Πώς οι ελληνικοί πάροχοι φόρτισης μας σπρώχνουν προς τα Tesla;

Είστε καθισμένος στον υπολογιστή σας. Έχετε αποφασίσει ότι το επόμενό σας αυτοκίνητο θα είναι ηλεκτρικό και σκανάρετε το Διαδίκτυο για δοκιμές, κριτικές κατόχων και σχόλια που θα σας βοηθήσουν να αποφασίσετε σωστά, χωρίς φόβο και πάθος. Μπαίνετε σε εφαρμογές φόρτισης όπως το Plugshare και σελίδες προγραμματισμού ταξιδιών (όπως το A better route planner) και πραγματοποιείτε εικονικά σενάρια ταξιδιού προς το εξοχικό σας ή άλλους δημοφιλείς προορισμούς. Διαβάζετε ξανά και ξανά το εμπεριστατωμένο άρθρο του CarTalk.gr για το τι πρέπει να γνωρίζει όποιος πρόκειται να ταξιδέψει με ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Διαπιστώνετε ότι οι λεγόμενοι ταχυφορτιστές είναι ακόμα ελάχιστοι κι οι περισσότεροι φορτιστές στους αυτοκινητοδρόμους είναι μάλλον για να βγει η υποχρέωση, παρά ουσιαστική λύση στο πρόβλημα. 50 και 60 kW μέγιστης ισχύς φόρτισης, τη στιγμή που τα περισσότερα ταξιδιάρικα ηλεκτρικά μπορούν να δεχτούν πάνω από 200. Το πρόβλημα γίνεται ακόμα χειρότερο όταν αναλογίζεστε ότι υπάρχει μόνο ένας (ταχυ)φορτιστής ανά κατεύθυνση, οπότε αν συνυπολογίσετε ότι θα είναι κατειλημμένος κι ότι ο προηγούμενος θα φορτίζει με ρυθμό χελώνας, αρχίζετε να σκέφτεστε εφιαλτικά σενάρια σε περιπτώσεις μεγάλων εξόδων των εκδρομέων.

Χμ, θα είναι τριήμερο της Καθαρής Δευτέρας, η μισή Αττική θα βρίσκεται εκτός των τειχών, τα ηλεκτρικά όλο κι ανεβαίνουν σε πωλήσεις (ήδη ξεπέρασαν το πετρέλαιο πανευρωπαϊκά) και ξαφνικά θα βρισκόμαστε τέσσερα αυτοκίνητα μπροστά σε έναν 50άρη φορτιστή. Ακόμα κι αν όλοι οι ιδιοκτήτες είναι συνεργάσιμοι και δεχτούν να φορτίσουν μόνο όσο χρειάζονται για να φτάσουν στο σπίτι τους με 10% (πάντα αφήνουμε ένα περιθώριο ασφαλείας για κάτι έκτακτο), αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να κάτσω εκεί τρεις ώρες… Φρίκη!

Την ίδια στιγμή, δεν μπορείτε να αγνοήσετε το ιδιόκτητο δίκτυο ταχυφόρτισης της Tesla. Έχει τουλάχιστον τέσσερις φορτιστές ανά κατεύθυνση και μάλιστα με σοβαρή ισχύ (250 kW στους αυτοκινητοδρόμους). Εκεί λοιπόν που οι υπόλοιποι ηλεκτρικοί θα συναθροίζονται για έναν 50άρη για 30-40 λεπτά φόρτισης έκαστος, εσείς θα φτάνετε σε τέσσερις, όπου θα χρειάζεστε γύρω στο 20λεπτο για να φορτώσετε αντίστοιχα χιλιόμετρα. Τα παραπάνω συνυγορούν ώστε να καταλήξετε στο συμπέρασμα ότι εφόσον επιλέξετε ένα μοντέλο της Tesla, η πιθανότητα να χρειαστεί να περιμένετε κάποιον άλλον μπροστά σας είναι εξαιρετικά σπάνια.

