Opel Mokka 1.2 130
"Το Mokka προτάσσει το στιλ έναντι της ουσίας και θέλει να κερδίσει αυτούς που ψωνίζουν με βάση το γούστο κι όχι την τσέπη."
- ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ CarTalk.gr
To όμορφο B-SUV της Opel δε μας είναι άγνωστη ποσότητα. Πριν τέσσερις μήνες, είχαμε την ευκαιρία να ζήσουμε μία εβδομάδα με την πετρελαιοκίνητη (με χειροκίνητο κιβώτιο) έκδοση, με την οποία μάλιστα ταξιδέψαμε στη Φθιώτιδα. Είχαμε εξάρει το πόσο προσεγμένο και ποιοτικό είναι, πράγμα που φαίνεται ότι αποτελεί προτεραιτότητα της Stellantis για τη νέα Opel, γιατί ήταν καταφανές και στο νέο Astra. Σα να έχουν πλέον στόχευση να προσφέρουν προϊόντα που premiumίζουν σε όποια κατηγορία ανταγωνίζονται, απεμπολώντας όμως τον value for money τιμολογιακό χαρακτήρα. Ξεχάστε την Opel που ξέρατε. Δεν απευθύνεται πλέον σε αυτούς που αγοράζουν αφρόλουτρο σε προσφορά, πόσο μάλλον σε όσους το αναποδογυρίζουν όταν τελειώνει, αλλά σε όσους ανοίγουν το καπάκι και τα μυρίζουν όλα για να δουν ποιο προτιμούν. Τα νέα Opel θα τα ψωνίζεις επειδή τα γουστάρεις, όχι επειδή μετράς τρεις το λάδι, τρεις το ξύδι…
Εμείς βέβαια στην πατρίδα μας, επειδή είμαστε χαμηλού μέσου εισοδήματος, κακομουτσουνιάζουμε σε τέτοιες δηλώσεις. Φαίνεται όμως ότι και στην Ευρώπη υπάρχουν πολλοί που ψωνίζουν από το καλάθι, αλλιώς η Dacia δε θα έβγαινε τρίτη σε πωλήσεις για το 2021. Μόνο η Ιστορία θα δικαιώσει ή όχι την Stellantis για την προσήλωσή της σε παχύτερα πορτοφόλια και το μόνο σίγουρο είναι ότι κάθε τέτοια κοσμογονική μεταβολή στο DNA μιας μάρκας, σίγουρα έχει μελετηθεί εις βάθος από ειδικούς και δε γίνεται ελαφρά τη καρδία.
Πίσω στο Mokka, ξέρουμε ήδη ότι είναι ένα μοντέλο που προτάσσει κύρια την εμφάνιση εις βάρος της χρηστικότητας. Σε μια κατηγορία που o Όμιλος έχει ήδη εξαιρετικά ευρύχωρα και πρακτικά αμαξώματα (Citroen C3 Aircross κι Opel Crossland) κι έχοντας δεδικασμένο μοσχοπωλήσεων με το κουκλίστικο Peugeot 2008, το Mokka μπαίνει στο στόχαστρο όσων δεν πολυνοιάζονται για τους χώρους. Που θα ξενέρωναν αν έβλεπαν στο γκαράζ τους ένα ακόμα κουτί, κι ας χωρούσε όλο τον Βόσπορο. Για να δούμε σε ποιο κοινό θεωρεί η ίδια η Opel ότι στοχεύει, ας παρατηρήσουμε μία από τις επίσημες φωτογραφίες της στη σελίδα της:
Αλανιάρα νεαρά, άντε τώρα να της μιλήσεις για παντρειές και κουτσούβελα. Προσέξτε τη σημειολογία, η Opel δεν παρουσιάζει καν ένα νεαρό ζευγάρι με ένα μικρό παιδάκι. Αν κατατάσσετε τους χώρους ψηλά στις προτεραιότητές σας, το Mokka δεν είναι σε καμία περίπτωση ευρύχωρο, ούτε μπαινοβγαίνεις με άνεση που αρμόζει σε B-SUV. Αν λοιπόν είστε από αυτούς, η γερμανική εταιρία σάς προτείνει να θυσιάσετε λίγη από την εξωτερική εμφάνιση για την ευρυχωρία του Crossland. Έχει μάλιστα και το σύστημα IntelliGrip, που το κολακεύει εκτός δρόμου. Το Mokka, ενώ στον αδαή φαίνεται πιο τζιπ από το πολυμορφικό αδερφάκι του, εν τούτοις δεν έχει καμία πρόβλεψη για να εγκαταλείψει την άσφαλτο.
