Nissan X-Trail e-POWER e-4ORCE
"Η Nissan το ξανάκανε! Το X-Trail e-POWER είναι ένα (σχεδόν) ηλεκτρικό που γεμίζει βενζίνη. Πολύ ολοκληρωμένο και ουσιαστικό, το χαλάνε μόνο κάποιες μικρολεπτομέρειες κι η υψηλή κατανάλωση στο ταξίδι."
- ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ CarTalk.gr
Έχουμε ήδη δοκιμάσει το Nissan X-Trail με τον ήπια υβριδικό κινητήρα βενζίνης των 163. Αλλά και το Qashqai με το καινοτόμο υβριδικό σύστημα e-POWER. Ένα ηλεκτρικό που δεν κουμπώνει στην πρίζα αλλά καίει βενζίνη και γεμίζει σε ελάχιστα λεπτά στο βενζινάδικο, καταπώς λέει η Nissan. Το λατρέψαμε και δώσαμε τα εύσημα στους Ιάπωνες, σημειώνοντας ότι όντως δουλεύει άριστα στην πράξη κι ότι η δήλωση της Nissan αντιστοιχεί στην αίσθηση που αποκομίζεις στην πραγματικότητα. Ναι, οι άνθρωποι έφτιαξαν ένα (σχεδόν) ηλεκτρικό που το φουλάρεις στο πρατήριο, απίστευτο!
Το X-Trail από την άλλη, δε μας εντυπωσίασε τόσο πολύ. Ναι, ευρύχωρο, ναι, ευκολοδήγητο, ναι, ολάκερο θωρηκτό, αλλά το 12 volt υβριδικό σύστημα δεν αποδίδει σωστά στην πράξη. Όχι, δεν το λέμε για την κατανάλωση, εκεί το μοτέρ είναι λογικό σε απαιτήσεις. Αλλά για διάφορα σκέρτσα που δυσχεραίνουν στην καθημερινή χρήση. Καλύτερα να μην υπήρχε η υβριδική υποβοήθηση κι ας έκαιγε λίγο περισσότερο, τουλάχιστον θα γλιτώναμε τον λόξυγκα σε όλο το αμάξωμα. Αν θέλετε να θυμηθείτε ακριβώς το πρόβλημα, διαβάστε την αναλυτική δοκιμή.
Η προσθήκη του e-POWER συστήματος από το Qashqai, μόνο οφέλη μπορεί να προσδώσει. Σε αντίθεση με το δημοφιλές C-SUV, το σημερινό δοκίμιο προσφέρεται τόσο ως προσθιοκίνητο, όσο κι ως τετρακίνητο. Με πέντε, αλλά και με επτά θέσεις. Στην κορυφαία έκδοση, το λες και το απόλυτο οικογενειακό. Σχεδόν ηλεκτρικό σε αίσθηση, με καλές επιδόσεις, τετρακίνηση και τρεις σειρές καθισμάτων, δεν του λείπει τίποτα. Ε, δεν περιμένεις βέβαια κάτι τέτοιο να είναι φθηνό. Ειδικά μετά το μπαράζ αυξήσεων των τελευταίων ετών. Ένα πλήρες X-Trail, όπως το περιγράψαμε παραπάνω, ξεκινά από τα 51.990 € πριν προσθέσουμε τα διάφορα, πάντα στο βασικότερο από τα πέντε επίπεδα εξοπλισμού. Πάντως, στις τιμές που βλέπετε στο άρθρο, υπολογίστε ότι αυτή την περίοδο τρέχει μια προσφορά -4.000 €. Προφανώς δεν αλλοιώνουμε τις τιμές, γιατί αυτή η προσφορά δε θα ισχύει πάντα, ενώ το άρθρο θα είναι επίκαιρο και μελλοντικά.
Το φθηνότερο e-POWER e-4ORCE ξεκινά από τα 50.590 €, αλλά αν απαρνείστε την τετρακίνηση, τότε η τιμή πέφτει στα 48.190 €. Είναι ασυνήθιστο ότι η απόδοση διαφοροποιείται ανάλογα με τη μετάδοση της ροπής. Το προσθιοκίνητο αποδίδει 204 ίππους και 330 Nm ροπής, ενώ το τετρακίνητο 213 ίππους, τα 330 Nm από το μπροστινό μοτέρ κι επιπλέον 195 Nm από το πίσω. Έτσι, παρότι το e-4ORCE ζυγίζει περίπου 135 κιλά παραπάνω κι η διαφορά στην ισχύ είναι αμελητέα ως απόλυτο ποσό, το τετρακίνητο είναι σημαντικά πιο γρήγορο στα χαρτιά. Η Nissan ανακοινώνει 7″ αντί για 8″ στο 0-100 και τελική 180 αντί για 170 χλμ/ώρα. Το επιπλέον γκάζι, σε συνδυασμό με το πόσο απογειώνει ολιστικά τις δυνατότητες του μοντέλου η τετρακίνηση, καθιστούν την επιλογή μονόδρομο. Αν έχετε σκοπό να δώσετε 50 χιλιάρικα για Nissan, ας είναι τουλάχιστον ολοκληρωμένο!
