Κίνηση στο κέντρο της λωρίδας; Κίνηση δίπλα-δίπλα; Ο νέος βρετανικός ΚΟΚ το επιτρέπει πλέον στους ποδηλάτες
Νέος ΚΟΚ στην Αγγλία με ποδηλάτες και πεζούς να έχουν την τιμητική τους, αλλά θα απολαμβάνουν περισσότερη ασφάλεια ή θα είναι εις βάρος τους;
Από το Σάββατο 22 Ιανουαρίου, νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας ισχύει στη Μεγάλη Βρετανία με αρκετές αλλαγές υπέρ των ποδηλάτων και των πεζών. Η νέα οδική ιεραρχία τοποθετεί τους αδύναμους στην κορυφή, μιας κι είναι αυτοί που πλήττονται πολλαπλάσια σε ενδεχόμενο ατύχημα.
Οι ποδηλάτες δικαιούνται να κινούνται στο κέντρο της λωρίδας όταν το κρίνουν απαραίτητο κι όχι κοντά στο πεζοδρόμιο, όπως ίσχυε μέχρι τώρα.
Οι ποδηλάτες μπορούν πλέον να κινούνται παράλληλα κι όχι ο ένας πίσω από τον άλλο, πάντα εντός της ίδιας λωρίδας. Στη χώρα μας, αυτό συμβαίνει ήδη σε πολλές περιπτώσεις αλλά ξεσηκώνει τη μήνη των οδηγών, αφού είναι παράνομο. Άραγε θα ενσωματωθούν αυτές οι αλλαγές και στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες;
Καθιερώνεται η απόσταση του 1.5 μέτρου, όταν όχημα προσπερνά ποδήλατο.
Δεν καθίσταται υποχρεωτική η κίνηση σε ποδηλατόδρομο, αφήνεται στην κρίση του ποδηλάτη. Θυμίζουμε ότι στη χώρα μας ισχύει το ανάποδο, εφόσον βέβαια υπάρχει ποδηλατόδρομος.
Οι ποδηλάτες έχουν προτεραιότητα έναντι του οχήματος σε περίπτωση στροφής, ακόμα κι όταν έχουν βρεθεί σε λάθος σημείο.
Κατά τη στροφή, ακόμα κι όταν δεν υπάρχει διάβαση, οι πεζοί έχουν προτεραιότητα έναντι του οχήματος.
Όλα αυτά θα κάνουν τους δρόμους ασφαλέστερους; Δεν είναι δεδομένο, αναφέρουν πολλοί επικριτές του νέου ΚΟΚ, όπως ο Howard Cox, συνιδρυτής της FairFuel UK:
“Η άποψή μου είναι ότι αυτοί οι νέοι κανόνες θα θέσουν σε κίνδυνο ζωές αντί να κάνουν τους δρόμους μας ασφαλέστερους. Η οδηγία ότι οι οδηγοί πρέπει να κρατούν τουλάχιστον 1,5 μέτρο από έναν ποδηλάτη κατά την προσπέραση δε λαμβάνει υπόψη την ταχύτητα και τις συνθήκες.
Ποδηλατώ σε μια αγροτική περιοχή όπου οι λωρίδες είναι στενές και βρίζω τους οδηγούς που πλησιάζουν πολύ. Εάν η κυκλοφορία είναι αργή, μια απόσταση ενός μέτρου είναι ασφαλής. Στα 60 μίλια/ώρα (100 χλμ), δεν είναι. Το να συμβουλεύουμε τους ποδηλάτες να πάνε στη μέση του δρόμου δεν έχει κανένα νόημα. Θα οδηγήσει σε εκνευρισμό στους δρόμους και περισσότερες εκπομπές καυσαερίων ως αποτέλεσμα των αυτοκινήτων που κάθονται πίσω τους σε ουρές συμφόρησης.
Επίσης, δε λαμβάνεται υπόψη ότι υπάρχουν πολλά τυφλά σημεία για τους οδηγούς βαρέων φορτηγών. Πόσο ασφαλές είναι να θεωρεί ένας ποδηλάτης ότι έχει προτεραιότητα και να δρα αντίστοιχα;
Αυτοί οι νέοι κανόνες δεν είναι δίκαιοι για τους οδηγούς. Σε μια διαβούλευση με 21.000 άτομα, τα 16.000 προήλθαν από το λόμπι του ποδηλάτου. Θα πρέπει να συνεργαστούμε για να βρούμε έναν ΚΟΚ που θα είναι δίκαιος για όλους τους χρήστες του δρόμου, όχι μόνο για τους ποδηλάτες.
Ο αντίλογος έρχεται από τον Duncan Dollimore, διευθυντή καμπάνιας του Cycling UK:
“Ο νέος ΚΟΚ είναι απόλυτα λογικός και βοηθά να ξεκαθαρίσει η σύγχυση. Αν οδηγείς ένα μεγάλο φορτηγό, έχεις μεγαλύτερη ευθύνη από ένα επτάχρονο παιδί σε ένα πεζοδρόμιο. Δε λέει ότι ένας πεζός ή ποδηλάτης δεν έχει καμία ευθύνη. Στην πραγματικότητα, αυτό θέτει μεγαλύτερη ευθύνη στους ποδηλάτες. Οι ποδηλάτες έχουν συμβουλευτεί να οδηγούν στη μέση της λωρίδας υπό ορισμένες συνθήκες εδώ και χρόνια, στο πλαίσιο του προγράμματος Bikeability που υποστηρίζεται από την κυβέρνηση. Δεν είναι κάτι καινούριο, απλώς τώρα κατοχυρώνεται νομικά.
Το άλλο μεγάλο ζήτημα είναι ότι ο απερχόμενος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας έλεγε στους οδηγούς να αφήνουν τόσο χώρο για τους ποδηλάτες όσο για ένα αυτοκίνητο, όταν προσπερνούν. Αυτό οδήγησε σε διαφορετικές ερμηνείες, ενώ τώρα γίνεται σαφές: ενάμιση μέτρο.”