Σε αυτήν είναι ευκολοδήγητο, με ένα κιβώτιο βούτυρο στην καθημερινή χρήση, μαλακό τιμόνι και μια εσάνς ότι οδηγείς μεγάλο SUV. Έχεις ένα θηριώδες καπό εκεί μπροστά σου, με τσάκισμα στη μέση (θυμίζει λίγο το ανέκδοτο με τον ταξιτζή που σημάδευε τις γριές με το αστέρι της Mercedes στο καπό) και το ισχυρό του σημείο είναι το χαλαρό cruising. Έχει μια πλεύση κατά τον διαμήκη άξονα που συναντάς σε μεγάλα SUV κι έχει την πλάκα της όταν κινείσαι χαλαρά. Εκεί όμως έγκειται ένα σημαντικό μειονέκτημα του Mokka: στη ρύθμιση της ανάρτησης. Για να είναι συμμαζεμένες οι κλίσεις στις στροφές, έχουν σκληρύνει την ανάρτηση. Μπροστά δεν είναι πρόβλημα, το αμάξωμα είναι γεροδεμένο και δεν ακούγεται η παραμικρή υποψία τριγμού. Πίσω όμως, ο ημιάκαμπτος άξονας έχει ξερές αντιδράσεις, τις αισθάνεσαι στα μαλακά σου μόρια και στα αυτιά σου. Μιλάμε για έντονες αναπηδήσεις, όχι κάτι απαλό, τσίμα-τσίμα για να γκρινιάξουμε.
“Έτσι είναι τα σπορ μοντέλα, θα υποστείς το κοπάνημα για να χαρείς στο στροφιλίκι“, θα σκεφτούν κάποιοι. Αν κι η εμφάνιση του μικρού Opel αφήνει σπορ υποσχέσεις, μην περιμένετε αντίστοιχη διάδραση στην οδήγηση. Σου κλείνει το μάτι για Mike Jagger και στην πορεία βγαίνει Δεληβοριάς. Το τιμόνι είναι στο περίπου σε αίσθηση (όχι αντίθετο με τα ειωθότα της Opel τόσες δεκαετίες), έχω την αίσθηση μάλιστα ότι είναι ένα κλικ πιο αναίσθητο από του πετρελαίου. Πάνε και τρεισήμισι μήνες βέβαια, οπότε δεν μπορώ να είμαι απόλυτος. Να φταίει το διαφορετικό ζύγισμα, ένεκα του βαρύτερου κινητήρα diesel και του πώς φορτίζει τον μπροστινό άξονα;
Ύστερα, είναι αυτό το κιβώτιο κι αυτός ο βαρύς σφόνδυλος: όταν κάνεις την πρώτη αλλαγή 1η-2α-3η στον κόφτη, το κιβώτιο που δε συμπαθεί τις γρήγορες αλλαγές, μαζί με το ράθυμο πέσιμο των σαλ, σε συνδυασμό με το μπρουμούτισμα της μούρης σε κάθε αλλαγή θα σου κόψει κάθε διάθεση για κυνηγητό. Τέλος πάντων, αν περίμενες πιο πικάντικη γεύση, θα πρέπει να την αναζητήσεις αλλού. Όχι Ford Puma και Nissan Juke, δεν κινδυνεύετε. Κι είναι κρίμα γιατί στο Mokka κάθεσαι επιθετικά, σε μια σχεδόν κλειστοφοβική καμπίνα (ας την πούμε coupeδίστικη, είναι πιο εύπεπτο), με ένα ταμπλό που είναι στραμμένο προς το μέρος σου σαν παλιά BMW. Σταματημένο, σε πείθει ότι θα έχει οδηγικό ταμπεραμέντο, αλλά στην πράξη δεν το επαληθεύει. Στην ευθεία δεν εξιτάρει, στις στροφές έχει το μείον του τιμονιού και μέτρια πρόσφυση παρά τις 18άρες. Τελικά φαίνεται να οφελούν μόνο στη μόστρα, αφού σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοινώνει η ίδια η Opel, η έκδοση με τις 16άρες ζάντες έχει την καλύτερη πρόσφυση στο βρεγμένο, τόσο από τις 17άρες, όσο και τις 18άρες. Ταυτόχρονα όμως, παράγει 3 dB παραπάνω από τις δύο τελευταίες.
