Suzuki Vitara 1.5 Strong Hybrid 4WD
"Θα προτιμούσαμε το πάντρεμα του αυτόματου κιβωτίου με τον 1.4 mild hybrid, αλλά παραμένει γεγονός ότι το Vitara 1.5 Strong Hybrid 4WD είναι το φθηνότερο αυτόματο πραγματικό off-road που μπορείτε να αγοράσετε."
- ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ CarTalk.gr
Ώρες-ώρες, έχω την αίσθηση ότι κάποιοι κατασκευαστές πυροβολούν τα πόδια τους. Το Vitara είναι ίσως μία από τις κλασικότερες περιπτώσεις αυτής της νοοτροπίας. Έχτισε βιογραφικό βασιζόμενο στην περιπετειώδη του φύση. Η δεύτερη γενιά ήταν καλύτερη σε όλα από την πρώτη, και στην άσφαλτο και στο βουνό. Η τρίτη άρχισε να μαλακώνει λίγο, βελτιώθηκε στην άσφαλτο, κάποιες εκδόσεις έχασαν τις κοντές σχέσεις, κάποιες τις διατήρησαν, ας πούμε ότι το πρόσημο ήταν ουδέτερο προς θετικό.
Η σημερινή γενιά, η τέταρτη κατά σειρά, μαλάκωσε κι άλλο. Απεμπόλησε εντελώς τις σχέσεις υποπολλαπλασιασμού και μάλιστα δεν προνόησε καν να βάλει μια κοντή 1η, κολπάκι που ουσιαστικά σού λύνει τα χέρια και που πανέξυπνα ενσωμάτωσε η Dacia στο diesel Duster. Έβγαλε τον πέμπτο τροχό από την πόρτα του πορτ-μπαγκάζ και πάλι καλά να λέμε που υπάρχει πρόβλεψη για ρεζέρβα ανάγκης στο δάπεδο του χώρου αποσκευών. Σημείωση: η ρεζέρβα δεν περιλαμβάνεται στον βασικό εξοπλισμό. Πρέπει να παραγγελθεί επιπλέον, αν και συνήθως την κάνουν δώρο στον υποψήφιο αγοραστή, συνεχίζουμε. Κάποιος θα αντιτείνει ότι το κοινό έχει φλωρέψει παγκοσμίως, ότι το κενό θα καλύψει το πεντάθυρο Jimny (ναι, πού ‘ν’ το όμως;), αλλά στον μικρόκοσμο της ελληνικής αγοράς, ένα Vitara με κοντές σχέσεις και κανονικό πέμπτο τροχό θα ήταν μόνο καλύτερο από το σημερινό.
Από το 2020, το δημοφιλές ιαπωνικό μοντέλο σταμάτησε να έρχεται με κινητήρα πετρελαίου. Εντάξει, αυτές οι κινήσεις επιβάλλονται από παγκόσμιες νόρμες, αλλά εδώ δε συζητάμε για Swift και Baleno που είναι καταδικασμένα να ζουν όλη τη μέρα στη μεγαλούπολη κι όπου ο diesel είναι λίγο ευχή και περισσότερο κατάρα. Τόσο για τους κατόχους με τα μπουκωμένα φίλτρα και τις βλάβες, όσο και για τους υπόλοιπους που αναπνέουν τον καρκίνο τους. Εδώ μιλάμε για ένα εκδρομικό όχημα όπως το Vitara, όπου ένας τέτοιος κινητήρας είναι σωτήριος. Τουλάχιστον, τοποθετήθηκε ένας εξαιρετικός βενζινοκινητήρας με άριστα χαρακτηριστικά λειτουργίας, ο 1.4 mild hybrid που έχει πολλή ροπή από χαμηλά, σχετικά μαζεμένη κατανάλωση (κάτω από 7 λίτρα, προφανώς χωρίς να φτάνει τον diesel σε κόστος κίνησης) και το χάπι χρυσώθηκε. Διαβάστε εδώ την αναλυτική δοκιμή.
