Model S Plaid επικρατεί των Taycan και Lucid σε κόντρα 2.600 χλμ
Μια πισωκίνητη Porsche Taycan, ένα Lucid Air Grand Touring κι ένα Tesla Model S Plaid ενεπλάκησαν σε ένα επικό οδικό ταξίδι από το Windsor του Colorado στο Las Vegas στη Nevada και πίσω. Τα συγκεκριμένα EV είναι αυτοκίνητα ιδιωτών, όχι δημοσιογραφικά κι αυτό έχει σημασία γιατί μας δίνει μια αυθεντική ματιά στο πώς αποδίδουν πραγματικά, χωρίς την κακομεταχείριση των δημοσιογράφων που ενίοτε φορτίζουν στο μέγιστο ή τους πίνουν το αίμα στις επιταχύνσεις. Επιπλέον, και τα τρία έχουν χρησιμοποιηθεί με παρόμοιο στοργικό τρόπο από τους ιδιοκτήτες τους και δείχνουν περίπου 20.000 χιλιόμετρα στο οδόμετρο.
Το Air έχει μπαταρία 112 kWh, η Taycan 84 kWh (με το έξτρα πακέτο Performance Battery Plus), ενώ το Plaid 95 kWh. Όλα τα νούμερα που αναφέρονται αφορούν την ωφέλιμη χωρητικότητα. Σύμφωνα με την Υπηρεσία Προστασίας του Περιβάλλοντος των ΗΠΑ (EPA), το Lucid έχει τη μεγαλύτερη αυτονομία – 830 χιλιόμετρα. Το Tesla μπορεί να διανύσει 637 με πλήρη φόρτιση, ενώ η Taycan RWD με τη μεγαλύτερη μπαταρία μόλις 362, σύμφωνα με την ίδια μέτρηση. Προφανώς αυτά τα νούμερα μπορούν να διαφοροποιηθούν ανάλογα με τον καιρό, το στιλ οδήγησης και το degradation μετά από 20.000 χιλιόμετρα. Στα χαρτιά πάντως, το Lucid Air Grand Touring φαντάζει αδιαφιλονίκητο φαβορί.
Ωστόσο, μία κόντρα μεγάλων αποστάσεων με ηλεκτρικό δεν αφορά απλώς και μόνο μια μεγάλη μπαταρία. Ας πούμε, η Porsche με κίνηση μόνο στους πίσω τροχούς θα μπορούσε επίσης να είναι ένας ισχυρός διεκδικητής για την πρώτη θέση, επειδή έχει μόνο έναν κινητήρα, άρα μικρότερη κατανάλωση και μια εντυπωσιακή καμπύλη φόρτισης χάρη στο 800volt σύστημά του. Μήπως το Plaid των 1.020 ίππων με τους τρεις κινητήρες και πιθανώς τη μεγάλη κατανάλωση ενέργειας είναι κακή επιλογή και θα έπρεπε να έχει προτιμηθεί το Long Range;
Κι όμως, στο πρώτο κομμάτι της διαδρομής, το Tesla κατέφθασε πρώτο στο Las Vegas. Το Lucid Air χρειάστηκε λίγο περισσότερο από μισή ώρα ακόμα για να τερματίσει, ενώ η Porsche έφτασε στο σημείο συνάντησης τελευταία (με μία ώρα και 10 λεπτά καθυστέρηση) επειδή έπρεπε να περιμένει στην ουρά για φόρτιση. Για να μη λέτε ότι μόνο στην Ελλάδα τα ηλεκτρικά συνωστίζονται στα ΣΕΑ, ενώ τα Tesla πάνε στο δικό τους δίκτυο και φορτίζουν χωρίς μποτιλιάρισμα.
Κάθε μέλος του καναλιού Out of Spec Motoring έκανε τα δικά του σχέδια γρήγορης φόρτισης για τη διαδρομή της επιστροφής, αλλά τώρα ήξεραν τι θα έπρεπε να αντιμετωπίσουν. Το Lucid Air δεν απαιτούσε τόσες στάσεις όπως η Porsche Taycan RWD, αλλά εξαρτιόταν από το αναξιόπιστο δίκτυο της Electrify America κι αν θα λειτουργήσει σωστά. Το Model S Plaid είχε το δίκτυο Supercharger, αλλά ήξερε ότι δεν ήταν τόσο αποτελεσματικό όσο τα άλλα δύο. Η Taycan θα έπρεπε θεωρητικά να ήταν η πιο αποδοτική, δεδομένης της μικρότερης κατανάλωσης χάρη στις λιγότερες απώλειες (ένας κινητήρας) και το μικρότερο βάρος (μικρότερη μπαταρία), αλλά η πράξη ήταν διαφορετική.