To μοτεράκι είναι ψυχωμένο, έχει ροπή από χαμηλά κι απλώνει όμορφα τη δύναμή του. Θυμίζει τον 1.4 της Suzuki, όπου η μπαταρία γεμίζει το κενό της τουρμπίνας χαμηλά. Εδώ έχεις την ίδια αίσθηση, παρ΄ότι απουσιάζουν 200 κ.εκ. κι η τουρμπίνα. Φαίνεται να συνεργάζεται πιο αρμονικά με το κιβώτιο σε σχέση με το Crossland, όπου μου είχε φανεί πολύ μακριά η τελική σχέση μετάδοσης. Αντίστοιχη είναι κι εδώ και μάλιστα το Mokka ζυγίζει και 16 κιλά παραπάνω. Κι όμως, το αποτέλεσμα στον δρόμο είναι σαφώς καλύτερο. Έχει δύναμη από χαμηλά, επιταχύνει με πυγμή όταν ξυπνήσει η τουρμπίνα και γενικά νιώθεις το μοτέρ γεμάτο. Προσπαθώντας να καταλάβω τι έχει διαφοροποιηθεί σε σχέση με το Crossland και το Astra, που φορούσαν το ίδιο μηχανικό σύνολο και δεν ήταν τόσο ορεξάτα, διαπίστωσα ότι διαφέρουν τα διανυθέντα χιλιόμετρα. Τα άλλα δύο είχαν κάπου στα 1.500, ενώ το Mokka είχε ξεπεράσει τα 6.000. Μιλάμε για μεγάλη διαφορά, καλά νέα αυτά για τους κατόχους. Αυτό που παραμένει σταθερό είναι η φασαριόζικη φύση του, αυτά είναι χούγια που δεν αλλάζουν.
Η κατανάλωση του δοκιμίου κυμάνθηκε στα 6.8 λίτρα, δεν είναι υπερβολική για μη υβριδικό μοντέλο αλλά τα κακά νέα είναι ότι ο ανταγωνισμός έχει πλέον πολλές εξηλεκτρισμένες προτάσεις που καίνε σημαντικά λιγότερο. Αν κάνετε μπόλικα χιλιόμετρα σε ανοιχτό δρόμο, δείτε και την πετρελαιοκίνητη έκδοση. Με αντίστοιχο εξοπλισμό, το βενζινοκίνητο και το πετρελαιοκίνητο έχουν ένα χιλιάρικο και κάτι ψιλά διαφορά. Γρήγορα θα αποσβεστούν και δεδομένου του θορυβώδους χαρακτήρα του βενζινοκινητήρα, δε θα έχετε ιδιαίτερη διαφορά στον πολιτισμένο χαρακτήρα. Μόνο πρόβλημα είναι ότι το πετρέλαιο δε διατίθεται σε συνδυασμό με το αυτόματο κιβώτιο, που θα ενίσχυε τον αγχολυτικό και ξεκούραστο χαρακτήρα του μοντέλου. Γιατί -ανακεφαλαιώνοντας- θυμίζουμε ότι δε μιλάμε για πραγματικά σπορ μοντέλο. Μπορεί να φαίνεται, αλλά δεν είναι. Μάλλον απευθύνεται σε όσους θέλουν να δείχνουν περιπετειώδεις, αλλά περισσότερο στο Instagram παρά στην πραγματική ζωή. Εν τω μεταξύ, επειδή ακριβώς είναι από τα μοντέλα που τα αγοράζεις για την εμφάνισή τους, θα κληθείς να προσπεράσεις τις βασικές εκδόσεις και να βάλεις το χέρι βαθιά στην τσέπη για κάτι πιο εκλεκτό, όπως την έκδοση δοκιμής που καβατζάρει τα 28.5 χιλιάρικα.