Τώρα, έχουμε νέο επεισόδιο στο σίριαλ. Η Suzuki σταμάτησε να παντρεύει τον 1.4 διαμαντάκι με το αυτόματο κιβώτιο, για χάρη μιας full hybrid διάταξης που ονομάζει Strong Hybrid. Δε θα επαναλάβουμε όλη τη θεωρία για το πώς λειτουργεί γιατί πρόκειται για τα ίδια ακριβώς μηχανικά μέρη που φοριούνται και στο S-Cross Strong Hybrid, δοκιμή του οποίου διαβάσατε την προηγούμενη εβδομάδα. Όπως θα θυμάστε, πρόκειται για μία λύση που τελικά προξενεί περισσότερα προβλήματα από όσα διορθώνει κι η κατακλείδα του τεστ του S-Cross ήταν σαφής: αγοράστε το χειροκίνητο. Ευτυχώς για το ιαπωνικό SUV, σήμερα δεν καταλήγουμε στο ίδιο συμπέρασμα.
Οφείλουμε να του αναγνωρίσουμε ότι σε αντίθεση με το S-Cross, ξεκινά με λιγότερα γκολ από τα αποδυτήρια. Η επιβάρυνση στα κιλά είναι 60-70 εκεί που το crossover βαραίνει έως και 95 κιλά. Ο χώρος αποσκευών πλήττεται κατά 73 λίτρα, τη στιγμή που στο S-Cross χάνονται 137. Δεν κοστίζει τέσσερα χιλιάρικα πάνω από το αντίστοιχο mild hybrid αλλά τρία. Η τελική ταχύτητα περικόπτεται κατά 10 κι όχι κατά 20 χλμ/ώρα. Στα χαρτιά τουλάχιστον, η κατάσταση αχνοφαίνεται λίγο πιο ανθρώπινη. Στην πράξη, το υβριδικό σύστημα κουβαλάει όλες τις δυσλειτουργίες που μας δυσκόλεψαν στην εβδομαδιαία συνύπαρξη με το έτερο Suzuki. Κραδασμοί, τραντάγματα, σκορτσαρίσματα από τη μετάδοση, γενικώς αποκομίζεις την αίσθηση ότι πρόκειται για την πρώτη προσπάθεια κι ότι το υβριδικό σύστημα θέλει περισσότερη (αρκετή) εξέλιξη. Αυτό που σώζει λίγο την παρτίδα είναι πως παραδίδοντας το S-Cross και μπαίνοντας κατευθείαν στο Vitara, διαπίστωσα ότι το σύστημα εδώ δουλεύει ένα κλικ πιο σωστά. Κατεβάζει σχέση με περισσότερη προθυμία, ο ηλεκτροκινητήρας κι η ανάκτηση κάνουν λιγότερο θόρυβο από το αδελφό crossover, γενικά νιώθεις την όλη διάταξη να λειτουργεί ελάχιστα πιο σωστά. Και πάλι βέβαια, το πρόσημο είναι αρνητικό ως μέσος όρος.
Το Vitara 1.5 Strong Hybrid όμως έχει το κοινό του. Είναι όλοι αυτοί που νιώθουν περιπετειώδεις κι όντως θέλουν ένα ικανό μικρό 4X4, αλλά περνούν τις καθημερινές τους μες στο μποτιλιάρισμα. Όταν επιλέγουν αυτοκίνητο, το αυτόματο κιβώτιο είναι το πρώτο κουτάκι της προσωπικής τους βουλησιαρχίας. Από τη στιγμή που τετρακίνηση κι αυτόματη μετάδοση δε συνδυάζονται στο Dacia Duster (άλλη μία περίπτωση αυτοχειρίας) και το τετρακίνητο Yaris Cross είναι ανέκδοτο για τους λάτρεις του πραγματικού off-road, το Vitara Strong Hybrid παίζει μπάλα μόνο του. Αυτό εδώ είναι το πιο προσιτό μικρό αυτόματο 4Χ4 που μπορείτε να αποκτήσετε και μεταξύ μας, η οικονομική επιβάρυνση πολύ λογική. Τρία χιλιάρικα παραπάνω (2.900 € για την ακρίβεια) για αυτόματο κιβώτιο κι αναβάθμιση από mild σε full hybrid δεν είναι πολλά χρήματα, οπότε το οικονομικό δεν επηρεάζει ιδιαίτερα το συμπέρασμα. Άσε που αν είσαι συνέχεια