Πριν ξεκινήσουν, οι οδηγοί συμφώνησαν επίσης να μην υπερβαίνουν το αναγραφόμενο όριο ταχύτητας πάνω από πέντε μίλια την ώρα. Το ταξίδι της επιστροφής στο Colorado ξεκίνησε μια πολύ ζεστή μέρα, με την εξωτερική θερμοκρασία στους 43 βαθμούς Κελσίου, με τα ηλεκτρικά sedan φορτισμένα πλήρως. Να θυμάστε ότι οι ακραίες θερμοκρασίες μειώνουν την αυτονομία ενός EV, επειδή το σύστημα διαχείρισης της μπαταρίας πρέπει να λειτουργεί υπερωρίες για να διατηρεί τη θερμοκρασία της μπαταρίας και της καμπίνας στο βέλτιστο επίπεδο.
Έρευνα: ποια ηλεκτρικά χάνουν λιγότερη αυτονομία στον καύσωνα;
Η αρχική εκτίμηση εμβέλειας στο σημείο αναχώρησης στο Las Vegas ήταν 378 χιλιόμετρα για το Model S, 397 για την Taycan και 829 για το Air. Το Tesla Model S Plaid κι η Porsche Taycan RWD σταμάτησαν για φόρτιση μετά από 357 χιλιόμετρα οδήγησης, αφού και τα δύο είχαν πέσει στο 8%. Εν τω μεταξύ, το Lucid Air Grand Touring είχε ακόμα 33% μπαταρία, ενώ με βάση την αρχική πρόβλεψη, θα έπρεπε να ήταν πάνω από το 50%, τη στιγμή που τα υπόλοιπα δύο είχαν πέσει μέσα στην εκτίμησή τους. Τελικά το Air σταμάτησε να φορτίσει όταν έπεσε στο 17%. Αλλά από τους τέσσερις φορτιστές της Electrify America, μόνο δύο λειτουργούσαν. Ο οδηγός διάλεξε τον έναν και γρήγορα ανακάλυψε ότι δεν μπορούσε να γεμίσει με περισσότερες από 72 kW, πολύ λιγότερο δηλαδή από τον ρυθμό που έπρεπε θεωρητικά. Πήγε στον άλλον, αλλά η λειτουργία Plug&Play δεν ξεκίνησε. Ο οδηγός έπρεπε να επιβεβαιώσει χειροκίνητα την πληρωμή, πράγμα που σήμαινε περισσότερο χαμένο χρόνο. Τουλάχιστον εδώ φόρτιζε με 175 kW.
Ενώ το Lucid Air παρέμενε συνδεδεμένο, η Porsche και το Tesla το προσπέρασαν. Το leaderboard συνέχιζε να αλλάζει καθ’ όλη τη διάρκεια του αγώνα προς το Colorado, αλλά και τα τρία συναντήθηκαν στο Grand Junction, που έχει φορτιστές και της Electrify America και της Tesla – 813 χιλιόμετρα μακριά από το σημείο εκκίνησης. Αλλά δεν έκατσαν εκεί για πολύ. Το Model S Plaid φόρτισε λίγο κι έφυγε, σταματώντας ξανά στη συνέχεια για άλλα τρία λεπτά. Προτίμησε δηλαδή να εκμεταλλευτεί το πόσο γρήγορα φορτίζει όταν είναι άδειο, οπότε ο οδηγός έκρινε ότι δύο μικρές στάσεις ήταν καλύτερες από μία μεγαλύτερη. Και πράγματι, ενώ η Taycan και το Air δε χρειάστηκαν άλλη στάση, το Plaid ήταν αυτό που έφτασε πρώτο στο Windsor μετά από 12 ώρες και 40 λεπτά οδήγησης. Η Porsche και το Lucid κατέφτασαν λίγα λεπτά αργότερα. Η νίκη ήλθε περισσότερο από την επιθετική στρατηγική του οδηγού του Tesla, που χάρη στον πολύ ακριβή υπολογιστή ταξιδίου, ρίσκαρε περισσότερο. Στον τερματισμό είχε μόλις 2% μπαταρία, τη στιγμή που τα άλλα δύο είχαν 14%.
Το Tesla Model S Plaid είναι με διαφορά το ταχύτερο όχημα από τα τρία, αλλά καταφέρνει να ταξιδεύει πιο γρήγορα από όλα. Αυτό οφείλεται κυρίως στο αξιόπιστο δίκτυο Supercharger της εταιρίας, αλλά και στα περισσότερα ρίσκα που μπορεί να πάρει ο οδηγός του, χάρη στις ακριβέστατες προβλέψεις για την υπολειπόμενη αυτονομία και το ποσοστό φόρτισης με το οποίο θα φτάσει στον προορισμό.
Άλλο συμπέρασμα είναι ότι μια τεράστια μπαταρία και μια χορταστική θεωρητική αυτονομία δεν εξασφαλίζει το πλεονέκτημα στην πραγματική ζωή. Στην πράξη βλέπουμε ότι παρά την τεράστια απόσταση (σκεφτείτε ότι μιλάμε για μια κόντρα από την Καλαμάτα μέχρι την Κωνσταντινούπολη και πάλι πίσω), τα τρία οχήματα ήταν πολύ κοντά μεταξύ τους. Τουλάχιστον στην επιστροφή, που οι οδηγοί των Lucid και Porsche ήξεραν περισσότερο πώς να αποφύγουν τις κακοτοπιές.