Και το συγκεκριμένο Nissan X-Trail είναι όντως ολοκληρωμένο. Καταρχάς χαίρεσαι να το οδηγείς. Πετάγεται μπροστά με το παραμικρό άγγιγμα του γκαζιού. Δεν είναι ξενέρωτο όπως τα υπόλοιπα full hybrid που αργούν και κάνουν βαβούρα. Έχει γκάζι, νιώθεις ότι το 7″ για το 0-100 είναι τουλάχιστον ρεαλιστικό, ίσως και μετριοπαθές. Σπανίως μια εταιρία ανταποκρίνεται σε αυτά που υπόσχεται. Σε μια εποχή που έχουμε γεμίσει με μισόλογα και φρούδες φανφάρες, η Nissan όντως προσφέρει ένα σύνολο που το απολαμβάνεις. Όπως και στο αντίστοιχο Qashqai, το μόνο που απουσιάζει για να έχεις μια απόλυτα ηλεκτρική αίσθηση είναι ένα πλήρες one-pedal κι η ακαριαία επιτάχυνση στο τέρμα γκάζι. Αλλά έτσι κι αλλιώς, το X-Trail δε σε προκαλεί για τέτοια οδήγηση. Με ογκώδες αμάξωμα και ψηλό κέντρο βάρους, τα ελαστικά αρχίζουν να σφυρίζουν ενώ θεωρείς ότι έχεις πολύ ακόμα για να πιέσεις. Και το τιμόνι δε σε εμπνέει για ηρωισμούς. Άλλα μοντέλα σχολιάζουμε ότι καταφέρνουν να κρύβουν τα κιλά τους και τις διαστάσεις τους. Το D-SUV της Nissan δεν είναι ένα από αυτά, τουναντίον. Για αυτό μάλιστα θα θέλαμε την ανάρτηση ένα κλικ πιο ενδοτική στην καθημερινότητα. Αφού έτσι κι αλλιώς δεν θα το κυνηγήσεις στο στροφιλίκι κι αφού είναι τόσο αγχολυτικό μέσα στην πόλη, γιατί να μην είναι λίγο πιο μαλακό στις λακούβες;
Όταν επιλέγεις μια πιο χαλαρή κι αέρινη προσέγγιση στην οδήγησή σου, το X-Trail μεταμορφώνεται. Με τον θερμικό κινητήρα αποκλειστικά σε ρόλο γεννήτριας (δε συνδέεται ποτέ μηχανικά με τους τροχούς), το μεγάλο αμάξωμα κινείται σαν σε μαγικό χαλί. Στα αστικά χιλιόμετρα, με το τιμόνι να κόβει πολύ, προφανώς δε μεταμορφώνεται σε supermini αλλά είναι πολύ ξεκούραστο. Η κατανάλωση περιορίζεται στα 6.6 λίτρα στα 100 χλμ. Βέβαια, εδώ καταγράφουμε το εξής οξύμωρο: ένα τόσο μεγάλο όχημα έχει εξαρχής ταξιδιάρικο χαρακτήρα. Στον ανοιχτό δρόμο όμως, οι διπλές απώλειες του e-POWER (από χημική ενέργεια σε ηλεκτρική κι από εκεί σε κινητική) επιφέρουν κατανάλωση που δε συνάδει με την εποχή. Ξέρουμε ότι τα υβριδικά έχουν μεγαλύτερο πλεονέκτημα οικονομίας στην πόλη σε σχέση με τον αυτοκινητόδρομο, αλλά εδώ υπάρχει χαοτική διαφορά. Με 120 χλμ/ώρα στο Adaptive Cruise Control, το X-Trail χρειάζεται 9 λίτρα στα 100! Τιμή αδιανόητα υψηλή για την εποχή και full hybrid όχημα.
