Volvo C40 Single Motor Extended Range
"Τα ηλεκτρικά Volvo γίνονται πισωκίνητα, κάτι που βελτιώνει άρδην τα οδικά τους χαρακτηριστικά. Με σούπερ πλέον αυτονομία και προσφέροντας μια υπέροχη καθημερινότητα, μένει να καταπιείς τη σημαντική επιβάρυνση στην τιμή σε σχέση με τον ανταγωνισμό. Και βέβαια την περιορισμένη χωροταξία"
- ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ CarTalk.gr
Με ένα λιτό Δελτίο Τύπου, η Volvo μάς ενημέρωσε για κάτι πρωτόγνωρο στα αυτοκινητιστικά δεδομένα. Λες κι ήταν το πιο απλό πράγμα στον κόσμο: ότι τα ηλεκτρικά ΧC40 και C40 με ένα ηλεκτροκινητήρα, από προσθιοκίνητα θα γίνουν πισωκίνητα. Εν μία νυκτί, έτσι απλά. Και δε μιλάμε για νέο μοντέλο, όπως η BMW Σειρά 1 που από πισωκίνητη έγινε προσθιοκίνητη. Μιλάμε για ακριβώς το ίδιο μοντέλο, ούτε καν facelift. Μόνο αυτό που συνηθίζουμε που λέμε model year, τις αόρατες μικρές αλλαγές που ενσωματώνονται σε ένα μοντέλο από χρονιά σε χρονιά.
Όσο σπάνιο και μεγαλειώδες είναι, τόσο απλό κι αναμενόμενο ήταν. Και πόσα ακόμα τέτοια έχουμε να δούμε με τα ηλεκτρικά που ξαναγράφουν από την αρχή τη Βίβλο της Αυτοκίνησης; Αφού ένα μοντέλο βγαίνει σε τετρακίνητες εκδόσεις με ηλεκτρικά μοτέρ μπροστά και πίσω, πάει να πει ότι χωράνε. Ωραία. Γιατί η μονοκίνητη έκδοση να έχει μοτέρ μπροστά και να υποφέρει από υποστροφή κι ανεπιθύμητη πάλη στο τιμόνι όταν σπινάρουν οι τροχοί; Ας αφήσουμε το πίσω μοτέρ, σκέφτηκε η Volvo, για να γλιτώσουμε από τα παραπάνω δυσάρεστα.
Όπερ κι εγένετο. Σε άλλη μία ενημέρωση μάλιστα, μάθαμε ότι το C40 Recharge θα μετονομαστεί σε EC40. Αντίστοιχα, το αμιγώς ηλεκτρικό XC40 Recharge θα λέγεται EX40, ώστε να ταιριάζει απόλυτα με τα υπόλοιπα ηλεκτρικά Volvo: τα EX30, EX90 και EM90. Το όνομα XC40 θα διατηρηθεί στις εκδόσεις με κινητήρα εσωτερικής καύσης, εκ των οποίων κι η PHEV.
Το δημοσιογραφικό μοντέλο δεν πρόλαβε τα βαπτίσια, αλλά του το συγχωρούμε. Έχει όμως την επιλογή Extended Range, που δεν ξέρουμε αν θα λέγεται έτσι στο μέλλον, αλλά θα είναι σκάνδαλο αν δεν την επιλέξει κάποιος. Κοστίζει σκάρτα δύο χιλιάρικα (1.984 ευρώ, για την ακρίβεια) κι αυξάνει την αυτονομία από τα 485 στα 579 χιλιόμετρα. Για να αντισταθμίσει το επιπλέον βάρος, ο κινητήρας αποδίδει 252 αντί για 238 ίππους, με αποτέλεσμα το 0-100 να παραμένει απαράλλαχτο στα 7.3″.
