Peugeot 208 1.2 100
"Επιλογή που θα γίνει με την καρδιά και το συναίσθημα, το 208 σκοράρει πολύ ψηλά στην ευχαρίστηση που δίνει στην οδήγηση, αλλά χρειάζεται ένα facelift (που θα έρθει το 2023) και πιο προσιτή τιμολόγηση."
- ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ CarTalk.gr
Peugeot 208, μετράει ήδη τρία χρόνια στην αγορά αλλά έχει στρογγυλοκαθίσει στην κορυφή των overall πωλήσεων σε όλη την Ευρώπη. Το κορυφαίο σε πωλήσεις ηλεκτρικό αυτοκίνητο του segment Β στην Ευρώπη και το κορυφαίο σε πωλήσεις ηλεκτρικό αυτοκίνητο στη Γαλλία. Διόλου ευκαταφρόνητα γαλόνια. Πώς το καταφέρνει όμως; Μας φαίνεται λίγο παράξενο, γιατί στην Ελλάδα έχουμε συνηθίσει στην παντοκρατορία του Yaris στην κατηγορία. Κι όμως, υπάρχει εξήγηση: πρώτον, όσο πιο γεμάτη τσέπη έχεις κάποιος, τόσο περισσότερο ψωνίζει με βάση το γούστο κι όχι την οικονομία. Όπως και να το κάνουμε, το 208 είναι με διαφορά το πιο όμορφο μοντέλο στην κλάση του, με το πιο ιδιαίτερο εσωτερικό κι εξαιρετικά οδικά χαρακτηριστικά. Δεύτερον, προσφέρεται με ποικιλία μηχανικών συνόλων. Βενζίνη, πετρέλαιο, αμιγώς ηλεκτρικό, χειροκίνητο κι αυτόματο, τη στιγμή που πολλά ανταγωνιστικά μοντέλα είτε δεν προσφέρουν το πετρέλαιο, είτε την πλήρως ηλεκτρική έκδοση. Αν μάλιστα είχε κι ένα αποδοτικό υβριδικό κινητήρα, τότε θα ήταν το απόλυτο μικρό. Όπως διαβάσατε πρώτοι στο CarTalk.gr την περασμένη Κυριακή, το 208 θα υποβληθεί σε facelift μέσα στο 2023 και καταπώς φαίνεται, το ήπιο υβριδικό σύνολο που κινεί τα 3008 και 5008 θα φωλιάσει και στο καπό του μικρού γαλλικού μοντέλου. Ιδανικά θα προτιμούσαμε ένα full hybrid σύστημα, αλλλά μάλλον η Stellantis έχει μείνει πίσω στη συγκεκριμένη τεχνολογία και κρίνει ότι δεν αξίζει να ασχοληθεί για να την εξελίξει από την αρχή. Τι νόημα θα είχε να επενδύσει ένα κάρο χρήματα για να βγάλει στην αγορά ένα full hybrid σε 2-3 χρόνια, όταν τα ηλεκτρικά θα έχουν διαδοθεί ακόμα περισσότερο; Χίλιες φορές να πορευτεί με τα υπάρχοντα σύνολα για όσο τη βγάλουν και να ρίξει το βάρος της στην επόμενη γενιά EV.
Πίσω από το τιμόνι του, ξεχνάς ότι βρίσκεσαι σε μοντέλο της κατηγορίας, ειδικά αν έχεις επιλέξει τον τρισδιάστατο πίνακα οργάνων, ο οποίος αναβαθμίζει όλη την καμπίνα. Ιδιαίτερα γραφικά με τρισδιάστατη απεικόνιση, ήταν μεγάλο σουξέ το 2019 και παραμένουν υπέρβαση για την κλάση. Αξίζει κάθε ευρώ που κοστίζει. Σιγουρευτείτε όμως ότι έχετε απρόσκοπτη θέαση προς τον πίνακα, γιατί το μικρό τιμόνι κόβει την οπτική στη μέση σε ορισμένα αναστήματα. Όχι στο δικό μου (1.90+) αφού έβλεπα πάνω από τη στεφάνη του τιμονιού. Και τι τιμόνι, ε; Τόσο μικρό και γωνιώδες που στην αρχή νομίζεις ότι πιάνεις τιμονιέρα από το Playstation. Αίσθηση που υπάρχει και στην πράξη λόγω της υπερβολικής υποβοήθησης στις χαμηλές ταχύτητες, σωτήρια όμως για τους αστικούς ελιγμούς. Το μικρό δέμας συνηθίζεται πανεύκολα και χαρίζει ευελιξία κι ευκολία στην καθημερινότητα.
