Πόσο μολύνουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα;
Το αποτύπωμα CO2 της παραγωγής μπαταριών είναι το κύριο επιχείρημα των επικριτών των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Χρειάζονται εκατοντάδες χιλιάδες χιλιόμετρα για να αντισταθμιστεί αυτό το μειονέκτημα ή μήπως όχι; Μια νέα μελέτη επιστημόνων από το φημισμένο Πανεπιστήμιο του Yale προσμετρά όλες τις παραμέτρους της παραγωγής καυσίμου κατά τη σύγκριση ηλεκτρικών αυτοκινήτων και κινητήρων εσωτερικής καύσης και καταλήγει σε σαφές συμπέρασμα.
Τα τελευταία χρόνια, ορισμένοι παρατηρητές της αγοράς έχουν επανειλημμένα εκφράσει αμφιβολίες για τη φιλικότητα προς το περιβάλλον της βιομηχανίας ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Η κύρια ένσταση αφορά στις έμμεσες εκπομπές που παράγουν οι ενεργοβόρες αλυσίδες εφοδιασμού των εξαρτημάτων της μπαταρίας.
Ωστόσο, μια πρόσφατη μελέτη από το Yale School of the Environment, που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Nature Communications συμπεραίνει ότι οι συνολικές έμμεσες εκπομπές από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι εξαιρετικά μικρές σε σύγκριση με τις έμμεσες εκπομπές από οχήματα που κινούνται με ορυκτά καύσιμα. Αυτό προστίθεται στις άμεσες εκπομπές από την καύση ορυκτών καυσίμων, δηλαδή τις εκπομπές που στην πραγματικότητα βγαίνουν από την εξάτμιση, όπου ήδη τα ηλεκτρικά οχήματα είναι αδιαφιλονίκητα καθαρότερα αφού δεν έχουν ρύπους.
«Αυτό που προκάλεσε έκπληξη ήταν το πόσο χαμηλότερες ήταν οι εκπομπές στα ηλεκτρικά οχήματα», λέει η μεταδιδάκτορας του Yale, Stephanie Weber. «Η αλυσίδα εφοδιασμού για οχήματα εσωτερικής καύσης είναι τόσο βρώμικη που τα ηλεκτρικά οχήματα δεν μπορούν να την ξεπεράσουν, ακόμη και όταν λαμβάνονται υπόψη οι έμμεσες εκπομπές».
Σύμφωνα με τη μελέτη, οι έμμεσες εκπομπές από οχήματα εσωτερικής καύσης αποτελούν περισσότερο από το ένα τέταρτο του συνολικού αποτυπώματος CO2 του οχήματος. Αυτό οφείλεται κυρίως στο γεγονός ότι απελευθερώνεται μεγάλη ποσότητα CO2 όταν το αργό πετρέλαιο μετατρέπεται σε καύσιμο και κατά τη μεταφορά του.
Για τη μελέτη λήφθηκαν επίσης υπόψη οι μελλοντικές τεχνολογικές εξελίξεις, όπως η προοδευτική απολιγνιτοποίηση της παραγωγής ενέργειας. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι αυτές οι εξελίξεις θα αύξαναν περαιτέρω το κλιματικό πλεονέκτημα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Σύμφωνα με τον επικεφαλής της μελέτης Paul Wolfram, η μελέτη δείχνει ότι «ο ελέφαντας στο δωμάτιο είναι η εφοδιαστική αλυσίδα ICE, όχι η εφοδιαστική αλυσίδα EV». Ο Wolfram σημειώνει επίσης ότι όσο πιο γρήγορα κινούμαστε προς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, τόσο το καλύτερο.