Το C40 βέβαια δε μας είναι άγνωστη ποσότητα. Πριν ενάμιση χρόνο είχαμε δοκιμάσει το τετρακίνητο των 400+ ίππων, με το καταιγιστικό στρίψιμο και την ισχνή αυτονομία. Είχαμε μάλιστα ταξιδέψει στις ομορφιές της Αμφίκλειας, ρίξτε μια ματιά στο άρθρο για να ανακαλύψετε τον θησαυρό που έχει φτιάξει ο Φαίδων Μώρος στην Αμφίκαια και τα κρυμμένα μυστικά της περιοχής. Καθώς δεν υπάρχουν αλλαγές στην πλατφόρμα, δεν έχει νόημα να ξαναγκρινιάξουμε για τους χώρους, τον κεντρικό καθρέπτη που είναι σχεδόν διακοσμητικός αν είσαι ψηλός, ούτε κάποια σκληρά πλαστικά που δεν μπορούν να αμαυρώσουν τη γενική εικόνα υψηλής ποιότητας και προσεγμένου φινιρίσματος που αποπνέει η καμπίνα. Ούτε να επαινέσουμε τη χαριτωμένη κοψιά, τη γεροδεμένη κατασκευή και την αίσθηση easy living που ήθελαν (και πέτυχαν) οι Σουηδοί.
Στη δοκιμή του Twin Motor, αναρωτιόμουν πώς θα ήταν στην οδήγηση με 19άρες ζάντες. Γιατί οι 20άρες του τότε δημοσιογραφικού, εκτός από την οπτική αίσθηση του παπουτσωμένου γάτου με τα τεράστια πατούμενα, έφερναν θόρυβο κύλισης μες στην καμπίνα και κάμποσο κοπάνημα από την ανάρτηση. Και πράγματι, μετά από μια εβδομάδα με τις 19άρες, το πόρισμα είναι αμετάκλητο: θα είναι έγκλημα αν κάποιος επιλέξει το C40 του με 20άρες. Οι μικρότερες ζάντες με το λίγο παραπάνω πλαϊνό στο ελαστικό διορθώνουν σε μεγάλο βαθμό την άνεση της ανάρτησης και το καθιστούν πιο άνετο στην καθημερινότητα σε σχέση με το Model Y Long Range. Κι ο θόρυβος κύλισης είναι σαφώς μειωμένος, παρά τα εντελώς ακατάλληλα ελαστικά που φοράει το σημερινό δημοσιογραφικό. Michelin CrossClimate παρακαλώ, ένα ελαστικό που θα ταίριαζε σε εκτός δρόμου οχήματα και δε φαίνεται να έχει καμία σχέση με τον χαρακτήρα του C40. Τι δουλειά έχει ένα τέτοιο λάστιχο σε ένα δικίνητο ηλεκτρικό που δεν έχει καν ρεζέρβα;
Από τα 448 χιλιόμετρα της WLTP αυτονομίας του τετρακίνητου C40 Recharge και τα 425 του XC40 P6 με την 69άρα μπαταρία, είμαστε τώρα στα 582. Και πράγματι, τη στιγμή της παραλαβής από τα κεντρικά του Σαρακάκη, το μάτι πέφτει στην ένδειξη του ταμπλό. 100% η μπαταρία, στο 530 η αυτονομία. Να ναι καλά η μπαταρία των 82 kWh, με τις 78 να είναι ωφέλιμες. Ναι, τούτο δω είναι από τα ηλεκτρικά SUV που ξεχνάς να φορτίσεις. Γιατί ναι μεν καίει περισσότερο από ένα Model Y, αλλά λιγότερο από τα προηγούμενα Volvo, ενώ η μεγάλη μπαταρία απογειώνει την αυτονομία. Δεν μπορεί βέβαια να φτάσει τα 565 χιλιόμετρα του Model Y Long Range.
Αλλά να ξεκαθαρίσουμε ότι το C40 ξεκινά με ένα εγγενές μειονέκτημα. Μπορεί να φαίνεται κομψό κι όμορφο στο μάτι, αλλά ο αεροδυναμικός συντελεστής διαφωνεί. Με Cd 0.329, τη στιγμή που το Model Y είναι στο 0.23, δεν μπορείς να περιμένεις να ταξιδεύει με αντίστοιχα χαμηλή κατανάλωση. Ειδικά το βαρύτερο κατά 160 κιλά δικινητήριο AWD ήταν ανοικονόμητο, αφού στο ταξίδι με 120 στο Adaptive Cruise Control, η κατανάλωση σκαρφάλωνε πάνω από τις 24 kWh/100 χλμ. Εδώ είναι στις 22.5 kWh, ενώ η μέση τιμή της δοκιμής είναι στις 19. Σαφώς λιγότερες από τις 22 που είχαμε κάψει στο προσθιοκίνητο P6, που ήταν κι ελαφρύτερο. Σε καθαρά αστικό περιβάλλον, θα περιοριστεί στις 15, οπότε μπορείτε να περιμένετε πάνω από 500 πραγματικά χιλιόμετρα μέσα στην πόλη. Εν κατακλείδι, καίει περισσότερο από τον ανταγωνισμό, αλλά βγάζει χιλιόμετρα με το τσουβάλι χάρη στη μεγάλη μπαταρία.
