Tavares: η Γη δε διαθέτει τα υλικά που χρειάζονται τα ηλεκτρικά
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες προωθούν εν πλήρη ισχύ τη μετάβασή τους στην ηλεκτροκίνηση. Υπάρχουν όμως τόσες πρώτες ύλες ώστε να καλύψουν όλη αυτή τη ζήτηση; Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Stellantis, Carlos Tavares, δήλωσε στο Detroit News την ειλικρινή του επιφύλαξη. Ο ίδιος δεν πιστεύει ότι υπάρχουν αρκετές πρώτες ύλες στον πλανήτη για να εξηλεκτριστεί η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία. Μιλώντας στο Freedom of Mobility Forum, ο Tavares εξέφρασε τις ανησυχίες του, κυρίως για το λίθιο:
«Γνωρίζουμε ότι χρειαζόμαστε λίθιο. Γνωρίζουμε ότι δεν παράγουμε όσο χρειαζόμαστε. Αυτή τη στιγμή έχουμε στον πλανήτη 1.3 δισεκατομμύρια αυτοκίνητα που κινούνται με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Πρέπει να τα αντικαταστήσουμε με καθαρή κινητικότητα. Αυτό θα χρειαστεί πολύ λίθιο. Όχι μόνο το λίθιο μπορεί να μην είναι αρκετό, αλλά η εξόρυξή του μπορεί να δημιουργήσει άλλα γεωπολιτικά ζητήματα.»
Αυτό δε σημαίνει ότι η Stellantis αναπροσαρμόζει τους ηλεκτρικούς της στόχους. Υποστήριξε ότι η εταιρία του βρίσκεται σε καλό δρόμο για να επιτύχει τους EV στόχους που έχει θέσει για το 2030, πέντε χρόνια νωρίτερα από την απαγόρευση της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την πώληση νέων αυτοκινήτων εσωτερικής καύσης. Αλλά εξέφρασε την απογοήτευσή του με αυτό που χαρακτηρίζει ως άκαμπτους κανονισμούς σε όλο τον κόσμο που επικεντρώνονται αποκλειστικά στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Το ηλεκτρικό Citroen eC3 παρουσιάστηκε στην Ινδία με αυτονομία 320 χιλιόμετρα
«Οι κοινωνίες μας χάνουν πολλές μεγάλες δυνατότητες επειδή δεν έχουν τεχνολογικά ουδέτερους κανονισμούς. Αυτή είναι μια μεγάλη απώλεια δημιουργικότητας κι επιστημονικής δύναμης για την οποία αποφασίζουμε εκ των προτέρων επιβάλλοντας μια ενιαία τεχνολογία αντί να έχουμε έναν τεχνολογικά ουδέτερο κανονισμό που θα δημιουργούσε υγιή ανταγωνισμό», είπε. Εμείς απλώς να σας θυμήσουμε το δημοσίευμα του Ιανουαρίου, τότε που ο Tavares δεν είχε αγωνία για τις πρώτες ύλες, αλλά για το προβάδισμα των Κινέζων στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
«Η διαφορά τιμής μεταξύ ευρωπαϊκών και κινεζικών μοντέλων είναι σημαντική», είχε δηλώσει τότε. «Αν δεν αλλάξει τίποτα στην τρέχουσα κατάσταση, οι Ευρωπαίοι πελάτες που ανήκουν στη μεσαία τάξη θα στρέφονται όλο και περισσότερο στα κινεζικά μοντέλα. Η αγοραστική δύναμη πολλών ανθρώπων στην Ευρώπη μειώνεται αισθητά». Το αφεντικό της Stellantis ισχυρίστηκε ότι οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες μάχονται με το ένα χέρι δεμένο πίσω από την πλάτη, επειδή οι κανονισμοί στην Ευρώπη σημαίνουν ότι τα οχήματα που κατασκευάζονται εδώ είναι περίπου 40% πιο ακριβά από τα αντίπαλα μοντέλα που κατασκευάζονται στην Κίνα. «Νομίζω ότι έχουμε ξαναδεί αυτήν την ιστορία», είπε ο Tavares, αναφέροντας τη μοίρα της ευρωπαϊκής βιομηχανίας ηλιακών πάνελ που ζημιώθηκε από τους Κινέζους κατασκευαστές, αν και θα μπορούσε επίσης να θυμίσει τις δεκαετίες του 1960 και του ’70 και τη βρετανική βιομηχανία μοτοσικλετών ενάντια στα ιαπωνικά δίτροχα. Θεωρούμε ότι αυτή είναι η πραγματική ανησυχία του κι όχι αν φτάνει ή όχι το λίθιο.