Να πώς συγκρίνεται η Stellantis με τη Volkswagen στην Ευρώπη
Η Stellantis, ο Όμιλος που δημιουργήθηκε από τη συγχώνευση της Fiat Chrysler Automobiles (FCA) και της Peugeot Société Anonyme (PSA), αποσκοπεί στο να ανταποκριθεί στις αυξανόμενες προκλήσεις της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας. Το σύνολο των εμπορικών σημάτων που ενώθηκαν από τους δύο μεγάλους οίκους ήταν σε καλύτερη θέση από τους αντιπάλους του στην Ευρώπη, τη Βόρεια Αμερική και τη Νότια Αμερική κι επιδίωκε να αυξήσει την παρουσία του στις ασιατικές αγορές. Όταν δημιουργήθηκε τον Ιανουάριο του 2021, ο Όμιλος ήταν η τέταρτη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο με 6.2 εκατομμύρια πωλήσεις το 2020. Ο όγκος πωλήσεων αυξήθηκε σε σχεδόν 6.5 εκατομμύρια μονάδες το 2021 κι έπεσε στα 5.84 εκατομμύρια πέρσι. Με 14 μάρκες, είναι ξεκάθαρο ότι η Stellantis έχει στο μυαλό της κυρίως έναν ανταγωνιστή: τον Όμιλο Volkswagen.
Η ευρωπαϊκή πρόκληση
Η μάχη μεταξύ αυτών των δύο κολοσσών δεν αφορά μόνο τον όγκο των πωλήσεων, αλλά και την κερδοφορία. Η πρόκληση που αντιμετωπίζουν είναι λίγο πολύ η ίδια: να περάσουν από τους κινητήρες εσωτερικής καύσης στην ηλεκτροκίνηση, χωρίς όμως να επηρεαστούν τα κέρδη. Ενώ υπάρχουν ζητήματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν – η Volkswagen πρέπει να εξελίξει το λογισμικό της κι η Stellantis χρειάζεται περισσότερα μοντέλα με καλύτερο value for money – κατάφεραν γενικά να διατηρήσουν τις ισχυρές θέσεις τους στις αντίστοιχες αγορές.
Ωστόσο, μπορεί να παρατηρηθεί ένα αυξανόμενο χάσμα στον πιο σημαντικό εμπορικό τους τομέα: την Ευρώπη. Σύμφωνα με στοιχεία για ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων που παρείχε η JATO στο Motor1 για 28 ευρωπαϊκές χώρες (οι οποίες, σε αντίθεση με την ACEA, δεν περιλαμβάνουν την Ισλανδία και τη Βουλγαρία), η Stellantis χάνει έδαφος όχι μόνο από νεοεισερχόμενες εταιρίες όπως η Tesla κι οι κινεζικές μάρκες, αλλά κι από τη VW.
Όταν η Stellantis κυκλοφόρησε πριν από δυόμισι χρόνια, το μερίδιό της στην ευρωπαϊκή αγορά επιβατικών αυτοκινήτων ήταν 21.2%, περίπου τέσσερις ποσοστιαίες μονάδες κάτω από τον Όμιλο Volkswagen. Αν κι ο νέος συνασπισμός ήταν ο απόλυτος ηγέτης στην Ιταλία και τη Γαλλία κι είχε σημαντική θέση στην Ισπανία κι άλλες μεσαίων πωλήσεων αγορές, ο αντίπαλός του εξακολουθούσε να κυριαρχεί στη Γερμανία (τη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτου της Ευρώπης), στο Ηνωμένο Βασίλειο (τη δεύτερη) κι ήταν ηγέτης σε πολλές αγορές στην κεντρική, βόρεια κι ανατολική Ευρώπη.
Το χάσμα διευρύνεται
Η διαφορά μεταξύ των δύο ήταν κατά μέσο όρο 4.7 μονάδες μεταξύ Ιανουαρίου 2021 κι Ιουνίου 2022. Έκτοτε, η μέση διαφορά διευρύνθηκε στις 8.6 μονάδες και συνεχίζει να αυξάνεται. Τον Ιούλιο του 2023, ο Όμιλος Volkswagen κατέγραψε το υψηλότερο μηνιαίο μερίδιο αγοράς σε δύο χρόνια και ξεπέρασε τη Stellantis κατά 11.9 μονάδες. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη διαφορά μεταξύ των δύο Ομίλων από την ίδρυση του τελευταίου κι ενδέχεται να διευρυνθεί περαιτέρω τους επόμενους μήνες.
Η Stellantis χρειάζεται περισσότερα μοντέλα
Καθώς το παιχνίδι μεταφέρεται στην ηλεκτροκίνηση, μεταξύ Ιανουαρίου κι Ιουλίου του τρέχοντος έτους, ο Όμιλος Volkswagen ταξινόμησε 244.000 νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Ευρώπη, επιτρέποντάς του να ηγηθεί αυτού του σημαντικού τομέα. Ο όγκος πωλήσεων αυξήθηκε κατά 58%, αυξάνοντας έτσι το μερίδιο αγοράς του από 21% τον Ιανουάριο-Ιούλιο 2022 σε 22.5% φέτος. Ο γερμανικός κολοσσός διατήρησε το προβάδισμά του έναντι της Tesla, η οποία υπερδιπλασίασε τις ταξινομήσεις της, αλλά κατέλαβε τη δεύτερη θέση με μερίδιο 18.7% στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία (BEV). Η Stellantis από την άλλη, έπεσε από το 17.5% στο 13.2%, που αντιστοιχεί σε 142.600 πωλήσεις.
Αυτό οφείλεται και στη σχετική έλλειψη μοντέλων. Ενώ η Volkswagen προσφέρει οκτώ ηλεκτρικά SUV σε σύνολο 14 διαφορετικών EV μοντέλων, η Stellantis προσφέρει μόλις τέσσερα SUV σε 24 ηλεκτρικά μοντέλα. Ο πλανήτης αγοράζει SUV κι η Stellantis χρειάζεται περισσότερα από δαύτα. Αλλά και στις πωλήσεις βενζίνης (η οποία εξακολουθεί να κατέχει το 58% των ταξινομήσεων στην Ευρώπη), το χάσμα είναι σημαντικό: 54 διαθέσιμα μοντέλα (25 SUV) από τη VW έναντι 46 (21 SUV) της Stellantis. Θα συνεχίσει να αυξάνεται το χάσμα; Ή θα προλάβει η Stellantis να παρουσιάσει περισσότερα SUV και πλήρως ηλεκτρικά οχήματα σε ανταγωνιστικές τιμές κι αυτονομίες;