Εγκλωβισμένος στην Αττική Οδό; Κι αν ήμουν μέσα σε ηλεκτρικό;

Παραδεχτείτε το, αυτή η σκέψη πέρασε από το μυαλό όλων μας. Κι αν ήμουν εγώ στη θέση αυτών των δύστυχων που εγκλωβίστηκαν στην Αττική Οδό; Αν ήμουν μάλιστα μέσα σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, τι θα γινόταν; Για να απαντήσουμε, ανατρέξαμε σε ένα παρεμφερές άρθρο του αμερικάνικου Car and Driver. Επέλεξαν ένα Tesla Model 3 Long Range (τριετίας τότε) κι ένα ολοκαίνουριο Hyundai Sonata, μοντέλο του 2022. Έθεσαν τον κλιματισμό στους 18 βαθμούς Κελσίου και τα άφησαν έξω στο κρύο. Αρχικά είχε -3, ενώ το κατώτερο που κατέγραψαν κατά τη διάρκεια της νύχτας ήταν -13. Επομένως μιλάμε για συνθήκες σημαντικά χειρότερες από της Αττικής Οδού.

Επίσης, αξίζει να σημειωθεί ότι το συγκεκριμένο Tesla διέθετε λιγότερο αποδοτικό σύστημα θέρμανσης σε σχέση με τα μοντέλα που πωλούνται σήμερα, ενώ είχε χάσει 8% από την αρχική του χωρητικότητα μπαταρίας. Η μέτρηση ξεκίνησε με την μπαταρία στο 98% και χωρίς να έχουν προθερμάνει την καμπίνα. Βέβαια, σε πραγματικές συνθήκες, όταν συμβεί ο εγκλωβισμός, το λογικό είναι πως η μπαταρία θα βρίσκεται σε αρκετά χαμηλότερο ποσοστό, ενώ η καμπίνα θα είναι ήδη ζεστή. Διέκοψαν τη μέτρηση μετά από 37 ώρες, με την μπαταρία να έχει 17% ακόμα, οπότε υπολόγισαν ότι έχανε 2.2% την ώρα, άρα θεωρητικά θα μπορούσε να ξεπεράσει τις 45 ώρες αν ήταν πλήρως φορτισμένο στην αρχή. Ήτοι ένα κλικ λιγότερο από δύο μέρες.

Στο Sonata, η διαδικασία διακόπηκε στις 24 ώρες, με το ντεπόζιτο να βρίσκεται λίγο πάνω από τη μέση. Θα επαρκούσε δηλαδή για σχεδόν 52 ώρες, αφού διαθέτει ντεπόζιτο 60 λίτρων και κατανάλωνε 1.1 λίτρα ωριαίως.

αν το πετύχετε φορτισμένο, θα προσφέρει θέαμα περιμένοντας τη διάσωση

 

Συμπεράσματα:

