Σιγκαπούρη: χρεώνει 80.000 το δικαίωμα ιδιοκτησίας αυτοκινήτου
Tο να είσαι λάτρης της αυτοκίνησης συνεπάγεται πάντα έξοδα. Κι αν τα κόστη για την αγορά και τη συντήρηση ενός οχήματος είναι γενικώς αποδεκτά ανάμεσα στους petrolheads, υπάρχουν κάποιοι κανονισμοί που φαίνονται τελείως αλλοπρόσαλλοι. Όπως ας πούμε τα τέλη κυκλοφορίας στην πατρίδα μας. Ένα παλιό δίλιτρο όχημα πληρώνει 600+ ευρώ, ακόμα κι αν η εμπορική του αξία είναι κάτω από το χιλιάρικο. Την ίδια στιγμή, ένα σημαντικά βαρύτερο κι ισχυρότερο νέο μοντέλο, που πρακτικά επιβαρύνει με περισσότερα έξοδα οδοποιίας, μπορεί και να απαλλάσσεται τελείως.
Αντίστοιχα, στην πολιτισμένη Δύση ορισμένοι νόμοι καθιστούν παράνομες κάποιες βελτιώσεις, ενώ ακόμη και μια θορυβώδης εξάτμιση θα μπορούσε να οδηγήσει το όχημά σας στην κατάσχεση σε ορισμένες κοινωνίες.
Κάτοχος Hyundai N τρώει κλήση παρ’ ότι φοράει την εργοστασιακή εξάτμιση!
Αλλά τα πράγματα θα μπορούσαν πάντα να είναι χειρότερα – θα μπορούσατε ας πούμε να ζείτε στη Σιγκαπούρη. Ο διάσημος φωτογράφος και αυτοκινητόφιλος Larry Chen επισκέφτηκε πρόσφατα την πλούσια ασιατική χώρα για να αναδείξει την απίστευτη αυτοκινητιστική κουλτούρα και να αξιολογήσει τις δυσκολίες που καλείται να αντιμετωπίσει κάθε λάτρης των τεσσάρων τροχών για να ζήσει το όνειρό του.
«Η γενική εντύπωση είναι ότι η κυβέρνηση της Σιγκαπούρης θα προτιμούσε να μην έχετε αυτοκίνητο», αναφέρει. «Αυτό είναι πολύ προφανές γιατί για να έχετε ένα όχημα και να το χρησιμοποιείτε στους δημόσιους δρόμους, υπάρχει κάτι που ονομάζεται COE (Πιστοποιητικό Δικαιώματος) και κοστίζει 80.000 $ (73.000 €).»
Επειδή η Σιγκαπούρη είναι μια τόσο μικρή χώρα, η κυβέρνηση εισήγαγε το COE για τον έλεγχο του πλήθους των οχημάτων. Οι υποψήφιοι ιδιοκτήτες πρέπει να αγοράσουν αυτήν την άδεια, η οποία τους δίνει το δικαίωμα να εγγράψουν και να κατέχουν ένα όχημα στη Σιγκαπούρη.
Είτε αγοράζετε ένα Suzuki Ignis είτε μια Rolls-Royce Phantom, το βαρύ τέλος για το προνόμιο ιδιοκτησίας αυτοκινήτου πρέπει να καταβληθεί και ισχύει μόνο για δέκα χρόνια. «Αν δεν πληρώσεις, τότε το αυτοκίνητο είτε καταλήγει στην πρέσα είτε πρέπει να το πουλήσεις εκτός χώρας». Αυτό εξηγεί γιατί τόσα πολλά ακριβά μεταχειρισμένα από τη Σιγκαπούρη πωλούνται σε μάντρες στην Αυστραλία, τη Νέα Ζηλανδία και πολλές άλλες χώρες της ευρύτερης περιοχής. Αν νομίζατε ότι εκεί τελειώνει το μαρτύριο, αρκεί να δείτε τις τιμές των νέων αυτοκινήτων της Σιγκαπούρης.
Μία Mercedes-Benz C-Class (ας πούμε η C180 που δοκιμάσαμε πρόσφατα) κοστίζει 315.888 SGD στη Σιγκαπούρη, περίπου 213.000 ευρώ – ένα σκανδαλώδες χρηματικό ποσό για ένα μοντέλο που στην πατρίδα μας ξεκινά από τα 53 χιλιάρικα. Παρά το υψηλό κόστος αγοράς, η αγορά της χώρας ακμάζει και φιλοξενεί μερικά από τα πιο φανταχτερά εξωτικά οχήματα της Ευρώπης και πολλά βελτιωμένα ιαπωνικά. Ο Chen κι ο οδηγός του, ο Ben, παρευρίσκονται σε μια τοπική συνάντηση και παρελαύνουν μεταξύ άλλων κάμποσες Lamborghini Aventador και μερικά Skyline GT-R. Φανταστείτε πόσο θα κοστίσει η κατοχή αυτών των αυτοκινήτων στη Σιγκαπούρη…
Σύμφωνα με πληροφορίες, υπάρχουν μόνο πέντε τεμάχια του εμβληματικού Toyota AE86 (του θρυλικού Hachiroku) στη χώρα των πέντε εκατομμυρίων κατοίκων. Αυτό μπορεί να ακούγεται φυσιολογικό σε άλλες χώρες, αλλά ο Ben σημειώνει ότι ήταν ένα πανταχού παρόν αυτοκίνητο όταν ήταν καινούριο. «Οι γονείς όλων μας τα είχαν ως καθημερινά αυτοκίνητα, ήταν φθηνά. Αυτά τα αυτοκίνητα αξίζουν τώρα μια περιουσία… το τελευταίο πωλήθηκε στα 250.000 €. Νιώθουμε χαζοί με τα ποσά που πληρώνουμε», πρόσθεσε.
Και να θυμάστε, ακόμα κι αν πληρώσατε όλα αυτά τα χρήματα για το AE86 σας, θα πρέπει να ξαναπληρώνετε το τέλος COE των 80.000 $ κάθε δέκα χρόνια. Όσοι δεν μπορούν να αντέξουν οικονομικά τα υπέρογκα τέλη, μερικές φορές κανονίζουν να κλαπεί το αγαπημένο τους όχημα ενώ βρίσκονται στη γειτονική Μαλαισία, επιτρέποντάς τους να συνεχίσουν να απολαμβάνουν εκεί το αυτοκίνητό τους – αν κι εκτός της πατρίδας τους.
Αν ενδιαφέρεστε για τους περίεργους νόμους ιδιοκτησίας αυτοκινήτου της Σιγκαπούρης – ή θέλετε να ρίξετε μια κλεφτή ματιά στην απίστευτη αυτοκινητιστική κουλτούρα της μακρινής χώρας – προτείνουμε να παρακολουθήσετε ολόκληρο το βίντεο. Αξίζει τον κόπο.