λιτοδίαιτο. Η μπαταρία κάνει δουλειά κι η κατανάλωση κινείται σε χαμηλά 6άρια. Σε χαλαρό επαρχιακό μάλιστα, θα δείτε και νούμερα που ξεκινούν από το 4. Εντάξει, 4.9, όχι 4.1, αλλά είναι εντυπωσιακό. Σε ταξίδι με σταθερά 120 στο Adaptive Cruise Control, με κλιματισμό σε λειτουργία, ο υπολογιστής ταξιδίου σημαδεύει το 5.9 και το 6.0. Εκεί βέβαια θα ζητήσεις λίγο χαμηλότερο θόρυβο κύλισης από τα ελαστικά, σκεφτείτε ότι υπερκαλύπτει τον αεροδυναμικό θόρυβο από τους καθρέπτες. Όπως και να έχει, για όποιον έχει ζήσει με Jeep του παρελθόντος, τα νούμερα είναι δυσκολοχώνευτα, με την καλή έννοια.

ή αλλάζουμε ή βουλιάζουμε, λέει η Jeep. Στοπ στην αλόγιστη χρήση πόρων του πλανήτη

 

Το δεύτερο ηχηρό ναι είναι ότι σε αντίθεση με τα full hybrid μοντέλα, ιαπωνικής κυρίως προέλευσης, εδώ δεν έχεις ένα ξενέρωτο σύστημα. Δεν έχεις τη σταθερή βαβούρα των e-CVT, δεν έχεις τον ήχο ηλεκτρικής σκούπας όταν σανιδώνεις το γκάζι. Και τούτο δω μπορεί να κινηθεί απαλά και να είναι ευκολοδήγητο, αλλά βγάζει (συγκρατημένο έστω) μπρίο όταν ζητήσεις το κάτι παραπάνω. Με το πόδι στο πάτωμα, νιώθεις τις σαλ. να ανεβαίνουν και να περνάει στην επόμενη σχέση με τον αντρίκιο τρόπο που το κάνει ένα διπλοσύμπλεκτο αυτόματο. Χαλαρωτικό στην καθημερινή οδήγηση, έχει επιλογή για χειροκίνητη λειτουργία στο 7άρι κιβώτιο αλλά μόνο από τον λεβιέ, όχι από paddles στο τιμόνι. Μικρό το κακό, άλλωστε το Renegade δεν πλασάρεται για σπορτίβικο μοντέλο. Η χειροκίνητη λειτουργία βολεύει κυρίως όταν ετοιμάζεσαι για προσπέραση στον επαρχιακό. Κατεβάζεις από πριν την επιθυμητή σχέση ώστε να είσαι ετοιμοπόλεμος.

αν το αφήσεις στο αυτόματο, χαζολογάει μέχρι να κατεβάσει και να προσπεράσεις. Είναι ρομαντική ψυχή, τι να κάνουμε; Οπότε το γυρνάς στο χειροκίνητο, κατεβάζεις και πυροβολάς

 

Δυστυχώς όμως, δεν είναι όλα τέλεια. Το  σύστημα δείχνει έντονα ότι αυτή είναι η πρώτη απόπειρα στο υβριδικό πεδίο. Του λείπει τακτ και καλοί τρόποι, θέλει περαιτέρω εξέλιξη και ραφινάρισμα, είμαι σίγουρος ότι στη δεύτερη γενιά του, όλα τα κουσούρια θα έχουν διορθωθεί. Η μετάβαση από την ηλεκτρική στη θερμική λειτουργιά περιλαμβάνει κάποια κομπιάσματα και σκορτσαρίσματα. Ή όταν φρενάρεις, νιώθεις κραδασμό στο πετάλι κι η πέδηση μεταβάλλεται χωρίς να αλλάζεις τη δύναμη που καταβάλεις. Είναι που διαφοροποιείται η ανάκτηση ενέργειας, βλέπετε. Πατάς το γκάζι κι η ώθηση δεν είναι γραμμική, σα να είναι επίτηδες πιο ράθυμο στο πρώτο 1/3 της διαδρομής του γκαζιού. Είναι τόσο έντονο; Ναι, αν κάποιος κατέχει πέντε πράγματα από αυτοκίνητα, θα το καταλάβει. Μια μεσήλικη κυρία που θα επιλέξει το e-Hybrid επειδή είναι όμορφο και της αρέσει, πιθανόν να μην το καταλάβει ή να μη δώσει σημασία ή απλώς να θεωρήσει ότι εκείνη κάνει κάτι λάθος. Μακάρι όλα αυτά να είναι θέμα software και να μπορούν να αμβλυνθούν σε μελλοντική αναβάθμιση. Δεν το γνωρίζω, ευχή εκφράζω. Μακάρι γιατί η υλοποίηση είναι πραγματικά αποδοτική σε θέμα κατανάλωσης, ενώ θα ικανοποιήσει κι όποιον ξενερώνει με τα CVT και τα e-CVT κιβώτια και τον τρόπο λειτουργίας τους.

