
Νέο BYD Atto 2, το οδηγούμε στην Ελλάδα
"Το Atto 2, όπως τα περισσότερα μοντέλα της BYD, είναι ένας γεννημένος νικητής. Θα αναδειχθεί πλήρως όταν αποκτήσει το κινητήριο σύνολο που θα το απογειώσει."
Σε μια πολύ προσεγμένη εκδήλωση, η BYD παρουσίασε πριν λίγες ώρες το Atto 2. Καλεσμένοι οι Έλληνες συντάκτες αυτοκινήτου, με την ενημέρωση να ακολουθεί ευκαιρία οδήγησης του νέου μοντέλου. Ταυτόχρονα, υπήρξε στατική γνωριμία με το υπέροχο Sealion 7, με όλη την εκδήλωση να πραγματοποιείται μέσα στη νέα έκθεση στον Άλιμο. Ένα πραγματικό στολίδι από όλες τις απόψεις.
Ξεκινάμε με το Atto 2. Δε θα αναλωθώ στην εξωτερική εμφάνιση όπως τα υπόλοιπα ελληνικά μέσα. Μάτια έχεις και κρίνεις μόνος σου. Ούτε θα χάσω χρόνο με την αναπαραγωγή του Δελτίου Τύπου. Εδώ βρίσκεται το πρωτότυπο που μας έστειλε η αντιπροσωπεία, μπες να τα διαβάσεις όμορφα κι αναλυτικά. Οι ιθύνοντες τα έχουν γράψει πολύ καλύτερα από μένα. Εδώ θα σου αναλύσω τι βίωσα στο τέταρτο που πέρασα πίσω από το τιμόνι του αυτοκινήτου, από τη Γλυφάδα έως τον Άλιμο. Και στο τι αντίκρισα όση ώρα το περιεργαζόμουν στατικά. Καθώς μάλιστα κατέφτασα στην εκδήλωση με ένα Dolphin που παρέλαβα νωρίτερα την ίδια μέρα, μπορώ να κάνω και μια μικρή σύγκριση με το Δελφίνι, αλλά και με το Atto 3 (που δοκιμάσαμε πρόσφατα). Το 2άρι στέκεται όμορφα στο κέντρο της τριάδας. Ουσιαστικά έχει ίδιο μήκος με το Δελφίνι, αλλά είναι SUV. Όπως και το Atto 3, το οποίο όμως είναι 15 πόντους μακρύτερο και τοποθετείται στα C-SUV. Ύστερα, είναι οι τιμές. Χωρίς να λαμβάνουμε υπόψη μας την επιδότηση, το Δελφίνι ξεκινά από τα 26.380 €, το 2 από τα 29.990 € και το 3 από τα 34.990 €. Τα δύο άκρα φορούν 60άρα LFP μπαταρία, αν φορούσε και το Atto 2, θα ήταν το τέλειο ισομοίρασμα. Περισσότερα για την μπαταρία σε λίγο.

Δε γίνεται να μη σε κερδίσει όσο το περιεργάζεσαι. Είναι κομψό, αλλά με μετρημένο τρόπο. Μάλλον η ιδανική επιλογή από τα τρία μοντέλα. Η καμπίνα του στέκει λιγότερο φανφαρώδης και “ασιατική” από του 3, πιο ποιοτική και προσεγμένη από του Dolphin. Ακριβώς αυτό που θέλει ο Ευρωπαίος. Στο Δελφίνι, απολαμβάνεις πλουσιότατο εξοπλισμό και σοβαρά χρώματα, αλλά στερείται φαντασίας. Κι ο περιορισμός του κόστους έχει ρίξει την ποιότητα των υλικών. Τόσο στην καμπίνα, όσο και στην ηχομόνωση των ελαστικών. Στο Atto 3, φαντάζεσαι τον Κινέζο να βαρά παλαμάκια ενώ θωπεύει τις χορδές στις πόρτες, αλλά τον Δανό (και τους λοιπούς βόρειους) να ξινίζουν τα μούτρα τους. Το Atto 2 είναι το μεσαίο παιδί της οικογένειας, το πιο ισορροπημένο από όλα. Ούτε το πρώτο, το καταπιεσμένο, που βιώνει όλες τις αγωνίες των γονιών. Ούτε το τρίτο, που το κακομαθαίνουν ως στερνοπούλι.