Όσο καλύτερο κι αν είναι στην οδήγηση λόγω της απαλότητας του e-POWER, πώς θα πείσεις τον υποψήφιο αγοραστή να δώσει πληρώσει τα 6 επιπλέον χιλιάρικα για να καίει 9 λίτρα αντί για τα 6.8 που θέλει το ήπια υβριδικό στο ταξίδι; Θα πρέπει κάποιος να τοποθετεί στα κριτήριά του πολύ υψηλά την ποιότητα της μετακίνησης και πολύ πίσω την οικονομία για να δεχτεί έναν τέτοιο συμβιβασμό. Ή να είναι έτσι τα δρομολόγιά του, ώστε να βγαίνει πολύ σπάνια σε ανοιχτό δρόμο. Κάποιος μπορεί να αντιτείνει ότι μιλάμε για ένα όχημα στα 50 χιλιάρικα, αμάν πια με την οικονομία. Όποιος δίνει τόσα χρήματα, δεν κουταλομετράει τη μάνικα.
Εδώ έγκειται το δεύτερο σοβαρό μειονέκτημα του X-Trail. Στο ότι καλείσαι να πληρώσεις ένα πολύ σοβαρό ποσό κι υπάρχουν κάποιες λεπτομέρειες που θα κόστιζαν ψίχουλα στη Nissan για να τις αναβαθμίσει, αλλά δεν το έκανε και χαλάνε όλη την εικόνα. Τα σκληρά πλαστικά δεν περιορίζονται σε αφανή σημεία, αλλά παρεισφρύουν παντού, ακόμα και στην κεντρική κονσόλα. Ξενερώνεις με τη σκαλωτή ρύθμιση της πλάτης και τα παλιομοδίτικα λαμπάκια αλογόνου στην πλαφονιέρα. Κι ο θόρυβος κύλισης είναι μισό κλικ πάνω από αυτόν που θα έπρεπε. Επιτρέπεται να μην μπορείς να συνδέσεις ασύρματα το Androit Auto; Ή να μην έχει αμορτισέρ το μπροστινό καπό και να ψάχνεις τη βέργα; Με ελάχιστο κόστος, το X-Trail θα μπορούσε να γίνει λίγο πιο premium ώστε να κοιτά στα μάτια τον πιο πολυτελή ανταγωνισμό. Στο εξωτερικό δεν έχει τόση σημασία, γιατί με την αγοραστική δύναμη που έχουν και τις πιο προσιτές τιμές, τα X-Trail και τα RAV4 είναι τα εισαγωγικά οικογενειακά. Στις ΗΠΑ και τις αραβικές χώρες για παράδειγμα. Εδώ όμως, όταν κοστίζει μια μικρή περιουσία, οφείλει να είναι ολοκληρωμένο παντού. Οι περισσότεροι Έλληνες θα προτιμήσουν να πέσουν μια κατηγορία, στα C-SUV, προκειμένου να αποκτήσουν κάτι με κύρος.
Από εκεί και πέρα, το X-Trail δε διαφοροποιείται από την ήπια υβριδική έκδοση. Έγραφα για εκείνο: “Ως οικογενειακό μοντέλο, το X-Trail τα κάνει όλα σωστά. Έχει άπλετους χώρους, μπορείς να το παραγγείλεις με τρίτη σειρά θέσεων για μόλις 1.400 € επιπλέον. Το πορτ-μπαγκάζ του προσφέρει 585 λίτρα, αν και το δάπεδο έρχεται ψηλά, χωρίς μάλιστα να έχει ρεζέρβα. Προσφέρει προσεγμένη παθητική ασφάλεια, με 91% ασφάλεια επιβατών, ένα πολύ εντυπωσιακό 90% στην προστασία των παιδιών, 70% για τους πεζούς και το εξαιρετικό 95% για τα συστήματα υποβοήθησης. Όσο το οδόστρωμα είναι καλό, παραμένει εντυπωσιακά ήσυχο, με μηδενικούς θορύβους από κινητήρα κι ελαστικά. Στο σαγρέ ελληνικό ασφαλτάπητα, ο θόρυβος κύλισης είναι ένα κλικ πάνω από αυτό που περιμένεις από ένα μοντέλο των 40-50 χιλιάδων, αλλά η γενική εικόνα είναι πολύ καλή. Η εργονομία είναι σωστή, οι φυσικοί διακόπτες ευκολόχρηστοι. ” Αντικαταστήστε τη χωρητικότητα του πορτ-μπαγκάζ (575 αντί για 585) κι είμαστε κομπλέ.