κάνει δουλίτσα, μειώνει την κατανάλωση, σε πάει και σβηστό. Πρέπει όμως να διαβάσει λίγο Ζαμπούνη

 

Κατά τα άλλα, το Renegade είναι αξιολάτρευτο. Καταρχάς, είναι από τις σπάνιες περιπτώσεις που ένα τόσο γωνιώδες κουτίστικο αμάξωμα κερδίζει σε στιλ, εκεί που θα περίμενες να φαίνεται παρωχημένο. Αν και κοντεύει να κλείσει δεύτερη Ολυμπιάδα, συνεχίζει να μαγνητίζει τα βλέμματα και να καίει καρδιές, ειδικά στο φανταστικό χρώμα της δοκιμής. Πέρα από όμορφο, είναι κι ευρύχωρο και καταδεικνύει πόσο έξυπνο ήταν το αρχικό σχέδιο. Έχει καταφέρει κάτι μοναδικό: απ’ έξω φαίνεται μικρό και μαζεμένο, από μέσα το νιώθεις τεράστιο. Οι κάτοχοι Smart θα καταλάβουν το συναίσθημα. Κάθεσαι αρχοντικά, έχεις μπόλικο αέρα σε όλες τις διαστάσεις, το παρμπρίζ είναι μακριά σου κι απολαμβάνεις το γεγονός ότι καμία από τις εξωτερικές διαστάσεις δεν πηγαίνει χαμένη. Εκμετάλλευση στο έπαρκο, χώροι επιβατών στο φουλ, αλλά παρκάρισμα που αντιστοιχεί σε μόλις 4.236 χιλιοστά.

αν θες να λυσσάς στις αντιπυρικές ζώνες, καλύτερα να προτιμήσεις κάποια σκληροπυρηνική έκδοση. Για προσθιοκίνητο B-SUV πάντως, πάει καλύτερα από τον ανταγωνισμό

 

Εκτός δρόμου, δεν κρύβει τα γονίδιά του. Ακόμα και με τα πλήρως ασφάλτινα ελαστικά Turanza, με κίνηση στον μπροστινό άξονα, χωρίς κανένα σύστημα που να επιλέγεις σε τι έδαφος θα κινηθείς, ο τρόπος που καταπίνει τις κροκάλες δείχνει ότι κάτι έχει μεταλαμπαδευτεί από το προγονικό δέντρο. Προσοχή όμως γιατί δεν υπάρχει ρεζέρβα. Όσοι θέλουν καουμποϊλίκια, ας δουν τις Trailhawk εκδόσεις που έχουν 36 χιλιοστά μεγαλύτερη απόσταση από το έδαφος. Είπαμε, τούτο δω είναι ένα ασφάλτινο SUV, η Jeep προσπαθεί να προσελκύσει όλο το εύρος των πελατών. Και πράγματι, στρίβει πειστικά, τα βάζει με τις λακούβες, γενικώς όσοι το επιλέξουν για την εμφάνιση, θα συναντήσουν ένα ευκολοδήγητο όχημα με φιλότιμες προσπάθειες εκμοντερνισμού της καμπίνας του. Δοκιμάστηκε το 2019 από το Euro NCAP, με κριτήρια λιγότερο αυστηρά από τα σημερινά, και βαθμολογήθηκε με τρία στα πέντε αστέρια. Όχι τόσο επειδή δεν είναι γεροδεμένο, αλλά γιατί εκείνη την εποχή δεν είχε ενσωματώσει όλα τα απαραίτητα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας. Θα είχε ενδιαφέρον να δούμε μια νεότερη αξιολόγηση, γιατί πλέον προσφέρεται με δυνατότητα αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 2. Μας θύμισε πολύ τα ADAS συστήματα του Fiat 500e, τα οποία ήταν πολύ τρομοκρατημένα στην οδήγηση στην πόλη και κοκκίνιζαν το ταμπλό πιο τακτικά από όσο χρειαζόταν.