Καταλήγεις να κάνεις χορταστικές διαδρομές κι η αυτονομία να μειώνεται λίγο, να περνάς ένα Σαββατοκύριακο λυσσώντας σε βόλτες και τις δύο μέρες, και να υπολογίζεις ότι θα το φορτίσεις ξανά την Τρίτη. Ή μάλλον την Πέμπτη. Η Volvo κάνει κάτι που πρόσφερε κι η Tesla σε κάποιες αγορές: τη μεγάλη μπαταρία του Model Y Long Range, μόνο με το πίσω μοτέρ. Και πράγματι, η Volvo παντρεύει τη μεγάλη μπαταρία με ένα μόνο μοτέρ και λιγότερους ίππους. Συνήθως, οι μονοκινητήριες εκδόσεις φορούν τη μικρή μπαταρία της γκάμας, με τη μεγάλη να συνδυάζεται με τις ισχυρότερες δικινητήριες. Που όμως καίνε περισσότερο κι έχουν μικρότερη αυτονομία. Αυτή είναι μια πολύ σωστή επιλογή, ειδικά για όσους δεν καίγονται για καταιγιστικές επιδόσεις. Έχουν τη λύση μιας έκδοσης που είναι ελαφρύτερη, φθηνότερη και με ακόμα πιο μεγάλη αυτονομία. Οπότε, με 78 ωφέλιμες kW, τελικά έχεις 400 πραγματικά χιλιόμετρα αυτονομίας στην καθημερινότητά σου με αρκετά γκαζώματα και πάνω από 350 στο ταξίδι.
Πάντως, ενώ σου λείπει το εθιστικό γκάζι του μεγάλου, στην πράξη έχεις υπερεπαρκή δύναμη για να λύσεις κάθε κατάσταση που μπορεί να αντιμετωπίσει ο μέσος οδηγός, απλά δεν είναι το ιπποφορβείο που θα σε ξετρελάνει. 7κάτι για το 0-100 με την ακαριαία απόκριση των ηλεκτρικών σημαίνει ότι η αίσθηση αντιστοιχεί σε πολύ ισχυρότερο θερμικό, τουλάχιστον σε γήινες ταχύτητες. Όσο ανεβαίνει το κοντέρ, τόσο αμβλύνεται το φαινόμενο, αλλά τελικά ίσως το συγκεκριμένο C40 είναι η πιο ώριμη επιλογή της γκάμας των Volvo 40 για τους 9 στους 10 οδηγούς. Φτάνει μακρύτερα, καίει λιγότερο, κοστίζει φθηνότερα και τελικά έχει ένα στρίψιμο που σου θυμίζει κάτι από το πισωκίνητο παρελθόν σου. Τα ηλεκτρονικά βέβαια δεν απενεργοποιούνται, αλλά το πίσω μέρος θα ανοίξει την τροχιά του κι όταν γλιστράει κάτω, μπορείς να το στρίβεις και με το γκάζι. Τιμονιά και τέρμα γκάζι κι ευχαριστούμε Σουηδία που δεν κόβεις αμέσως το ξεφάντωμα, αλλά μετά από ένα δευτερόλεπτο και λίγες μοίρες ανάποδο.