Όταν αρχίζει το στροφιλίκι, πάλι ευγνωμονείς το τιμόνι για την ευκολία του χειρισμού, αλλά και το σωστό βάρος που έχουν ρυθμίσει οι μηχανικοί της Peugeot. Γενικώς φαίνεται ότι στο 208 ζει κάτι από το πνεύμα των προγόνων του, όλα αυτά τα στριφτερά μικρά που γαλούχησαν (αλλά και ξαπόστειλαν στον άλλο κόσμο) γενιές και γενιές. Υπέροχα υπερστροφικό, απολαμβάνει να γλιστράει στο όριο με τα τέσσερα και φέρνει το χαμόγελο στα χείλη του οδηγού, κάτι ξεχασμένο για τα περισσότερα μοντέλα της κατηγορίας. Αν σας αρέσει η οδήγηση, το 208 έχει πολλά να σας πει. Κι είναι κρίμα που μηχανικό (κι όχι ηλεκτρικό) χειρόφρενο υπάρχει μόνο στη βασική έκδοση Like με τους 75 ίππους και το 5άρι κιβώτιο. Στο 208 αξίζει μια πραγματικά σπορτίφ έκδοση, με μηχανικό χειρόφρενο, κοντό κορωνοπήνιο (κι όχι το σημερινό, θα τα πούμε στη συνέχεια, έχω πολλά για τη γούνα του) κι ένας διακόπτης που να στέλνει το ESP για ύπνο. Γιατί τι νόημα έχει να απολαμβάνεις ένα τόσο υπέροχο στήσιμο, με σχετικά σαφές τιμόνι στα πολλά και ρυθμίσιμη συμπεριφορά και πάντα να καραδοκεί ο Γιαγκούλας; Η Peugeot αφουγκράστηκε την έλλειψη κι όντως θα ετοιμάσει μια πιο σπορ έκδοση, η οποία θα ονομάζεται 208 PSE αλλά δε θα βασίζεται στα θερμικά σύνολα, παρά στο ηλεκτρικό των 136 ίππων.
Έχουμε ξεφύγει βέβαια από τα δεδομένα της κατηγορίας, που είναι κυρίως διεκπαιρεωτικά κι αφορούν κυρίως αγώγια στο φροντιστήριο Αγγλικών και λιγότερο το Πέταλο στα Λιμανάκια, αλλά το 208 μπορεί να τα κάνει και τα δύο καλά. Εντάξει, η άνεση της ανάρτησης δεν είναι επιπέδου C3, αλλά είναι ένας συμβιβασμός που κάνεις πολύ ευχάριστα για να καρπωθείς αυτή την οδική συμπεριφορά. Το μοτεράκι είναι ευχάριστο στην καθημερινότητα, με ελαστικότητα από πολύ χαμηλά και καλό πρόσωπο μέχρι τις μεσαίες στροφές. Ψηλά δεν έχει πολλά να δώσει (κάτι που δεν ισχύει στην έκδοση των 130 ίππων που έχουμε δοκιμάσει στο Astra και στο Mokka 1.2, οπότε ίσως διορθώνεται με ένα πρόγραμμα) κι όπως συμβαίνει και στα δύο Opel, κάνει έντονη βαβούρα σε όλο το φάσμα των στροφών. Και βέβαια, χωρίς την παραμικρή υβριδικότητα, ενώ δεν καταναλώνει πολύ σε απόλυτα νούμερα, υπολείπεται σαφώς από όσα μοντέλα επωφελούνται της υβριδικής τεχνολογίας. Υπολογίστε 6.4 λίτρα στα 100 χιλιόμετρα, με κάμποσο κυνήγι γιατί είναι από τα μοντέλα που σε πωρώνουν να το πιέζεις.
