Μόνο 2 ώρες φόρτισης για σχεδόν 4.000 χιλιόμετρα; Κι όμως ναι!
Αν έπρεπε να διασχίσετε τις ΗΠΑ απ’ άκρη σ’ άκρη με ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, πόσο χρόνο πιστεύετε ότι θα ξοδεύατε για να το φορτίσετε; Παρεμπιπτόντως πρόκειται για 3.838 χιλιόμετρα και το αυτοκίνητο δοκιμής θα ήταν μια βασική πισωκίνητη Porsche Taycan με την έξτρα μεγάλη μπαταρία των 83.7 ωφέλιμων kWh, η οποία επιτυγχάνει μέγιστη αυτονομία 464 χιλιομέτρων (WLTP), αν κι η Porsche δηλώνει ότι στο ταξίδι δε θα πρέπει να περιμένετε περισσότερα από 365 χιλιόμετρα.
Πόσο καιρό λοιπόν θα περνούσατε στην πρίζα; Θα ξεκινούσατε στο Los Angeles με γεμάτη μπαταρία και θα τερματίζατε στη Νέα Υόρκη με άδεια, έτσι θα κάνατε τα πρώτα 350-400 χιλιόμετρα με ρεύμα από το σπίτι και θα φτάνατε ξέπνοοι στη γραμμή τερματισμού. Κάθε λογικός άνθρωπος θα περίμενε ότι θα σταματούσε 10 φορές, για καμιά ώρα τη φορά, με την προϋπόθεση ότι θα οδηγούσε προσεκτικά και ότι θα χρησιμοποιούσε μόνο βαρβάτους ταχυφορτιστές.
Αυτό δεν είναι αρκετό για τον Wayne Gerdes, κάτοχο του Παγκόσμιου Ρεκόρ Guinness, ο οποίος είναι μανούλα στην κάλυψη μεγάλων αποστάσεων με ηλεκτρικά οχήματα. Στα τέλη του 2021, σημείωσε νέο ρεκόρ οδηγώντας μια Taycan από τον έναν ωκεανό στον άλλο ξοδεύοντας μόλις δύο ώρες, 26′ και 48″ για να την φορτίσει!
Αυτό έσπασε το προηγούμενο ρεκόρ (καθ’ όλα αξιοσέβαστο με επτά ώρες, 10′ και 1″, που επιτεύχθηκε με ένα Kia EV6) κατά σχεδόν πέντε ώρες!
Ο Gerdes είναι ειδικός στο hypermiling (δηλαδή την τέχνη του να αποσπάσετε όσο το δυνατόν περισσότερη οικονομία από ένα όχημα, ώστε να διανύσετε τη μέγιστη δυνατή απόσταση). Όσο περισσότερο ο Gerdes μπορούσε να μεγιστοποιήσει την εμβέλεια του Taycan, τόσο λιγότερη φόρτιση θα χρειαζόταν. Αυτό ήταν το ένα μόνο συστατικό της επιτυχίας του, το άλλο ήταν το πόσο γρήγορα θα φόρτιζε. «Όταν ξεκινάς να φορτίζεις από χαμηλό ποσοστό κι η μπαταρία σου είναι στη σωστή θερμοκρασία, τότε η Taycan απλώς ξεπερνά τα πάντα», δήλωσε.
Χρησιμοποίησε τους φορτιστές 350 kW της εταιρείας φόρτισης Electrify America και βεβαιωνόταν ότι η Taycan ήταν έτοιμη να δεχτεί τη μέγιστη φόρτιση, δηλαδή ότι είχε μια σχεδόν άδεια και ζεστή μπαταρία. Σε αυτή την κατάσταση, το Taycan μπορεί να πάρει έως και 260 kW και συχνά το έκανε. Σε οτιδήποτε πάνω από 50% φόρτιση, το ποσοστό πέφτει δραματικά, οπότε διέκοπτε τη φόρτιση πριν φτάσει σε αυτό το ποσοστό. Συνολικά, έκανε 22 στάσεις φόρτισης, όλες σύντομες. Καμία δεν ήταν μεγαλύτερη από 11′ και 25″. ενώ η συντομότερη μόλις 2′ και 17 “! Ο Gerdes έχει πολλά δεδομένα – όπως είναι απαραίτητο σε μια επαληθευμένη προσπάθεια παγκοσμίου ρεκόρ – και συνολικά έβαλε 522 kWh ενέργειας στο Taycan με μέση κατανάλωση 13.3 kWh/100 χιλιόμετρα.
Πόσο αργά οδήγησε για να τα καταφέρει; Το hypermiling ενός ηλεκτρικού οχήματος μπορεί να είναι μια πολύ βαρετή διαδικασία: πέρυσι, η φιλανθρωπική οργάνωση Mission Motorsport κατάφερε να διανύσει 764 χιλιόμετρα με ένα Renault Zoe, αλλά η μέση ταχύτητα ήταν 30 χλμ/ώρα.
Ο Gerdes λέει ότι δε συνέβη κάτι αντίστοιχο στην περίπτωσή του, άλλωστε το αποδεικνύει κι η μέση κατανάλωση των 13.3 kWh που δεν είναι και τόσο χαμηλή. Λογικό άλλωστε, οι αυτοκινητόδρομοι των ΗΠΑ δεν σας αφήνουν να πάτε τόσο αργά, αλλά επιπλέον, λέει, η Taycan έχει εξαιρετική αεροδυναμική κι είναι εξίσου αποτελεσματική σε αυτοκινητόδρομο στα 90 χλμ/ώρα όσο και στα 80. Έτσι, ενώ πρόσεχε πολύ να οδηγεί οικονομικά, το ρεκόρ δεν προήλθε από την πολύ χαμηλή ταχύτητα αλλά από τη βελτιστοποίηση της φόρτισης.
Το συγκεκριμένο ρεκόρ δεν έχει κάποια χρηστική αξία για όσους θα επιχειρήσουν κάτι αντίστοιχο, αφού εκείνοι θα φορτίζουν όσο τρώνε ή ξεκουράζονται και το βράδυ που θα κοιμούνται. Παρ’ όλα αυτά, οι δύο ώρες για σχεδόν 4.000 χιλιόμετρα είναι μια εξαιρετική επίδοση.