Όταν φτάνεις στο ταμείο, το e-POWER e-4ORCE προφανώς δεν είναι φθηνό, αλλά η αλήθεια είναι ότι αυτό ισχύει και για τους αντιπάλους του. Αποφεύγει τον φόρο πολυτελείας που καταδυναστεύει το Honda CR-V και το Toyota RAV4. Αν αναλογιστεί κανείς ότι το δικίνητο CR-V ξεκινά από τα 54.400 € και το τετρακίνητο από τα 57.900 €, το Nissan είναι σαφώς πιο σωστά τιμολογημένο από το μοντέλο της Honda. Το Mazda CX-60 είναι άξιος αντίπαλος αλλά έρχεται μόνο ως plug-in hybrid (θεωρούμε ότι το πετρέλαιο των 3.3 λίτρων είναι τελείως εκτός ελληνικής πραγματικότητας), αλλά κι αυτό ξεκινά από τα 60 χιλιάρικα. Τα μοναδικά που μπορούν να κοντράρουν το X-Trail είναι το RAV4 και το Skoda Kodiaq. Το τελευταίο προσφέρεται επίσης με 1.5 κινητήρα βενζίνης, με ήπια υβριδικό μοτέρ. Κοστίζει από 38.300 € κι είναι ανταγωνιστικό τής προσθιοκίνητης έκδοσης των 163 ίππων του X-Trail (42.190 €). Με την -απαραίτητη για τέτοιο όχημα- τετρακίνηση, το Skoda προσφέρεται μόνο με δίλιτρο πετρέλαιο στα 50.000 €. Πέρα από τον φόρο πολυτελείας των δύο λίτρων, σκεφτείτε μόνο πόσο απαξιωμένο θα είναι τα επόμενα χρόνια ένα πετρέλαιο, σε σχέση με ένα full hybrid. Την ίδια στιγμή, το Toyota επιβαρύνεται με φόρο πολυτελείας έχοντας κινητήρα στα 2.5 λίτρα, αλλά ξεκινά από τα 38.070 € ως προσθιοκίνητο full hybrid κι από τα 41.370 € ως τετρακίνητο με 222 ίππους. Σας ευχόμαστε ολόψυχα καλές αγορές!
Μοντέλο | Nissan X-Trail |
---|---|
Έκδοση | e-POWER e-4ORCE N-Connecta |
Τιμή από | 50.590€ |
Τιμή μοντέλου δοκιμής | 52.390€ |
Τύπος αμαξώματος | SUV |
Καύσιμο | Υβριδικό βενζίνης |
Κινητήρας | τούρμπο |
Κύλινδροι | 3 |
Κυβικά | 1.497 κ.εκ. |
Επιτάχυνση 0 - 100 χλμ/ώρα | 7" |
Μέγιστη ταχύτητα | 180 χλμ/ω |
Κατανάλωση δοκιμής | 6.6 λίτρα/100 χλμ |
Αυτονομία | 833 χλμ |
Κατανάλωση καυσίμου - Μικτός κύκλος | 6.7 λίτρα/100 χλμ |
Εκπομπές CO2 (WLTP) | 152 γρ/χλμ |
Συνολική ισχύς | 213 ίπποι |
Συνολική ροπή | 525 Nm |
Ισχύς θερμικού κινητήρα | 158 ίπποι |
Ροπή θερμικού κινητήρα | 250 Nm |
Θέση του κινητήρα | Εμπρός και Εγκάρσια |
Ωφέλιμη χωρητικότητα μπαταρίας | 2.1 kWh |
Συνολική χωρητικότητα μπαταρίας | 1.73 kWh |
Ισχύς ηλεκτροκινητήρα | 204 ίπποι |
Ροπή ηλεκτροκινητήρα | 330 Nm |
Κίνηση | τετρακίνηση |
Κιβώτιο | αυτόματο |
Σχέσεις | 1 |
Εμπρός ανάρτηση | Γόνατα McPherson |
Πίσω ανάρτηση | Πολλαπλών συνδέσμων |
Εμπρός φρένα | αεριζόμενα δισκόφρενα |
Πίσω φρένα | αεριζόμενα δισκόφρενα |
Ελαστικά | 235 / 60 / 18 |
Διάμετρος στροφής | 11.1 μέτρα |
Μήκος | 4.680 χιλιοστά |
Πλάτος | 1.840 χιλιοστά |
Ύψος | 1.720 χιλιοστά |
Μεταξόνιο | 2.705 χιλιοστά |
Απόσταση από το έδαφος | 210 χιλιοστά |
Συντελεστής οπισθέλκουσας (Cd) | 0.33 |
Βάρος | 1.965 κιλά |
Χώρος αποσκευών | 575 λίτρα |
Ντεπόζιτο | 55 λίτρα |
Βαθμολογία EuroNCAP |