ADAS, μουρλαίνονται μέσα στην πόλη, αλλά ηρεμούν στο βουνό

 

Η έλευση του υβριδικού Renegade έχει μια σημειολογική σημασία μεγαλύτερη από το συγκεκριμένο μοντέλο καθεαυτό: καταδεικνύει στην πράξη τη δέσμευση της Jeep για ένα πιο οικολογικό μέλλον. Τέλος στους δεινόσαυρους του παρελθόντος. Ακόμα και το Grand Cherokee, μπαίνει στην πρίζα (έστω για τα καθημερινά αστικά χιλιόμετρα), ενώ το 2023, θα παρουσιαστεί το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο των Αμερικανών, το Avenger, και θα ακολουθήσουν άλλα τρία μέχρι το τέλος του 2025. Όπως λέει η ίδια η Jeep, η ελευθερία είναι ηλεκτρική. Και ξεκινάει ήδη από το Renegade e-Hybrid, συμπληρώνω εγώ.

ΜοντέλοRenegade
Έκδοση1.5Τ 130hp e-Hybrid UPLAND
Τιμή από26.800€
Τιμή μοντέλου δοκιμής32.500€
Τύπος αμαξώματοςSUV
ΚαύσιμοΉπια υβριδικό βενζίνης
Κινητήραςτούρμπο
Κύλινδροι4
Κυβικά1.469 κ.εκ.
Επιτάχυνση 0 - 100 χλμ/ώρα9.7"
Μέγιστη ταχύτητα191 χλμ/ω
Κατανάλωση δοκιμής6.1 λίτρα/100 χλμ
Αυτονομία786 χλμ
Κατανάλωση καυσίμου - Μικτός κύκλος3.7 λίτρα/100 χλμ
Εκπομπές CO2 (WLTP)130 γρ/χλμ
Προδιαγραφές ΡύπωνEuro6d-TEMP
Συνολική ισχύς130 ίπποι στις 5.500 σ.α.λ.
Συνολική ροπή240 Nm στις 1.500 σ.α.λ.
Θέση του κινητήραΕμπρός και Εγκάρσια
Συνολική χωρητικότητα μπαταρίας0.8 kWh
Ισχύς ηλεκτροκινητήρα20 ίπποι
Ροπή ηλεκτροκινητήρα55 Nm
Κίνησημπροστά
Κιβώτιοαυτόματο
Τύπος αυτόματου κιβωτίουδιπλού συμπλέκτη
Σχέσεις7
Ελαστικά215 / 60 / 17
Διάμετρος στροφής12.07 μέτρα
Μήκος4.236 χιλιοστά
Πλάτος1.805 χιλιοστά
Ύψος1.684 χιλιοστά
Μεταξόνιο2.570 χιλιοστά
Απόσταση από το έδαφος166 χιλιοστά
Συντελεστής οπισθέλκουσας (Cd)0.36
Βάρος1.420 κιλά
Χώρος αποσκευών351 λίτρα
Ντεπόζιτο48 λίτρα
Βαθμολογία EuroNCAP
Περισσότερα Άρθρα