Οι παραπάνω συλλογισμοί είναι σωστοί αλλά θα ίσχυαν αν όλα τα δίκτυα λειτουργούσαν αψεγάδιαστα. Δυστυχώς όμως, η πραγματικότητα απέχει παρασάγγας. Το δίκτυο της Tesla αποδεικνύεται παγκοσμίως εξαιρετικά αξιόπιστο κι απλό στη χρήση, το μεγαλύτερο όπλο της στην προσέλκυση νέων πελατών (σε συνδυασμό βέβαια με τις προσιτές τιμές και το εξαιρετικά άρτιο προϊόν), αλλά δεν ισχύει το ίδιο και για τους υπόλοιπους. Πληθαίνουν οι φωνές διαμαρτυρίας στην ελληνική Ομάδα EV στο Facebook, από την οποία απομονώσαμε μερικές πρόσφατες ιστορίες απόγνωσης, ικανές να στοιχειολογήσουν αυτό που αναφέρουμε στον τίτλο του άρθρου: άθελά τους, οι ελληνικές εταιρίες φόρτισης σπρώχνουν τους αγοραστές προς την αγκαλιά του Elon Musk. Δυσλειτουργίες, ανικανότητα εκκίνησης της φόρτισης, αδυναμία απομακρυσμένης βοήθειας από τα κεντρικά, το ταξίδι των κατόχων (μη Tesla) ηλεκτρικών αποτελεί τακτικά μια δυσάρεστη εμπειρία, που τους βάζει σε δεύτερες σκέψεις για την επιλογή τους. Ασυναίσθητα, σκέφτονται ότι όταν τελειώσει το τωρινό leasing, δεδομένης της αύξησης των ηλεκτρικών που θα κυκλοφορούν τότε, στην επόμενη επιλογή τους θα πρέπει να λάβουν ακόμα πιο σοβαρά υπόψη τους το δίκτυο φόρτισης.

Ο λόγος λοιπόν στους άμεσα θιγέντες, τα γραφόμενα των οποίων σας μεταφέρουμε αυτούσια, όπως ακριβώς τα κατέγραψαν μετά από κάποια δυσάρεστη εμπειρία τους φόρτισης:

  • ΣΕΑ Αλμυρου(κατεύθυνση προς Θεσσαλονίκη). Σταματήσαμε να φορτίσουμε. Ο 50άρης off. Προσπαθήσαμε αρκετές φορές μέχρι που μας είδε υπάλληλος διπλανού καταστήματος και μας είπε ότι προσπαθούμε άδικα. Με λύπη διαπιστώνω ακόμα μια φορά ότι δεν υπάρχει σωτηρία. Κάτοχος του οχήματος δύο χρόνια και σε κάθε ταξίδι τρέμει το φυλλοκάρδι μου για το αν θα φτάσω στον προορισμό μου. Πλέον σκέφτομαι σοβαρά του χρόνου στην τριετία, να το αλλάξω με plug-in. Όχι τίποτα άλλο, μεγαλώνω και δεν μπορώ να αντέξω τέτοιες συγκινήσεις.

