Ταξιδεύοντας με ηλεκτρικό αυτοκίνητο, να όλα τα μικρά μυστικά

Τα ηλεκτρικά είναι μόνο για αστική χρήση. Ξεκίνησα να φτάσω στη Σπάρτη και δεν τα κατάφερα ποτέ. Μην ξανακούσω για ηλεκτρικό. Η ζωή σου θα γίνει κόλαση περιμένοντας να φορτίσεις. Πάρε μαζί σου κι ένα power bank στο πορτ-μπαγκάζ για καλό και για κακό.

Το ταξίδι με ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο δεν είναι η αγχολυτική διαδικασία που έχουμε συνηθίσει τόσες δεκαετίες με τα μοντέλα βενζίνης και πετρελαίου. Δεν μπαίνεις στο αυτοκίνητο, αδιαφορώντας για το καύσιμο στο ντεπόζιτο. «Έλα μωρέ, θα σταματήσω δύο λεπτάκια να φουλάρω και φύγαμε». Η γενική αρχή είναι ότι φερόμαστε σε αυτοκίνητό μας όπως στο κινητό μας, το πριζώνουμε κάθε βράδυ και το πρωί είναι φουλαρισμένο.

Δυστυχώς, χρειάζεται ένας στοιχειώδης προγραμματισμός και λίγη ενασχόληση, αλλά όπως θα σας πουν κι οι κάτοχοι, είναι κάτι που εύκολα συνηθίζεται.

  • Καταρχάς, αποβραδίς φορτίζουμε το αυτοκίνητο, ώστε η μπαταρία να βρίσκεται στο 100% όταν ξεκινήσουμε. Από τη στιγμή που καθημερινά δεν ξεπερνούμε το 80%, τότε δεν υπάρχει το παραμικρό πρόβλημα να τη γεμίσουμε πλήρως στα 5-10 ταξίδια που θα πραγματοποιήσουμε ετησίως. Με αυτόν τον τρόπο, εξασφαλίζουμε ότι θα φτάσουμε μακρύτερα, με λιγότερο άγχος, αλλά κι ότι θα καρπωθούμε τη φθηνή οικιακή φόρτιση. Έχετε κατά νου ότι το νυχτερινό ρεύμα κοστίζει περίπου τέσσερις φορές λιγότερο σε σχέση με έναν ταχυφορτιστή στον αυτοκινητόδρομο.
το 500e γεμίζει άνετα κάθε βράδυ σε πρίζα σπιτιού, εδώ στα κεντρικά του CarTalk.gr

 

  • Επισκεπτόμαστε την πολύ βοηθητική σελίδα abetterrouteplanner. Καταχωρούμε μια πληθώρα στοιχείων για τη διαδρομή μας, τι όχημα έχουμε, με τι ποσοστό μπαταρίας θέλουμε να φτάσουμε στον προορισμό μας, πόσο βάρος θα είναι φορτωμένο, την εξωτερική θερμοκρασία και λαμβάνοντας υπόψιν και τα υψομετρικά της διαδρομής, μας ενημερώνει επακριβώς για όσα πρέπει να γνωρίζουμε. Πού θα φορτίσουμε, με τι ποσοστό θα φτάσουμε εκεί, πόσο θα γεμίσουμε και σε πόση ώρα, ποια ταχύτητα δεν πρέπει να ξεπεράσουμε αν θέλουμε να φτάσουμε χωρίς ενδιάμεση φόρτιση. Αν είστε κάτοχος Tesla, όλα τα παραπάνω αναλαμβάνει ο υπολογιστής ταξιδίου στην κεντρική οθόνη.
φορτίζοντας σε δημόσιο φορτιστή στο Κιάτο, κατά τη διάρκεια της δοκιμής του ID.3

 

  • Εφόσον στον προορισμό μας βρίσκεται έστω μια απλή πρίζα σούκο, τότε συνίσταται να έχουμε χαμηλό ποσοστό μπαταρίας κατά την άφιξή μας. Έτσι, θα έχουμε καταναλώσει όσο λιγότερο γίνεται από το ακριβό ρεύμα που θα εφοδιαστούμε στους δημόσιους ταχυφορτιστές και θα έχουμε σπαταλήσει λιγότερο χρόνο φορτίζοντας κατά το ταξίδι. Ένα ποσοστό 10% θεωρείται επαρκές για την κάλυψη έκτακτων αναγκών που ενδέχεται να προκύψουν (μετάβαση σε νοσοκομείο). Το ποσοστό αυτό θα πρέπει να προσαρμόζεται κατά το δοκούν. Αν για παράδειγμα μιλάμε για εξοχικό μακριά από τον πολιτισμό, ίσως είναι σώφρον να έχουμε τουλάχιστον 20%, ενώ αν το εξοχικό είναι σε μεγάλο υψόμετρο, τότε μπορεί να αρκεί κι ένα 5%, αφού όλη η διαδρομή θα είναι κατηφορική.
    χμ, μάλλον δύσκολο να μη βρείτε αδειανή θέση εδώ