Όταν ανταγωνιστικά μοντέλα έχουν σχεδόν το μισό κόστος κίνησης είτε λόγω υβριδικότητας (Yaris Hybrid) είτε λόγω εργοστασιακής εγκατάστασης υγραερίου (Clio LPG), η κατανάλωση είναι μειονέκτημα. Και θα είναι ακόμα πιο έντονο, όταν έρθει η ώρα της μεταπώλησης μετά από κάποια χρόνια. Αυτό βέβαια δεν ισχύει μόνο για το 208 αλλά για όσα μοντέλα έχουν μείνει πίσω στην εξέλιξη της υβριδικής τεχνολογίας. Τουλάχιστον η Peugeot συνεχίζει να διαθέτει κι έκδοση πετρελαίου, η οποία όμως αναμένεται να καταργηθεί στη φρεσκαρισμένη γενιά. Μιας και μιλάμε για μεταπώληση, αξίζει να γίνει μνεία στην εξαιρετική κατάσταση που βρίσκεται το δημοσιογραφικό μοντέλο, παρ’ ότι θεωρείται υπεραιωνόβιο για τα μέτρα των μοντέλων δοκιμής: 40.000+ χιλιόμετρα, τη στιγμή που οι περισσότεροι συνάδελφοί του δε φτάνουν ούτε στο ένα τέταρτο των χιλιομέτρων του. Πουθενά δεν καταλαβαίνεις τα μπόλικα χιλιόμετρα που έχει διανύσει: ούτε στην εικόνα του εσωτερικού, οι τριγμοί απουσιάζουν παντελώς, γενικώς το αυτοκίνητο φαίνεται να γερνάει εξαιρετικά.
Ας ξαναγυρίσουμε στην οδηγοκεντρική προσέγγιση. Τα πράγματα θα ήταν σαφώς καλύτερα με διαφορετική τελική σχέση μετάδοσης. Έτσι όπως είναι τώρα, οι σχέσεις μετάδοσης είναι υπερβολικά μακριές. Αναλογιστείτε ότι η 3η κοφτιάζει στα 140 χλμ/ώρα στο κοντέρ, για μοντέλο με 100 ίππους! Η 4η του (που έχει άλλες δύο σχέσεις από πάνω της) είναι σαν την 5η του παππού του, του 106 Rallye 1.3, που είχε πέντε όλες κι όλες. Σε πολλά σημεία στην καθημερινή χρήση θέλει συνήθεια. Σημεία που περνούσες με 2α χαμηλά, τώρα είναι οριακά. Πάλι καλά που έχει τόσο ελαστικό μοτέρ. Ή σε στενά που στρίβεις φρενάροντας χωρίς να κατεβάσεις, οι σαλ. έχουν πέσει στο ρελαντί και νιώθεις το μοτέρ να σπρώχνει σε σημεία που δεν το θες. Ο ίδιος ο λεβιές είναι βούτυρο στην καθημερινή χρήση αλλά δυσανασχετεί στις καρφωτές αλλαγές. Εντάξει, κλασικό γαλλικό κιβώτιο δηλαδή αλλά χωρίς την ασάφεια του παρελθόντος.
Όλα αυτά είναι ασήμαντες λεπτομέρειες για κάποιους, αλλά επειδή το 208 είναι όντως τόσο καλοστημένο, νομίζω ότι αξίζει να αναλυθούν. Άλλωστε, μετά και την επερχόμενη κατάργηση του Fiesta το 2023, η κατηγορία αποψιλώνεται οδηγικά. Για τους πολλούς, που θέλουν απλώς κάτι χαριτωμένο να κάνουν τη δουλειά τους και δεν είναι και πολύ της γρήγορης οδήγησης, άλλα μειονεκτήματα του Peugeot είναι πιο ουσιώδη: οι χώροι δεν είναι το φόρτε του, το μπες-βγες δυσκολεύει, κεφάλι και γόνατα ακουμπούν σε οροφή και κάθισμα όταν κάθομαι πίσω μου και μην πείτε ότι αυτό είναι αναμενόμενο για μοντέλα της κλάσης γιατί υπάρχουν ανταγωνιστές που τα καταφέρνουν περίφημα, αν και με μικρότερο μήκος.
Και βέβαια, το μεγάλο αγκάθι του οικονομικού. Πέρα από την κατανάλωση καυσίμου, είναι κι η τιμή αγοράς. Το φθηνότερο τουρμπάτο 100άρι (γιατί εν έτει 2022, δεν ασχολείται κανείς με 75 ατμοσφαιρικά άλογα και 118 Nm ροπής) κοστίζει από 21.000 €, τη στιγμή μάλιστα που υπάρχουν σημαντικές ελλείψεις σε ADAS συστήματα. Adaptive Cruise Control δεν μπορεί να παραγγελθεί ούτε ως έξτρα, ενώ η πιο προσεγμένη έκδοση Allure όπως αυτή της δοκιμής στερείται εξοπλισμού που είναι πλέον κοινός τόπος, όπως το keyless entry, το andoid auto, η ειδοποίηση τυφλού σημείου ή οι LED προβολείς. Παρ’ όλα αυτά κοστίζει 24+. Τα γούστα πληρώνονται ακριβά, φαίνεται να λέει πλέον η Stellantis.
