Πού είναι η απόβαση κινέζικων Ι.Χ. που φοβούνται όλοι στη Δύση;
Έχει γίνει πολύς λόγος τελευταία για την άφιξη των κινεζικών αυτοκινήτων στη Δύση και τη ζημιά που θα επιφέρει στους εγχώριους κατασκευαστές. Οι ανταγωνιστικές τιμές κι η βελτίωση της ποιότητας (αλλά και της παθητικής ασφάλειας) είναι τα καλύτερα όπλα για να κερδίσουν ένα αξιοπρεπές μερίδιο αγοράς εκτός Κίνας. Αλλά συμβαίνει πραγματικά αυτή η πολυθρύλητη κινέζικη απόβαση;
Πριν απαντήσουμε σε αυτήν την ερώτηση, είναι σημαντικό να συμφωνήσουμε στον ορισμό του κινεζικού αυτοκινήτου. Ο ασιατικός γίγαντας έχει καταστεί ήδη ένας πανίσχυρος εξαγωγέας αυτοκινήτων χάρη στην τεράστια παραγωγική του ικανότητα, τους χαμηλούς μισθούς και το γεγονός ότι έχει μάθει πολλά από τους δυτικούς κατασκευαστές τα τελευταία τουλάχιστον 20 χρόνια. Σήμερα, η αυτοκινητοβιομηχανία της Κίνας κατατάσσεται ως ο νούμερο ένα εξαγωγέας στον κόσμο, μπροστά από την Ιαπωνία.
Ωστόσο, τα περισσότερα από τα εξαγόμενα αυτοκίνητα παράγονται από κατασκευαστές με έδρα στη Δύση. Η Tesla, η BMW, η Volvo, η Smart, η Polestar, η Dacia, η Buick, η Chevrolet, η Lincoln κι η Lotus είναι μεταξύ των εμπορικών σημάτων που κατασκευάζουν αυτοκίνητα στην Κίνα και τα εξάγουν σε αγορές όπως η Ευρώπη κι οι Ηνωμένες Πολιτείες. Ακόμα κι αν πρόκειται για αυτοκίνητα κατασκευασμένα στην Κίνα, δεν αναφερόμαστε σε αυτά όταν λέμε κινέζικα αυτοκίνητα.
Από την άλλη πλευρά, υπάρχουν μοντέλα που παράγονται από κατασκευαστές με έδρα την Κίνα. Προορίζονται κυρίως για την εγχώρια ζήτηση, μιλάμε για μια αγορά με 25 ως 28 εκατομμύρια πωλήσεις ετησίως. Κάποιες μονάδες εξάγονται κι εκεί πρόκειται για αμιγώς κινέζικα αυτοκίνητα, αφού όλα, από τον σχεδιασμό μέχρι την εξέλιξη και την τελική παραγωγή, γίνονται στην Κίνα. Πρόκειται για μάρκες όπως οι BYD, MG, NIO, Xpeng, Hongqi, Dongfeng, Wuling, Chery, Haval, JAC, και πολλές ακόμα. Μην ξεχνάτε ότι η Κίνα έχει 99 κατασκευαστές και το 58% αυτών έχει ηλικία μικρότερη των 10 ετών.
Η σημερινή πραγματικότητα δείχνει ότι αυτή η ομάδα αμιγώς κινεζικών εμπορικών σημάτων απέχει πολύ από το να θεωρηθεί σημαντικός παίκτης στην ευρωπαϊκή αγορά, για να μην αναφέρουμε ότι είναι εντελώς απούσα στις Ηνωμένες Πολιτείες. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του Motor1, οι κινεζικές μάρκες αντιπροσωπεύουν μόλις το 2% των συνολικών ταξινομήσεων νέων επιβατικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη, έως τον Απρίλιο του 2023. Αυτό ισοδυναμεί με 85.900 μονάδες που ταξινομήθηκαν μεταξύ Ιανουαρίου κι Απριλίου. Το ποσοστό είναι μικρό αλλά ενδεικτικό της τάσης είναι ότι αποτελεί μια εντυπωσιακή αύξηση 102% από την ίδια περίοδο το 2022. Και βέβαια, δεν έχουν καταφτάσει ακόμα τα πραγματικά προσιτά κινέζικα μοντέλα. Επομένως όντως η διείσδυση στην αγορά είναι μικρή τη δεδομένη στιγμή αλλά δείχνει να υπάρχει δυναμική για πολύ υψηλότερα νούμερα. Ένα ακόμα ενδιαφέρον στοιχεία μάς αποκαλύπτει το παρακάτω γράφημα: ενώ το 2022, οι αμιγώς κινέζικες μάρκες αντιπροσώπευαν το 37% των πωλήσεων κι οι δυτικές κινέζικες το 63%, τα νούμερα αντιστράφηκαν μέσα σε μία μόλις χρονιά.
Ένα ακόμα ενδιαφέρον στοιχείο των αποτελεσμάτων στην Ευρώπη για τους πρώτους τέσσερις μήνες του τρέχοντος έτους είναι η ισχυρή παρουσία της MG. Οι πληροφορίες αποκαλύπτουν ότι αυτή η μάρκα αντιπροσώπευε λίγο περισσότερο από τα δύο τρίτα του όγκου των κινεζικών εμπορικών σημάτων αυτοκινήτων (59.200 μονάδες). Η MG αναρριχάται γρήγορα στις πωλήσεις, ειδικά στην κατηγορία των ηλεκτρικών οχημάτων, χάρη σε πολύ ανταγωνιστικά προϊόντα όπως το τελευταίο MG 4, το οποίο μπήκε στο top 10 της Ευρώπης για ηλεκτρικά οχήματα τον Απρίλιο.
Η MG βασίζει την ταχεία ανάπτυξή της όχι μόνο στα ικανά μοντέλα της, αλλά κι επειδή προβάλλεται ως εγχώρια μάρκα. Ενώ σχεδιάζει και κατασκευάζει όλα τα μοντέλα της στην Κίνα, αυτοπροβάλλεται κι οι περισσότεροι τη θεωρούν βρετανικό κατασκευαστή, κάτι που της δίνει τεράστιο πλεονέκτημα απέναντι στις κινεζικές ομολόγους της.
Το ερώτημα που παραμένει είναι πόσος χρόνος θα χρειαστεί για τις κινεζικές μάρκες για να επιλύσουν τα προβλήματα φήμης που έχουν στο εξωτερικό. Η προσιτή τιμολόγηση είναι ένας καλός τρόπος για να προσελκύσουν πελάτες, αλλά αυτό από μόνο του δε θα είναι αρκετό για να αλλάξει την αρνητική αντίληψη για τα κινεζικά αυτοκίνητα που έχουν πολλοί άνθρωποι σε όλο τον κόσμο. Θα χρειαστούν κάμποσα χρόνια για να εκτιμηθούν από όλους τα άλματα που έχουν κάνει στην ποιότητα και την παθητική ασφάλεια.