Οι χώροι είναι κορυφαίοι για μοντέλο 4.3 μέτρων. Ο οδηγός νιώθει σα να βρίσκεται σε μοντέλο μεγαλύτερης κατηγορίας. Οι πίσω επίσης, με τα πόδια μου (1.93 παρακαλώ) να απέχουν μια παλάμη από τις μπροστινές θέσεις. Και το κεφάλι να βρίσκει οριακά στην ανοιγόμενη (με σκιάδιο) ηλιοροφή. Τα υλικά της καμπίνας βάζουν τα γυαλιά σε όλο τον ανταγωνισμό, ακόμα και τον premium (λέγε με Volvo EX30), ενώ ο εξοπλισμός είναι παραδοσιακά κινέζικος: δηλαδή χαζεύεις με το βάθος του και σε καλομαθαίνει. Η ποιότητα κύλισης είναι κορυφαία για την κλάση, με τα ελαστικά να μην ακούγονται καθόλου (εντάξει, επιφυλλάσσομαι και για τη δοκιμή, γιατί οι συνάδελφοι είχαμε στήσει κουβεντούλα και μπορεί να το ευνοώ λίγο). Τα οδικά χαρακτηριστικά μάλλον δεν είναι τόσο φροντισμένα όσο στο Dolphin. Ο πίσω άξονας είχε πιο έντονες αναπηδήσεις από το Δελφίνι, κάτι που γινόταν αντιληπτό κι από τη θέση του οδηγού, αλλά πολύ περισσότερο στο πίσω κάθισμα. Θα ήταν εξαιρετικά χρήσιμο να περνούμε χρόνο των δοκιμών μας καθισμένοι πίσω. Πού τέτοια πολυτέλεια όμως… Προφανώς δεν το στρίψαμε, αλλά σε 2-3 συνεχόμενες τιμονιές στην ευθεία για να δούμε λίγο τις κλίσεις του αμαξώματος, φαινόταν από την πρώτη μεταφορά βάρους ότι θέλει μόνο αβρότητα και προδέρμ, ευχαριστώ.
Οπότε; Το Αττο 2 αποτελεί μια μπερδεμένη περίπτωση κι εξηγώ: η BYD μάς έχει καλομάθει. Τόσο καιρό, η κινέζικη εταιρία φέρνει στην πατρίδα μας τις κορυφαίες εκδόσεις των μοντέλων της. Πόσοι γνωρίζουν ότι το Dolphin κυκλοφορεί στο εξωτερικό με μικρή μπαταρία και 95 ίππους; Εμείς εδώ απολαμβάνουμε την κορυφαία εκδοχή του, με τη μεγαλύτερη δυνατή μπαταρία και τον ισχυρότερο από τους τρεις διαθέσιμους ηλεκτροκινητήρες. Αντίστοιχα, δεν έρχεται καθόλου το Standard Range Atto 3 και ψωνίζουμε μόνο το Extended Range. Μα και στα Tesla, οι περισσότερες πωλήσεις και leasing αφορούν τις Long Range εκδόσεις, όχι τα SR. Είμαστε large λαός, να ‘ούμε…
Κάπως έτσι, νιώθεις αμηχανία όταν διαβάζεις τις προδιαγραφές του Atto 2. Έχει μήκος 4.310 mm και μεταξόνιο 2.620 mm, δηλαδή είναι μεγαλύτερο από το Yaris Cross και σχεδόν ίσο σε μήκος με το Renault Captur. Και στα δύο ρίχνει στα αυτιά σε χώρους. Για τους επιβάτες τα είπαμε. Ακόμα κι είσαι σχεδόν δίμετρος και έχεις δύο παιδιά εφήβους στα κυβικά σου, θα βολευτείτε μια χαρά. Το πορτ-μπαγκάζ είναι στα 400 λίτρα, πόσα παραπάνω να ζητήσεις σε αμάξωμα 4.3 μέτρα;
Υπερπλήρες πακέτο, που συνοδεύεται από 177 ίππους, ροπή στα 290 Nm, βάρος στα 1.570 κιλά και 0-100 κάτω από 8”, ο πάτερ φαμίλιας τρίβει ήδη τα χέρια του. Αμ δε… Για λόγους που προφανώς άπτονται των logistics της εταιρίας, οι Κινέζοι μάς συστήνουν το καμάρι τους με τη μικρότερη δυνατή μπαταρία: 45 kWh, που συνεπάγονται θεωρητική (λέγε με WLTP) αυτονομία 312 χιλιόμετρα. Που σημαίνει ότι σε ανοιχτό δρόμο, ζήτημα να βγάζεις το πολύ 200. Αν είσαι μετρημένος. Και με μέγιστη ταχυφόρτιση στα 65 kW, απλώς δεν το παίρνεις απόφαση να πας μακριά.