  • Τρομερός ταχυφορτιστής της ΔΕΗ Blue – DEI Blue στα Ιωάννινα (Audi Καψιώχας). Υποτίθεται είναι 180 kW. Στον ίδιο στη Θεσσαλονίκη έχω δει 125 kW. Εδώ 14 kW(!) . Ναι, σωστά διαβάσατε! Ένα αυτοκίνητο μόνο του: max 34 kW και δύο αυτοκίνητα: 14 kW ο ένας και 21 kW ο άλλος! Απο Θεσσαλονίκη ερχόμενος τον είχα βάλει στο πρόγραμμα λόγω ταχύτητας και κατέληξα ΣΕΑ Επισκοπικού σε κλασικό 50άρη…
  • Στον 300άρη ΔΕΗ Blue – DEI Blue στο Ρίο, βρέθηκα να φορτιζω μαζί με ένα Ioniq που μόλις είχε κουμπώσει. Εμείς φτάσαμε με 12%. Δυστυχώς δεν πιάσαμε πάνω από 79 kW, που σημαίνει ότι κάναμε σχεδόν διπλάσιο χρόνο από το κανονικό. H χρέωση του 300άρη φορτιστή στα 0.65 € για ταχύτητα φόρτισης που δεν ξεπερνά τα 79 kW, μου φαίνεται πολύ άδικη. ΔΕΗ, πώς σχεδιάζετε να το αντιμετωπίσετε; Έχετε σκεφτεί μια πιο δυναμική χρέωση αναλόγως το max που μπορεί να δώσει ο φορτιστής τη συγκεκριμένη στιγμή (όχι πόσο τραβάει το αμάξι);
  • Lidl Θέρμης- Πανοράματος , χαλασμένος ο (καινούριος) DC φορτιστής, ενημέρωσα το προσωπικό, το γνωρίζουμε είπαν, «έχουμε αναφέρει τη βλάβη εδώ και δύο εβδομάδες, περιμένουμε να αποκατασταθεί».
  • 30 λεπτά χαμένα στον 180άρη φορτιστή της ΔΕΗ Blue – DEI Blue σήμερα το μεσημέρι στα Ιωάννινα. Έφτασα με το δεξί plug να φαίνεται στην εφαρμογή εκτός λειτουργίας. Συνδέθηκα στο αριστερό αλλά τίποτα, δεν ξεκινούσε η φόρτιση. Αφού δοκίμασα 2-3 φορές, τηλέφωνο στην υποστήριξη. Έκαναν μια επανεκκίνηση που πήρε 7-8 λεπτά, αλλά μετά φαίνονταν και τα δύο plugs εκτός λειτουργίας. Στην οθόνη του φορτιστή φαινόταν όλα σωστά, κάτι που εμένα μού δείχνει αδυναμία επικοινωνίας με το κεντρικό τους σύστημα, πράγμα απαράδεκτο. Δεύτερο τηλέφωνο στο support, αλλά το μόνο που μου είπαν ήταν να περιμένω κι άλλο ή να πάω σε άλλο φορτιστή. Γεμάτος τσαντίλα πήγα στο The Mart, όπου κι εκεί πρόβλημα με την εφαρμογή να μην αναγνωρίζει (!!!) το QR code. Επέλεξα τελικά manually το plug κι ευτυχώς ξεκίνησε. Στη διάρκεια της φόρτισης έπεσε για 1-2 λεπτά στα 25 kW (είναι 60άρης) αλλά επανήλθε μετά στα 60. Χαμένος συνολικά χρόνος (αφού δε φόρτισα στον 180άρη) τουλάχιστον 45 λεπτά. Όταν οι υπηρεσίες σας αποτυγχάνουν, οφείλετε μία επανόρθωση στον πελάτη ΔΕΗ Blue – DEI Blue. Όχι απλώς να του λέτε, λυπάμαι, πάτε άλλου. Θέλω τέλος να σχολιάσω το επίπεδο κατάρτισης του support. Αγνοούσαν πως η εφαρμογή δε βγάζει την επιλογή σκαναρίσματος QR code όταν τα plugs είναι εκτός λειτουργίας. Χάσαμε 2-3 λεπτά στο τηλέφωνο για να το καταλάβουν. Εκπαιδεύστε καλύτερα το προσωπικό, να γνωρίζει πως δουλεύει η εφαρμογή σας. Αν ισχύει πως ο φορτιστής ήταν εκτός λόγω μη επικοινωνίας με το κεντρικό σας σύστημα, βρείτε τρόπο ώστε ο πελάτης να μπορεί να φορτίσει χωρίς χρέωση. Είναι προτιμότερο να χάσετε 10-20 ευρώ από το να έχετε ένα αγανακτισμένο πελάτη μεσημεριάτικα, μέσα στον ντάλα ήλιο του καλοκαιριού.