  1. Αν εγκλωβιστείτε σε χιονόπτωση κι είναι να διαλέξετε ανάμεσα σε ένα Model 3 LR τριετίας κι ένα καινούριο Sonata, αμφότερα με γεμάτο ντεπόζιτο, επιλέξτε το δεύτερο.
  2. Εμπλέκονται πολλοί παράμετροι για να εξαχθεί σαφές συμπέρασμα για όλες τις περιπτώσεις ηλεκτρικών και θερμικών μοντέλων. Για παράδειγμα, οι περισσότεροι κάτοχοι ηλεκτρικών φορτίζουν καθημερινά στο σπίτι τους στο 80%, ενώ οι κάτοχοι θερμικών επισκέπτονται το βενζινάδικο όταν το ντεπόζιτο αδειάζει. Ως εκ τούτου, ένας εγκλωβισμός στην Αττική Οδό, δηλαδή σε αστικό ιστό, μάλλον θα βρει τους ηλεκτρικούς με περισσότερη ενέργεια, επομένως σε καλύτερη μοίρα.
  3. Το αντίθετο θα συμβεί λογικά σε ταξίδι στον αυτοκινητόδρομο. Τα ηλεκτρικά κινούνται με προγραμματισμό ώστε να φτάσουν στον επόμενο ταχυφορτιστή με λίγη μπαταρία και να ανεφοδιαστούν, οπότε υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να έχουν χαμηλή φόρτιση στην μπαταρία.
  4. Τα περισσότερα ηλεκτρικά διαθέτουν σημαντικά μικρότερη μπαταρία από το Tesla Model 3 Long Range. Αν μιλάμε για το Fiat 500e με τη μικρή μπαταρία, τότε μιλάμε για 21.3 ωφέλιμες kWh, δηλαδή οριακά ένα δεκάωρο στην ιδανικότερη περίπτωση. Αντιθέτως, όλα τα θερμικά καίνε σχετικά αντίστοιχη ποσότητα καυσίμου στο ρελαντί με το Sonata. Διαφοροποιούνται βέβαια στη χωρητικότητα του ρεζερβουάρ.
  5. Αντλία θερμότητας δεν υπάρχει σε όλα τα ηλεκτρικά μοντέλα, όπως το συγκεκριμένο Tesla. Ας πούμε, τα ηλεκτρικά VW διαθέτουν (ως έξτρα εξοπλισμό σε κάποιες εκδόσεις), αλλά το Nissan Leaf όχι. Χωρίς αυτήν, η κατανάλωση ενέργειας για θέρμανση αυξάνεται.
  6. Με ένα ηλεκτρικό όχημα, δεν μπορείτε να περιμένετε ανεφοδιασμό καυσίμου με μπιτονάκι από τις κρατικές υπηρεσίες ή τον στρατό. Ενδεχομένως, όταν τα ηλεκτρικά μοντέλα αυξηθούν, να μοιράζονται γεννήτριες που θα φορτίζουν την μπαταρία.
  7. Αν όλα τα οχήματα που εγκλωβιστούν είναι ηλεκτρικά, δε θα κινδυνεύετε από δηλητηριώδεις αναθυμιάσεις, όπως οι τουρίστες στο Πακιστάν.
  8. Αν κάποιος επιλέξει υψηλότερη θερμοκρασία από τους 18 βαθμούς μες στην καμπίνα, αυτό θα μειώσει σημαντικά τις εναπομείνουσες ώρες του ηλεκτρικού, αλλά ελάχιστα του θερμικού. Αντίστοιχα, αν το σενάριο προέβλεπε ότι η εξωτερική θερμοκρασία ήταν χαμηλότερη από το σενάριο των αμερικανών συναδέλφων, πάλι θα έπληττε το ηλεκτρικό. Σε περίπτωση όμως αντίστοιχη της Αττικής Οδού, όπου η θερμοκρασία περιβάλλοντος ήταν υψηλότερη, αυτό θα ήταν προς όφελος του ηλεκτρικού.
  9. Ανάγοντας την κατανάλωση σε συγκρίσιμα μεγέθη, το Tesla κατανάλωνε 1.6 kWh ανά ώρα, ενώ το Sonata 10.3 για το ίδιο διάστημα. Αυτό βέβαια ουδόλως μας ενδιαφέρει όταν κινδυνεύει η ζωή μας, αλλά το αναφέρουμε ως ενδεικτικό της πολύ ανώτερης διαχείρισης ενέργειας που επιτυγχάνουν τα ηλεκτρικά μοντέλα.

Εν κατακλείδι, δεν μπορεί να βγει ένα γενικό συμπέρασμα με καθολική εφαρμογή σε όλες τις περιπτώσεις. Στις περισσότερες περιπτώσεις όμως, οι πιθανότητες θα είναι με το μέρος των θερμικών. Το σημαντικό είναι ότι αν αναφερόμαστε σε ένα ηλεκτρικό μοντέλο με μεγάλη μπαταρία, δε θα βιώσουμε τον εφιάλτη που φαντάζονται οι περισσότεροι, αφού θα παραμείνουμε ζεστοί για πολλές ώρες. Ανεξάρτητα από το καύσιμο, σημαντικότατη είναι η σωστή προετοιμασία, δηλαδή να έχουμε καύσιμο πάνω από τη μέση, χειμερινά ελαστικά ή αλυσίδες και κυρίως, να αποφεύγουμε τις άσκοπες μετακινήσεις όταν ο καιρός δεν είναι σύμμαχος.

Περισσότερα Άρθρα