     

  • Σε κάθε περίπτωση, έχουμε ρίξει μια ματιά στην πολύ χρήσιμη εφαρμογή plugshare. Έχει καταχωρημένους όλους τους φορτιστές που βρίσκονται στην πατρίδα μας. Αναζητούμε τους ταχυφορτιστές (σημειώνονται με πορτοκαλί χρώμα) που βρίσκονται στη διαδρομή που θέλουμε να ακολουθήσουμε.
  • Πάντα πρέπει να έχουμε ένα εναλλακτικό σχέδιο (plan B). Για παράδειγμα, αν ταξιδεύουμε προς τα Ιωάννινα κι έχουμε σκοπό να σταματήσουμε στα ΣΕΑ Αμβρακίας, να έχουμε υπόψη μας πού βρίσκεται ο επόμενος σταθμός και να έχουμε στο νου μας ότι ενδέχεται να μην μπορούμε να φορτίσουμε στον πρώτο σταθμό. Είτε λόγω βλάβης είτε επειδή βρίσκεται εκεί άλλο όχημα και δε θέλουμε να χάσουμε χρόνο. Θα πρέπει λοιπόν να έχουμε αρκετή μπαταρία για να μεταβούμε στον επόμενο φορτιστή. Ή αν έχουμε σκοπό να πάμε στην Αράχωβα, δε θα πρέπει αν φτάσουμε ξελιγωμένοι γιατί ο δημόσιος (και δωρεάν ταχυφορτιστής) που τόσο ευγενικά έχει εγκαταστήσει ο δήμος, τακτικά καταλαμβάνεται από θερμικά μοντέλα ή plug-in υβριδικά που φορτίζουν με πολύ αργό ρυθμό και δεν έχουν κανένα λόγο να καταλαμβάνουν κάτι που είναι ζωτικής σημασίας για τους αμιγώς ηλεκτρικούς. Όμως, η δωρεάν φόρτιση κι η άνετη θέση στάθμευσης είναι μεγάλο δέλεαρ ενάντια στο φιλότιμο ορισμένων. Το αυτό ισχύει και για κάποιους κατόχους ηλεκτρικών που παρατούν το όχημά τους με τις ώρες, αδιαφορώντας για τους υπόλοιπους.
  • Ιδανικά, το πρωί που ξεκινούμε το ταξίδι μας, κάνουμε ένα τηλέφωνο στα ΣΕΑ που πρόκειται να επισκεφτούμε. Στην απευκταία περίπτωση που κάτι δε λειτουργεί, αναπροσαρμόζουμε τις στάσεις μας.
  • Σε περίπτωση που πρόκειται για χειμώνα ή καλοκαίρι, αξιοποιούμε την ενέργεια που μας παρέχει ο φορτιστής του σπιτιού ώστε να φέρουμε την καμπίνα στην κατάλληλη θερμοκρασία. Δηλαδή τη θερμάνουμε το χειμώνα ή την ψύχουμε το καλοκαίρι όσο ακόμα είναι συνδεδεμένη στην πρίζα. Αυτό θα γλιτώσει την μπαταρία μας από πολύτιμη ενέργεια, ενώ θα κάνει πιο ξεκούραστο το ταξίδι μας, αφού θα έχουμε την καμπίνα στην ιδανική θερμοκρασία από το πρώτο δευτερόλεπτο.
τα plug-in πρέπει να φορτίζονται καθημερινά στο σπίτι, όχι σε δημόσιους φορτιστές με αυξημένο φόρτο, όπως στην Αράχωβα

 

Αν τα παραπάνω σάς φαίνονται βουνό, σας προτείνουμε να πειραματιστείτε με το abetterrouteplanner με προορισμούς που επισκέπτεστε τακτικά, επιλέγοντας διάφορα ηλεκτρικά οχήματα. Θα δείτε ότι δεν είναι τόσο δύσκολο όσο φαντάζεστε. Σκεφτείτε ότι κάτοχοι γυρίζουν όλη την Ευρώπη χωρίς την παραμικρή ενόχληση. Να, διαβάστε εδώ πώς αναγνώστης μας κάλυψε συνολικά 2.810 χιλιόμετρα (τα 1.500 σε μία μέρα!) άνετα και ξεκούραστα.

Περισσότερα Άρθρα