μες στο μποτιλιάρισμα, η Suzuki υπόσχεται τη μέγιστη διαφορά στην κατανάλωση (περί το 12%). Για τους σιδεροφάγους, που αναζητούν τις ομορφιές της ελληνικής υπαίθρου και πολύ θα ζαχάρωναν ένα Jimny αλλά ως όψονται οι χώροι που χρειάζεται η οικογένεια κι η δική τους ανάγκη για μια στοιχειώδη παραπάνω πολυτέλεια, να γνωρίζουν ότι εδώ η 1η είναι σαφώς πιο κοντή από το χειροκίνητο κιβώτιο (3.846 έναντι 3.615). Το παραπάνω εντείνεται περισσότερο από την πολύ πιο κοντή τελική σχέση μετάδοσης (4.688 αντί για 4.059). Από τη στιγμή που τα δύο μοντέλα έχουν ίδια απόσταση από το έδαφος (175 χιλιοστά ανακοινώνει η Suzuki), στα χαρτιά το Strong είναι πιο strong στα δύσκολα. Ζυγίζει βέβαια λίγο παραπάνω αλλά και μόνο που δε χρειάζεται να καταφεύγεις σε καουμποϊλίκια για να μη σε πάρει πίσω στην ανηφόρα, είναι προτέρημα. Μπορείς άνετα να πατάς το φρένο με το αριστερό πόδι και να ζυγίζεις το γκάζι με το δεξί στις πολύ έντονες κλίσεις, ενώ στις πιο ήπιες, δεν πατάς κανένα πεντάλ κι η μετάδοση κρατά το αυτοκίνητο ακίνητο.
Στη δε μάνικα, παρατηρήσαμε διαφορά και μάλιστα μεγαλύτερη σε σχέση με το S-Cross. Και πάλι, δεν πρέπει να περιμένετε καταναλώσεις Toyota-full hybrid. Η μέση κατανάλωση της δοκιμής ήταν στα 6.4 λίτρα σε σχέση με τα 6.8 του τετρακίνητου 1.4 που δοκιμάσαμε πέρσι, ενώ κινούμενο με ένα άτομο και κλιματισμό με το Adaptive Cruise Control να έχει κλειδώσει στα 120 χλμ/ώρα, το Vitara έκαψε 6.7 λίτρα. Η χαμηλότερη τιμή που είδαμε ήταν στα 4.3 λίτρα, με πολύ χαλαρή και στρωτή οδήγηση σε επαρχιακό με 60-70.
Όλα καλά λοιπόν; Όχι βέβαια. Όπως συμβαίνει και στο S-Cross, η full υβριδική μορφοποίηση πλήττει βάναυσα τις επιδόσεις. Το 0-100 χρειάζεται 13.5″ αντί για 10.2″ και καθώς το Vitara στοχεύει περισσότερο σε κάλυψη μακρινών αποστάσεων, αυτό το μειονέκτημα χτυπάει περισσότερο. Σκεφτείτε ότι στα 120, στην παραμικρή κλίση στον αυτοκινητόδρομο, το κιβώτιο κατέβαζε 5η για να μη μειώσει ταχύτητα. Και μιλάμε για ελάχιστη κλίση, ένα μόνο άτομο, χωρίς αποσκευές, άρα στο φουλ φόρτωμα ίσως κατεβάζει και 4η. Χωρίς μάλιστα να έχει καμία θεόμακρη 6η, 41 χλμ/ώρα ανά 1.000 σαλ. Αθροίστε στο παραπάνω το μικρότερο πορτ-μπαγκάζ, που πλέον βρίσκεται κάτω από το ψυχολογικό όριο των 300 λίτρων (289 για την ακρίβεια) και θίγει βάναυσα τον εκδρομικό χαρακτήρα του μοντέλου. Χμ, κάπου εδώ θα έπρεπε να βάλω στο άρθρο μια διαφήμιση για μπαγκαζιέρες, καλή ιδέα. Και βέβαια, αυτό που δεν μπορώ με τίποτα να του συγχωρήσω είναι ότι απουσιάζει ακόμα κι η ρεζέρβα ανάγκης, ένας αντίστροφος (κι απαράδεκτος) αταβισμός που δε συνάδει με το σκληροπυρηνικό προφίλ των Vit. Οπότε υπολογίστε κι έναν τροχό μέσα στον χώρο αποσκευών, τουλάχιστον για τις εκδρομές σας στη φύση, ξαφνικά το πορτ-μπαγκάζ του Ignis θα φαντάζει Dacia Jogger μπροστά του.
