Γιατί η ΔΕΗ επιμένει στο ίδιο λάθος; Γιατί πυροβολεί τα πόδια της;

Κι αν πυροβολούσε μόνο τα πόδια της, λίγο θα μας ένοιαζε. Αλλά δυστυχώς φαίνεται ότι πυροβολεί και τους αγοραστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Στα τέλη Φλεβάρη είχαμε δημοσιεύσει ένα ρεπορτάζ σχετικά με τα ολέθρια λάθη σχετικά με την τοποθέτηση των φορτιστών της ΔΕΗ. Γιατί μπορεί ως απόλυτο νούμερο οι φορτιστές να αυξάνονται με γεωμετρική μέθοδο, αλλά είναι τόσο λάθος η τοποθεσία που γίνεται αυτό, ώστε να είναι δώρον άδωρο. Αφόρμηση για το τότε άρθρο ήταν ένα ταξίδι μας στα Ψαχνά της Εύβοιας με ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο με περιορισμένη εμβέλεια. Ένα ξεχωριστής εμφάνισης και σπορτίβικου στησίματος Honda e, το οποίο όμως μας έβγαλε την ψυχή για να καλύψει την απόσταση από τον ταχυφορτιστή στο Καπανδρίτι και μέχρι να ξαναφτάσει σε αυτόν. Οι στιγμές όπου ταξιδεύαμε στον αυτοκινητόδρομο με 70 στη δεξιά λωρίδα κι ήμαστε κινούμενο εμπόδιο για φορτηγά και ΚΤΕΛ είναι στιγμές που θέλουμε να ξεχάσουμε και δεν τιμούν την ηλεκτροκίνηση.

Τότε, είχα επισημάνει ότι ναι μεν η ΔΕΗ ασχολείται μόνο με αστικούς φορτιστές κι όχι ταχυφορτιστές στα ΣΕΑ των Εθνικών οδών, αλλά τους εγκαθιστά λάθος. Βάζει πάρα πολλούς σε σημεία που τελικά πολύ σπάνια θα πετύχεις να χρησιμοποιείται έστω κι ένας (π.χ. 8 έχει μόνο ο ΑΒ στην Παιανία κι έχουν καταντήσει όπως τα τοτέμ των Ινδιάνων) και δε βάζει αντίστοιχης ταχύτητας φορτιστές σε τουριστικά σημεία. Σαν τον διάδρομο γυμναστικής που αγοράστηκε με ελπίδα και κατέληξε κρεμαστάρι για την μπουγάδα. Όταν σπίτι σου μπορείς να φορτίσεις με το 1/4 του κόστους, γιατί να ασχοληθείς με τους φορτιστές της ΔΕΗ; Αν υποθέσουμε ότι κάποιος δεν έχει φόρτιση στο σπίτι, αυτός αφενός θα χρειαστεί να κουμπώσει το όχημά του δύο βράδια την εβδομάδα και σίγουρα θα πρέπει να μένει κοντά στους δημόσιους φορτιστές. Αν η ΔΕΗ ήθελε να κάνει πραγματικά άνοιγμα προς αυτή την κατηγορία αγοραστών, θα έπρεπε να προσφέρει χαμηλότερη χρέωση για το νυχτερινό ρεύμα (όπως ακριβώς κάνει και στα οικιακά τιμολόγια) και να μην έχει σταθερή χρέωση όλο το 24ωρο. Επίσης, για αυτόν που είναι τακτικός κι όχι περιστασιακός πελάτης, να προσφέρει κάποιο προπληρωμένο πακέτο με πιο ελκυστικές τιμές.

Καθώς έχω την ευλογία να μένω στον Δήμο 3Β, με το πιο ανεπτυγμένο δίκτυο φορτιστών στη χώρα (εξαίρεση λογικά η Αστυπάλαια), με δεκάδες αστικούς φορτιστές και τρεις 50άρηδες ταχυφορτιστές, παρατηρώ ότι πολύ σπάνια χρησιμοποιείται κάποιος φορτιστής. Κι αυτό θα γίνει μόνο σε περιπτώσεις που η φόρτιση σου εξασφαλίζει μια λαχταριστή θέση στάθμευσης, πρώτο τραπέζι πίστα. Όπως στην πλατεία της Βουλιαγμένης ή στην πλατεία του Αγίου Ιωάννη στη Βούλα. Ειδάλλως, οι φορτιστές είναι απλώς διακοσμητικοί.

Την ίδια στιγμή, η ΔΕΗ αγνόησε παντελώς την προτροπή του Φλεβάρη: οι αστικοί φορτιστές πρέπει να τοποθετηθούν σε τουριστικά σημεία που κάθεσαι με τις ώρες. Στο χιονοδρομικό στον Παρνασσό ας πούμε. Πας για σκι, κάθεσαι τόσες ώρες, αφήνεις το αμάξι να φορτίζει και το βρίσκεις γεμάτο όταν φεύγεις. Και δε θα παραπονεθείς ακόμα κι αν η ΔΕΗ σε χρέωνε 50 και 55 λεπτά, γιατί εκεί πλέον πληρώνεις υπηρεσία που σου λύνει τα χέρια. Ούτε θα πονοκεφαλιάζεις για το πού θα σταματήσεις στον αυτοκινητόδρομο. Αν σε φτάνει ή όχι η μπαταρία. Αν είναι άλλος μπροστά σου και περιμένεις μισή ώρα, ούτε θα σου κόψει το ταξίδι στη μέση. Ή στο χιονοδρομικό στα Καλάβρυτα. Στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου. Στην αρχαία Ολυμπία. Στο Μέγα Σπήλαιο στα Καλάβρυτα. Στα Μετέωρα. Στη Μονή Μακρυμάλλης, που πήγα εγώ. Στα Καλύβια στη λίμνη Πλαστήρα. Στον αρχαιολογικό χώρο στο Δίον. Στους Δελφούς. Μιλάμε για σημεία που ο άλλος θα βρίσκεται για ώρες και θα του κάνει χαοτική διαφορά στην ξενοιασιά του ταξιδιού να μπορεί να φορτίσει εκεί. Και βέβαια, θα το προτιμήσει γιατί η αργή φόρτιση δε ζορίζει την μπαταρία, όπως η ταχυφόρτιση.