Η κατηγορία των ηλεκτρικών SUV βρίσκεται σε αδιανόητο αναβρασμό. Ο κορυφαίος εκπρόσωπός της, το Tesla Model Y, ήταν πέρσι το πιο καλοπουλημένο αυτοκίνητο στον κόσμο. Ναι, ανεξαρτήτως καυσίμου, το περιμένατε; Και τώρα, μπορείτε να βρείτε ένα μοντέλο για κάθε γούστο, σε μια κλάση που οι Κορεάτες έχουν εξαιρετική παρουσία με τα EV6 και Ioniq 5. Σφήνα στην καθεστηκυία premium τάξη που αλωνίζει με τις νέες iX1 και iX2, αλλά και το Audi Q4 Business e-tron που προσφέρει 286 ίππους, 533 χιλιόμετρα αυτονομίας και τιμή κάτω από 50 χιλιάρικα, προ επιδότησης. Υπάρχει πάντα κι η Mercedes EQA, αν και δεν προσφέρει κάτι το ιδιαίτερο. Τη στιγμή που η Ford Mustang Mach-E προβάλλεται ως η πιο οδηγοκεντρική επιλογή. Και στην κορυφή όλων, η τεχνολογική πρωτοπορία των Tesla, με το Model Y να είναι ασυναγώνιστο σε επιδόσεις, εξοπλισμό, φόρτιση και τιμή. Η επιτυχία του δεν είναι καθόλου τυχαία.
Πώς στέκεται απέναντί τους το Volvo EC40; Καταρχάς είναι από τα ομορφότερα μοντέλα της κλάσης. Προσφέρει μια αίσθηση πολυτέλειας αντάξιας του ονόματος Volvo, προσοχή στη λεπτομέρεια (εντάξει, με κάποια ακύρως σκληρά πλαστικά) κι αγχολυτική συμβίωση. Πλησιάζεις το όχημα, αρκεί να τραβήξεις τη χειρολαβή για να μπεις. Κάθεσαι στο κάθισμα, ο αισθητήρας βάρους θα ενεργοποιήσει την ανάφλεξη (καταχρηστική η λέξη), πατάς φρένο, διακόπτη στο D κι έφυγες. Το άριστο one-pedal (αν και χωρίς το έξυπνο διάβασμα του μπροστινού που έχουν τα Tesla, ώστε να σε φέρει τέλεια πίσω του στο φανάρι), η ησυχία κι η προσεγμένη κατασκευή σού φτιάχνουν την καθημερινότητα. Σου τη σπάει λίγο η απουσία Android Auto, αλλά περισσότερο θα χαλαστείς από την τιμή. Θεωρώντας ότι θα προσπεράσεις χωρίς δεύτερη σκέψη τη μικρή μπαταρία, θα κληθείς να πληρώσεις 58 χιλιάρικα (ή 61, στο πιο καλοεξοπλισμένο δημοσιογραφικό) και πάλι θα βρεις ελλείψεις. Για την ακρίβεια, στις παραπάνω τιμές προσθέστε ένα χιλιάρικο για αντλία θερμότητας, που πάει πακέτο με θερμαινόμενο τιμόνι και καθίσματα. Μα θα πάρεις τέτοιο μοντέλο χωρίς τα παραπάνω;
Εκεί είναι που μας τα χαλάει το σουηδικό SUV-coupe. Αν το κρίνεις μεμονωμένα, είναι ένα πάρα πολύ ικανό αυτοκίνητο αλλά τιμολογείται τόσο ακριβότερα του ανταγωνισμού. Για να το πούμε με όρους Model Y, σκεφτείτε ότι κοστίζει ένα πεντοχίλιαρο πάνω από το Performance του 3.7″ για το 0-100, τη στιγμή που προσφέρει επιδόσεις χειρότερες από το μικρό μονοκίνητου Υ! Από το οποίο είναι 19.000 ευρώ ακριβότερο! Και προσφέρει αυτονομία αντίστοιχη του Long Range, το οποίο είναι 11 χιλιάρικα φθηνότερο και προσφέρει τετρακίνηση με 5″ για το 0-100.