Θεωρώ το Crossland πιο παρεξηγημένο αλλά σωστότερο αυτοκίνητο: με παραπλήσιες διαστάσεις, προσφέρει πολύ μεγαλύτερους χώρους, μπαινοβγαίνεις πιο εύκολα, έχει πιο ευήλια καμπίνα, θα πάει πιο μακριά εκτός δρόμου, έχει πιο άνετη ανάρτηση αφού δεν το παίζει σπορτίφ κι είναι πιο ώριμο στις ρυθμίσεις του, αλλά δεν είναι τόσο όμορφο, ούτε σε φτιάχνει αντίστοιχα η καμπίνα του. Χάνει σε εμφάνιση, κερδίζει σε ουσία.
Μοντέλο | Mokka |
---|---|
Έκδοση | 1.2lt Turbo 130hp manual More |
Τιμή από | 22.600€ |
Τιμή μοντέλου δοκιμής | 28.405€ |
Τύπος αμαξώματος | Crossover |
Καύσιμο | Βενζίνη |
Κινητήρας | τούρμπο |
Κύλινδροι | 3 |
Κυβικά | 1.199 κ.εκ. |
Επιτάχυνση 0 - 100 χλμ/ώρα | 9.1" |
Μέγιστη ταχύτητα | 202 χλμ/ω |
Κατανάλωση δοκιμής | 6.8 λίτρα/100 χλμ |
Αυτονομία | 647 χλμ |
Κατανάλωση καυσίμου - Μικτός κύκλος | 4.5 λίτρα/100 χλμ |
Κατανάλωση καυσίμου – Κύκλος εντός πόλης | 5.3 λίτρα/100 χλμ |
Κατανάλωση καυσίμου - Κύκλος εκτός πόλης | 4 λίτρα/100 χλμ |
Εκπομπές CO2 (WLTP) | 128 γρ/χλμ |
Προδιαγραφές Ρύπων | Euro6d |
Συνολική ισχύς | 130 ίπποι στις 5.500 σ.α.λ. |
Συνολική ροπή | 230 Nm στις 1.750 σ.α.λ. |
Μέγιστη ταχύτητα περιστροφής | 6.250 σ.α.λ. |
Θέση του κινητήρα | Εμπρός και Εγκάρσια |
Κίνηση | μπροστά |
Κιβώτιο | χειροκίνητο |
Σχέσεις | 6 |
Εμπρός ανάρτηση | Γόνατα McPherson |
Πίσω ανάρτηση | Ημιάκαμπτος άξονας |
Εμπρός φρένα | αεριζόμενα δισκόφρενα |
Πίσω φρένα | δισκόφρενα |
Ελαστικά | 215 / 55 / 18 |
Διάμετρος στροφής | 11.08 μέτρα |
Στροφές τιμονιού από άκρη σε άκρη | 2.8 |
Μήκος | 4.151 χιλιοστά |
Πλάτος | 1.791 χιλιοστά |
Ύψος | 1.531 χιλιοστά |
Μεταξόνιο | 2.557 χιλιοστά |
Εμπρός μετατρόχιο | 1.548 χιλιοστά |
Πίσω μετατρόχιο | 1.548 χιλιοστά |
Απόσταση από το έδαφος | 160 χιλιοστά |
Συντελεστής οπισθέλκουσας (Cd) | 0.32 |
Βάρος | 1.200 κιλά |
Χώρος αποσκευών | 350 λίτρα |
Ντεπόζιτο | 44 λίτρα |
Βαθμολογία EuroNCAP |