Συστήματα ελέγχου ταχύτητας των νέων μοντέλων: τι σημαίνουν;
Η πρόσφατα ανακοινωθείσα απαγόρευση πώλησης κινητήρων εσωτερικής καύσης το 2035 σημαίνει ότι οι Ευρωπαίοι οδηγοί έχουν λιγότερο από 13 χρόνια για να αγοράσουν το νέο βενζινοκίνητο αυτοκίνητο επιδόσεων των ονείρων τους. Αλλά χάρη σε μια δεύτερη νομοθεσία που τίθεται σε ισχύ φέτος, έχουν ακόμη λιγότερο χρόνο για να τον απολαύσουν με τον τρόπο που θα ήθελαν.
Η ΕΕ έχει καταλήξει σε τέσσερις διαφορετικούς τύπους συσκευών κατά της ταχύτητας, από τις οποίες οι αυτοκινητοβιομηχανίες είναι ελεύθερες να επιλέξουν μόνο έναν, αν κι ορισμένες επέλεξαν να εγκαταστήσουν πολλούς τύπους. Στο απλώς ενοχλητικό άκρο της ζυγαριάς υπάρχει μια ηχητική προειδοποίηση που θα ειδοποιήσει τον οδηγό ότι ταξιδεύει πάνω από το επιτρεπόμενο όριο, το αυτοκίνητο αναγνωρίζει αυτό το όριο είτε διαβάζοντας οδικές πινακίδες είτε χρησιμοποιώντας δεδομένα GPS για τη διαδρομή. Εάν μια αυτοκινητοβιομηχανία δε θεωρήσει ότι είναι αρκετά αποτρεπτικό, μπορεί να δώσει στον οδηγό μια προειδοποιητική δόνηση όπως αυτή που έχουμε ήδη από τα συστήματα προειδοποίησης αποχώρησης από τη λωρίδα κυκλοφορίας (lane assist).
Ιρλανδός αντιμετωπίζει ποινή φυλάκισης για οδήγηση με 285!
Εκεί που πραγματικά αρχίζουν να φτάνουν τα πράγματα σε επίπεδα Big Brother είναι τα συστήματα ανάδρασης. Στη βασική έκδοση, το σύστημα μπορεί να σπρώξει ενεργά το πεντάλ γκαζιού προς το μέρος σας για να σας ενθαρρύνει να επιβραδύνετε μόλις ξεπεράσετε το όριο ταχύτητας, ενώ η πιο δρακόντεια ενσάρκωση θα μπορούσε να αφαιρέσει την ικανότητα του πεντάλ να αυξάνει την ταχύτητα του οχήματος, όσο έντονα και βαθιά κι αν είναι πατηθεί το γκάζι μόλις φτάσετε στο όριο.
Ευτυχώς για τους οδηγούς που ανησυχούν για την αμφισβήτηση της ικανότητάς τους να παίρνουν τις δικές τους αποφάσεις όταν βρίσκονται πίσω από το τιμόνι, η τεχνολογία μπορεί να απενεργοποιηθεί ή να παρακαμφθεί. Αν πάλι θέλετε να ταξιδέψετε πιο γρήγορα από ό,τι σας επιτρέπει ο νόμος, μπορείτε. Και δεδομένου ότι η τεχνολογία αναγνώρισης οδικών πινακίδων δεν είναι αλάνθαστη, δεν υπάρχει καμία εγγύηση ότι τα συστήματα θα λειτουργούν όπως προβλέπεται στο 100% του χρόνου.
Μερικοί οδηγοί, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που χρησιμοποιούν ήδη περιοριστές ταχύτητας που είναι τοποθετημένοι σε σημερινά μοντέλα, δε θα ανησυχήσουν από τους νέους κανόνες, αλλά άλλοι θρηνούν ήδη αφού βλέπουν ότι ο οδηγός κινδυνεύει να υπερκεραστεί από την τεχνολογία, καθώς πλησιάζουμε στη μαζική υιοθέτηση της αυτόνομης οδήγησης.