Στο μέλλον θα ακολουθήσει έκδοση με μεγαλύτερη μπαταρία, καθώς και plug-in hybrid. Ίσως να επιλέχθηκε να μη γίνει εσωτερικός κανιβαλισμός με τα υπόλοιπα μοντέλα της εταιρίας. Οι ίδιοι προτιμούν να το κοινωνήσουν στους αγοραστές ως “ένα αστικό SUV”. Και πριν διαμαρτυρηθείς, να πούμε ότι όντως υπάρχει κοινό για κάτι τέτοιο. Μπορεί για τους ασθενέστερους οικονομικά, ένα θερμικό SUV στα 25-27 χιλιάρικα να είναι το απόλυτο ταβάνι τους, αλλά υπάρχουν και πιο ευκατάστατοι. Που θέλουν ένα τζιπάκι για τη σύζυγο, για τα καθημερινά αγώγια. Ή για την πάρτη τους, για να μπαινοβγαίνουν όρθιοι, να βλέπουν απρόσκοπτα το περιβάλλον. Να είναι κι ηλεκτρικό, αφού έτσι κινούνται τσάμπα και πιο αγχολυτικά. Και φοροαπαλλάσσεται περισσότερο, αν το παρέχει η εταιρία. Κι όταν έχουν να πάνε μακριά, τσιμπούν το προσωπικό θερμικό που κρύβουν όλη τη βδομάδα στο γκαράζ κι ούτε γάτα, ούτε ζημιά. Μη σου κάνει εντύπωση, τόσα τέτοια μη ταξιδιάρικα EV SUV υπάρχουν. Mokka, 2008, DS3, C4, ειδικά στην πρώτη γενιά με τη μικρότερη αυτονομία.
Θεωρώ ότι το Atto 2 με τη μικρή μπαταρία θα κάνει ταξινομήσεις. Αλλά εκεί που θα γίνει πάταγος, είναι όταν αποκτήσει σοβαρή αυτονομία. Ή όταν έρθει σε PHEV. Ειδικά αυτό, με μια τιμούλα στα 32-33 χιλιάρικα και με δεδομένες τις μαζεμένες εξωτερικές διαστάσεις και τις κορυφαίες εσωτερικές, θα γίνει ανάρπαστο.
Το Sealion 7 είναι ένα πραγματικό στολίδι. Θυμίζει πολύ το Seal, με την έννοια ότι σε κερδίζει με την εμφάνισή του. Τόσο την εξωτερική, όσο και της καμπίνας. Όπως και το σεντάν της BYD, βάζει τα γυαλιά στο ανταγωνιστικό Tesla, υπερέχοντας σαφώς στην εικόνα που θα σχηματίσει κάποιος που το περιεργάζεται στατικά. Η αυτονομία υστερεί σαφώς από το Model Y, αλλά για όλα τα υπόλοιπα, θα πρέπει να περιμένουμε την αναλυτική δοκιμή. Για την ώρα, έχουμε ένα ακόμα ικανότατο μοντέλο από τον Κινέζο κολοσσό.