Tesla: έχει πάνω από 10.000 ταχυφορτιστές σε όλη την Ευρώπη

  • Μερικές πληροφορίες για το δίκτυο ταχυφορτιστών στη διαδρομή Θεσσαλονίκη – Πάτρα από το σημερινό μου ταξίδι:
    ΔΕΗ Blue – DEI Blue στην AUDI Καψιόχας στα Ιωάννινα το δεξί plug δε δούλεψε, έκανα τρεις δοκιμές κι έχασα 10 λεπτά. Μετά συνδέθηκα στο αριστερό και δούλεψε. Αποφύγετε το δεξί plug καλού κακού.
    NRG ο φορτιστής στο ΣΕΑ Επισκοπικού στο δρόμο προς Αντίρριο δε λειτουργεί από τον Απρίλη. Σκοπεύετε να τον φτιάξετε ποτέ; Απαράδεκτο να είναι offline 2+ μήνες.
    – Είναι επιτακτική η ανάγκη να μπει ένας ταχυφορτιστής στα Γρεβενά. Είχε αναφερθεί πως η ΔΕΗ Blue – DEI Blue σκόπευε να βάλει εκεί. Τι γίνεται; Χωρίς αυτό το φορτιστή, αναγκαζόμαστε να φορτίσουμε ως 90% στη Βέροια για να είμαστε σίγουροι ότι θα φτάσουμε άνετα στα Ιωάννινα. Οι φορτιστές που βάλατε Κοζάνη δεν εξυπηρετούν, θα χάσει κάποιος μία ώρα στη παράκαμψη.
    – Ο φορτιστής στο ΣΕΑ Φιλιππιάδας προς Αντίρριο της NRG δούλευε κανονικά αλλά το ΣΕΑ αυτό είναι πολύ χειρότερο για να κάνεις στάση από αυτό του Επισκοπικού.
  • Η τεχνική υποστήριξη της Protergia υπάρχει; Υπάρχει επικοινωνία; Ή μάλλον το κλείσανε το μαγαζί;
  • Πρόβλημα με Watt – Volt. Χτες φορτισα κανονικά. Σήμερα διέκοψα για κάποιο λόγο και δε δέχεται πληρωμή, όποια κάρτα κι αν βάλω. Από επικοινωνία με την εταιρία… ατύχησα. Καμία ιδέα;
  • Κέρκυρα ρε παιδιά τι γίνεται; Έχουμε αξιόπιστη λύση για διακοπές; Θα φορτισω Ιωάννινα αλλά δε θα με φτάσει πάνε-έλα Κέρκυρα και βόλτες στο νησί. Βλέπω μόνο έναν 60άρη. Οι άλλοι δύο DC είναι off.

  • ΔΕΗ Blue – DEI Blue ο μοναδικός DC στην Κατερίνη (Λεωφόρος Ιασωνιδη 104) είναι χαλασμένος πολύ καιρό τώρα. Τελευταία επιτυχημένη φόρτιση μου στις 13-5-2023. Μετά από επανειλημμένες οχλήσεις μου στο support, παραμένει εκτός και κανείς δεν ξέρει πότε θα φτιαχτεί. Ήδη στο plugshare απέκτησε χαμηλή βαθμολογία κι ένα σωρό παράπονα δικαιολογημένα.
    Σας παρακαλώ επιληφθείτε του ζητήματος κι επισκευάστε τον. Δεν υπάρχει τίποτα άλλο σε DC πουθενά κοντά. Μόνο σε ΣΕΑ Εθνικής…
  • Ερχόμενοι από Βέλγιο στις Σέρρες, προσπαθήσαμε να φορτίσουμε με την Blink. Κατεβάζοντας την εφαρμογή, δε δεχόταν την πιστωτική κάρτα μας και μετά από επικοινωνία με την εξυπηρέτηση πελατών, μας είπαν ότι ίσως να οφείλεται ότι δεν είναι από ελληνική τράπεζα.
  • Μετά την σημερινή (για πολλοστή φορά) περιπέτεια που είχα με κάποιον πάροχο, που λόγω της αδυναμίας του παρόχου να μου επιτρέψει λόγω τεχνικών δυσκολιών του να φορτίσω, καθυστέρησα αρκετά σε παράκαμψη με αποτέλεσμα μετά να κολλήσω και στην εθνική οδό λόγω των πυρκαγιών (πρόσφατο σχόλιο από κάτοχο Tesla που αναγκάστηκε να κινηθεί προς περιοχή που δεν υπάρχει supercharger κι έμπλεξε με τους υπόλοιπους παρόχους).

Επίτηδες δεν αναφέρουμε καν το γεγονός ότι η ταχυφόρτιση στο δίκτυο της Tesla είναι δωρεάν, γιατί καταργείται από την ερχόμενη Δευτέρα. Τα συμπεράσματα δικά σας…

Περισσότερα Άρθρα