Πού καταλήγουμε; Η πλήρης υβριδικότητα συνοδεύεται από μια σωρεία μειονεκτημάτων. Ο χώρος αποσκευών μειώνεται, οι επιδόσεις καταβαραθρώνονται, ο πρατηριούχος θα συνεχίσει να σας υποδέχεται σχεδόν με το ίδιο λάγνο βλέμμα. Το ιδανικό θα ήταν να συνεχίσει να εισάγεται το αυτόματο mild hybrid 1.4 με τις σπιρτόζικες επιδόσεις, αλλά τότε θα είχαμε σοβαρό κανιβαλισμό. Αν το αυτόματο κιβώτιο δεν αποτελεί ικανή κι αναγκαία συνθήκη, το χειροκίνητο είναι ένα σαφώς πιο ολοκληρωμένο αυτοκίνητο. Αν όμως θέλετε οπωσδήποτε ξενοιασιά στις αστικές σας μετακινήσεις, θα το πάρετε απόφαση ότι θα ανεχτείτε τα μειονεκτήματά του και βουρ για Strong Hybrid Vitara. Έτσι κι αλλιώς, δεν έχετε άλλη εναλλακτική.
Μοντέλο | Suzuki Vitara |
---|---|
Έκδοση | 1.5 Strong Hybrid AllGrip |
Τιμή από | 28.380€ |
Τιμή μοντέλου δοκιμής | 31.680€ |
Τύπος αμαξώματος | SUV |
Καύσιμο | Υβριδικό βενζίνης |
Κινητήρας | ατμοσφαιρικός, ένας ηλεκτροκινητήρας |
Κύλινδροι | 4 |
Κυβικά | 1.462 κ.εκ. |
Επιτάχυνση 0 - 100 χλμ/ώρα | 13.5" |
Μέγιστη ταχύτητα | 180 χλμ/ω |
Κατανάλωση δοκιμής | 6.4 λίτρα/100 χλμ |
Αυτονομία | 734 χλμ |
Κατανάλωση καυσίμου - Μικτός κύκλος | 5.8 λίτρα/100 χλμ |
Εκπομπές CO2 (WLTP) | 130 γρ/χλμ |
Προδιαγραφές Ρύπων | Euro6d |
Συνολική ισχύς | 116 ίπποι |
Ισχύς θερμικού κινητήρα | 102 ίπποι |
Ροπή θερμικού κινητήρα | 138 Nm |
Μέγιστη ταχύτητα περιστροφής | 6.250 σ.α.λ. |
Θέση του κινητήρα | Εμπρός και Εγκάρσια |
Συνολική χωρητικότητα μπαταρίας | 0.84 kWh |
Ισχύς ηλεκτροκινητήρα | 33 ίπποι |
Ροπή ηλεκτροκινητήρα | 60 Nm |
Κίνηση | τετρακίνηση |
Κιβώτιο | αυτόματο |
Τύπος αυτόματου κιβωτίου | αυτοματοποιημένο χειροκίνητο |
Σχέσεις | 6 |
Εμπρός ανάρτηση | Γόνατα McPherson |
Πίσω ανάρτηση | Ημιάκαμπτος άξονας |
Εμπρός φρένα | αεριζόμενα δισκόφρενα |
Πίσω φρένα | δισκόφρενα |
Ελαστικά | 215 / 55 / 17 |
Διάμετρος στροφής | 10.4 μέτρα |
Στροφές τιμονιού από άκρη σε άκρη | 2.9 |
Μήκος | 4.175 χιλιοστά |
Πλάτος | 1.775 χιλιοστά |
Ύψος | 1.610 χιλιοστά |
Μεταξόνιο | 2.500 χιλιοστά |
Εμπρός μετατρόχιο | 1.535 χιλιοστά |
Πίσω μετατρόχιο | 1.505 χιλιοστά |
Απόσταση από το έδαφος | 175 χιλιοστά |
Βάρος | 1.338 κιλά |
Χώρος αποσκευών | 289 λίτρα |
Ντεπόζιτο | 47 λίτρα |