γιατί να ξεροσταλιάζεις στα ΣΕΑ, όταν θα μπορούσες να φορτίσεις με χαμηλότερη χρέωση, πιο φιλικά (λόγω πιο αργού ρυθμού) για την μπαταρία στο τουριστικό μέρος που θα καταλήξεις;

 

Η ΔΕΗ θέλει να αυξήσει το δίκτυό της – και καλά κάνει. Αλλά διάλεξε τον χείριστο τρόπο. Είχε τέσσερις επιλογές:

  • να τοποθετήσει τους νέους αστικούς φορτιστές σε διαφορετικά σημεία από τώρα, ώστε να προσελκύσει περισσότερο κόσμο.
  • να τοποθετήσει τους νέους αστικούς φορτιστές σε τουριστικά σημεία που θα έκαναν τη διαφορά.
  • να αναβαθμίσει κάποιους υπάρχοντες αστικούς φορτιστές σε ταχυφορτιστές, έστω και 50άρηδες.
  • να πάει στα σημεία που ήδη μαζεύουν αράχνες και να τους διπλασιάσει! Προφανώς μια ευγενική προσφορά στο οικοσύστημα των αραχνών!

Ναι, καλά καταλάβατε, η ΔΕΗ διπλασιάζει τους αστικούς φορτιστές σε εκείνα τα σημεία που δεν πατούσε ποτέ κανένας!

Στη φωτογραφία καμαρώνουμε τις εργασίες διπλασιασμού των έτσι κι αλλιώς αχρησιμοποιήτων φορτιστών στη Βάρη. Τουλάχιστον ας έβαφαν τις παλιές θέσεις, όπου το πράσινο έχει ξεφτίσει κι ήθελε ένα φρεσκάρισμα. Πιο πολύ τόπο θα έπιαναν τα χρήματα.

Εν τω μεταξύ, συμβαίνει κι ένας ακόμα παραλογισμός. Το δίκτυο της ΔΕΗ Blue – DEI Blue επεκτείνεται στα υποκαταστήματα των ΑΒ Βασιλόπουλος και Σκλαβενίτη. Οι σταθμοί αυτοί είναι δυναμικότητας 22kW AC, που σημαίνει πως στην πράξη -στην καλύτερη περίπτωση- ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο θα γεμίσει 70 χιλιόμετρα αυτονομίας ανά ώρα φόρτισης. Είναι σαφές πως δεν μπορείς να “φουλάρεις” κατά τη διάρκεια της επίσκεψης στο κατάστημα. Κι εννοείται πως αυτό το γνωρίζουν οι policy makers τόσο των καταστημάτων, όσο και των συνεργαζόμενων παρόχων φόρτισης. Άρα δε λύνουν τα χέρια σε όσους δεν έχουν φορτιστή στο σπίτι. Και με εξαίρεση κάποιους δωρεάν φορτιστές (όχι της ΔΕΗ) σε κάποια Lidl, ποιος θα ασχοληθεί να φορτίσει στο σούπερ-μάρκετ όταν μπορεί να το κάνει φθηνότερα το βράδυ; Για να πάρει 30 χιλιόμετρα αυτονομίας θα μπλέκει με καλώδια κι εφαρμογές στο κινητό; Μα το βράδυ έχει έτοιμο το άλλο καλώδιο στην πρίζα του σπιτιού και φορτίζει μέσα σε 5″, γιατί να ασχοληθεί;

Θα μπορούσαν να είναι εξαιρετικά χρήσιμοι για κάποιον κάτοικο της περιοχής που διστάζει να κάνει το βήμα στην ηλεκτροκίνηση, επειδή δεν διαθέτει ιδιόκτητο χώρο φόρτισης! Θα μπορούσε λοιπόν να αφήνει κάθε 4-5 μέρες το όχημά του κατά τη διάρκεια της νύχτας στο parking του καταστήματος να φορτίσει πλήρως!
Εξακολουθεί όμως ο παραλογισμός τοποθέτησης σταθμών φόρτισης σε χώρους που δεν είναι προσβάσιμοι 24/7… Είτε αυτοί είναι υπόγεια (πολύ υπόγεια) parking καταστημάτων, είτε υπαίθρια parking, διαθέσιμα όμως μόνο τις ώρες λειτουργίας του καταστήματος. Ποια η λογική γι’ αυτή την πολιτική; Πώς ενισχύεται έτσι η ηλεκτροκίνηση;
Περισσότερα Άρθρα