Συμπερασματικά, με τιμή που μπαίνει στα premium χωράφια, το 208 δείχνει πλέον τα χρόνια του αναφορικά με την απουσία υβριδικής τεχνολογίας και της κατανάλωσης που συνεπάγεται αυτή, αλλά και την απουσία εξοπλιστικών στοιχείων που πλέον είναι συνηθισμένα στην κατηγορία. Επίσης, αξίζει να αναβαθμιστεί κι η παθητική ασφάλεια, αφού υπάρχουν ανταγωνιστικά μοντέλα που έχουν δοκιμαστεί με αυστηρότερα κριτήρια κι έχουν βαθμολογηθεί με πέντε (αντί για τέσσερα του 208) αστέρια, ενώ προσφέρουν κι αερόσακο ανάμεσα σε οδηγό και συνοδηγό. Παραμένει εξαιρετικά ευχάριστο στην οδήγηση, γνήσιος απόγονος της φημισμένης γαλλικής σχολής κι αναμένουμε να παραμείνει έτσι και μετά την ανανέωση. Ευκολοδήγητο στην καθημερινότητα και στριφτερό σε εκείνες τις (όλο και πιο) σπάνιες στιγμές, αιχμαλωτίζει καρδιά και βλέμμα κι είναι μια επιλογή που θα γίνει με το θυμικό κι όχι με τη λογική. Για όσους θέλουν ένα αυτοκίνητο που θα το απολαμβάνουν στο μάτι και στην οδήγηση, το 208 δεν έχει αντίπαλο. Ειδικά αν έχουν τις τσέπες των Ευρωπαίων.
Μοντέλο | Peugeot 208 |
---|---|
Έκδοση | Allure 1.2 PureTech 100 S&S BVM6 |
Τιμή από | 21.500€ |
Τιμή μοντέλου δοκιμής | 24.270€ |
Τύπος αμαξώματος | Hatchback |
Καύσιμο | Βενζίνη |
Κινητήρας | τούρμπο |
Κύλινδροι | 3 |
Κυβικά | 1.199 κ.εκ. |
Επιτάχυνση 0 - 100 χλμ/ώρα | 9.9" |
Μέγιστη ταχύτητα | 188 χλμ/ω |
Κατανάλωση δοκιμής | 6.4 λίτρα/100 χλμ |
Αυτονομία | 646 χλμ |
Κατανάλωση καυσίμου - Μικτός κύκλος | 6.1 λίτρα/100 χλμ |
Εκπομπές CO2 (WLTP) | 114 γρ/χλμ |
Προδιαγραφές Ρύπων | Euro6d |
Συνολική ισχύς | 100 ίπποι στις 5.500 σ.α.λ. |
Συνολική ροπή | 205 Nm στις 1.750 σ.α.λ. |
Μέγιστη ταχύτητα περιστροφής | 6.300 σ.α.λ. |
Θέση του κινητήρα | Εμπρός και Εγκάρσια |
Κίνηση | μπροστά |
Κιβώτιο | χειροκίνητο |
Σχέσεις | 6 |
Εμπρός ανάρτηση | Γόνατα McPherson |
Πίσω ανάρτηση | Ημιάκαμπτος άξονας |
Εμπρός φρένα | αεριζόμενα δισκόφρενα |
Πίσω φρένα | δισκόφρενα |
Ελαστικά | 195 / 55 / 16 |
Στροφές τιμονιού από άκρη σε άκρη | 2.7 |
Μήκος | 4.055 χιλιοστά |
Πλάτος | 1.745 χιλιοστά |
Ύψος | 1.430 χιλιοστά |
Μεταξόνιο | 2.540 χιλιοστά |
Εμπρός μετατρόχιο | 1.500 χιλιοστά |
Πίσω μετατρόχιο | 1.500 χιλιοστά |
Απόσταση από το έδαφος | 119 χιλιοστά |
Συντελεστής οπισθέλκουσας (Cd) | 2.29 |
Βάρος | 1.065 κιλά |
Χώρος αποσκευών | 266 λίτρα |
Ντεπόζιτο | 44 λίτρα |
Βαθμολογία EuroNCAP |