Σα να μην έφταναν τα παραπάνω, υπάρχει κι ενδοεταιρικός αντίπαλος του C40 (ή EC40, πείτε το όπως θέλετε). Ονομάζεται EX30 και πριν με λιντσάρετε, να αναφωνήσω «πάταξον μέν, ἄκουσον δέ» και να εξηγήσω τη θέση μου. Το C40 επιλέγεται για το στιλ του. Υστερεί σε χώρους και πρακτικότητα, αλλά προέχει αυτό που βγάζει ως οπτικό ερέθισμα στον ιδιοκτήτη και τους γύρω του. Ε, αυτόν ακριβώς τον ρόλο μπορεί να επιτελέσει άριστα το μικρό 30άρι. Όποιος θέλει ευρυχωρία, έτσι κι αλλιώς θα πάει καρφί στο XC40-EX40 και θα αδιαφορήσει για τα άλλα δύο στριμόκωλα ηλεκτρικά Volvo. Αλλά όποιος θυσιάζει την πρακτικότητα για τη μόστρα κι ήταν ψημένος για το C40, είναι πολύ λογικό να τον εξετάσει εξίσου και το EX30. Είναι όμορφο και φρέσκο, στα δικά μου μάτια ακόμα πιο ελκυστικό από το 40άρι γιατί είναι κάτι καινούριο. Ενώ το 40άρι έχει ίδιο μπροστινό με το XC40 που το συναντάς πλέον σε κάθε γωνία.
Το 30άρι προβάλλει το στιλάτο εσωτερικό και τη μοντέρνα οικολογική προσέγγιση, αν και σε μερικά πλαστικά είναι λίγο πιο φθηνό από τον μεγαλύτερο αδερφό. Θα το έχουμε για αναλυτική δοκιμή μετά το Πάσχα. Πάντως, οι πρώτες μας εντυπώσεις ήταν πολύ ελπιδοφόρες και μπορείτε να τις διαβάσετε εδώ. Θεωρούμε ότι θα πουλήσει πολύ κι αναμενόμενα θα κανιβαλίσει πωλήσεις κι εντός εταιρείας. Ειδικά από τη στιγμή που ξεκινά από τα 38 παρά (όλες οι τιμές που αναφέρονται στο άρθρο είναι προ κρατικής επιδότησης).
Μοντέλο | Volvo C40 |
---|---|
Έκδοση | Single Motor Extended Range |
Τιμή από | 57.908€ |
Τιμή μοντέλου δοκιμής | 60.562€ |
Τύπος αμαξώματος | Crossover |
Καύσιμο | Ηλεκτρισμός |
Κινητήρας | ένας ηλεκτροκινητήρας |
Επιτάχυνση 0 - 100 χλμ/ώρα | 6.3" |
Μέγιστη ταχύτητα | 180 χλμ/ω |
Κατανάλωση δοκιμής | 19.1 kWh/100 χλμ |
Αυτονομία | 408 χλμ |
Αυτονομία (WLTP) | 582 χλμ |
Κατανάλωση καυσίμου - Μικτός κύκλος | 17.5 kWh/100 χλμ |
Θέση του κινητήρα | Πίσω |
Ωφέλιμη χωρητικότητα μπαταρίας | 78 kWh |
Συνολική χωρητικότητα μπαταρίας | 82 kWh |
Ισχύς ηλεκτροκινητήρα | 252 ίπποι |
Ροπή ηλεκτροκινητήρα | 420 Nm |
Κίνηση | πίσω |
Κιβώτιο | αυτόματο |
Σχέσεις | 1 |
Εμπρός ανάρτηση | Γόνατα McPherson |
Πίσω ανάρτηση | Πολλαπλών συνδέσμων |
Εμπρός φρένα | αεριζόμενα δισκόφρενα |
Πίσω φρένα | αεριζόμενα δισκόφρενα |
Ελαστικά | 235 / 50 / 19 |
Στροφές τιμονιού από άκρη σε άκρη | 2.7 |
Μήκος | 4.440 χιλιοστά |
Πλάτος | 1.873 χιλιοστά |
Ύψος | 1.591 χιλιοστά |
Μεταξόνιο | 2.702 χιλιοστά |
Εμπρός μετατρόχιο | 1.598 χιλιοστά |
Πίσω μετατρόχιο | 1.603 χιλιοστά |
Απόσταση από το έδαφος | 171 χιλιοστά |
Συντελεστής οπισθέλκουσας (Cd) | 0.329 |
Βάρος | 2.021 κιλά |
Χώρος αποσκευών | 413 λίτρα |
Βαθμολογία EuroNCAP |